Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-82pScT

Selvsagt. Og dette skjer i stor skala verden over med hundretusenvis av involverte uten at en eneste en noensinne har stått frem og lekket informasjon om dette hemmelige spillet som foregår bak teppet. Ganske imponerende i grunn.

Og alle de produkter som faktisk har fått en dårlig test da. Hvordan passer de inn i konspirasjonsteorien din?

Åh herregud...dette handler ikke om avtaler som blir gjort, eller noe slikt. Det handler bare om situasjonens tilstand. Det foregår ingen konspirasjon.

Som anmelder av telefoner er du avhengig av å anskaffe deg telefoner å teste til dine lesere. Hvor tror du disse anmelderne får sine telefoner fra? De kjøper de ikke. De mottar de. Og ofte mottar de det før telefonen er tilgjengelig, slik at de kan legge ut en anmeldelse tidlig. Å falle bakpå her er av opplagte grunner ikke noe noen anmeldere ønsker. Du vil ikle gi ut din iPhone X-anmeldelse en uke etter alle a dre...

Husk at hvis anmelderne er for kritisk mot en telefon, så vil ikke produsenten sende sine modeller til de i fremtiden (det fins det flere eksempler på). Å ikke motta populære telefoner fra Apple eller Samsung er veldig kritisk, med tanke på populariteten til deres produkter.

Et nylig eksempel er Unbox Therapy. Han har en kjempestor kanal, men mottok ingen iPhone X. Han kan også krediteres med å være den som startet hele Bendgate-trenden, så de underliggende årsakene til at han ikke mottok en iPhone ligger sannsynligvis der. Og dette fra en anmelder som er prakteksempelet på "sell-out", i min mening.

Igjen, det handler ikke om å ikke være negativ eller kritisk til en telefon, men å være farget nok til at telefonen kommer bedre ut enn den kanskje fortjener. Dvs. en 8/10 blir 9/10 og 10/10, en 5/10 blir kanskje 7/10. Vi ser det over alt i industrien. Bare se hvordan IGN anmelder enkelte spill. Eller se på Tek.no, som sjelden gir flaggskiptelefoner noe lavere enn 7/10. Det er selvsagt ikke alltid tilfellet, men oftest er de dårligste anmeldte modellene også fra de minst viktige merkene eller de Tek ikke mottar selv, på forhånd eller tidlig nok. I slike tilfeller har journalisten større feiheter til å være kritisk, og det er han.

Å kalle dette noe konspirasjonsteori er latterlig. Dette er bare simpel markedsanalyse. Aviser får størstedelen av deres finansiering fra reklame, ikke lesere. De er profittorienterte bedrifter som selger et produkt - lesere og folk - til andre bedrifter (annonsører). Denne modellen tilsier naturlig nok at de publiserer nyheter som vil gjenspeile ønskene og verdiene til disse bedriftene. Det er en helt rasjonell analyse (DBrand kommer ikke til å sponse noen som setter de i dårlig lys, for eks.) I tillegg er avisene avhengig av institusjoner og selskaper med tydelig bias (i vårt tilfelle telefonselskaper) som kilde. Så når Tek.no mottar for eks. Samsungs seneste teknologi, gjengir de ofte mye informasjon som de blir fortalt av Samsung om telefonens nyeste innovasjoner og teknologier i artikkelen. I tillegg trår de forsiktig i deres kritiske vurdering av telefonen, slik at de ikke mister kilden. Det er selvfølgelig tider der kritikk vil forekomme når det blir umulig å ikke nevne det (som i Google Pixel 2s tilfelle, eller Note 7s eksplosjonsproblem, osv.), men generelt får selslapene, og spesielt de største, "benefit of the doubt".

Videogamedunkey har en veldig fin video om det samme når det gjelder spillanmeldere: https://youtu.be/lG2dXobAXLI

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-82pScT

Lunaris, AKA TKongen: disse telefonene selger mest fordi de har mest markedsføring. Å si at de selger mest fordi de er best blir like dumt som å si at Transformers-filmene tjener massevis av penger fordi de er best eller McDonalds selger mest fordi det er best. Nei, det er på grunm av markedsføringen. Om iPhone X eller S8 var så jævla bra hadde vel ikke Samsung og Apple trengt å kaste bort hundrevis av millioner dollar i reklame for de. Nå sier jeg ikke at de er dårlige telefoner. Absolutt ikke. Men du må være rimelig trangsynt for å tro at markedet er rasjonelt og de beste selger mest. Hele grunnlaget for reklame er irrasjonalitet: å få deg til å kjøpe noe du ellers aldri ville ha kjøpt eller ikke har bruk for.

