Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Universitet du går ved forstår ikke karakterskalaer, det bør kanskje være rundt 1% eller mer som får 10. 

 

AtW

Hvordan skal man ellers skille mellom top 1 0/00 fra top 1 %?

 

 

Det er for det første ikke nødvendig, og om man har det behovet, så deler man det ikke inn i 10. Da får man heller skilt godt mellom folk som er "middels".

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

Fordi det gir oss modeller med 256GB lynrask intern lagring? Hadde den hatt minnekortplass så hadde det vel blitt som med Samsung hvor vi er stuck med maks 64GB+minnekort fremfor å få modeller med ekstra intern lagring.

 

 

Du liker å repetere denne "lynraske" interne lagringen. Men lynrask i forhold til hva? UFS 2.1-lagringen, som allerede har dobbelt så høy lesehastighet (3.0 vil øke forskjellen ytterligere), og er å finne i praktisk talt hver eneste Android-flaggskiptelefon i år? Sammenlignet med det er den ikke så lynrask lenger...

 

 

 

 

Dette med pris er jeg ikke enig i det hele tatt. Prisvurdering er og forblir subjektivt. Akkurat som jeg har kastet bort langt mer penger på noen hodetelefoner enn hva folk flest ville ha vært villig til å gjøre når jeg anskaffet meg Sennheiser HD 800. 

 

Dette er eksempel på at du ikke vet hva du snakker om. En Monolith M1060 vil tilby samme lydkvalitet jevnt over, og bedre for noen, om du ser på hi-fi-markedet. Men til 1/4 av prisen. M1060en er tross alt en kopi av LCD-2, som også koster like mye som HD800. Hvis HD 800 skal få toppkarakter, hva da med M1060?

 

Selvfølgelig skal pris ha innvirkning. Om man bare gir vurdering etter hvor god en telefon er, vil de dyreste telefonene konstant få best karakter fordi de konstant har de beste spesifikasjonene og funksjonene. På samme måte vil en fantastisk god telefon til en billig pris konstant få trekk for å ha mangler, selv om den vil tilby kjempemye for prisen. Faktisk vill ha midrange- og low-end telefoner automatisk få dårligere karakterer på grunn av deres spesifikasjoner, enn hig-end telefoner, med den rasjonaliteten du og andre her inne vil følge. 

 

Pris er viktigste faktor i en telefon. Den skal vise hvorvidt den pakken man får i en telefon er verdt det. Og det er den så aldeles ikke med iPhone X. I hvert fall ikke 10/10. Jeg kan gå inn på mange andre minuser og, som den tydelige leppen på toppen, som bare en fanboy kan rettferdiggjøre som akseptabelt. Eller at den ikke kommer med hurtiglading ut av boksen. Eller at den ikke har 3,5mm-utgang. Man kan også kritisere OSet for å være dårlig på samtlige punkter. Tenker da på ting som det forferdelig rotete varselsystemet. Eller de sporadiske frame-droppene og inkonsistente animasjonene, som allerede i fjor gjorde at iOS ble forbigått av Android i generell glatthet (med Google Pixel).  

 

 

Phone SE har 1600 mAh batteri, iPhone X har 2700 mAh batteri og iPhone X har mer strømeffektiv SoC. Er vel liten grunn til å ikke forvente at iPhone X har bedre batteritid sammenlignet med iPhone SE.

 

iPhone SE har 4" skjerm, iPhone X har 5.8". iPhone SE har lavere oppløsning og. Tenkte du kanskje ikke over at dette ville ha noe å si, Einstein? Tidlige rapporter viser overhode ikke at iPhone X vil gi bedre batteritid enn iPhone 5 SE. Vi får vente og se fra tallene.

 

 

Må si også det er morsomt hvordan du har holdt fullstendig kjeft om iPhone PenTile OLED skjerm. Du pleide jo være en av de som konstant måtte nevne hvordan oppløsningen på Samsung Galaxy-telefoner ikke var den "reelle oppløsningen". Mon tro om du vil kritisere iPhone X på samme nivå for å ha lavere "reell" oppløsning enn iPhone 8 Plus. Jeg gjetter du ikke vil gjøre dette. Det er tross alt kjent Apple fanboy-tendens å endre prinsipper etter det som passer dem. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Må si også det er morsomt hvordan du har holdt fullstendig kjeft om iPhone PenTile OLED skjerm. Du pleide jo være en av de som konstant måtte nevne hvordan oppløsningen på Samsung Galaxy-telefoner ikke var den "reelle oppløsningen". Mon tro om du vil kritisere iPhone X på samme nivå for å ha lavere "reell" oppløsning enn iPhone 8 Plus. Jeg gjetter du ikke vil gjøre dette. Det er tross alt kjent Apple fanboy-tendens å endre prinsipper etter det som passer dem. 

