Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

For de som spekulerer i om X-skjermen er markedets mest elendige mobilskjerm, selv om tester påpeker hvor utrolig bra den er. LCD-skjermen til iPhone 7 har fått mye skryt fordi den er ekstremt godt kalibrert. Denne skjermen fremstår som en stor oppgradering pga. kontrast/ANSI-kontrast og sortnivå, og fremstår betraktelig bedre enn S8+ rent kalibreringsmessig. Det kommer sikkert testresultater som avgjør den diskusjonen, men visuelt fremstår den ekstremt god.

Vel hvis du ser på tester så scorer S8+ sin skjerm rimelig likt som iPhone 7 sin LCD skjerm i fargenøyaktighet. Det er forskjeller på dem, det er alltid individuelle forskjeller på skjermer. Men begge er så gode at de er umulige for menneskeøyne å skille ifra perfekt.

 

Så jeg lurer på hvordan klarer du det? Hvordan er iPhone X bedre enn noe du ikke kan skille ifra perfekt(S8 +)?

 

Jeg regner med at i virkeligheten så bruker du skjerminnstillinger som fra Samsung sin side er ment å se bra ut for mennesker, ikke være korrekte. Apple setter alltid de innstillingene som er korrekte som standard og lar deg ikke endre. 

 

 

HåkonN. Nei men du visste tydeligvis ikke at faceid funksjonen i apper var til stede i s8? Bare der velger du iris scanneren.

Når det kommer til skjermen skal man være temmelig naiv for å tro på applepropagandaen om at de selv har konstruert oled panelet. Det er vel kun Samsung som klarer å lage amoled panel av denne kvaliteten. Hadde Apple selv konstruert det, hadde vel LG fått produksjonen.

 

 

Ifølge din logikk så er det TSMC som har konstruert A11 brikken til apple bare forde de har produsert den. På samme måten som at TMSC har produksjonsutstyret og produksjons kapasiteten til å lage X antall A11 brikker om dagen så betyr ikke det at de har designet A11 brikken. Samsung har kunnskapen og kapasiteten til å produsere apples oled paneler men det betyr ikke det samme som at de har designet dem. 

 

Men det er en veldig stor forskjell her. Foundry er noe som er outsourcet for nesten alle selskaper i verden. Veldig få både designer og produserer brikkene sine, og foundryene gir ut verktøy for selskaper til å lage design som de kan produsere. Skjermer lages ikke på samme måte, du kan ikke gjøre det sånn. Det er ingen som gjør det sånn. Om et selskap lager et produkt som en TV så har de enten utviklet og produsert panelet, ellers så har de kjøpt det. 

 

Jeg kan og nevne at det å utvikle OLED er utrolig vanskelig, tar mye tid og koster mye penger. Samsung kom vel med skjerm i 2008. LG som sammen med Samsung er over 50% av verdens produksjon av paneler og har OLED monopol for TVer har ikke engang skjermer som er på nivå med Samsung sine OLED skjermer. Ingen andre har heller, eksempelvis Sharp og Japan Display som er to andre store aktører innenfor mobilskjermer. Japan Display er nr. 2 for LCD og sammenslåing av mange store japanske selskaper. 

 

Apple har rimelig tett forhold med Foxconn som produserer mobilene deres ved fabrikkene til Foxconn i Shenzhen. Foxconn kjøpte nylig opp Sharp som og er inne på OLED forskning, og selvfølgelig produserer paneler i dag. Apple kjøper blant annet utstyr til Foxconn slik at de kan utvide kapasitet raskere, og var også med Foxconn i et bud for Toshibas NAND fabrikker. 

 

Hvis Apple bare i skjul har drevet med OLED forskning i minst 5 år, reelt sett mer 10 år minst, i skjul og nå kommet med paneler (som hvertfall virker bedre enn LGs) hvorfor ville de da bedt Samsung om å bygge fabrikker etter Apples fabrikk-spesifikasjoner for å produsere OLED panelene etter Apples design? Hvorfor ikke gjøre det sammen med sin partner Foxconn? For om Apples paneler er så forskjellige kan ikke Samsungs eksisterende OLED fabrikker brukes, de måtte jo hatt separate fabrikker til å lage helt andre paneler. 

 

Hvordan har det seg at Apple ikke klarer å holde detaljene rundt mobilene sine skjult og at hver gang de kjøper et selskap eller leter etter folk så er det overalt i nyhetene med spekulasjoner på hva Apple holder på å lage nå, men de har altså utviklet fult fungerende OLED i skjul hele denne tiden? 