Angående Mi Mix. At de er biased ovenfor telefoner de mottar betyr da ikke at de ikke gir telefoner de ikke mottar gode karakterer. At IGN er biased for produkter fra EA og Ubisoft betyr ikke at de ikke vil kalle et bra spill fra et mindre selskap, som Witcher 3 fra CDPR, for bra.

Syns det argumentet ditt ga lite mening...

Eksempelet ditt med karakterer på tidligere Samsung og Apple telefoner beviser streng talt det jeg sier. Ikke en eneste telefon under 8/10. Når 8/10 er definisjonen på "lav" for disse selskapene, vet man hvor man står. Teks karakterskala for flaggskiptelefonene fra de store selskapene går fra 7/10 til 10/10. Altså fire karakterer som nesten utelukkende er positive.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Eksempelet ditt med karakterer på tidligere Samsung og Apple telefoner beviser streng talt det jeg sier. Ikke en eneste telefon under 8/10. Når 8/10 er definisjonen på "lav" for disse selskapene, vet man hvor man står. Teks karakterskala for flaggskiptelefonene fra de store selskapene går fra 7/10 til 10/10. Altså fire karakterer som nesten utelukkende er positive.

Og du mener det er sannsynlig at de største og mest populære mobilprodusentene skulle lansere en flaggskipmodell som ikke klarer komme seg over 66% på karakterskalaen?

At Apple f.eks, et av verdens største selskaper som produserer verdens mest solgte mobiltelefon. Som er deres desidert viktigste produkt. Som betyr at utviklingsavdelingen har tilnærmet ubegrenset med midler og ressurser. Og de lanserer kun 1-2 nye versjoner av denne telefon i året. Alle i premiumsegmentet. Du føler altså det er sannsynlig at de skulle koke opp en telefon som er en treer på terningen og bare tenke "fuck it, dette får være bra nok" og slippe den på markedet?

At de er biased ovenfor telefoner de mottar betyr da ikke at de ikke gir telefoner de ikke mottar gode karakterer.

Så logikken din tilsier positiv bias på telefoner de får tilsendt, men ikke negativ bias på telefoner de ikke får tilsendt? Got it.  :thumbup:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Hehe, LATimes ble jo kastet ut av Disney fra ting for å skrive om en parkeringsplass Disney nesten ikke betalte skatt for. Disney var ikke så glade for det. Og jeg tviler ikke på at Apple også gjør det samme. I Disney sitt tilfelle så fikk det så mye oppmerksomhet at de måtte invitere likevel da.

Så jeg er klar over hva du mener med at de ikke vil være altfor kritiske, for å få telefonen. Men for det første, hvor mange skikkelige teknologinettsider med mange lesere er det i Norge? Hvilken nettside er det som poster testene sine på vg.no? Skal Apple gi iPhone til ITavisen istedenfor liksom? Det er ingen nettsider som er i nærheten å ha den mengden personer som leser det enn tek.no. Så det skal jo litt til før det blir verdt det å ikke sende dem. 

Og det er forskjell på å ikke være så kritiske, og å gi dem ekstra god kritikk. Det å gi en 10/10 istedenfor 9/10 er ikke å være ikke så kritisk. Det er å alltid gi dem bedre karakter. Men ville tek ikke fått iPhone neste år om de gav 9/10? Nei, de ville jo fortsatt fått. Det handler om å ikke være så kritisk. Ikke om å prøve å alltid bare gi dem bedre enn de fortjener. De to tingene er forskjellige. Du har heller ikke kommet med noen konkrete punkter i testen der du mener de ikke er så kritiske som de burde være.

Og hele det med skala fra 7-10/10 er bare utrolig merkelig. Hvorfor kan du ikke akseptere at toppmodeller får gode karakterer? Det er toppmodeller. De er laget for det. Men neida, du må finne andre grunner for det. Fordi det er umulig å lage noe som er rimelig bra, til veldig bra år etter år åpenbart, etter din mening.

