Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg brukt iPhone X i hele dag og må si at den overrasket meg, dette er en positiv utvikling for iOs og det føles naturlig å bruke det med sveip funksjoner, bra Apple. Det som derimot skuffer er at leppen i toppen av skjermen er sykt irriterende, skjermen er helt åpenbart dårligere en den man finner på S8 (særlig side om side ser man dette særdeles godt), vi hadde mye problemer med faceID i kontorlokalene under lysstofflys og synes faktisk hele prosessen for å få låst opp telefonen var treg og kronglete med sveiping...trur dette kommer til å by på interessante problemer til sommeren og jeg klarer ikke å bli fortrolig med designet (faktisk var vi flere som ble skuffet over dette da det faktisk er ganske mye ramme totalt sett rundt skjermen).

Alt i alt et langt steg i riktig retning for iPhone men noe revolusjonerende produkt er det så absolutt ikke og den er langt fra den råeste telefonen jeg har testet (det er fremdeles S8 som tilbyr den mest komplette pakken).

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er dette for en bullshit dissing av Samsung?! Har S8 og bruker Iris/Øyesknning, den virker så fort du ikke rekker åntenke engang! Og ja, samsung har også beholdt fingerscanning seøv om vi har både øye og face-scanning i motsetning til iphone som først fjernet minijacken, så fjerner de fingerscanningen! Hva blir det neste?!? Og ikke glem at facescnningen på iphone x ikke virket på promoteringen for første gang. Jeg er veldig fornøyd med tek.no, men den videoe gikk med må nervene

Lenke til kommentar

Endelig litt fornuft. Dette er ikke en telefon for framtiden. Apple tar steget til 2017, men slurver og bommer. Heldekkende skjerm? Nei den har ikke heldekkende skjerm. Og det er ivertfall ikke revolusjonerende. Min Galaxy Nexus fra 2011 hadde heldekkende skjerm og ansiktsid. Apple har gjort det dei kan best, kjøpt skjerm fra samsung og face id fra et annet selskap. Klistra logoen sin på det og dobla prisen. Det som plager meg aller mest er at folk godtar at den har denne leppen på toppen. Andre produsenter hadde blitt slaktet dersom dei hadde lansert dette opplegget. Apper må tilpasses? det betyr jo at du mister masse skjermareal fordi ingen vil se på den svarte flekken vil dei vel?

Legg iphone 10 i landskap og se hva som skjer i safari. Scrollbaren går BAKOM leppen. Dette er slapt og eksempel på dårlig design. Steve Jobs hadde ikke gått god for dette her. Dessuten tar Pixel 2 bedre bilder med 1 kamera enn iphone gjør med 2. 

Dei har heller ikke lengre konsekvent designspråk på tvers av IOS-enhetene. Dei har blitt late og slurvete. Iphone 10 representerer alt som er galt med apple for øyeblikket. 

Og hvis du scroller i chrome på en S8 eller en S7 edge så er scrollbaren der i portrettmodus midt i bøyen på skjermen som gjør den veldig vanskelig å se.  Ingen av disse 2 problemene er akkurat store da scrollbaren på en telefon kun viser relativ posisjon i dokumentet og er ikke brukt til å scrolle dokumentet.

Hvis du føler at iphone X har ett så stort problem med leppa og scrollbaren i safari så snu telefonen slik at leppa kommer på andre siden. Da vil du ikke ha problemer med å se den.

Lenke til kommentar

Enkelt med "heldekkende skjerm" når du har den feite kanten rundt hele. Er fler andre som har mer heldekkende skjerm enn denne.

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

Tror poenget er at LG V30 er nesten 2 pp. bedre enn iPhone X.

Jeg ser hvertfall ikke hvordan noen kan tro at iPhone X er en bedre telefon med disse tallene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelt med "heldekkende skjerm" når du har den feite kanten rundt hele. Er fler andre som har mer heldekkende skjerm enn denne.

Screen to body ratio:

LG V30 - 83.24%

Xiaomi Mi Mix 2 - 82.63%

Apple iPhone X - 81.49%

Poenget var?

Tror poenget er at LG V30 er nesten 2 pp. bedre enn iPhone X.

Jeg ser hvertfall ikke hvordan noen kan tro at iPhone X er en bedre telefon med disse tallene.

Hvor mange % forskjell må det være for at man ser forskjell? Tror ikke man skal begynne med 1-2% for å skille modlene, en mobil er ikke bedre enn den andre fordi den har 1.2% mer screen to body ratio. Verken apple eller noen her inne har vel påstått at apple er eneste med heldekkende skjerm eller har den telefonen med best screen to body ratio.
Lenke til kommentar

Hvor mange % forskjell må det være for at man ser forskjell? Tror ikke man skal begynne med 1-2% for å skille modlene, en mobil er ikke bedre enn den andre fordi den har 1.2% mer screen to body ratio. Verken apple eller noen her inne har vel påstått at apple er eneste med heldekkende skjerm eller har den telefonen med best screen to body ratio.

Hehe, jeg glemte ironimarkeringen. Jeg mente bare at det var rimelig lite poeng i å sammenligne så like tall. Alle disse mobilene er like mye og lite rammeløse uansett. 