 

Så det at Apple faktisk skal ha utviklet disse skjermene er veldig usannsynlig, og det finnes egentlig ingenting som tilsier at det skal stemme. Det er og ikke logisk i det hele tatt at det ikke er Samsung som utviklet dem når Samsung lager dem. Fordi de som lager paneler er også de som utvikler dem. I tillegg til dette finnes det ikke noe som skal vise at Apple har utviklet dem, og det helt klart logiske er at Samsung har. Reelt sett er det bare å ta en uttalelse fra Apple og bøye den til å også mene at Apple utviklet teknologien, som de ikke gjorde. Og Apple selv har heller ikke sagt det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir stadig overrasket hvordan jeg har overlevd den grusomme Samsung-lyden så lenge. Enorm oppgradering.

 

Blir mer og mer imponert over ansikts-pålogging. Tror jeg har blitt et iSheep nå. 

 

iPhone X skjermtest:

 

"iPhone X Is King of OLED Screens: See for Yourself"

 

"If it's realism you want, the iPhone X's supremely bright screen and exquisite white balance provide a sense of color accuracy you simply don't get from other handsets."

 

https://www.tomsguide.com/us/iphone-x-oled-screen-vs-pixel-2-note-8,review-4807.html

Lenke til kommentar

 

 

Det er innelysende at Fjarle har begge bena godt plantet i Epleuniverset. Ellers så har denne alt for store minuser til å score såpass høyt. Det er jo et nisjeprodukt. Les denne. Meget god artikkel som alle burde lese.

https://nrkbeta.no/2017/11/04/hva-er-egentlig-greia-med-iphone/

Ok, så Fjarles meninger er ubrukelige, mens blogginnlegget du linker til er den objektive sannhet?

 

Jeg for min del synes teksten på linken din var ganske substansløs.

 

Alle isheeps vil synes det er ubehagelig å lese denne artikkelen, så jeg er ikke overrasket over ditt svar.

 

Med tanke på at jeg sitter her med en Samsung Galaxy S7 og min forrige telefon var en telefon fra Motorola, så er du ute på særdeles tynn is med hetsen din.

 

Men for all del, dere anti-Apple-fanatikere er morsomme av og til.

Lenke til kommentar

 

 

Tja, vi som er litt mobile er av og til på steder der dekningen ikke er helt på plass, og skal man da f.eks se en film så er det greit med minnekort. Det samme kan vel sies om nedlastet musikk. Og backup av bilder etc... er jo ikke noe minus men et pluss med minnekort. Så kan man jo alltids duskutere om det er en dealbreaker eller ikke. Det er ikke det for meg, men hvis valget er med eller uten, velger jeg med.

Ja, hadde bare Samsung hatt en god skyløsning...

 

Jeg tør ikke annet enn å ha minnekort fordi Samsung tilsynelatende er enda mer lukket enn Apple. Hvis man ikke sitter en telefon, kan man ikke engang logge inn med en vanlig nettleser for å se på bildene sine i Samsung-clouden. Man må gjenopprette backup på samme eller annen telefon. Samsung-telefon-naturligvis - hvis man kjøper noe annet kan man si farvel til bildene Samsung holder som gissel. Med iCloud kan man i det minste gå til icloud.com for å se på bilder med mer.

 

Men selv om jeg benytter meg av muligheten til å bruke minnekort så betyr ikke det at jeg egentlig synes det er en god løsning eller at jeg vil anbefale andre å gjøre det. To minnekort døde i løpet av kort tid her ved bruk i telefon. Heldigvis mistet jeg ikke noe data (såvidt jeg vet) fordi jeg også hadde ulike backup-løsninger (ikke Samsing Cloud, for den teller ikke).

 

Minnekort er ren risikosport. Jeg er villig til å ta risikoen fordi jeg passer på å alltid ha backup. Men jeg ville ikke anbefalt det til noen som ikke vet hva de driver med, altså folk flest.

 

Hvis du da ikke har en forhistorisk Samsung vil jeg tro du har en som innehar Googles Android? Da vet du vel at du kan benytte deg av Google sin sky tjeneste? Der kan du forøvrig sikkerhetskopiere så mange bilder du bare måtte ønske, helt gratis.

 

Jeg bruker Google og andre. Ikke Samsungs egen. Men Samsung legger jo opp til at man skal bruke deres ubrukelige skytjeneste.

 

Og jeg vil ha kopi av ting lokalt ja. Men hadde Samsung hatt en god skytjeneste så hadde det ikke vært samme behov for SD-kort.

