Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke enig med anmelder at dette er 10/10. Nå har jeg ikke prøvd telefonen selv, men ut fra det han skriver, så synes jeg det virker som han er grepet av hype. Denne telefonen er jo vitterlig ingen revolusjon, slik han har latt seg overtale av Apple om.

La oss se; Designmessig etteraper de Samsung. Av nye funksjoner er den store greia at du kan låse opp telefonen med ansiktet. For det første; På hvilket tidspunkt ble det å skifte fra en halvgod til en annen halvgod åpningsmekanisme noe å rope halleluja for? For det andre ser jeg andre anmeldere ikke har vært like heldige som Tek.no og vært mer skeptisk til denne.

Resten av oppgraderingene er helt ordinære oppgraderinger - litt bedre kamera, litt bedre batteri, litt kjappere, mye dyrere. Tror jeg ville gitt den 7 eller 8 av 10.

Det var en "revolusjon" (innen mobiltelefoni) da iphone 1 kom. iphone X synes ikke jeg når helt opp ift et slikt begrep.

 

For å si det på en annen måte; Jeg sitter på en halvsliten iphone 6 med små sprekker i skjermen. Denne, og de andre anmeldelsene som ligger ute, er ikke nok for å få meg til å oppgradere nå. Ser heller an til galaxy 9 kommer på vårparten. En 10/10-telefon burde være slik at den hadde en "må-ha"-faktor.

Endret av trygvan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

10/10 gis fra Tek når et selskap klarer å revolusjonere måten vi bruker mobilen på eller står for en større innovasjon (omså den er imkremmentell). Det virker på Tek som at FaceID er grunnen til at Iphone X får årets tier, og du skal ikke se bort ifra at absolutt alle selskap leverer en lignende løsning desember 2018! I fjor var det Mi Mix, en telefon som tok "edge to edge" til et nytt nivå og som absolutt alle har kastet seg på! 

 

Kanskje er ikke alt med iPhone X klasseledene isolert sett, men totalpakken + nyheten FaceID er nok til å være årets mobil. Ser at andre er litt uenig i at FaceID er så bra, men det er en annen sak. Jeg personlig tror det vil bli djevelsk bra i årene framover!

Lenke til kommentar

Her var det mye syting og klaging. Er det noen her som har en X og kan komme med noe konstruktivt. Hva synes dere. Jeg kjøpte X’en på fredag, og er meget godt fornøyd. Dette er den største «revolusjonen» iPhone har kommet med fra en modell til neste. Jeg er i utgangspunktet meget godt fornøyd med alt på telefonen, utenom en ting. Det hadde vært fint å høre andres testing av akkurat det. Når jeg f.eks. skriver mail og får tastaturet opp med tlf i portrettmodus, da sliter jeg litt med å treffe å og æ. Avstanden fra ytterkant av skjerm til disse to bokstavene er såpass liten at man må tidvis plundre litt med å treffe. Dette problemet gjelder ikke q og a som er ytterst på venstre side av tastaturet. På min tlf har jeg skjermbeskyttelse som går helt ut, buet rundt glasset. Vet ikke om det virker inn. Hadde vært interessant å høre andres erfaring med å treffe å og æ på tastaturet med tlf i stående retning.

 

Apropo de som klager og mener tlf er for dyr. Vel, ingen er vel uenig i at 12.900 kroner er svindyrt for en tlf. Det som er imponerende er at Apple kan designe og lage telefoner som folk faktisk kjøper i bøtter og spann, nesten uavhengig av pris. Leste en artikkel hvor det sto noen eksempler på hva de forskjellige leverandørene tjente pr. solgte enhet. Her lå de andre på noen ytterst få hundrelapper mens Apple lå borti et par tusen. Det er imponerende, og man kan jo gjerne spørre seg hva de har gjort riktig når de kan ta så mye betalt for sine produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

10/10 er så sykt lite saklig at jeg må bare gå og legge meg.

8, kanskje tilogmed 8.5, men definitivt ikke en tiertelefon.

- en tiertelefon bør har mulighet for å bruke headset

- en tiertelefon bør ha vesentlig bedre batteritid

- en tiertelefon bør definitivt koste under 8000. Hvordan i huleste kan denne mobilen kalles et godt kjøp til en sånn pris?