Hvis det var slik en fant beste mobil kan en jo bare bruke sammenligningsfunksjonen på gsmarena :p

Synes bare det er morsomt med folk som trekker frem spesifikasjoner som reelt sett er helt ubetydelige for å vise at telefon X er bedre enn telefon Y. I alle mulige retninger. Det er jo ikke akkurat disse prosent tallene du tenker på om du ser en LG V30 og en iPhone X ved siden av hverandre.

Og om du lurte så har jeg ingen telefon jeg synes er best. Jeg mener ingen telefon er best. For meg finnes det en telefon som er best for meg. Der "best for meg" selvfølgelig er forskjellig fra person til person. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gikk fra Samsung 8+ til iPhone X. Godt fornøyd med oppgraderingen. 

+Mer riktige farger på skjermen (bilder jeg sender til print "stemmer"). Nå er jeg generelt opptatt av kalibrering. 

+Lyd er MYE bedre. Bruker telefonen mye med speaker, og Samsung var så dårlig at det ble en daglig irritasjon. 

+iOS fremstår fortsatt mer "smooth" og gjennomført, tross begrensningene (personlig preferanse selvsagt)

+Face ID er flere generasjoner foran Samsung. Fingersensoren til Samsung syntes jeg også var dårlig gjennomført. At tilgang til telefonen går smooth er så behagelig. Og Face ID på apper er jo genialt.

+Føles hakket mer premium

+4K@60fps er en stor oppgradering for oss filmer enn del

+Portrett-funksjoner er bedre

+Disse animojis er artigere enn jeg hadde trodd. 

+Har en iPad 12,9", og produktene virker (selvsagt) sømløst sammen.

+Langsiktig holdbarhet ifb. bruktverdi og oppdateringer? 

-Tilpasningsmuligheter er dårligere på iOS, men jeg har alltid endt opp med å bruke mindre tid på slikt enn jeg hadde trodd. Hektisk hverdag, I guess.

-Hurtiglading krever ny lader

-Får vi en X Plus med tiden?

Men til syvende og sist handler det om prioriteringer og preferanser. Dette produktet passer bedre for meg akkurat nå. Neste gang blir det kanskje Android igjen.  :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg tror vi om ti år kommer til å se tilbake og synes det er litt rart at vi kalte disse mobilene for rammeløse eller at de har heldekkende skjerm... De har alle en ganske kraftig ramme. Rundt 18% av arealet til rammen kan vel ikke sies å være uten ramme?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Hvis du har en macbook eller en macbook pro (2016 +) så trenger du bare usb-c til lightning kabelen. Når jeg trenger å lade raskt så bruker jeg laderen til macbook pro´en min. Etter at jeg fikk meg en TB3 dock så bruker jeg ikke den medfølgende 87 watt laderen til mye lengre. 

Lenke til kommentar

Hehe, jeg glemte ironimarkeringen. Jeg mente bare at det var rimelig lite poeng i å sammenligne så like tall. Alle disse mobilene er like mye og lite rammeløse uansett.

Hvis det var slik en fant beste mobil kan en jo bare bruke sammenligningsfunksjonen på gsmarena :p

Synes bare det er morsomt med folk som trekker frem spesifikasjoner som reelt sett er helt ubetydelige for å vise at telefon X er bedre enn telefon Y. I alle mulige retninger. Det er jo ikke akkurat disse prosent tallene du tenker på om du ser en LG V30 og en iPhone X ved siden av hverandre.

Og om du lurte så har jeg ingen telefon jeg synes er best. Jeg mener ingen telefon er best. For meg finnes det en telefon som er best for meg. Der "best for meg" selvfølgelig er forskjellig fra person til person.

Helt enig :) da forsto jeg innlegget ditt. Ikke alltid like enkelt.
Lenke til kommentar

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

10/10 betyr vel ikke nødvendigvis at det er helt perfekt.

Huawei Mate 10 Pro, har alt det denne svindyre telefonen fra apple mangler.

Som hva da?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Kjempetelefon er mitt inntrykk så langt! Absolutt i nørheten av 10/10. Og for de som tror at andre produsenter har hatt noe i nærheten av faceid, tro om igjen!

Ingen trodde vel noe annet enn at du ville syns denne var perfekt? :rofl:
Nei, akkurat på samme vis som ingen trodde at du kom til å kjøpe en iPhone, uansett hvordan den var. Men hva er det som egentlig får deg til æ gå inn i diskusjonstråden til en telefon du misliker å rakke ned på andre mennesker?

Så feil kan du altså ta. Bruker selv min ipad daglig og kjøpte akkurat lillegutt sin første mobil. Det ble en iphone SE det gitt :) Noen av oss er ikke helt hjernevasket vet du ;)

For en hærlig personlighet du har...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da har jeg brukt iPhone X i hele dag og må si at den overrasket meg, dette er en positiv utvikling for iOs og det føles naturlig å bruke det med sveip funksjoner, bra Apple. Det som derimot skuffer er at leppen i toppen av skjermen er sykt irriterende, skjermen er helt åpenbart dårligere en den man finner på S8 (særlig side om side ser man dette særdeles godt), vi hadde mye problemer med faceID i kontorlokalene under lysstofflys og synes faktisk hele prosessen for å få låst opp telefonen var treg og kronglete med sveiping...trur dette kommer til å by på interessante problemer til sommeren og jeg klarer ikke å bli fortrolig med designet (faktisk var vi flere som ble skuffet over dette da det faktisk er ganske mye ramme totalt sett rundt skjermen).