Jeg kjøper ikke markedsføringsargumentet. Samsung bruker klart mer enn Apple, Apple selger mer, og Samsung har fått bedre karakter hos tek i nyere tid. Men i telenettet i Norge er det klart mer iPhone enn Galaxy. Og er alle andre selskaper dumme? Hvis telefoner selges nesten utelukkende på markedsføring, hvorfor gjør ikke andre det samme? Og startet Apple og Samsung som mobilgiganter med all oppmerksomheten? Og leste du ikke det jeg skrev at når Samsung sine telefoner ikke gjorde det så bra i tester, så falt salgstallene deres? Kan du forklare det? Du sier det er bare utifra markedsføring. Apple og hadde fall med iPhone 7, fordi de kom liksom ikke med noe nytt. Derfor de måtte komme med iPhone X så raskt som mulig. 

Selvfølgelig spiller markedsføring inn, og folk vil kjøpe Galaxy og iPhone fordi det er Galaxy og iPhone. Men om de lager dårligere produkter vil salgstallene begynne å gå ned. Sakte i starten, men det vil falle sammen etter et punkt, og ingen markedsføring kan stoppe det. Samsung har samme store kampanjer på TV siden, men markedsandelene raser til bedre OLED utstyrte TVer. Det skjedde ikke med en gang det kom bedre OLED TVer, men de er i raskt fall nå. Men hverken Apple eller Samsung har laget veldig skuffende mobiler år etter år. Som eksempelvis HTC. 

Det er derfor Samsung og Apple er de to desidert største. Fordi de har lang historie med å konsistent lage utrolig gode mobiler, år etter år. Så finnes det alltid mindre kjente telefoner som folk vil synes er bedre, men det utelukker jo ikke en Galaxy, iPhone fra å få gode karakterer? De er ikke de eneste med gode karakterer. 

Er det faktisk så vanskelig å akseptere at kanskje både Samsung og Apple lager generelt gode telefoner? 

Om du lurte så har jeg nok ikke tenkt å kjøpe hverken Samsung eller Apple telefon neste gang, fordi jeg synes det finnes andre telefoner som er bedre. Men vet du hva? Hva jeg synes er ikke hva alle andre synes. Folk har forskjellige synspunkt vet du.... Kanskje synes du som meg at de ikke er de beste, men det betyr ikke at det er fasiten for alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar

10/10 burde være uoppnåelig.

Meningsløst å ikke bruke en skala.

AtW

Gir det like stor mening å bruke en skala du aldri når de tre laveste nivåene?

Hvis det er enorme problemer med å ringe med telefonen slik at det er umulig å holde en samtale vil den jo sikkert få 1/10, men vanligvis er ikke telefoner de tester så dårlige. Men i tilfelle har du da en karakter for dem. 

Lenke til kommentar

AtW

Hvis det er enorme problemer med å ringe med telefonen slik at det er umulig å holde en samtale vil den jo sikkert få 1/10, men vanligvis er ikke telefoner de tester så dårlige. Men i tilfelle har du da en karakter for dem.

Argumentet var for/mot bruk av alle variabler av en skala. AtW mente det var meningsløst å ha en "uoppnåelig" 10/10. Hvorfor har vi da "uoppnåelige" 1, 2 og 3?

Lenke til kommentar

La meg forklare ytterligere:

Når du kan gi noe med manglende funksjoner 10/10, burde man ikke da også kunne gi et produkt som fungerer 1/10 så lenge det er dårligere enn konkurrentene?

Så spør du "hva om det kommer noe dårligere?"

Jeg svarer "Hva om det kommer noe bedre?"

Lenke til kommentar

AtW

Argumentet var for/mot bruk av alle variabler av en skala. AtW mente det var meningsløst å ha en "uoppnåelig" 10/10. Hvorfor har vi da "uoppnåelige" 1, 2 og 3?