 

All tiltro jeg hadde til nøytrale mobiltester på hw.no er forsvunnet som dugg for solen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er en Apple bruker på det meste, og la meg ofte imponere av hva de får til i deres økosystem, selv om det er klart at de velger å holde noe tilbake, hver gang de lansere noe. Hvem gjør ikke det?

 

Med det sagt så skjønner jeg ikke hvordan dere kan gi iPhone X 10/10. I deres sammenligning med andre merker, som dere henviser til i denne artikelen, er det klart at siste utgivelsen fra Samsung og minst like god, men vesentlig billigere og med mulighet for å bruke minnekort.

 

Jeg mener at mobiler, data og alt annet disse leverandører leverer burde få 2 ratings, en som vurdere produktet alene mot konkurrenter, og en annen som vurdere produktet opp i produsentens voksende økosystem. Det er vesentlig mer forståelig at iPhone X for 10/10 sammenlignet med andre iPhones, men som nevnt tidligere, ikke like forståelig at de skal scorer så høyt mot så tett motstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

10/10 er så sykt lite saklig at jeg må bare gå og legge meg.

8, kanskje tilogmed 8.5, men definitivt ikke en tiertelefon.

- en tiertelefon bør har mulighet for å bruke headset

- en tiertelefon bør ha vesentlig bedre batteritid

- en tiertelefon bør definitivt koste under 8000. Hvordan i huleste kan denne mobilen kalles et godt kjøp til en sånn pris?

All tiltro jeg hadde til nøytrale mobiltester på hw.no er forsvunnet som dugg for solen.

Jeg antar dette er nok en karaktergivning fra en som ikke har prøvd telefonen.

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

For det andre så opplever jeg faktisk vesentlig bedre batteritid på X’en i forhold til 7+ som var min forrige telefon. Hadde ikke forventet dette så det var en av de mange positive opplevelsene jeg har hatt mht det jeg hadde av forventninger til X’en.

 

Når det gjelder prisen så er jeg enig i at det er en dyr telefon, men folk er åpenbart villige til å betale - inklusive meg selv. Jeg har fått akkurat det jeg lenge har ønsket meg - en relativt kompakt telefon med stor skjerm. Og med det ene kravet jeg ikke inngår noen kompromisser med - det skal være IOS på innsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gikk fra Samsung 8+ til iPhone X. Godt fornøyd med oppgraderingen.

 

+Mer riktige farger på skjermen (bilder jeg sender til print "stemmer"). Nå er jeg generelt opptatt av kalibrering.

+Lyd er MYE bedre. Bruker telefonen mye med speaker, og Samsung var så dårlig at det ble en daglig irritasjon.

+iOS fremstår fortsatt mer "smooth" og gjennomført, tross begrensningene (personlig preferanse selvsagt)

+Face ID er flere generasjoner foran Samsung. Fingersensoren til Samsung syntes jeg også var dårlig gjennomført. At tilgang til telefonen går smooth er så behagelig. Og Face ID på apper er jo genialt.

+Føles hakket mer premium

+4K@60fps er en stor oppgradering for oss filmer enn del

+Portrett-funksjoner er bedre

+Disse animojis er artigere enn jeg hadde trodd.

+Har en iPad 12,9", og produktene virker (selvsagt) sømløst sammen.

+Langsiktig holdbarhet ifb. bruktverdi og oppdateringer?

 

-Tilpasningsmuligheter er dårligere på iOS, men jeg har alltid endt opp med å bruke mindre tid på slikt enn jeg hadde trodd. Hektisk hverdag, I guess.

-Hurtiglading krever ny lader

-Får vi en X Plus med tiden?

 

Men til syvende og sist handler det om prioriteringer og preferanser. Dette produktet passer bedre for meg akkurat nå. Neste gang blir det kanskje Android igjen. :)

Hvis du ikke er kjent med at man på innstillinger kan skifte fargemodus til "Basic Mode", som gir en av de aller beste fargekalibreringene på markedet mtp. fargekorrekthet (i henhold til sRGB-spektrumet), er det kanskje greit at du ikke eier den telefonen. Samsung har vel vært ledende på nettopp sette området i flere år nå, og tilbydd fargemoduser så lenge jeg kan huske. De var best på fargekorrekthet i samtlige generasjoner og.

