Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X

Anbefalte innlegg

Hvilken skjerm som er best er rimelig håpløst så lenge vi ikke har tester som vet hva "innstillinger" er, og hva det betyr. Så så lenge det ikke finnes noen som faktisk har skikkelig testet og oppgitt dette så er hva som er best stort sett subjektive meninger. Du kan få veldig ulikt bilde på en Samsung avhengig av innstilling du velger. 

Av det jeg leste et sted virker det som om Apples iPhone X er kalibrert etter Adobe RBG spekteret. Men det kan og være den bytter. Og kan vel være et annet og. Uansett har jeg ikke sett noen som kommenterer kvaliteten på panelet enda som vet hva fargespekter er for noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg brukt iPhone X i hele dag og må si at den overrasket meg, dette er en positiv utvikling for iOs og det føles naturlig å bruke det med sveip funksjoner, bra Apple. Det som derimot skuffer er at leppen i toppen av skjermen er sykt irriterende, skjermen er helt åpenbart dårligere en den man finner på S8 (særlig side om side ser man dette særdeles godt), vi hadde mye problemer med faceID i kontorlokalene under lysstofflys og synes faktisk hele prosessen for å få låst opp telefonen var treg og kronglete med sveiping...trur dette kommer til å by på interessante problemer til sommeren og jeg klarer ikke å bli fortrolig med designet (faktisk var vi flere som ble skuffet over dette da det faktisk er ganske mye ramme totalt sett rundt skjermen).

Alt i alt et langt steg i riktig retning for iPhone men noe revolusjonerende produkt er det så absolutt ikke og den er langt fra den råeste telefonen jeg har testet (det er fremdeles S8 som tilbyr den mest komplette pakken).

Syns det høres rart ut at Apple skulle ha valgt en åpenbart dårligere skjerm S8. Kan du forklare hva som gjør at du syns dette? Håper at det er fargene du ikke er imponert over...?

Den fremstår mer blass, fargegjengivelsen kan stilles inn på nærmest micronivå på S8 så man kan få den "like blass" hvis man ønsker (ved å kjøre opp kjølig og nærmest struper rødhet på S8 blir de tilnærmet lik). Tar man et bilde av samme objekt og ser dem på skjermen etter på side om side har S8 best gjengivelse, helt uten tvil (da i adaptiv innstilling). Stiller man lysstyrke på maks er også S8 milevis bedre og så har vi selvsagt oppløsning da (ikke at man ser dette med det blåtte øye men film flyter bedre over skjermen på S8).
Hø, høres jo ut som at X-skjermen er svakere enn LCD skjermen på iPhone 7 (og den er veldig god). Det at film flyter bedre har vel ikke noe med lavere oppløsning (burde flyte bedre av det), men oppdateringsfrekvensen og/eller skjermkortet er da kanskje svakere. Gleder meg til å selv få teste ut telefonen for vi har jo alle ganske så forskjellige meninger om samme ting ?

Rent kraftmessig burde iPhone X fint klare å vise en film glattere da det har lavere oppløsning og kjappere maskinvare, så det jeg opplever er nok utelukkende på grunn av skjermen i seg selv. Det kan tenkes, som du er inne på, at oppdateringsfrekvensen er lavere på skjermen som sitter i iPhone X. Men dette er noe man ikke kommer til å merke med mindre man har disse to telefonene på siden av hverandre pg kjører samme innhold samtidig, for skjermen i iPhone er absolutt ikke dårlig, den er bare ikke like god som den man finner i S8.

Det som dog ikke endrer seg over tid er utskjæret i skjermen, dette blir faktisk bare mer og mer irriterende! Trodde det skulle "bli borte" etter hvert men det blir bare mer og mer framtredende. Dette resulterer i at man ender med å se film på en 5,5" skjerm framfor en 5,8" skjerm , å det er langt mer irriterende en man skulle tro.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk fra Samsung 8+ til iPhone X. Godt fornøyd med oppgraderingen.

+Mer riktige farger på skjermen (bilder jeg sender til print "stemmer"). Nå er jeg generelt opptatt av kalibrering.

+Lyd er MYE bedre. Bruker telefonen mye med speaker, og Samsung var så dårlig at det ble en daglig irritasjon.

+iOS fremstår fortsatt mer "smooth" og gjennomført, tross begrensningene (personlig preferanse selvsagt)

+Face ID er flere generasjoner foran Samsung. Fingersensoren til Samsung syntes jeg også var dårlig gjennomført. At tilgang til telefonen går smooth er så behagelig. Og Face ID på apper er jo genialt.

+Føles hakket mer premium

+4K@60fps er en stor oppgradering for oss filmer enn del

+Portrett-funksjoner er bedre

+Disse animojis er artigere enn jeg hadde trodd.

+Har en iPad 12,9", og produktene virker (selvsagt) sømløst sammen.

+Langsiktig holdbarhet ifb. bruktverdi og oppdateringer?

-Tilpasningsmuligheter er dårligere på iOS, men jeg har alltid endt opp med å bruke mindre tid på slikt enn jeg hadde trodd. Hektisk hverdag, I guess.

