Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X

Anbefalte innlegg

Det er nesten så jeg mistenker at alle i redaksjonen har en iPhoneX for man kan da virkelig ikke gi toppkarakter til et produkt som får trekk på flere punkter.

Hvorfor skulle egentlig redaksjonen ikke hatt iPhone X hvis de mener det er den beste telefonen de noen gang har testet?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det så stemmer at alle i redaksjonen har en iPhone X, på hvilken måte er det et slags minus? Om en hel teknologi og mobilredaksjon ender opp med å sitte på samme modell så indikerer vel det at det må være en av de beste, om ikke den beste mobilen på markedet? Hvis ikke så hadde vel ikke alle hatt hver sin? Nå blir jo dette bare synsing, tviler veldig sterkt på at hele redaksjonen sitter på en og samme modell. Om du da ikke prøver å indikere at de alle har blitt "sponset" med hver sin og dermed er "kjøpt og betalt".

Nå er ikke disse minuspunktene nødvendigvis "trekk" heller, det har Tek.no fortalt utallige ganger, også i denne tråden. Det er mer en liste for lesere og potensielle kjøpere som skal forsøke å gjøre de oppmerksomme på et par potensielt negative sider med produktet. Det er en kort oppsummering av punkter det kan være greit å være klar over før man går til innkjøp av produktet.

Det er jo ikke så fryktelig mange ting som står på minussiden;

- Ikke minnekortplass
Dette er vel de fleste klar over allerede da dette alltid har vært situasjonen med en iPhone. Modellen selges også med 64GB eller 256GB med lagring så de fleste vil jo finne en modell med tilstrekkelig med lagring så man kan jo diskutere hvor relevant minnekortplass er i det hele og store. Sikkert et minus for noen, men man kan jo stille seg spørsmålstegn ved hvor mange som faktisk bryr seg så hvor mye skal dette påvirke karakteren til produktet?

- Svinaktig dyr
Dette er jo greit å påpeke, men er det noe som skal/burde påvirke en karakter? Pris er jo en høyest subjektiv ting. Det som er svinaktig dyrt for person A er ikke nødvendigvis det samme for person B osv.. Verdifallet/tapet på en iPhone er jo også normalt mye lavere enn på andre tilsvarende modeller, burde det eventuelt også bli tatt med i betraktningen?

- Det vil ta noe tid før alle apper er tilpasset
Dette er jo allerede et langt mindre relevant problemstilling i dag enn da testen ble skrevet. Vanskelig å egentlig gi trekk for noe sånt i all den tid programvaren og apper blir kontinuerlig oppdatert.

- Mangler hodetelefonkontakt (adapter medfølger)
Dette er vel det eneste reelle minuset på listen som trolig har potensiale til å faktisk være en irritasjon for endel brukere.

- Portrettmodus er ikke like treffsikker som i iPhone 8
Igjen, portrettmodus er jo allerede oppdatert og forbedret siden anmeldelsen.
Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Ler fortsatt så godt av påstabden om at "Her har Apple faktisk gjort noe unikt."

Joda.. Veldig unikt.. De hengte seg på alle andre.. Virkelig unikt? Unik betyr at de skiller seg ut, er spesiell, alene om noe osv.. Ingen av punktene treffer. ENESTE som er forbedring er Face-ID.. Men jeg foretrekker heller fingeravtrykk uansett så dårlig salgs triks å fjerne det. Nedgradering ville man kalt det om det hvar ett hvilket som helst annet merke..

Lenke til kommentar

Det er nesten så jeg mistenker at alle i redaksjonen har en iPhoneX for man kan da virkelig ikke gi toppkarakter til et produkt som får trekk på flere punkter.

Hvorfor skulle egentlig redaksjonen ikke hatt iPhone X hvis de mener det er den beste telefonen de noen gang har testet?