Jeg synes ikke 1, 2 og 3 skal være uoppnåelig. Jeg synes disse karakterene brukes for lite.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes også de lave karakterene brukes alt for lite. Laveste jeg kan huske er 4. Men vanligvis om mobilen er veldig dårlig så får den en 5 her på tek. Så da brukes jo i praksis ikke hele skalaen. Så joda en kan jo si hva er vits med å begynne på 1 i tek sitt tilfelle når de aldri bruker 1? Som er et godt poeng, men jeg synes løsningen bør være som AtW sier å bruke dem, ikke endre skalaen. I dag er det mange telefoner som havner på samme score, da få karakterer brukes i praksis. Som gjør det vanskeligere å skille mobilene. Og nesten uansett hva du velger av det tek tester er det bra. 

Men jeg ser ikke hvorfor en ikke kan gi en karakter bare fordi det kan komme noe bedre eller dårligere. I skolesystemet er det prosentgrenser for karakterene. For å få 6 er det gjerne 95% og opp. Så om noen får 97% så får de 6er, selv om noen skulle få 99% senere. For hvorfor kan ikke to telefoner ha 10/10? Begge kan være så utrolig gode med lite forskjell. Og ofte med telefoner så vil de begge ha styrker og svakheter som gjør begge til beste telefon i ulike sammenhenger. 

Og hva om noe er dårligere enn 1? 1 er jo stryk. Ubrukelig som telefon. Hvordan blir det dårligere? 1 er telefon du aldri bør kjøpe. Så alle telefoner du aldri bør kjøpe får 1.

Og hvis det kommer en helt perfekt telefon. Universelt bedre enn alt på alle måter uansett, som er reelt sett umulig, så kan de sette en 11/10. Fordi det kommer aldri til å skje. Og selv om tek bruker høye karakterer mye, så bruker de sjeldent 10/10. Pleier å være en telefon i året. Så vi kan jo se selv om det er et problem utifra historien, og historisk sett er det ikke det. Problemet med teks karaktersetting er heller generelt høye karakterer med lite differensiering som følge av liten reell karakterskala. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Og du mener det er sannsynlig at de største og mest populære mobilprodusentene skulle lansere en flaggskipmodell som ikke klarer komme seg over 66% på karakterskalaen?

At Apple f.eks, et av verdens største selskaper som produserer verdens mest solgte mobiltelefon. Som er deres desidert viktigste produkt. Som betyr at utviklingsavdelingen har tilnærmet ubegrenset med midler og ressurser. Og de lanserer kun 1-2 nye versjoner av denne telefon i året. Alle i premiumsegmentet. Du føler altså det er sannsynlig at de skulle koke opp en telefon som er en treer på terningen og bare tenke "fuck it, dette får være bra nok" og slippe den på markedet? 

66% er uriktig, når disse selskapene aldri har fått under 8/10 for sine flaggskiptelefoner (TKongens historikk blir uansett feil, da flere av de eldre telefonen fra Samsung og Apple ble kjøpt av Tek selv hvis jeg husker riktig,  som også interessant nok er de samme telefonene med "lavest" karakterer). Så de har i stor grad bare fått 80% og over i hver eneste toppmodell de siste årene. Kritikken går vel på at disse ofte får "benefit of the doubt" som resultat av at de sender Tek.no sine produkter gratis og ganske tidlig. I tillegg er Tek.nos karakterskala skredderskydd for å gi flaggskiptelefoner nesten utelukkende positiv karakter. Det er sjeldent man ser enn flaggskipmodell få karakter under 7/10. Det virker som det er her, ikke på 1/10, skalaen begynner.

Og ressurser og størrelse på selskap garanterer da vitterlig ikke kvalitet. iPhone X har allerede flere rapporterte kvalitetsproblemer, som at touchen ikke fungerer ved lavere temperaturer, flimring ved lavere lysstyrke og grønne striper på skjermen. I bruk har telefonen også flere opplagt mangler som

1. Den store leppen på toppen (som mange apper heller ikke er optimalisert for).

2. Mangel på rask lader ut av boksen

3. Vanvittig høy pris

4. Veldig dårlig portrettmodus i frontkameraet

5. Proprietær ladeinngang

6. Ingen NFC

7. Ingen Always on Display

8. Softwaren har mange mangler  når det kommer til bugs, app-crashing og frame drops (bare les Apple-forumet og se hvor mange problemer iOS 11 gir de), i tillegg til funksjonelle problemer som det helt latterlig dårlige varselsystemet. Jeg kan også gå inn på ting som mangler på tilpasninger over alt i systemet, i alt fra kontroll over animasjoner, til ikoner, launchere, widgets, taskbar-snarvier, osv. At telefonen ikke har split-screen multitasking. At man ikke kan fjerne alle applikasjoner i bakgrunnen. 

