Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes google pixel testen til tek.no burde ta den manglende muligheten til å kjøpe telefonen med, og gi telefonen 5/10, det er jo en rimelig stor mangel.

Forbanner google kvar dag pga den arrogansen mtp lansering av pixel 2. Jeg tror det er andre underliggende årsaker til at pixel ikke er lansert i meir enn eit par europeiske land. Apple gjør i det minste telefonen sin tilgjengelig for massene.

Ja det er utrolig elendig av google, driver å hjelper brodern å finne beste alternativ, men enten man kjøper fra unocked mobiles.com eller får lillebror til å kjøpe i usa så før man jo problemer i etterkant viss man får feil på telefonen. 5 års reklamasjonsrett er jo flott, men å betale 12 000 kr på multicom er dyrt.

og det er problemet når den ikkje blir lansert i norge. Prisen held seg kunstig høy gjennom telefonens levetid. Du får S8 til veldig ofte OK pris. Var det ikkje ein kar som fant den til 3990 innpå her? Det skjer ikkje med pixel så lenge etterspørselen er ti ganger tilbudet.

Den har aldri kostet mindre enn 5790 på supertilbud. Da den kom kostet den 7587 på det billigste.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har dere tenkt til å putte "ikke minnekortplass" på minussiden? iPhone har *aldri* hatt og kommer heller ikke til å få det. Det er et stort pluss i min bok.

Jeg bare lurer. Hvor mye lagring trenger man egentlig på en mobil telefon? 

Har hatt Iphone 5 siden den kom ut, har den fortsatt, og har fortsatt ikke brukt opp de 16 gigabytene.

Trenger man mere plass, eller større skjerm, er det vel bedre å bruke pc/tv. 

Forstår at folk har forkjellig behov, men en telefon er på en måte hva det er.

Ringe/Meldinger/Bilder/musikk.. Å skulle laste ned filmer fra netflix osv er jo bare tull på en liten telefon.

Selvom de er store nå, er de fortsatt utrolig små for å se filmer osv. 

Om du bare vil ringe, ta bilder, meldinger og musikk, s[ kj;per man vel ikke en iphone X? Det er gode grunner til å tro at noen som kjøper en slik telefon vil bruke den til mer.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt å se Android-fanboysa gå helt av skaftet her :D Men det skal sies, det er faktisk ikke så mye mobbing av iPhone-brukere i denne tråden som det er i mange andre iPhone-tråder her på forumet. Selv om de største Android-fanboysa klarer å lire av seg noen dårlig skjulte fornærmelser. De klarer liksom ikke helt å la være... må være noe psykisk.

Skjønner ikke helt hvor alt hatet og alt sinnet kommer fra. Hvilken karakter en telefon får i en test, bryr jeg meg ikke om. Er jeg interessert i telefonen, så leser jeg testen og gir en vurdering ut fra det som er viktig for meg. Men det virker som Android-folka her inne er mer sinte på at iPhone X ikke er perfekt, enn at TEK gir den 10/10.

Det virker som vi som bruker iPhone i dag har et mye mer avslappet forhold til det hele. Ja, jeg er heller ikke imponert over at de har fjernet 3,5 jacken, og den lommen ser ut som en designfeil. Og den er for dyr for meg. Dette fører til at jeg ikke kommer til å kjøpe telefonen, og vurderer heller en rimeligere variant, som iPhone 8 (selv om jacken mangler der også). Men blir vel heller til at jeg bytter batteriet på min snart 4 år gamle iPhone 5S som på det lengste nå varer bare et døgn etter det er fulladet. Koster bare 4-500 kroner.

Der virker derimot som alle Android-fanboysa her inne kommer til å bli tvunget til å kjøpe en iPhone X, enten de vil det eller ikke, så sure som mange av de er på grunn av iPhone X sine skavanker. Hvorfor ikke bare være glade for at dere har Android da, når det er det dere trives best med.

Klager over at android-"fanboys" går av skafet og kommer med fornærmelser.

Påberoper seg å ha et avslappet forhold.

Skriver avsnitt etter avsnitt om at andre er fanboys, sinte og har psykiske problemer.......