Jeg mente at hvis man evt. eier en iPhone X selv så har man valgt den telefonen til tross for evt. minussider den har og derfor blir ikke disse minussidene betraktet med like stor negativitet som hos en som er en mer kritisk kjøper som befinner seg på et balansepunkt mellom to telefoner.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg lest hele testen, men hvis det som skrives her stemmer, så er jeg faktisk litt enig i dem som mener dette blir litt feil. Man blir fort "blendet" av iPhoneX og dens funksjoner. Faktisk så blandet at man velger og se bort fra minuspunktene. Det er nesten så jeg mistenker at alle i redaksjonen har en iPhoneX for man kan da virkelig ikke gi toppkarakter til et produkt som får trekk på flere punkter.

iPhoneX er svindyr og bare her bør den få LITT trekk i det minste. Jeg har en iPhoneX selv, men det siste jeg ønsker å lese er slike type tester hvor det virker som det er litt "fanboy" takter når det kommer til karaktersettingen.

Sier meg enig der ja...

Lenke til kommentar

Jeg mente at hvis man evt. eier en iPhone X selv så har man valgt den telefonen til tross for evt. minussider den har og derfor blir ikke disse minussidene betraktet med like stor negativitet som hos en som er en mer kritisk kjøper som befinner seg på et balansepunkt mellom to telefoner.

Jeg skjønner hva du prøver å si, men jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe å si her. Den som tester får vel telefonen enten på eller før lanseringsdato uansett. Man eier ikke telefonen i forkant.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner hva du prøver å si, men jeg klarer ikke å se at det skulle ha noe å si her. Den som tester får vel telefonen enten på eller før lanseringsdato uansett. Man eier ikke telefonen i forkant.

Jeg kjenner ikke til hvordan disse testene gjøres og hvordan dette foregår. Man kan uansett lett la seg "blende" av Apples noe jålete markedsføring. De nkoster tross alt DOBBELT så mye som Samsung S8 i skrivende stund i forhold til Elkjøp sine priser for øyeblikket. Er den virkelig DOBBELT så bra?

Jeg mener en Samsung S8 er et regelrett kupp for øyeblikket. 

Grunnen til at jeg valgte iPhone var fordi jeg har mer tro på batterikapasiteten til Apple da jeg har god erfaring med den fra tidligere og foreløpig ser det ut til å stemme bra. Det andre er at jeg ikke helt ble venn med edge kanten på S8. 

Annsiktsgjennkjenningen var også en av grunnene til at det bikket mot iPhone denne gangen. 

Bortsett fra disse punktene så kan jeg ikke se iPhone leverer så mye mer enn S8 og på noen punkter taper X'en mot Samsung i mine øyne. Spesielt når det kommer til konfigureringsmuligheter. 

Lenke til kommentar

Nå ble jo ikke anmeldelsen skrevet i dag, så det å begynne å sammenligne priser på Galaxy S8 og S8 Plus i dag når de nå blir dumpet i pris da nye modeller skal annonseres neste måned blir jo vanskelig.

Dette er jo igjen mye av grunnen til at pris og hva som gir "mest for pengene" er noe som egentlig ikke burde være endel av karaktersettingen. Dette burde være opp til hver enkelt person å vurdere selv. Det er jo liten vits i at Tek.no skal ta denne vurderingen da priser forandre seg hele tiden og som sagt så har jo iPhone en langt bedre annenhåndsverdi enn Samsung Galaxy telefonen så det burde vel også taes med i beregningen?

Det beste er jo om Tek.no vurderer produktet for hva det er og setter karakteren deretter. Så får hver enkelt person og hver enkelt potensielle kjøper ta vurderingen om den telefonen som får best karakter nødvendigvis er verdt flere tusenlapper ekstra sammenlignet med telefonen som får nest-best karakter osv.. Det blir jo en helt subjektiv vurdering som vil variere voldsomt fra person til person.

Prissammenligninger og hva som gir mest for pengene burde i så fall være en helt separat artikkel og vurdering som oppdateres fortløpende.

Lenke til kommentar

Vel, der er jeg ikke enig. Når ting koster mer så forventer jeg mer. Nå snakker jeg ikke om følelser og apple poeng, men at produktet faktisk leverer mer enn et produkt som koster vesentlig mindre.