 

Angående glatthet er det ingen hemmelighet at TouchWiz er crap. Om du vil ha den glatteste opplevelsen på markedet kjøper du telefonen med tilnærmet ren Android, som Pixel, OnePlus, Razer, Motorola, osv. Disse telefonene har glattere brukergrensesnitt enn iOS.

 

 

Det er jeg selvsagt kjent med, men det var fortsatt for kaldt kalibrert på min når jeg endret modus. Produksjonsavvik kan jeg ikke utelukke, men jeg håper det er greit for deg at jeg deler erfaring med egen telefon. 

 

Blå-skjæret er også markant når telefonen ikke er i 100% "rett" vinkel. Kjent for OLED, men iPhone X fungerer mye bedre her (også illustrert med off-axis bilder på nyere tester). 

 

Siste Pixel virker å ha en dårligere skjerm, ref. tester. Med unntak av OnePlus, de andre har jeg ikke testet. Har holdt meg til Android lenge pga. åpenheten, men syntes fortsatt iOS alltid har vært mer smooth/gjennomført enn selv stock android. Spesielt etter telefonen har vært i bruk en stund. 

 

Disse gjentatte påstandene dine om at "iOS har seriøse problemer med frame drops, hakk og lagg i sine animasjoner og handlinger." må du gjerne dokumentere litt bedre. 

 

Men det er altså helheten som imponerer (tross noen mangler): Face ID, høyttalere som ikke er crappy, fantastisk skjerm uten nevneverdige avvik, trådløs lading, høy screen to body-ratio, 4K 60 FPS, smooth OS. 

 

Kan varmt anbefale den. 

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

 

10/10 er så sykt lite saklig at jeg må bare gå og legge meg.

8, kanskje tilogmed 8.5, men definitivt ikke en tiertelefon.

- en tiertelefon bør har mulighet for å bruke headset

- en tiertelefon bør ha vesentlig bedre batteritid

- en tiertelefon bør definitivt koste under 8000. Hvordan i huleste kan denne mobilen kalles et godt kjøp til en sånn pris?

All tiltro jeg hadde til nøytrale mobiltester på hw.no er forsvunnet som dugg for solen.

Jeg antar dette er nok en karaktergivning fra en som ikke har prøvd telefonen.

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

For det andre så opplever jeg faktisk vesentlig bedre batteritid på X’en i forhold til 7+ som var min forrige telefon. Hadde ikke forventet dette så det var en av de mange positive opplevelsene jeg har hatt mht det jeg hadde av forventninger til X’en.

 

Når det gjelder prisen så er jeg enig i at det er en dyr telefon, men folk er åpenbart villige til å betale - inklusive meg selv. Jeg har fått akkurat det jeg lenge har ønsket meg - en relativt kompakt telefon med stor skjerm. Og med det ene kravet jeg ikke inngår noen kompromisser med - det skal være IOS på innsiden.

 

 

Jeg har ikke prøvd telefonen, men du forsvarer jo ikke akkurat 10/10 særlig godt med din argumentasjon som er "stor skjerm, liten ramme, ios". Anmeldelsen forsvarer det ganske mye bedre.

 

AtW

Lenke til kommentar

10/10 gis fra Tek når et selskap klarer å revolusjonere måten vi bruker mobilen på eller står for en større innovasjon (omså den er imkremmentell). Det virker på Tek som at FaceID er grunnen til at Iphone X får årets tier, og du skal ikke se bort ifra at absolutt alle selskap leverer en lignende løsning desember 2018! I fjor var det Mi Mix, en telefon som tok "edge to edge" til et nytt nivå og som absolutt alle har kastet seg på! 

 

Kanskje er ikke alt med iPhone X klasseledene isolert sett, men totalpakken + nyheten FaceID er nok til å være årets mobil. Ser at andre er litt uenig i at FaceID er så bra, men det er en annen sak. Jeg personlig tror det vil bli djevelsk bra i årene framover!