Alt i alt et langt steg i riktig retning for iPhone men noe revolusjonerende produkt er det så absolutt ikke og den er langt fra den råeste telefonen jeg har testet (det er fremdeles S8 som tilbyr den mest komplette pakken).

Syns det høres rart ut at Apple skulle ha valgt en åpenbart dårligere skjerm S8. Kan du forklare hva som gjør at du syns dette? Håper at det er fargene du ikke er imponert over...?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk fra Samsung 8+ til iPhone X. Godt fornøyd med oppgraderingen.

+Mer riktige farger på skjermen (bilder jeg sender til print "stemmer"). Nå er jeg generelt opptatt av kalibrering.

+Lyd er MYE bedre. Bruker telefonen mye med speaker, og Samsung var så dårlig at det ble en daglig irritasjon.

+iOS fremstår fortsatt mer "smooth" og gjennomført, tross begrensningene (personlig preferanse selvsagt)

+Face ID er flere generasjoner foran Samsung. Fingersensoren til Samsung syntes jeg også var dårlig gjennomført. At tilgang til telefonen går smooth er så behagelig. Og Face ID på apper er jo genialt.

+Føles hakket mer premium

+4K@60fps er en stor oppgradering for oss filmer enn del

+Portrett-funksjoner er bedre

+Disse animojis er artigere enn jeg hadde trodd.

+Har en iPad 12,9", og produktene virker (selvsagt) sømløst sammen.

+Langsiktig holdbarhet ifb. bruktverdi og oppdateringer?

-Tilpasningsmuligheter er dårligere på iOS, men jeg har alltid endt opp med å bruke mindre tid på slikt enn jeg hadde trodd. Hektisk hverdag, I guess.

-Får vi en X Plus med tiden?

Men til syvende og sist handler det om prioriteringer og preferanser. Dette produktet passer bedre for meg akkurat nå. Neste gang blir det kanskje Android igjen. :)

Hvor mye har du egentlig brukt samsungen? Det du skriver om faceid i apper avslører at du egentlig ikke har brukt samsung noe særlig...
Lenke til kommentar

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

Og ikke minnekort plass, dårlig batteri, og svinedyrt. Ufattelig at den får så høy score.

Hva skal man med minnekort når lagringen til icloud går sømløst?

Lenke til kommentar

Og ikke minnekort plass, dårlig batteri, og svinedyrt. Ufattelig at den får så høy score.

Hva skal man med minnekort når lagringen til icloud går sømløst?
Tja, vi som er litt mobile er av og til på steder der dekningen ikke er helt på plass, og skal man da f.eks se en film så er det greit med minnekort. Det samme kan vel sies om nedlastet musikk. Og backup av bilder etc... er jo ikke noe minus men et pluss med minnekort. Så kan man jo alltids duskutere om det er en dealbreaker eller ikke. Det er ikke det for meg, men hvis valget er med eller uten, velger jeg med.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det høres rart ut at Apple skulle ha valgt en åpenbart dårligere skjerm S8. Kan du forklare hva som gjør at du syns dette? Håper at det er fargene du ikke er imponert over...?

Den fremstår mer blass, fargegjengivelsen kan stilles inn på nærmest micronivå på S8 så man kan få den "like blass" hvis man ønsker (ved å kjøre opp kjølig og nærmest struper rødhet på S8 blir de tilnærmet lik). Tar man et bilde av samme objekt og ser dem på skjermen etter på side om side har S8 best gjengivelse, helt uten tvil (da i adaptiv innstilling). Stiller man lysstyrke på maks er også S8 milevis bedre og så har vi selvsagt oppløsning da (ikke at man ser dette med det blåtte øye men film flyter bedre over skjermen på S8).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den fremstår mer blass, fargegjengivelsen kan stilles inn på nærmest micronivå på S8 så man kan få den "like blass" hvis man ønsker (ved å kjøre opp kjølig og nærmest struper rødhet på S8 blir de tilnærmet lik). Tar man et bilde av samme objekt og ser dem på skjermen etter på side om side har S8 best gjengivelse, helt uten tvil (da i adaptiv innstilling). Stiller man lysstyrke på maks er også S8 milevis bedre og så har vi selvsagt oppløsning da (ikke at man ser dette med det blåtte øye men film flyter bedre over skjermen på S8).

Hø, høres jo ut som at X-skjermen er svakere enn LCD skjermen på iPhone 7 (og den er veldig god). Det at film flyter bedre har vel ikke noe med lavere oppløsning (burde flyte bedre av det), men oppdateringsfrekvensen og/eller skjermkortet er da kanskje svakere. Gleder meg til å selv få teste ut telefonen for vi har jo alle ganske så forskjellige meninger om samme ting ?

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...