9. Face-ID, så bra som den er, er ikke på langt nær like rask som touch-ID, og ikke like sømløs heller. Touch-ID kan jeg trykke på uten å se direkte på den, som når jeg er i bilen, når den ligger på bordet, når jeg er ute og løper, osv. Det kan jeg ikke med Face-ID. I tillegg krever Face-ID at man sveiper etter å ha låst den opp, og det føles tregere.

iPhone X er vel den telefonen med de dyreste komponentene og mest R&D bak seg. Likevel har den flere mangler og problemer enn tidligere iPhone-modeller (som alle har sine problemer, når det er sagt) fra Apple. Det går jo fullstendig imot din rasjonalitet om at store selskap garanterer best kvalitet.

Google er vel et annet eksempel på et stort selskap med masse ressurser bak se. Bare se på deres Pixel 2 lansering. Kvalitetsproblemene er det så mange av, at jeg ikke engang har nok fingre til å telle de. Samsung er et annet eksempel på et stort mobilselskap, og evner enda ikke å utvikle et brukergrensesnitt som ikke viser tydelig hakking og frame drops ved hver eneste anledning. 

Så logikken din tilsier positiv bias på telefoner de får tilsendt, men ikke negativ bias på telefoner de ikke får tilsendt? Got it.  :thumbup:

At de er biased ovenfor telefoner de mottar betyr da ikke at de ikke gir telefoner de ikke mottar gode karakterer.

Det virker som du ikke har forstått en eneste ting av det som har blitt skrevet. Det å være "biased" kommer av at en anmelder mottar privilegier fra et selskap: varer gratis, varer tidlig, gratis inngang på events og previews på produkters, osv. Selv en 6-åring forstår at slike privilegier innbærer et bias.

At en anmelder ikke mottar dette fra en produsent og i stedet går ut og kjøper varen selv burde ikke føre til at anmelder er negativ i sin kritikk av telefonen. Hvorfor skulle han være det? Det gir jo ingen mening.

Det mest rettferdige, som jeg tror alle kan enes om, er at anmeldere går ut og kjøper varene selv. Dette vil fjerne mesteparten av innvirkningen som mobilprodusentene har på anmeldelsene. 

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

De som ikke skjønner at anmeldelser blir påvirket av goodiebagen man mottar må jo vøre temmelig naive. Hvorfor skulle f.eks apple sende ut en haug av telefoner til diverse redaksjoner? Og det er jo et kjent fenomen at apple sluttet å sende ut telefoner til de som var for kritisk i deres tester. De ble heller ikke invitert inn i det gode selskap da ny iphone skulle lanseres. Hvorfor tror dere det er slik? Og Samsung er vel akkurat like gode. Noen her påpeker at både apple og samsung øker salget hvert år. Tror dere virkelig det er for at det kun er de to som produserer gode telefoner?

Hvis man ser litt youtube videoer av siste ipx, så vil man bli overrasket over hvor "dvask" skjermen er i forhold til f.eks s8 sin skjerm. At den skårer høyeste på total lysstyrke betyr vel kun at apple tør å lyse opp pixlene mest av de som har oled skjermer. Den lysstyrken som vil være avgjørende i motlys fra f.eks sol, er samsung sin skjerm akkurat dobbelt så god. Hvorfor fokuserer ikke diverse nettsted på dette? Det kan man jaggu undres på. Jeg har for flere år siden skjønt at slike tester aldri vil gjenspeile virkeligheten. Det fant jeg ut for ca 30 år siden da jeg i et svakt øyeblikk takket ja til å abbonere på Lyd&bilde. Testene der stemte overhode ikke med opplevd virkelighet, men gjenspeilte alltid mye skryt til de som kjøpte mest reklameplass i bladet.