 

Vi opplevde selv store problemer med faceId i kontorbelysningen under lysstoffrør, dette er en indikasjon på problemene vi kommer til å oppleve til sommeren med sollys. Et annet aspekt med iPhone X jeg har merket meg etter å brukt den i litt over to døgn er at man må mye nærmere ansiktet i hele opplåsningsprosessen en hva som føles normalt.

Alt i alt fungerer faceId som regel bra, men det fremstår desverre litt forhastet og ikke helt utprøvd, da man feks må gå noen steg tilbake til sveiping for unlock som før touchid.

Dette gjør at jeg ikke synes iPhone X revolusjonerer noe som helst med faceId, de revolusjonerer derimot iOs opplevelsen med større skjerm og gestures... problemet med det er at de der kun tar igjen konkurrentene. iPhone X er definitivt den beste iPhonen noen sinne, milevis bedre en alle de andre iPhonene. Men som smarttelefon er den langt fra den beste pakken man får, tar du da prusen i betraktning er dette så absolutt ikke en 10er.

 

Når det er sagt skjønner jeg godt at iOs brukere som feks. journalisten bak denne testen blir over seg av begeistring da dette er en helt ny opplevelse hva gjelder iOs, et os de liker.

 

Alt i alt en flott telefon som nesten klarer å ta mobiltronen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke prøvd telefonen, men du forsvarer jo ikke akkurat 10/10 særlig godt med din argumentasjon som er "stor skjerm, liten ramme, ios". Anmeldelsen forsvarer det ganske mye bedre.

 AtW

 

Det var ikke et forsøk på å forsvare karakteren 10/10 for den synes jeg også er i høyeste laget. Det er alltids rom for forbedringer - også for iphone X. Skal ikke gi meg ut på å leke anmelder og argumentere i det vide og det brede for så å konkludere med en poengsum eller terningkast - det overlater jeg til andre. Men jeg forbeholder meg retten til å kommentere på noen konkrete synspunkter som JEG mener ikke er riktige. Det er vel i bunn og grunn «ryggmargen» til dette DISKUSJONS forumet. Det hadde blitt noe kjedelig her inne hvis alle hadde samme synspunkt og opplevelser av «saker og ting». Men igjen - dette er MITT synspunkt på saken:)

Lenke til kommentar

Her var det mye syting og klaging. Er det noen her som har en X og kan komme med noe konstruktivt. Hva synes dere. Jeg kjøpte X’en på fredag, og er meget godt fornøyd. Dette er den største «revolusjonen» iPhone har kommet med fra en modell til neste. Jeg er i utgangspunktet meget godt fornøyd med alt på telefonen, utenom en ting. Det hadde vært fint å høre andres testing av akkurat det. Når jeg f.eks. skriver mail og får tastaturet opp med tlf i portrettmodus, da sliter jeg litt med å treffe å og æ. Avstanden fra ytterkant av skjerm til disse to bokstavene er såpass liten at man må tidvis plundre litt med å treffe. Dette problemet gjelder ikke q og a som er ytterst på venstre side av tastaturet. På min tlf har jeg skjermbeskyttelse som går helt ut, buet rundt glasset. Vet ikke om det virker inn. Hadde vært interessant å høre andres erfaring med å treffe å og æ på tastaturet med tlf i stående retning.

 

Apropo de som klager og mener tlf er for dyr. Vel, ingen er vel uenig i at 12.900 kroner er svindyrt for en tlf. Det som er imponerende er at Apple kan designe og lage telefoner som folk faktisk kjøper i bøtter og spann, nesten uavhengig av pris. Leste en artikkel hvor det sto noen eksempler på hva de forskjellige leverandørene tjente pr. solgte enhet. Her lå de andre på noen ytterst få hundrelapper mens Apple lå borti et par tusen. Det er imponerende, og man kan jo gjerne spørre seg hva de har gjort riktig når de kan ta så mye betalt for sine produkter.