 

Hyggelig at du sammenligner meg med Einstein, selv om jeg syntes det blir noe flatterende for Albert :)

 

Har til gode å se noen som helst dyptgående analyse om skjermen så har egentlig ikke noe grunnlag for å kommentere noe som helst rundt den enda. Om det viser seg at den er PenTile så er jo situasjonen nøyaktig den samme som den er for Samsung, nemlig at pikseltettheten vil være lavere ved visning av diverse innhold enn hva oppløsningen i seg selv gir uttrykk for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange mobiler som står lengre opp på listen enn iPhone X ja.. Er nok ikke den beste mobilen i år ifølge andre mer seriøse tester.

 

Hvilke mobiler er langt bedre?

 

 

Fascinerende å lese denne tråden. Forstår ikke noen evinnelige behov for å kritisere denne telefonen. Forstår godt at folk synes den er j** dyr, eller at karaktersystemet til TEK kanskje ikke er optimalt, men å mene at man får "alt" denne mobilen har "og litt til" med en rekke Android-mobiler er jo bare tull. Jeg har ikke sett noen slik skjerm før, og jeg har heller aldri sett en ansiktssensor som fungerer så bra. Uten noe dill.

 

Så kan man selvsagt hevde at prisen er absurd, og at man ikke liker et lukket økosystem, eller være sur for at den ikke har minnekort. Det er ok, men mye av kritikken her er jo ganske komisk. Hva fører til at folk går av hengslene? Virker som de forsvarer barna sine eller noe lignende. Er valg av mobil knyttet så sterkt opp til identitet og egen selvfølelse? En forsker eller to burde analysere dette kommentarfeltet, og andre kommentarfelt. iPhone/Android og Playstation / Xbox. Det tror jeg de ville funnet dypt fascinerende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Universitetet jeg studerer ved har karakterskala til 10. Nå er jeg vant til denne. Av 3000 studenter er det 3 som fikk 10 i ett bestemt fag. Samtidig er det en latterlig høy prosentandel som får toppkarakterer ved amerikanske skoler.

 

Det har med hva en forventer seg. Slik sett ville nok en skala til 100 kunne fjernet 15% av kommentarene her.

 

Universitet du går ved forstår ikke karakterskalaer, det bør kanskje være rundt 1% eller mer som får 10. 

 

AtW

 

Hva er det som sier at karakterfordelingen skal være slik du angir? Hva er den iboende egenskaper til karakterskalaer som gjør at et system med 0 til 10 skal gi 1% eller mer karakteren 10 (i gjennomsnitt)? Du kan fint få ha en normalfordeling hvor 1 promille får beste karakter i gjennomsnitt i det lange løp, det kommer kun an på den angitte variansen. Nå er det heller ingenting som sier at det skal være normaltfordelt. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Dette er eksempel på at du ikke vet hva du snakker om. En Monolith M1060 vil tilby samme lydkvalitet jevnt over, og bedre for noen, om du ser på hi-fi-markedet. Men til 1/4 av prisen. M1060en er tross alt en kopi av LCD-2, som også koster like mye som HD800. Hvis HD 800 skal få toppkarakter, hva da med M1060?

 

 

For det første så eksisterte tilsynelatende ikke M1060 på markedet i det jeg anskaffet Sennheiser HD800, og for det andre så virker det som vi sammenligner fugl og fisk her. M1060 er Planar hodetelefoner, HD800 er dynamiske. M1060 får endel kritikk for å være tunge og relativt ubehagelige og får krass kritikk for byggekvalitet. HD800 er jo superlette og vanvittig komfortable.

 

Alt jeg klarer å lese om lydkvaliteten på M1060 tilsier at de er knallgode for prisen, men at de står litt tilbake på imaging og soundstage, de er med andre ord litt svake på det som er HD800 sin store styrke. Hvordan er dette sammenlignbart? Ikke selges de på det norske markedet heller virker det som.

 

 

Men dette blir jo fryktelig off-topic.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

dette var faktisk helt latterlig å se..

altså jeg kan skjønne at iphone 7 og 8 havner på topp 10 listen, det er enkle, gode tlf til det jeg mener dyr pris. de har alltid lagt på toppen når det kommer til pris.