Men uansett så forandrer ikke dette det faktum at iPhone X har fått terningkast 10 (topp score). Selv om den i følge flere her hadde flere svakheter. Det mener jeg blir feil. Så langt kan jeg heller ikke si at kameraet på iPhoneX overgår min gamle S6 Edge av betydning. Selv om kameraet på mobilen er noe som bryr meg aller minst...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Telefonen har fått toppscore fordi Tek.no mente den fortjente det og argumenterte for at det var/er den beste telefonen på markedet. En telefon kan fremdeles ha negative aspekter selv om den kan bli vurdert som best og du kan oppnå toppscore uten å være "perfekt" så akkurat det er jo ikke noe spesielt stort problem. At det er alltid er noe å utsette på et produkt sånn vil det jo alltid være. Du vil jo finne utallige småting folk misliker med alt fra iPhone X til Galaxy S8 til Google Pixel 2 osv.. Det er jo helt unngåelig.

Skal vi følge denne logikken hvor en anmelder aldri kan gi toppscore til et produkt fordi noen i kommentarfeltet finner ting ved produktet de ikke er 100% fornøyd med så vil det aldri noengang være mulig å oppnå toppscore. Du finner aldri et eneste produkt i denne verden hvor du har 100% tilfredsstilte og fornøyde brukere i kommentarfeltet.

Og dette med kameraet blir jo bare noe du føler. Ifølge tester som fra DXOMark osv så scorer iPhone X høyere enn Galaxy S6 Edge, også høyere enn Note 8 faktisk. Og de fleste tester og sammenligninger ser jo ut til å konkludere med mye av det samme. Mener du virkelig at anmeldelsen skal ta høyde for hva brukere i kommentarfeltet føler og synser med eller basere seg på hva de selv har kommet frem til når de har testet og sammenlignet selv?

EDIT: Du nevner veldig ofte ting som følelser og "Apple-poeng" men for meg virker det jo som nesten alle argumentene du kommer med imot iPhone X er nettopp følelser du selv sitter med og fryktelig lite konkrete ting?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Vel, der er jeg ikke enig. Når ting koster mer så forventer jeg mer. Nå snakker jeg ikke om følelser og apple poeng, men at produktet faktisk leverer mer enn et produkt som koster vesentlig mindre.

Det er jo helt logisk. Men problemet er jo hvor man skal sette grensene her. Hvor mye har en 1000 lapp fra eller til å si? Det vil variere voldsomt fra person til person. Hvor mye har 2000 kr i forskjell å si? 3000 kr? Hvor mye bedre må et produkt være for at det skal være verdt XXXX antall kroner mer. Og prisforskjellen på anmeldelsetidspunktet kan jo være 1000 kr, mens når du leser anmeldelsen og skal skaffe deg ny mobil så kan det jo ha gått 4 mnd og prisforskjellen er plutselig 2500 kr og det vil jo naturligvis ikke reflektere av anmeldelsen som ble skrevet for 4 mnd siden ergo vil jo hele denne prisvurderingen sett opp imot X-antall andre modeller ha blitt temmelig forandret siden sist. Også er det jo dette med annenhåndsverdien da, om du er en som bytter telefon relativt ofte så har jo den en temmelig stor innvirkning på en pris/verdivurdering.

Derfor mener jeg at pris burde ha liten betydning på vurderingen av hvor bra et produkt er. Anmeld produktet for hva det er og sett karakteren der etter. Så får de som vurderer telefonen ta å sammenligne priser og anmeldelser når de skal gå til anskaffelse av en ny telefon. Så blir det jo opp til hver enkelt å vurdere om den ene er verdt den ekstra prisen sammenlignet med den andre osv..

Nå er jo Tek.no også veldig flinke til å referere til alternative produkter i slutten av en anmeldelse. Nederst på iPhone X anmeldelsen så finner du jo en referanse til nettopp Galaxy S8 hvor de skriver billigere og nesten like god med referanse til oppdatert pris ifra prisjakt. Så det er jo ikke spesielt vanskelig å få oversikt over alternative modeller og prisene på disse når det faktisk er linket direkte i anmeldelsen.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan disse testene gjøres og hvordan dette foregår. Man kan uansett lett la seg "blende" av Apples noe jålete markedsføring.

Det var jo ikke det som var poenget. Poenget ditt var en mistanke om at samtlige i redaksjonen eide iPhone X.