AtW

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hmm, her er det sprik mellom anmelderne. TheVerge for eksempel, sier at Face ID oppleves som veldig miljøavhengig. At forskjellige typer innendørs, og spesielt kraftig utendørslys, kan gjøre at den rett og slett ikke virker. Og at dersom en f. eks. barberer av seg skjegget, så vil sensoren lures. De sier også at en må holde telefonen kunstig opp mot ansiktet sitt, fra en unaturlig nær avstand, for at det skal fungere. Dette for å ikke nevne at fordelen med fingeravtrykk-sensor var at en kunne låse opp telefonen fra alle vinkler. Stemmer det virkelig at dere fikk til å låse opp telefonen liggende på bordet, med FaceID? Det mente f. eks. TheVerge igjen at ikke var mulig. Kudos hvis Tek er den som har rett her. 

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe denne, men var for mange ting jeg følte var rare. Leppen på skjermen, designet som helhet, kamera som nok ikke er like bra som Pixel 2 sitt (og plausibelt kun på høyde med S8 tross prisforskjellen?). Likevel, fantastisk om de har truffet spikeren her.

Tek kommer langt ned på den seriøsa lista. Og skal du kjøpe etter hva tek mener så bør du lese mere rundt .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig at folk ønsker trekk på terningen pga høg pris. Om DU har dårlig økonomi, betyr ikkje det at telefonen er dårlig. Pris er meget subjektivt og har ikkje noe direkte med telefon/kvaliteten å gjøre.

Om ein milliærdær åpner testen og ser etter 10/10 telefon, men får ikkje iphone med seg, fordi den "fikk trekk frå prisen"...? You get the point.

Selvfølgelig spiller prisen inn på karakteren, har ingenting med personlig økonomi å gjøre. Men at man har andre produkter som gir mer eller mindre for pengene.

AtW

Verdi for pengene er noe annet enn prisen.

Som eg skrev, om eg har ubergrenset med penger og ønskjer den beste mobil...? Men så kommer du og sier "nei, x er ikkje beste, fordi den er dyr". Du ser vel kor dumt det blir? 

"beste kjøp" har med pris å gjøre. Beste telefon - null og niks.

Det har ikke muligens falt deg inn at en ganske liten andel av tek.no lesere og målgruppe har ubegrenset med penger? At det muligens er litt teit å sikte seg inn etter behovet til en så marginal gruppe når man tester?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det ene bildet av Finn Jarle Kvalheim er litt forvirrende. For i følge Apple sin nettside, iphone X er 5,8 tommer og iphone 8 plus er 5,5 tommer. Så hvorfor i følge det bildet Finn Jarle Kvalheim tok, at iphone 8 plus er større enn iphone X? Dette svekket troverdigheten deres.

iPhone 8 Plus: 158.4 x 78.1 x 7.5 mm

iPhone X: 143.6 x 70.9 x 7.7 mm

For det første så er iPhone 8 plus større, for det andre, troverdigheten? Hva tror du Tek holder på med?

Fortell du . Jeg har prøvd finne det ut en god stund nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Omfg...hvor mange tommer noe er, er basert på skjermstørrelsen. Hvor stor en telefon er, er selve størrelsen på telefonen. Siden iPhone 8 Plus har så tykke rammer, mens iPhone X har så tynne rammer, er det mulig for iPhone X å ha både større skjermareal og være i mindre størrelse. Bare se på bildene på begge telefonene...

Lenke til kommentar

Hvor lenge har dere tenkt til å putte "ikke minnekortplass" på minussiden? iPhone har *aldri* hatt og kommer heller ikke til å få det. Det er et stort pluss i min bok.

Har hatt Iphone 5 siden den kom ut, har den fortsatt, og har fortsatt ikke brukt opp de 16 gigabytene.

Ringe/Meldinger/Bilder/musikk.. Å skulle laste ned filmer fra netflix osv er jo bare tull på en liten telefon.

Om du bare vil ringe, ta bilder, meldinger og musikk, s[ kj;per man vel ikke en iphone X? Det er gode grunner til å tro at noen som kjøper en slik telefon vil bruke den til mer.

AtW

Eru på tur? Er vel derfor man kjøper en telefon. For å ringe, sende meldinger, ta bilder, høre på musikk osv.. Ser ikke helt behovet for så mye mere for en telefon som sagt. Ser man film på en 6 tommer er man totalt idiot etter min mening. Skal man lagre større filer kan man kjøpe seg en minnepenn til 100 lappen, noe alle android brukere kritiserer apple for. Hva skal man med 1 terabyte på en telefon, serriøst? Det finnes så mange andre bedre muligheter. Jeg er ikke fan av hverken ios, brukere, eller android, men android brukere virker totalt tilbakestående etter min oppafting av hva jeg har registert. 