Lenke til kommentar

Jeg synes at Tek.no burde gitt en dypere, mer detaljer og mer TEKnisk test av dette produktet Apple har klart å skaffe seg 10/10 på. 

Tekniske detaljer om hvordan skjermen er sammenlignet med Iphone 7/8? Og sammenlignet med andre mobil skjermer dere har testet? Er skjermen ennå APPLE IRIS skarp? (ser DPI er dramatisk høyere på Iphone X, faktisk 40% mer enn på Iphone 8. sånn teknisksett hvorfor?) 

Hvordan er innsynsvinkel? 

Hvordan er mobilen i bruk i sollys? 

Hovedgrunnen å lese tek.no skal jo være for folk er teknisk intresserte. Dessuten synes jeg at når Apple først kommer med en såpass design endring på mobil fronten, ville det vært litt respekt/meningsløst å ikke enda mer teknisk rundt en såpass skjelden begivenhet. 

 

Ellers burde tek.no også involvere seg mer i forumet, ettersom det er en såpass "hot" topic. Er usikker på om tek.no enkelt å greit bare ikke gidder å svare, eller om det er skjedd noe etter de solgte seg til VG (siden diskusjon.no ikke er solgt til VG).

 

Så til dere som allerede har fått Iphone X: En positiv opplevelse jeg fikk etter å ha skaffet meg OLED mobil var hvordan produsentene utnyttet OLED sin fordel av å ikke ha bakbelyst skjerm. Hvordan har Apple utnyttet dette?

Har du mulighet for å bruke en "mørk/simpel tema" ?

Har den "always on" display? Og evt hvordan er denne? (hva vises av varslinger og hvordan? Og kan denne konfigureres slik at du feks kan se kalender, klokke/dato, kontrollere spotify?)

Hvordan er det å bruke telefonen 100% mørke, er det mulig å skru ned lysstyrken såpass at alt blir svart? (tenker da ved bruk av mobil for å hindre å miste nattsyn og for å hindre å lyse opp rommet som igjen forstyrrer sovende partner).

Lenke til kommentar

Blir stadig overrasket hvordan jeg har overlevd den grusomme Samsung-lyden så lenge. Enorm oppgradering.

 

 

 

 

 

Er det enda spinkel og fislete lyd i høyttalerene på toppmodellene deres ja? Hadde en diskusjon på det der rundt s7/Edge tidene i de aktuelle trådene. Ikke alle var enig i med meg for å si det sånn :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Gikk fra Samsung 8+ til iPhone X. Godt fornøyd med oppgraderingen.

 

+Mer riktige farger på skjermen (bilder jeg sender til print "stemmer"). Nå er jeg generelt opptatt av kalibrering.

+Lyd er MYE bedre. Bruker telefonen mye med speaker, og Samsung var så dårlig at det ble en daglig irritasjon.

+iOS fremstår fortsatt mer "smooth" og gjennomført, tross begrensningene (personlig preferanse selvsagt)

+Face ID er flere generasjoner foran Samsung. Fingersensoren til Samsung syntes jeg også var dårlig gjennomført. At tilgang til telefonen går smooth er så behagelig. Og Face ID på apper er jo genialt.

+Føles hakket mer premium

+4K@60fps er en stor oppgradering for oss filmer enn del

+Portrett-funksjoner er bedre

+Disse animojis er artigere enn jeg hadde trodd.

+Har en iPad 12,9", og produktene virker (selvsagt) sømløst sammen.

+Langsiktig holdbarhet ifb. bruktverdi og oppdateringer?

 

-Tilpasningsmuligheter er dårligere på iOS, men jeg har alltid endt opp med å bruke mindre tid på slikt enn jeg hadde trodd. Hektisk hverdag, I guess.

-Hurtiglading krever ny lader

-Får vi en X Plus med tiden?

 

Men til syvende og sist handler det om prioriteringer og preferanser. Dette produktet passer bedre for meg akkurat nå. Neste gang blir det kanskje Android igjen. :)

Hvis du ikke er kjent med at man på innstillinger kan skifte fargemodus til "Basic Mode", som gir en av de aller beste fargekalibreringene på markedet mtp. fargekorrekthet (i henhold til sRGB-spektrumet), er det kanskje greit at du ikke eier den telefonen. Samsung har vel vært ledende på nettopp sette området i flere år nå, og tilbydd fargemoduser så lenge jeg kan huske. De var best på fargekorrekthet i samtlige generasjoner og.