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

66% er uriktig, når disse selskapene aldri har fått under 8/10 for sine flaggskiptelefoner (TKongens historikk blir uansett feil, da flere av de eldre telefonen fra Samsung og Apple ble kjøpt av Tek selv hvis jeg husker riktig, som også interessant nok er de samme telefonene med "lavest" karakterer). Så de har i stor grad bare fått 80% og over i hver eneste toppmodell de siste årene. Kritikken går vel på at disse ofte får "benefit of the doubt" som resultat av at de sender Tek.no sine produkter gratis og ganske tidlig. I tillegg er Tek.nos karakterskala skredderskydd for å gi flaggskiptelefoner nesten utelukkende positiv karakter. Det er sjeldent man ser enn flaggskipmodell få karakter under 7/10. Det virker som det er her, ikke på 1/10, skalaen begynner.

I innlegget jeg siterte skrev du selv 7/10, noe som tilsvarer 66,666...% på en skala som starter på 1/10 og slutter på 10/10. Siden du absolutt skal pirke. 

Lenke til kommentar

Vil bare komme med opodatering av synspunkter på iPhone X. Vil begynne med å si at dette definitivt er den beste og mest interessante iPhonen noen sinne, men den er langt fra perfekt. FaceId er og blir en pest og en plage, beklager men det går rett og slett for tregt og føles helt meningsløst at man må sveipe for å åpne. Busslomma er og blir irriterende, bare 60% av alle apper er tilrettelagt dette og ved film er den rett og slett i veien. Skjermen (eller touch sensoren i skjermen) har seriøse problemer når det er kaldt, har opplevd merkelig oppførsel ved navigasjon hvor plasseringen plutselig hopper (slik det gjorde på de første gpsene som kom). iOs er iOs på godt og vondt, rotete og rett fram. Gesturene i iOs er litt ulogiske og virker ikke helt gjennomtenkte med sveip og skyv. Alt i alt en god telefon, men den forsvarer ikke prisen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gir den nye techen minst ett år på å modnes jeg altså. Utrolig mye rusk i maskineriet på denne telefonen får jeg inntrykk av, som Apple må rydde opp i + kvaliteten på iOS oppdateringene virker å ha falt en del siste året.

Og én ting er sikkert, silver utgaven skal jeg i hvert fall ikke ha. Den såg ikke ut i måneskinn med de blanke kantene, hvite baksiden og den store sorte svulsten av ett kamera bak. Egentlig ett "ikke-problem" siden den pakkes inn i skinn deksel fra Apple uansett :wee:

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Vil bare komme med opodatering av synspunkter på iPhone X. Vil begynne med å si at dette definitivt er den beste og mest interessante iPhonen noen sinne, men den er langt fra perfekt. FaceId er og blir en pest og en plage, beklager men det går rett og slett for tregt og føles helt meningsløst at man må sveipe for å åpne. Busslomma er og blir irriterende, bare 60% av alle apper er tilrettelagt dette og ved film er den rett og slett i veien. Skjermen (eller touch sensoren i skjermen) har seriøse problemer når det er kaldt, har opplevd merkelig oppførsel ved navigasjon hvor plasseringen plutselig hopper (slik det gjorde på de første gpsene som kom). iOs er iOs på godt og vondt, rotete og rett fram. Gesturene i iOs er litt ulogiske og virker ikke helt gjennomtenkte med sveip og skyv. Alt i alt en god telefon, men den forsvarer ikke prisen.

Pest og en plage? Da forventer jeg nesten at du skulle slite med at den rett og slett ikke fungerte. At du opplever den som litt for treg er vel ikke akkurat noe jeg ville beskrevet som en pest og en plage.

Opplever den ikke som spesielt treg selv. Du trenger ikke å vente på animasjonen, jeg tar instinktivt og bare swiper umiddelbart etter jeg har tatt frem telefonen og jeg kommer inn så og si hver eneste gang uten å måtte vente. Ofte kommer jeg inn før hengelåsanimasjonen i det hele tatt har begynt å reagere så om du sitter å venter på den så er det ingen grunn for å gjøre det.

Sånn alt i alt så opplever jeg ikke FaceID som spesielt treg, men det er jo mange situasjoner hvor jeg med TouchID allerede hadde fingeren på hjemknappen før jeg i det hele tatt hadde tatt telefonen opp foran ansiktet så det er klart at med FaceID hvor autentisering ikke vil skje før telefonen er fremme og foran ansiktet vil gå tregere sammenlignet med situasjoner hvor TouchID allerede hadde autentisert meg før jeg i det hele tatt hadde tatt opp telefonen.