Endret av raylko
Lenke til kommentar

Hvor stor lagringsplass man trenger varierer vel, men jeg tror 64 GB holder for 95%++. Med romslige dataplaner og alle slags mulige cloud-løsninger ser jeg ikke helt poenget med å ha så mye mer. Tar man en zillion bilder og vil ha alt lokalt kan man kanskje få en utfordring, men da er det kanskje på tide å rydde opp uansett. Husker ikke helt om det var Android 6 eller 7 som fikk støtte for å "slå sammen" internminne og SD. Før det var det en katastrofe å forholde seg til folk med lite peil. Min mor er stuck med Galaxy S5. Etter 1,5 år fikk hun ikke nye oppdateringer. Vært et eneste mas med å overføre til SD-kortet som hun ikke forstår noe av. Nå er vel dette ikke noe problem lenger, men at det var det for en del brukere så lenge var håpløst. Jeg har begrenset erfaring med Android, men min erfaring er at det kræsjer og henger seg opp mer enn på iPhone. At mange brukere ikke kan oppgradere til en ny versjon før etter oppmot et år (eller aldri) er ubrukelig.  

En annen her nevner at Android flyter mer i menyene enn iPhone. Det skal visst lagge på iOS. Det er selvsagt bare vås. Det er ingen tvil om at ytelsen er langt bedre på iPhone 8 enn f.eks på en S8 Eller Note 8. Det kan så og si samtlige tester bekrefte. En annen ting er at vanlige apper og programmer fungerer bedre og raskere.

Den jevne TEK-brukeren er ikke den jevne iPhone-brukeren. De som kjøper iPhone gir langt F i om mobilen har SD-slot eller ikke. Dette er brukere som har romslige dataplaner, cloud-løsninger, og som har laptop uten SD-kort. Det er mye en iPhone-bruker kunne ønsket seg, men det er i alle fall ikke SD.

Liker man ikke et lukket økosystem er ikke iPhone noe uansett. Si gjerne at denne er for dyr, og at man er lei av at Apple skal kontrollere det ene og det andre, men å dra argumentet om at iPhone X er utdatert blir smått komisk. Det er etter alle solemerker en svært god mobil. Er ansiktssensoren så god som den skal være er dette et solid fremskritt. Vi vil alle ha større skjerm til ramme-ratio. Fungerer det sånn det skal gjøre er det få fordeler med å ha en knapp. TouchID fungerer flott, men hvis man kan få en like rask opplåsningsmetode - og større skjerm - ja, da er ikke jeg i tvil. Det er blitt litt typisk Apple å være treg på å implementere ny teknologi, men når de først gjør det gjør de det skikkelig. S8 har en B-løsning. Nå har de i tillegg fingeravtrykkssensor, så det er ikke verdens største problem. Antar S9 får dette på plass.

Lenke til kommentar

Android brukere er så usikker på sin egen eksistens, og virkelighet at de må hate på apple for å føle seg bedre, og har et sterkt behov for en plass i denne verden ^^

snakk om lavmål ;)

Android brukere virker totalt tilbakestående etter min oppafting av hva jeg har registert. 

Jaha, kanskje en ide å se litt over hva du selv skriver. Det er liksom ikke noe bedre å kalle folk som bruker Android idioter enn det er med folk som kritiserer iPhone. Det er faktisk mye verre å kalle folk idioter. 

Så kanskje vi kan bare stoppe å kalle folk idioter, finne ut hvem som hater hvem mest, hvem som er slemmest mot andre og sånt? Og bare faktisk diskutere produktet. 

Med fokus på produktet. Ikke diskutere hvorfor folk mener Android er dårlig. Det er liksom en tråd om iPhone X. Så da er det vel mer hensiktsmessig å argumentere med hvorfor iPhone X er bra istedenfor å forsøke å rakke ned på Android i "rants"?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Batteri på 2700mah en plus??

Selv hvis ios og soc er utrolig energieffektive så vil 2700 fortsatt vaere 2700mah.

Hvor mange timer onscreen testing brukte dere den dagen? Var der apper som bruker 4g nettet igang i bakgrunnen?