Har ikke ipx men har erfaring med skjermbeskyttere som går rundt glasset. Slike med lim ytterst på kantene. Og det er noe dritt, for å si det mildt. Skulle jeg tippe så har du fått litt avstand mellom skjerm og beskytter på høyre side som gjør at du trykker feil. Har prøvd flere varianter men ingen så langt er god nok. Så jeg kjører naken skjerm, og etter et halvt år har jeg fremdeles ingen merker i glasset. (Samsung s8+) Gorilla glass 5 leverer. Og ipx glasset skal jo være enda mer motstanddyktig mot riper. Jeg har tilogmed sendt telefonen en tur i gulvet fra ca brystlommehøyde, uten at skjermen tok skade av det.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

Ja, trådløse hodetelefoner som ikke bare er betydelig dyrere, men også gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel. Slikt er helt uakseptabelt, når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss. Man lever jo tross alt i 2017. Lydkvaliteten burde være like bra som et minimum. I stedet er den altså dårligere. Og dyrere.

 

 

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

 

 

Tja, det å betale 12'000 kr for en 64GB Google Pixel 2 ville vært en langt dårligere investering enn å betale 12'000 kr for en iPhone X 64GB om tenker på annenhåndsverdien telefonen vil ha. For meg som kjøper og selger årlig så ville jeg tapt temmelig mye penger på å kjøpe Pixel 2, det er ganske så sikkert.

 

Og i all den tid annenhåndsverdien på iPhone's alltid har vært langt bedre enn samtlige andre modeller på markedet så er ikke det økonomiske bildet så enkelt som å bare kalle det overpriset sammenlignet med konkurrentene, men det er jo ikke alle som spekulerer like mye i akkurat dette.

 

Helt latterlig å bruke annenhåndsverdi som begrunnelse om at en telefon ikke er overpriset. En vare skal vurderes etter det den koster og ikke mer. Og de fleste forbrukere kjøper ikke ny iPhone til nærmere 10K hvert eneste år og selger den før det, slik som de. De beholder gjerne telefonen sin i 3 år og mer. Innen den tid har verdien på iPhonen gått kraftig ned.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi på Google Pixel er den 100% det samme som iPhone. Som Apple, så har Google en konstant pris på sine telefoner. Den eneste gangen Pixel gikk ned i pris var 2 uker før Pixel 2 ble lansert. Ellers så hadde den samme verdi, og samme bruktverdi, hele året rundt.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Det som er greit når alle har Gorilla Glass 5 er at du som PR fyr kan stå på scenen og si "vi har verdens sterkeste glass". Apple sa aldri de er alene om ha verdens sterkeste glass. Mange tror det, men det er teknisk sett ingenting galt av Apple å si det.

 

Apple elsker slike kommentarer, fordi folk misforstår dem ofte veldig positivt i Apples favør og tror Apple har gjort noe/har noe som er bedre enn det som er realiteten, mens Apple ikke lyver når de sier det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

10/10 gis fra Tek når et selskap klarer å revolusjonere måten vi bruker mobilen på eller står for en større innovasjon (omså den er imkremmentell). Det virker på Tek som at FaceID er grunnen til at Iphone X får årets tier, og du skal ikke se bort ifra at absolutt alle selskap leverer en lignende løsning desember 2018! I fjor var det Mi Mix, en telefon som tok "edge to edge" til et nytt nivå og som absolutt alle har kastet seg på! 

 

Kanskje er ikke alt med iPhone X klasseledene isolert sett, men totalpakken + nyheten FaceID er nok til å være årets mobil. Ser at andre er litt uenig i at FaceID er så bra, men det er en annen sak. Jeg personlig tror det vil bli djevelsk bra i årene framover!

Vi opplevde selv store problemer med faceId i kontorbelysningen under lysstoffrør, dette er en indikasjon på problemene vi kommer til å oppleve til sommeren med sollys. Et annet aspekt med iPhone X jeg har merket meg etter å brukt den i litt over to døgn er at man må mye nærmere ansiktet i hele opplåsningsprosessen en hva som føles normalt.

Alt i alt fungerer faceId som regel bra, men det fremstår desverre litt forhastet og ikke helt utprøvd, da man feks må gå noen steg tilbake til sveiping for unlock som før touchid.