 

Angående glatthet er det ingen hemmelighet at TouchWiz er crap. Om du vil ha den glatteste opplevelsen på markedet kjøper du telefonen med tilnærmet ren Android, som Pixel, OnePlus, Razer, Motorola, osv. Disse telefonene har glattere brukergrensesnitt enn iOS.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

En annen her nevner at Android flyter mer i menyene enn iPhone. Det skal visst lagge på iOS. Det er selvsagt bare vås. Det er ingen tvil om at ytelsen er langt bedre på iPhone 8 enn f.eks på en S8 Eller Note 8. Det kan så og si samtlige tester bekrefte. En annen ting er at vanlige apper og programmer fungerer bedre og raskere.

 

.

Vås er det så absolutt ikke. iOS har seriøse problemer med frame drops, hakk og lagg i sine animasjoner og handlinger. Det har det hatt siden iOS 7. Ting går ikke alltid like konsistent som på iOS 6 og før det. Såklart kan dette bare sies når man har noe bedre å sammenligne opp mot; når man har prøvd telefoner som er bedre på disse områdene, blir iOS problemer umulig å ikke se.

 

Problemet ditt er at du sammenligner mot Samsung. Når i helvete har Samsung med TouchWiz noensinne vært nærme å være karakterisert som den glatteste Android-opplevelsen? Aldri. De får konstant kritikk for mangelen på dette -- mest fra Android-leiren. Nå er riktignok TW ikke så dårlig som LG UX, EMUI og MIUI fra LG, Huawei og Xiaomi.

 

Når jeg sier Android er glattere enn iOS, noe jeg også ikke er alene om, da mange anmeldere og ikke minst brukere som har testet de samme enhetene er enige i, snakker jeg om enheter med ren Android eller tilnærmet lik dette. Nokia, OnePlus, Motorola og noen andre leverer telefoner med slike brukergrensesnitt. Prima-eksempelet er Google Pixel med dets UI. En brukergrensesnittet laget av de samme folkene som lager Android-OSet. Og selv om iPhone 8 har en dobbelt så rask prosessor, merkes operasjonene mye glattere på Google Pixel 2. Frame drops og hakking er på ingen måte ikke-eksisterende, men er generelt sett mye bedre håndtert enn på iOS. iOS er bedre på viktige nøkkelområder, som nettleser, men er ober hele linja dårligere enn ren Android (noenlunde) på Google Pixel og en del andre Android-telefoner.

 

Så før du åpner kjeften neste gang, er det kanskje greit å prøve en Pixel?

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

 

 

Tja, det å betale 12'000 kr for en 64GB Google Pixel 2 ville vært en langt dårligere investering enn å betale 12'000 kr for en iPhone X 64GB om tenker på annenhåndsverdien telefonen vil ha. For meg som kjøper og selger årlig så ville jeg tapt temmelig mye penger på å kjøpe Pixel 2, det er ganske så sikkert.

 

Og i all den tid annenhåndsverdien på iPhone's alltid har vært langt bedre enn samtlige andre modeller på markedet så er ikke det økonomiske bildet så enkelt som å bare kalle det overpriset sammenlignet med konkurrentene, men det er jo ikke alle som spekulerer like mye i akkurat dette.

 

Dette med glatthet og ytelse er jo som du sier veldig avhengig av software og software varierer jo veldig, så dette må jo nesten testes på nytt temmelig ofte da en Androidversjon og en iOSverjson til en annen vil jo potensielt variere i resultatene. Så med mindre man har en fersk sammenligning av Google Pixel 2 med Android 8.0 og en iPhone X med iOS 11.1 så er det jo egentlig totalt meningsløst.

 

Et punkt hvor jeg alltid har opplevd mer lugging med Android er i apper, og det er jo stortsett der jeg bruker det meste av tiden på telefonen. Men godt mulig mye har skjedd der det siste året, var hvertfall en hel del lugging i selv populære apper som Facebook når jeg testet med Samsung Galaxy S7 Edge og Android 7.0. Har dessverre aldri fått testet Pixel da den har hatt så ræva tilgjengelighet i Norge, men skulle jeg hatt Android så hadde det utvilsomt blitt en Google Pixel selv om det er veldig synd med alle de ymse problemene Google ser ut til å slite med på Pixel 2.

Lenke til kommentar

Klager over at android-"fanboys" går av skafet og kommer med fornærmelser.

Påberoper seg å ha et avslappet forhold.

 

Skriver avsnitt etter avsnitt om at andre er fanboys, sinte og har psykiske problemer.......