De nkoster tross alt DOBBELT så mye som Samsung S8 i skrivende stund i forhold til Elkjøp sine priser for øyeblikket. Er den virkelig DOBBELT så bra?

Karakteren gis ikke per krone produktet koster. Karakteren settes uavhengig av pris, men justeres i etterkant for hvor mye man får for pengene. Mye bedre tilnærming spør du meg. Hva som er en grei pris er veldig individuelt.

Uavhengig av pris mener da tek.no at dette er den beste telefonen de har testet. De mener tydeligvis også at prisen ikke er så hinsides at det fortjener trekk i karakter. Så får det bli opp til deg om du er enig. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Telefonen har fått toppscore fordi Tek.no mente den fortjente det og argumenterte for at det var/er den beste telefonen på markedet. En telefon kan fremdeles ha negative aspekter selv om den kan bli vurdert som best og du kan oppnå toppscore uten å være "perfekt" så akkurat det er jo ikke noe spesielt stort problem. At det er alltid er noe å utsette på et produkt sånn vil det jo alltid være. Du vil jo finne utallige småting folk misliker med alt fra iPhone X til Galaxy S8 til Google Pixel 2 osv.. Det er jo helt unngåelig.

Skal vi følge denne logikken hvor en anmelder aldri kan gi toppscore til et produkt fordi noen i kommentarfeltet finner ting ved produktet de ikke er 100% fornøyd med så vil det aldri noengang være mulig å oppnå toppscore. Du finner aldri et eneste produkt i denne verden hvor du har 100% tilfredsstilte og fornøyde brukere i kommentarfeltet.

Og dette med kameraet blir jo bare noe du føler. Ifølge tester som fra DXOMark osv så scorer iPhone X høyere enn Galaxy S6 Edge, også høyere enn Note 8 faktisk. Og de fleste tester og sammenligninger ser jo ut til å konkludere med mye av det samme. Mener du virkelig at anmeldelsen skal ta høyde for hva brukere i kommentarfeltet føler og synser med eller basere seg på hva de selv har kommet frem til når de har testet og sammenlignet selv?

EDIT: Du nevner veldig ofte ting som følelser og "Apple-poeng" men for meg virker det jo som nesten alle argumentene du kommer med imot iPhone X er nettopp følelser du selv sitter med og fryktelig lite konkrete ting?

Vi får nok bare forbli uenige. Jeg mener at pris absolutt bør spille inn. Hvis det er slik at iPhone er såpass spesielt og bra (mobiltelefonenes mercedes) så må det også settes høye krav i tester. Testes den derimot på lik linje med andre produkter så bør prisen spille inn i større grad. 

Når man tester biler så setter man ikke en Porche Cayenne opp mot en Suzuki Baleno for så og konkludere med at Cayenne var en bedre bil. Cayenne koster sikkert ti ganger så mye og da forventes det at motoren er større, designet er bedre, og at generelt alt ligger i en annen liga. Da må man i så tillfelle teste dem rettferdig og ta prisen med i aspektet og se hva man faktisk får for pengene.

Ja, jeg kjøpte iPhone X mest på følelser, men så sitter jeg heller ikke å tester telefoner.

Når det gjelder prosessorytelser etc. som jeg har skjønt apple leder bra på, så ser jeg ikke helt når behovet for disse kreftene skal være til stede. Fint på papiret så klart og det vet nok apple og de fleste andre, men å kjøre slike benchmark tester og måle i hue og ræva føles for meg litt nytteløst. Hvorfor gjøres dette? For å se hvor mye kraft telefonen leverer i forhold til hva man betaler?

Den har sikkert uansett kraft nok til å flytte noen apper og åpne kameraet. Jeg tror de færreste av oss bruker en telefon så ekstremt at det vil skorte på kreftene. Da vil det nok muligens være smartere og velge et mer egnet produkt.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til hvordan disse testene gjøres og hvordan dette foregår. Man kan uansett lett la seg "blende" av Apples noe jålete markedsføring.

Det var jo ikke det som var poenget. Poenget ditt var en mistanke om at samtlige i redaksjonen eide iPhone X.