 

 

 

De fleste som har anmeldt telefonen internasjonalt er jo svært positive, også til FaceID. Det er vel nesten bare TheVerge som har vært relativt lunke til FaceID og selv Nilay Patel har jo sagt i den endelige anmeldelsen at det for det meste handlet om å bli vandt til å holde telefonen i riktig avstand også har det fungert endel bedre. Og da er det jo verdt å merke seg at de fleste av disse internasjonale anmeldelsene er gjort i områder hvor det er massevis av sollys uten at det ser ut til å hatt noen direkte negativ påvirkning for dem.

 

 

Selv merker jeg også fort at spesielt når jeg bruker FaceID i senga så må jeg nå vende meg til å ha telefonen lenger unna ansiktet enn det jeg pleier. Men dette tok meg jo et forsøk for jeg innså også har jeg bare endret meg som følge av dette. Til det vanlige så føler jeg ikke at jeg må holde telefonen noe nærmere ansiktet enn vanlig, jeg føler det heller motsatt hvor jeg nesten må holde den  lenger unna enn det jeg pleier men dette er jo en vanesak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

Ja, trådløse hodetelefoner som ikke bare er betydelig dyrere, men også gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel. Slikt er helt uakseptabelt, når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss. Man lever jo tross alt i 2017. Lydkvaliteten burde være like bra som et minimum. I stedet er den altså dårligere. Og dyrere.

 

 

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

 

 

Tja, det å betale 12'000 kr for en 64GB Google Pixel 2 ville vært en langt dårligere investering enn å betale 12'000 kr for en iPhone X 64GB om tenker på annenhåndsverdien telefonen vil ha. For meg som kjøper og selger årlig så ville jeg tapt temmelig mye penger på å kjøpe Pixel 2, det er ganske så sikkert.

 

Og i all den tid annenhåndsverdien på iPhone's alltid har vært langt bedre enn samtlige andre modeller på markedet så er ikke det økonomiske bildet så enkelt som å bare kalle det overpriset sammenlignet med konkurrentene, men det er jo ikke alle som spekulerer like mye i akkurat dette.

 

Helt latterlig å bruke annenhåndsverdi som begrunnelse om at en telefon ikke er overpriset. En vare skal vurderes etter det den koster og ikke mer. Og de fleste forbrukere kjøper ikke ny iPhone til nærmere 10K hvert eneste år og selger den før det, slik som de. De beholder gjerne telefonen sin i 3 år og mer. Innen den tid har verdien på iPhonen gått kraftig ned.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi på Google Pixel er den 100% det samme som iPhone. Som Apple, så har Google en konstant pris på sine telefoner. Den eneste gangen Pixel gikk ned i pris var 2 uker før Pixel 2 ble lansert. Ellers så hadde den samme verdi, og samme bruktverdi, hele året rundt.

 

 

«gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel»…Hvis du prøver de siste trådløse modellene til f.eks. B&W eller B&O så er det lite å klage på når det gjelder lydkvalitet. «når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss» Dette er ikke riktig og det vet du…

Og uansett kabel eller ikke så klarer ikke en mobiltelefon alene å gi virkelig god og kraftig hi-fi lyd. For å få det til må man bruke ekstern hodetelefonforsterker +dac.

Lenke til kommentar

 

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

Ja, trådløse hodetelefoner som ikke bare er betydelig dyrere, men også gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel. Slikt er helt uakseptabelt, når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss. Man lever jo tross alt i 2017. Lydkvaliteten burde være like bra som et minimum. I stedet er den altså dårligere. Og dyrere.

 

 

 

 

Nå er det ikke umulig å bruke hodetelefoner med kabel, det følger med en overgang. Ja det er ikke like praktisk og så definitivt ikke like sexy men det fungerer. De fleste bruker jo ikke annet enn det som følger med telefonen uansett og det følger jo med EarPods med Lightningkabel så de fleste er jo dekket sånn sett.

 

Utvalget av blåtannhodetelefoner blir også stadig bedre og påstander om at lydkvaliteten er ræva er sterkt overdrevet, men det koster jo endel ekstra for tilsvarende kvalitet men mange vil jo påstå at kvaliteten slettes ikke er tilsvarende da det å slippe kabelen faktisk er et stort pluss hos mange da den ofte er i veien og til byr og er gjerne feilpunkt nummer en på de fleste hodetelefoner og ørepropper og det er jo fremdeles sånn at alt for mange fremdeles ikke tilbyr utskiftbare kabler av en eller annen idiotisk grunn.