 

 

AtW

Nå må du kutte ut... er lei av din nedlatende holdning mot de fleste andre forummedlemmer. Jeg har ikke skrevet noe om psykiske problemer. Det er det du som har fått deg til å tro. Det er forskjell på å kommentere det psykiske i menneskeheten, og psykiske problemer. Jeg skriver heller ikke "avsnitt etter avsnitt" om det. Du reagerer unaturlig sterkt på mitt innlegg.

 

Ja, det irriterer meg at vi som har iPhone må mobbes av Android-fanboysa for at de skal føle seg bedre... i absolutt alle tråder som omhandler iPhone her på forumet (og en god del tråder som omhandler noe helt annet). Selv om jeg ikke føler at iOS/iPhone er min Gud, så er det frustrerende å hele tiden høre at vi er "iSheeps" og lignende. At vi bare følger strømmen, at vi er forfengelige, at vi kun kjøper det fordi vi er hjernevasket/dumme/moteslaver og så videre. Det renner over etter hvert.

 

Du er en av de som hele tiden kommer med mer eller mindre tildekte fornærmelser, eller kritikk av iPhone. Du prøver å dekke det litt til, så du kan forsvare det senere, men etter at jeg ser deg i absolutt alle iPhone-diskusjoner (er vel en grunn til det) og at du kun må kommentere det negative med iPhone, så ser jeg gjennom det.

 

Og nå kommer du, nok en gang, med kritikk av en "iPhone fanboy" (som det ser ut som du mener at jeg er) fordi jeg tør å komme med kritikk av Android-fanboysa. Du tåler med andre ord ikke at vi svarer tilbake på all drittslengingen som er fra Android-leiren til iPhone-leiren. Det er liksom ikke greit, selv om det er helt ok andre veien?

 

Har aldri hatt noe i mot Android (har hatt det selv), men når enkelte Android-brukere må hate iPhone så sterkt at de må forsure enhver iPhone-tråd av en eller annen grunn, så må det da være en grunn til det. Løsningen er såre enkel... kjøp en annen telefon og hold kjeft. Når man ikke klarer det, så går det på det psyiske, selv om det ikke nødvendigvis er psykiske problemer (det var det du som skrev).

  • Liker 8
Lenke til kommentar

iPhone 8 fikk faktisk dårligere resultat enn iPhone 7 Plus i 2 speed-tester jeg så nylig. Ene testen var linket på et Apple forum, andre var en slik "everything Apple pro" eller noe lignende. Også etter oppdatering til 11.1 så var resultatet dårligere. Det til tross for at den klart har fått raskere HW. 

 

Så alt kan jo ikke være på topp for Apple SW messig når det kommer til ytelse ville jeg sagt. Når du ser en Note 8 slå en iPhone 8 i speed test liksom. Ja, du kan si "apper er ikke optimalisert for iPhone 8 enda". Men selv uten optimalisering så er jo iPhonen bare generelt en del raskere enn forrige gen, så ser ikke helt hvordan ytelsen skal gå tilbake? Så stor er ikke forskjellen, så mye kan en ikke hente på optimalisering. 

 

Det tester jo ikke akkurat frame drops og slik da, så er ikke test for det samme. Men du kan ikke akkurat si at alt er på topp for ytelse i iOS om ytelsen på den nye telefonen er dårligere enn den gamle. Det er ikke vanlig for Apple, det skjedde ikke med noen Android telefoner. De er ikke like solide på det som de engang var. Og Android som før egentlig ikke var bygget for det det brukes som nå og som i starten var opptatt av å legge til masse feautures har undergått store endringer bak skallet som har gitt OSet langt bedre ytelse. Og mye mer optimalisert. Så hva som var sant med iOS vs Android før er ikke sant nå. iOS har fått mye mer funksjoner som var i Android. Android har blitt minst like "smooth" som iOS og er jo mange nå som synes Android er over iOS i opplevelse. (men ingen sier Samsung). 

Lenke til kommentar

 

 

Isheeps... er det ingen her inne som skjemmes litt over hvordan diskusjonene her inne foregår? Bare litt?

Les artikkelen på Nrk så skjønner du hvorfor jeg velger å bruke akkurat det uttrykket. Det er forøvrig et internasjonalt begrep.

"Moron" er også et "internasjonalt begrep", betyr ikke at det er god tone å bruke i en diskusjon.

 

AtW

Det er jo slike som deg som blir omtalt i artikkelen. Takk for at du demonstrerer poenget så godt.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...