Iphone har altid hatt elending batteritid. Hvis batteritida ikke er bedre en 7ern så burde det vaere en dobbelt minus. Hvis den er litt bedre en minus. Hvis den er dobbelt så god som 7ern eller mere så kan vi muligens snakke om en plus for batteritida selv om det finnes mobiler som koster 2-3000kr som klarer det samme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Batteri på 2700mah en plus??

Selv hvis ios og soc er utrolig energieffektive så vil 2700 fortsatt vaere 2700mah.

Hvor mange timer onscreen testing brukte dere den dagen? Var der apper som bruker 4g nettet igang i bakgrunnen?

Iphone har altid hatt elending batteritid. Hvis batteritida ikke er bedre en 7ern så burde det vaere en dobbelt minus. Hvis den er litt bedre en minus. Hvis den er dobbelt så god som 7ern eller mere så kan vi muligens snakke om en plus for batteritida selv om det finnes mobiler som koster 2-3000kr som klarer det samme.

https://www.gsmarena.com/apple_iphone_x-8858.php

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s8-8161.php

Galaxy S8 har samme skjermstørrelse, "samme" skjerm  og er relativt lik iPhone X på mange måter. iPhone X har derimot lavere oppløsning og en SoC som er bygget på en nyere prosess som kan gi 10-20% bedre effektivitet bare for å si et tall. Forskjellen i batteri er litt under 300 mAh. Så den lille ekstra effektiviteten for nyere SoC, sammen med lavere oppløsning skjerm gjør at forskjellen i praksis ikke bør være veldig stor mellom S8 og iPhone X i batteritid.

Nå er hverken S8 eller (sannsynligvis) iPhone X helt utrolige på batteritid, men S8 er jo ikke akkurat dårlig. Så sannsynligvis er batteritiden også på iPhone X ganske bra.

Lenke til kommentar

Maken til tullete testresultat....

Lyser Apple user - lang vei....

iPhone X - ca 13k for versjonen med OK lagringskapasitet.

Legg til en liten tusenlapp - for hurtiglader - da det ikke følger med i esken.

Selv på 14k - så har man ikke fullverdig hurtiglading - men en light versjon.

Endelig trådløs lading - dog med 1/3 speed - av feks Samsung

Endelig OLED skjerm - dog ikke Super AMOLED.

Langt lavere oppløsning - enn feks S8.

Busslommen - trenger vel ikke noe kommentar....

Utstikkende kamera - det samme...

Det å velge vekk TouchID - til fordel for FaceID - er jo håpløst.

Merkes esken med advarsel ?   "Denne telefon bør ikke benyttes av eneggede tvillinger...."

Leveringstid.....   S9 er nok på markedet før Apple er ajour med leveringer....

2700mah batteri er blitt en plus.

Lenke til kommentar

AtW

Eru på tur? Er vel derfor man kjøper en telefon. For å ringe, sende meldinger, ta bilder, høre på musikk osv.. Ser ikke helt behovet for så mye mere for en telefon som sagt. Ser man film på en 6 tommer er man totalt idiot etter min mening. Skal man lagre større filer kan man kjøpe seg en minnepenn til 100 lappen, noe alle android brukere kritiserer apple for. Hva skal man med 1 terabyte på en telefon, serriøst? Det finnes så mange andre bedre muligheter. Jeg er ikke fan av hverken ios, brukere, eller android, men android brukere virker totalt tilbakestående etter min oppafting av hva jeg har registert. 

Det er ikke noe galt med å bruke telefonen til bare ganske enkle ting. Poenget er at de som kun har enkel bruk antakelig i mindre grad er de som ser på en iphone X, det er markedets dyreste telefon i praksis, de som der etter noe sånt er vel gjerne folk som har en mer avansert bruk.

Ellers så framstår det ikke spesielt intelligent å komme med generaliseringer av typen "ser man på film på 6 timer er man totalt idiot", eller "har man android er man totalt tilbakestående"

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man først skal "ta" iPhone på noe, så er batteritiden kanskje Iphones største utfordring. Litt rart egentlig siden Apple er så utrolig gode på dette på PC-plattformen. De taper jo stort sett alle dueller mot andre telefoner i samme prisklasse (nå fokuserer jeg på batteri!). Håper vi får et ekstra fokus på batterier til neste år. Huawei og HTC kjører 4000 mAh på sine flaggskip i år, og Asus er oppe i 5000 å roter.