-Hurtiglading krever ny lader

-Får vi en X Plus med tiden?

Men til syvende og sist handler det om prioriteringer og preferanser. Dette produktet passer bedre for meg akkurat nå. Neste gang blir det kanskje Android igjen. :)

Hvor mye har du egentlig brukt samsungen? Det du skriver om faceid i apper avslører at du egentlig ikke har brukt samsung noe særlig...

"Avslører"? :rofl: Tør jeg spørre Android-politiet om korrekt identifikasjon også?

Har hatt S8+ siden lansering. Snu på det. Har du i det hele tatt prøvd en iPhone X når du insinuerer at Samsung (eller tilsvarende, for eks. Microsoft 950) er noe i nærheten av like velfungerende som Apple system?

At et produkt har en funksjonalitet på databladet, betyr ikke at det er så bra at alle finner det bra nok (verken av hensyn til latency, feil-lesinger og sikkerhet).

For de som spekulerer i om X-skjermen er markedets mest elendige mobilskjerm, selv om tester påpeker hvor utrolig bra den er. LCD-skjermen til iPhone 7 har fått mye skryt fordi den er ekstremt godt kalibrert. Denne skjermen fremstår som en stor oppgradering pga. kontrast/ANSI-kontrast og sortnivå, og fremstår betraktelig bedre enn S8+ rent kalibreringsmessig. Det kommer sikkert testresultater som avgjør den diskusjonen, men visuelt fremstår den ekstremt god.

Og NITS og pixlel-telling til side.....Samsungen min fremstår som noe man finner i tilbudskurven på Europris lydmessig. Nå slipper jeg å drasse på en Jabra-høyttaler.

Artig at dere «filmelskere» liker Samsung bedre på grunn av leppen, og påstår dere utnytter skjermen til Samsung fullt ut. S8 sin aspect ratio har derimot aldri plaget dere. ;)

Endret av HåkonN
Lenke til kommentar

HåkonN. Nei men du visste tydeligvis ikke at faceid funksjonen i apper var til stede i s8? Bare der velger du iris scanneren.

Når det kommer til skjermen skal man være temmelig naiv for å tro på applepropagandaen om at de selv har konstruert oled panelet. Det er vel kun Samsung som klarer å lage amoled panel av denne kvaliteten. Hadde Apple selv konstruert det, hadde vel LG fått produksjonen.

Endret av newnick
  • Liker 1
Lenke til kommentar

HåkonN. Nei men du visste tydeligvis ikke at faceid funksjonen i apper var til stede i s8? Bare der velger du iris scanneren.

Når det kommer til skjermen skal man være temmelig naiv for å tro på applepropagandaen om at de selv har konstruert oled panelet. Det er vel kun Samsung som klarer å lage amoled panel av denne kvaliteten. Hadde Apple selv konstruert det, hadde vel LG fått produksjonen.

Ifølge din logikk så er det TSMC som har konstruert A11 brikken til apple bare forde de har produsert den. På samme måten som at TMSC har produksjonsutstyret og produksjons kapasiteten til å lage X antall A11 brikker om dagen så betyr ikke det at de har designet A11 brikken. Samsung har kunnskapen og kapasiteten til å produsere apples oled paneler men det betyr ikke det samme som at de har designet dem. 

Lenke til kommentar

Det er innelysende at Fjarle har begge bena godt plantet i Epleuniverset. Ellers så har denne alt for store minuser til å score såpass høyt. Det er jo et nisjeprodukt. Les denne. Meget god artikkel som alle burde lese.

https://nrkbeta.no/2017/11/04/hva-er-egentlig-greia-med-iphone/

Ok, så Fjarles meninger er ubrukelige, mens blogginnlegget du linker til er den objektive sannhet?

Jeg for min del synes teksten på linken din var ganske substansløs.

Lenke til kommentar

Apple har hele tiden sagt at skjerm og batteri (bla.) er levert av Samsung.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, vi som er litt mobile er av og til på steder der dekningen ikke er helt på plass, og skal man da f.eks se en film så er det greit med minnekort. Det samme kan vel sies om nedlastet musikk. Og backup av bilder etc... er jo ikke noe minus men et pluss med minnekort. Så kan man jo alltids duskutere om det er en dealbreaker eller ikke. Det er ikke det for meg, men hvis valget er med eller uten, velger jeg med.

Ja, hadde bare Samsung hatt en god skyløsning...

Jeg tør ikke annet enn å ha minnekort fordi Samsung tilsynelatende er enda mer lukket enn Apple. Hvis man ikke sitter en telefon, kan man ikke engang logge inn med en vanlig nettleser for å se på bildene sine i Samsung-clouden. Man må gjenopprette backup på samme eller annen telefon. Samsung-telefon-naturligvis - hvis man kjøper noe annet kan man si farvel til bildene Samsung holder som gissel. Med iCloud kan man i det minste gå til icloud.com for å se på bilder med mer.