De nkoster tross alt DOBBELT så mye som Samsung S8 i skrivende stund i forhold til Elkjøp sine priser for øyeblikket. Er den virkelig DOBBELT så bra?

Karakteren gis ikke per krone produktet koster. Karakteren settes uavhengig av pris, men justeres i etterkant for hvor mye man får for pengene. Mye bedre tilnærming spør du meg. Hva som er en grei pris er veldig individuelt.

Uavhengig av pris mener da tek.no at dette er den beste telefonen de har testet. De mener tydeligvis også at prisen ikke er så hinsides at det fortjener trekk i karakter. Så får det bli opp til deg om du er enig.

Nei, jeg skrev "det er NESTEN så jeg får mistanke..." Ikke en bastant påstant, men noe jeg skrev for å utdype hva jeg mente.

Det med at karakteren justeres i etterkant er helt grei med tanke på hva produktet koster. Men et produkt som koster 3.000,- mer enn sin argeste konkurrent og attpåtil har flere svakheter kan da umulig fortjene en 10'er mener jeg. 9.5 ja, eller 9.8, men 10 er en ganske klar beskjed om at denne telefonen har alt og kan alt og er best. Det mener jeg den ikke er. 

Lenke til kommentar

Vi får nok bare forbli uenige. Jeg mener at pris absolutt bør spille inn. Hvis det er slik at iPhone er såpass spesielt og bra (mobiltelefonenes mercedes) så må det også settes høye krav i tester. Testes den derimot på lik linje med andre produkter så bør prisen spille inn i større grad.

Prisen spiller inn, men ikke i et en-til-en forhold som hvor mye du får per krone. Hadde det vært saken tipper jeg billige Kina-mobiler til under 2000 kroner hadde fått MYE høyere score enn dagens toppmodellen fra de kjente merkene. Med andre ord kunne det fort medført at relativt dårlige mobiler med mange dårlige punkter hadde toppet listene kun pga pris. Latterlig system spør du meg.
Lenke til kommentar

Prisen spiller inn, men ikke i et en-til-en forhold som hvor mye du får per krone. Hadde det vært saken tipper jeg billige Kina-mobiler til under 2000 kroner hadde fått MYE høyere score enn dagens toppmodellen fra de kjente merkene. Med andre ord kunne det fort medført at relativt dårlige mobiler med mange dårlige punkter hadde toppet listene kun pga pris. Latterlig system spør du meg.

Hvis en "kina mobil" leverer like bra som en iPhone X og koster langt mindre... hvorfor skulle den ikke vinne?

Hvis den ikke leverer like gode resultater og også koster langt mindre, så befinner den seg i en annen kategori og så lenge det oppgis så ser jeg ikke problemet. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Det med at karakteren justeres i etterkant er helt grei med tanke på hva produktet koster. Men et produkt som koster 3.000,- mer enn sin argeste konkurrent og attpåtil har flere svakheter kan da umulig fortjene en 10'er mener jeg. 9.5 ja, eller 9.8, men 10 er en ganske klar beskjed om at denne telefonen har alt og kan alt og er best. Det mener jeg den ikke er.

Du har totalt misforstått hvis du tror 10/10 betyr en perfekt mobil som har alt og kan alt. Den behøver bare være best eller nesten best.

Du har åpenbart også misforstått listen med svakheter. Du kan ikke telle antall svakheter og trekke de fra i karakteren.

Lenke til kommentar

Du har totalt misforstått hvis du tror 10/10 betyr en perfekt mobil som har alt og kan alt. Den behøver bare være best eller nesten best.

Du har åpenbart også misforstått listen med svakheter. Du kan ikke telle antall svakheter og trekke de fra i karakteren.

Hvorfor kan man ikke trekke svakhetene fra poengsummen? Ble ikke dette gjort på S8+?

Lenke til kommentar

Jeg synes uansett listen skulle blitt lagt høyere for å gi full pott. 9.8 poeng er greit og betyr fortsatt at telefonene er helt topp med noen få svakheter. En 10 poenger er ganske bastant og da bør produktet ha så og si null svakheter i testen.

Det er min mening uansett hva andre mener, så videre diskusjon er uansett nytteløst. 

Forskjellige meninger må vi kunne ha :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...