Og FaceID har jo helt utvilsomt en rekke fordeler hvor den rett og slett fungerer i mange relevante situasjoner for meg hvor TouchID rett og slett ikke kunne fungere. Som situasjoner med fuktige hender/fingre, situasjoner utendørs med hansker osv.. Så det er jo plusser og minuser. Men å kalle det en "pest og en plage" syntes jeg blir litt voldsomt til svartmaling. Spesielt når du ikke beskriver den som noe annet enn litt treg.

Swipe kontra det å trykke ned hjemknappen tror jeg handler om en muskelminne og vane. Kan ikke helt se hvordan det er et mye større problem å swipe kontra det å trykke ned hjemknappen? Jeg tar helt instinktivt og bare swiper så fort jeg tar frem telefonen og er inne med engang. Det hele føles egentlig helt naturlig spør du meg. Personlig så syntes jeg alle disse touch gesturene føles langt mer naturlig og intuitivt enn hva vi hadde før med dobbel-klikking på hjemknappen osv.. Eneste som irriterer meg er hvordan vi i "task manager" eller hva man kaller det må holde inne på en av oppgavene for at muligheten for å lukke applikasjoner skal komme frem. Forstår ikke helt hvorfor man må ha det ekstra steget, burde kunne lukke apper så fort du går inn i "task manager".

"Busslomma" plager meg langt mindre enn jeg hadde fryktet og trodd på forhånd. Irriterer meg egentlig aldri og til video så syntes jeg den ikke er noe problem i det hele tatt. Jeg velger å kjøre "zoom" så video dekker hele skjermen og jeg har null problem med det. Det er så og si aldri noe som helst interessant som skjer helt i ytterkant av en video uansett og de ytterst få gangene det eventuelt måtte bli et problem så får jeg bare velge å ikke kjøre i "zoom" så videoen aldri havner bak "lomma" i det hele tatt. Til vanlig bruk i apper osv så bryr ikke busslomma meg overhodet, tenker egentlig aldri på at den er der for å være helt ærlig.

Men ja, det er nesten litt i overkant mange applikasjoner som ikke er optimalisert og det er irriterende. Jeg var forberedt på at det kom til å være noen, men det er faktisk ganske så mange. Og jeg hadde et slags inntrykk av at ikke-optimaliserte applikasjoner skulle kjøre i samme størrelse som appen ville gjort på en iPhone 6 / 6S / 7 / 8 så du endte med sorte kanter over og under appen. Det er ikke tilfellet hos meg hvertfall, samtlige apper kjører i en sær "zoom/strukket" modus hvor toppen av appen havner bak "lomma" på toppen, og det faktisk er elementer både på toppen, på sidene og i bunn som faktisk havner utenfor skjermen og mye rart. Det ser jo helt idiotisk ut, og det er fryktelig upraktisk når flere apper faktisk ender opp med elementer og områder jeg rett og slett ikke kan aksessere i det hele tatt.

Og dette er vel egentlig det eneste jeg har å utsette på telefonen så langt. Heldigvis så er jo det bare programvare og det meste av det vil bli oppdatert i nærmeste fremtid. Sist i dag så fikk jeg jo en oppdatering til en av mine mest brukte applikasjoner (Telegram) som nå endelig er optimalisert for iPhone X.

At gesturene virker ulogiske forstår jeg ikke helt? Det må du gjerne utdype litt mer. Skjermen i kulde har jeg ikke hatt noe problemer med, tok senest i går en joggetur i -6 grader og hadde ingen problemer. Men Apple selv har jo sagt at det er en bug i algoritmen til skjermen som gjør at den oppfører seg rart i noen minutter rett etter store temperatursvingninger så det er kanskje det du opplever? Dette skal vel bli fikset i iOS 11.2 som kommer om noen uker.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at det går an å nyte film på en så liten skjerm for fem flate øre, men YouTube klipp og slikt på farten er jo ganske glimrende til sitt bruk :)

Tenkte YouTube og filmer man har filmet selv. Går ikke an å se slikt på telefonen når en stor del av skjermen blir dekket til av det svarte feltet.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...