Men selv om jeg benytter meg av muligheten til å bruke minnekort så betyr ikke det at jeg egentlig synes det er en god løsning eller at jeg vil anbefale andre å gjøre det. To minnekort døde i løpet av kort tid her ved bruk i telefon. Heldigvis mistet jeg ikke noe data (såvidt jeg vet) fordi jeg også hadde ulike backup-løsninger (ikke Samsing Cloud, for den teller ikke).

Minnekort er ren risikosport. Jeg er villig til å ta risikoen fordi jeg passer på å alltid ha backup. Men jeg ville ikke anbefalt det til noen som ikke vet hva de driver med, altså folk flest.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Enkelt med "heldekkende skjerm" når du har den feite kanten rundt hele. Er fler andre som har mer heldekkende skjerm enn denne.

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

Apple påberoper seg å skape innovativ design nok en gang, noe andre har gjort tidligere og bedre.

Hverken Apple, Tek eller eplefanatikere skjønner hva heldekkende betyr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det visste jeg selvsagt, men Samsung sitt system endte jeg opp med å ikke bruke av nevnte argumenter.

Forstår du bedre nå?

Skal vi ta forskjellen mellom det å designe og det å produsere noe samtidig?

Tolker da også svaret ditt som du da aldri har lagt hendene dine på X. Forstår.

Lenke til kommentar

Enkelt med "heldekkende skjerm" når du har den feite kanten rundt hele. Er fler andre som har mer heldekkende skjerm enn denne.

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

Jeg antar poenget hans var at det ikke er så ekstremt imponerende?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

AtW

Og hvem har påstått at det er ekstremt imponerende?
Lenke til kommentar

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

AtW

Vet ikke om noen har sagt akkurat det, men du sa vel blant annet at det var det som imponerte deg aller mest med skjermen?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

AtW

Vet ikke om noen har sagt akkurat det, men du sa vel blant annet at det var det som imponerte deg aller mest med skjermen?

AtW

Ja, sa at den er imponerende fordi iphone tidligere ikke har hatt det, og at flere androidtelefoner har hatt det.
Lenke til kommentar

Det er innelysende at Fjarle har begge bena godt plantet i Epleuniverset. Ellers så har denne alt for store minuser til å score såpass høyt. Det er jo et nisjeprodukt. Les denne. Meget god artikkel som alle burde lese.

https://nrkbeta.no/2017/11/04/hva-er-egentlig-greia-med-iphone/

Ok, så Fjarles meninger er ubrukelige, mens blogginnlegget du linker til er den objektive sannhet?

Jeg for min del synes teksten på linken din var ganske substansløs.

Alle isheeps vil synes det er ubehagelig å lese denne artikkelen, så jeg er ikke overrasket over ditt svar.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple har hele tiden sagt at skjerm og batteri (bla.) er levert av Samsung.
Jepp, men dette er veldig tungt for applebloggerne å svelge så de prøver å bortforklare dette...
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja, vi som er litt mobile er av og til på steder der dekningen ikke er helt på plass, og skal man da f.eks se en film så er det greit med minnekort. Det samme kan vel sies om nedlastet musikk. Og backup av bilder etc... er jo ikke noe minus men et pluss med minnekort. Så kan man jo alltids duskutere om det er en dealbreaker eller ikke. Det er ikke det for meg, men hvis valget er med eller uten, velger jeg med.

Ja, hadde bare Samsung hatt en god skyløsning...

Jeg tør ikke annet enn å ha minnekort fordi Samsung tilsynelatende er enda mer lukket enn Apple. Hvis man ikke sitter en telefon, kan man ikke engang logge inn med en vanlig nettleser for å se på bildene sine i Samsung-clouden. Man må gjenopprette backup på samme eller annen telefon. Samsung-telefon-naturligvis - hvis man kjøper noe annet kan man si farvel til bildene Samsung holder som gissel. Med iCloud kan man i det minste gå til icloud.com for å se på bilder med mer.

Men selv om jeg benytter meg av muligheten til å bruke minnekort så betyr ikke det at jeg egentlig synes det er en god løsning eller at jeg vil anbefale andre å gjøre det. To minnekort døde i løpet av kort tid her ved bruk i telefon. Heldigvis mistet jeg ikke noe data (såvidt jeg vet) fordi jeg også hadde ulike backup-løsninger (ikke Samsing Cloud, for den teller ikke).

Minnekort er ren risikosport. Jeg er villig til å ta risikoen fordi jeg passer på å alltid ha backup. Men jeg ville ikke anbefalt det til noen som ikke vet hva de driver med, altså folk flest.

Hvis du da ikke har en forhistorisk Samsung vil jeg tro du har en som innehar Googles Android? Da vet du vel at du kan benytte deg av Google sin sky tjeneste? Der kan du forøvrig sikkerhetskopiere så mange bilder du bare måtte ønske, helt gratis.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Isheeps... er det ingen her inne som skjemmes litt over hvordan diskusjonene her inne foregår? Bare litt?

Les artikkelen på Nrk så skjønner du hvorfor jeg velger å bruke akkurat det uttrykket. Det er forøvrig et internasjonalt begrep.

"Moron" er også et "internasjonalt begrep", betyr ikke at det er god tone å bruke i en diskusjon.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...