men tilbake til denne Iphone x. jeg tviler ikke på at det er en god tlf, men om du legger specs sammen mot samsung galaxy note 8, så har ikke Iphone x en sjans. greit den har et av de beste kameraene, og kanskje den raskeste cpu. men det skal vel til andre ting enn det for å lage den "beste" tlf dere har prøvd ? skjermen foreks, er en gammel galaxy s6 skjerm. den er bra men kun halvparten nits av det note 8 har. også har den 3 GB ram, vel er det bra i dagens tlf marked ? det har motorola tlf til 2500 kr også. så går vi videre, hva med prisen ? den starter på 12.000 kr. skulle ikke det trukket ned karakteren litt ? for 12.000 kr kan du kjøpe en Mac, to galaxy s8, en brukt bil osvosv. men det har vel ikke så mye å si ? også må vi til slutt se på designet, altså det er fint at Apple endelig tar et steg videre med design. og ja den ligner veldig på samsung galaxy s8 og lg v30. men ja de ville ikke være for lik, så de lagde en mindre fin bue på toppen av tlf. og ja de har også fått til ansiktsgjennkjenner, men det har vel andre tlf hatt en del år nå ? av tilbehør har de fjernet jack som vanlig.. hva sitter man da igjen med, en ladeplate ? den har samsung brukt siden 2015.. men ja for all del gi den 10/10. jeg mener at den bør ligge på en 6/10 . grunnen for det er at den rett og slett ikke lever opp til prisen. dere kunne gitt den 10/10 om den kostet det samme som en vanlig iphone 8.

Ser at dette er ditt innlegg nummer 1. Er rett og slett imponert over omfanget av dårlige og på grensen til latterlige argumenter i ett og samme avsnitt. Hadde du vært under 10 år eller over 90 med demens så hadde du vært unnskyldt, men antar du er verken det ene eller det andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kunne ikke våknet til en bedre artikkel og kommentarfelt etter nattskift :)

 

Takk!

 

Står nok over denne generasjonen med iPhone siden 7 i rekka enda holder mål, og mere til. Vi får se hva Apple disker opp med til neste år heller.

 

Dette er en helt ny generasjon. Gjetter på at de disker opp en som ser lik ut som har bedre specs. Det er mitt konservative og kjedelige anslag. Face ID-sensoren er sikkert bedre, i tillegg til bedre kamera, raskere. Bedre batteritid. Trådløs hurtiglading (15 W) kanskje?

Lenke til kommentar

 

 

Universitetet jeg studerer ved har karakterskala til 10. Nå er jeg vant til denne. Av 3000 studenter er det 3 som fikk 10 i ett bestemt fag. Samtidig er det en latterlig høy prosentandel som får toppkarakterer ved amerikanske skoler.

 

Det har med hva en forventer seg. Slik sett ville nok en skala til 100 kunne fjernet 15% av kommentarene her.

 

Universitet du går ved forstår ikke karakterskalaer, det bør kanskje være rundt 1% eller mer som får 10. 

 

AtW

 

Hva er det som sier at karakterfordelingen skal være slik du angir? Hva er den iboende egenskaper til karakterskalaer som gjør at et system med 0 til 10 skal gi 1% eller mer karakteren 10 (i gjennomsnitt)? Du kan fint få ha en normalfordeling hvor 1 promille får beste karakter i gjennomsnitt i det lange løp, det kommer kun an på den angitte variansen. Nå er det heller ingenting som sier at det skal være normaltfordelt.

 

 

En bred normalfordeling er den eneste rasjonelle måte å bruke en slik krakterskala, det er dustete å ikke bruke spennvidden skalaen gir, hvorfor ha 0-10, om man like gjerne kan ha 1-9?

 

AtW

Lenke til kommentar

Maken til tullete testresultat....

 

Lyser Apple user - lang vei....

 

iPhone X - ca 13k for versjonen med OK lagringskapasitet.

Legg til en liten tusenlapp - for hurtiglader - da det ikke følger med i esken.

Selv på 14k - så har man ikke fullverdig hurtiglading - men en light versjon.

 

Endelig trådløs lading - dog med 1/3 speed - av feks Samsung

 

Endelig OLED skjerm - dog ikke Super AMOLED.

Langt lavere oppløsning - enn feks S8.

 

Busslommen - trenger vel ikke noe kommentar....

Utstikkende kamera - det samme...

 

Det å velge vekk TouchID - til fordel for FaceID - er jo håpløst.

Merkes esken med advarsel ?   "Denne telefon bør ikke benyttes av eneggede tvillinger...."

 

Leveringstid.....   S9 er nok på markedet før Apple er ajour med leveringer....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Latterlig at folk ønsker trekk på terningen pga høg pris. Om DU har dårlig økonomi, betyr ikkje det at telefonen er dårlig. Pris er meget subjektivt og har ikkje noe direkte med telefon/kvaliteten å gjøre.

Om ein milliærdær åpner testen og ser etter 10/10 telefon, men får ikkje iphone med seg, fordi den "fikk trekk frå prisen"...? You get the point.

 

Selvfølgelig spiller prisen inn på karakteren, har ingenting med personlig økonomi å gjøre. Men at man har andre produkter som gir mer eller mindre for pengene.

 

AtW

 

Verdi for pengene er noe annet enn prisen.

Som eg skrev, om eg har ubergrenset med penger og ønskjer den beste mobil...? Men så kommer du og sier "nei, x er ikkje beste, fordi den er dyr". Du ser vel kor dumt det blir? 

"beste kjøp" har med pris å gjøre. Beste telefon - null og niks.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...