Det er på tide at mobilene kan være 3-4 dager igjen, uavhengig av merke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Latterlig at folk ønsker trekk på terningen pga høg pris. Om DU har dårlig økonomi, betyr ikkje det at telefonen er dårlig. Pris er meget subjektivt og har ikkje noe direkte med telefon/kvaliteten å gjøre.

Om ein milliærdær åpner testen og ser etter 10/10 telefon, men får ikkje iphone med seg, fordi den "fikk trekk frå prisen"...? You get the point.

Selvfølgelig spiller prisen inn på karakteren, har ingenting med personlig økonomi å gjøre. Men at man har andre produkter som gir mer eller mindre for pengene.

AtW

Verdi for pengene er noe annet enn prisen.

Som eg skrev, om eg har ubergrenset med penger og ønskjer den beste mobil...? Men så kommer du og sier "nei, x er ikkje beste, fordi den er dyr". Du ser vel kor dumt det blir? 

"beste kjøp" har med pris å gjøre. Beste telefon - null og niks.

Det har ikke muligens falt deg inn at en ganske liten andel av tek.no lesere og målgruppe har ubegrenset med penger? At det muligens er litt teit å sikte seg inn etter behovet til en så marginal gruppe når man tester?

AtW

Igjen, de tester ikkje "best verdi for pengene", men kor bra er mobil.

Iphone er vel ikkje folkelig telefon til å begynne med, men legger ser i premium segmentet. Om du ønskjer billig mobil, så finst det mange "mye mobil for pengene" på tek.

Lenke til kommentar

Hvis man først skal "ta" iPhone på noe, så er batteritiden kanskje Iphones største utfordring. Litt rart egentlig siden Apple er så utrolig gode på dette på PC-plattformen. De taper jo stort sett alle dueller mot andre telefoner i samme prisklasse (nå fokuserer jeg på batteri!). Håper vi får et ekstra fokus på batterier til neste år. Huawei og HTC kjører 4000 mAh på sine flaggskip i år, og Asus er oppe i 5000 å roter.

Det er på tide at mobilene kan være 3-4 dager igjen, uavhengig av merke.

Det er jo alltid det å lage noe smått og lett som alltid ødelegger for batteritid. Så Apple putter inn batterimengde som de mener er godt nok. Nok til det punktet de mener folk ikke vil klage så mye over dårlig batteritid. Samtidig kan en jo lure litt da. S6 hadde jo dårlig batteritid som følge av lite batteri. Folk klagde, og Samsung gjorde telefonen større med større batteri og solgte mer med S7. Så jeg tror og Apple hadde solgt mer med større batterier.

I forhold til PC tror jeg det har mye med konkurranse å gjøre. Når du ser godt designede PCer som Dells nye XPS serie f.eks så har ikke Apple noe ledelse i batteritid. Men det finnes mange PCer som ikke er så bra laget. Der en ikke bruker så mye tid på å plukke ut de riktige, beste komponentene og designe maskinen internt for å gjøre det til en veldig god PC. 

Men med mobiler så er konkurransen utrolig tøff, med veldig mange selskaper som lager mye gode mobiler. Så det å lage et produkt som bare er generelt veldig bra i forhold til alt annet er veldig vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at mange Android-brukere virker veldig barnslige i iPhone-tråder, men jeg synes du tar kaka.

Jeg har to døtre på 16 og 13, og de synes det er helt utmerket å ligge i senga med telefonen og se på filmer og serier der, og jeg kan garanterer at ingen av dem er er totalt idiot. Begge døtrene tar massevis av bilder og filmer videoer, og det fyller lagringsplassen på telefonen fort.

For egen del, har jeg en rippet musikksamling på nesten 200GB. Jeg har spesiell musikksmak, hvor en del ikke finnes på Spotify. Jeg har tagget alt etter genre som er fornuftig for meg osv, så selv om jeg har Spotify Premium, ønsker jeg hele musikksamlingen på telefonen.

Det finnes helt sikkert mange andre grunner for andre, til å ville ha en telefon med god lagringsplass.

Så det at du ikke klarer å se at andre har forskjellige behov enn deg, gjør ikke andre til idioter, det er du som er sneversynt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...