 

 

Hodetelefoner som B&O BeoPlay H7 har knallgod lyd og jeg tviler sterkt på at du hadde klart å skille om de kjørte via kabel eller via blåtann i en blindtest. Mange telefoner har også temmelig laber DAC+amplifiser så det å kjøre via blåtann vil potensiell gi visse fordeler da du benytter deg av DAC+Amp som sitter i hodetelefonene og investerer du litt i hodetelefonene så ender du potensielt opp med en bedre DAC+Amp og det gjør det også lettere for hodetelefonprodusentene og parre produktene sine med DAC'er som de mener passer bedre til lydprofilen som hodetelefonene har.

 

Du har også hodetelefoner som B&W P7 og PX som har temmelig solid lydkvalitet og som du igjen vil slite veldig med å skille på om de kjører via kabel eller ikke. Folk flest er ikke så ømfintlige på lydkvalitet heller så mange vil nok se seg mer enn godt nok fornøyde med løsninger til lavere priser uten at de føler at lydkvaliteten er forringet av den grunn.

 

 

De fleste benytter jo tross alt tjenester som Spotify, Tidal (ikke HiFi), Google Play Music og Apple Music for avspilling av musikk. Det er ikke snakk om store forverring av lydkvaliteten ved bruk av gode trådløse hodetelefoner når du spiller av lossy 128-320 kbps musikk om det er noen i det hele tatt.

 

 

Jeg tror du sterkt overdriver hvor dårlige trådløse hodetelefoner er og hvor viktig den siste prosentdelen av potensiell lydkvalitet er for folk flest ved avspilling fra mobiltelefonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

Ja, trådløse hodetelefoner som ikke bare er betydelig dyrere, men også gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel. Slikt er helt uakseptabelt, når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss. Man lever jo tross alt i 2017. Lydkvaliteten burde være like bra som et minimum. I stedet er den altså dårligere. Og dyrere.

 

 

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

 

 

Tja, det å betale 12'000 kr for en 64GB Google Pixel 2 ville vært en langt dårligere investering enn å betale 12'000 kr for en iPhone X 64GB om tenker på annenhåndsverdien telefonen vil ha. For meg som kjøper og selger årlig så ville jeg tapt temmelig mye penger på å kjøpe Pixel 2, det er ganske så sikkert.

 

Og i all den tid annenhåndsverdien på iPhone's alltid har vært langt bedre enn samtlige andre modeller på markedet så er ikke det økonomiske bildet så enkelt som å bare kalle det overpriset sammenlignet med konkurrentene, men det er jo ikke alle som spekulerer like mye i akkurat dette.

 

Helt latterlig å bruke annenhåndsverdi som begrunnelse om at en telefon ikke er overpriset. En vare skal vurderes etter det den koster og ikke mer. Og de fleste forbrukere kjøper ikke ny iPhone til nærmere 10K hvert eneste år og selger den før det, slik som de. De beholder gjerne telefonen sin i 3 år og mer. Innen den tid har verdien på iPhonen gått kraftig ned.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi på Google Pixel er den 100% det samme som iPhone. Som Apple, så har Google en konstant pris på sine telefoner. Den eneste gangen Pixel gikk ned i pris var 2 uker før Pixel 2 ble lansert. Ellers så hadde den samme verdi, og samme bruktverdi, hele året rundt.

 

 

«gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel»…Hvis du prøver de siste trådløse modellene til f.eks. B&W eller B&O så er det lite å klage på når det gjelder lydkvalitet. «når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss» Dette er ikke riktig og det vet du…

Og uansett kabel eller ikke så klarer ikke en mobiltelefon alene å gi virkelig god og kraftig hi-fi lyd. For å få det til må man bruke ekstern hodetelefonforsterker +dac.

 

 

Tja, sier jeg til den påstanden, i tillegg må du kjøpe nye hodetelefoner fra et lite utvalg. Det kan være praktisk med trådløse klokker, men det er praktisk å kunne ha trådbaserte klokker i tillegg. Det er ganske meningsløst å fjerne minijacken.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...