Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kommunikasjon

Hønsehjerne

Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på noe omkring muntlig kommunikasjon mellom mennesker. Jeg forstår ingenting av dette, er det mye jeg går glipp av og ikke reagerer/svarer på? Feks hvis noen sier til meg «kan du skrelle av skallet på appelsinen» (mens de gir meg en appelsin) (tenkt eksempel), kan de mene at jeg ikke må være så reservert og slippe til følelsene? Jeg syns det virker som alle jeg kommer i kontakt med på «personlig» vis syns jeg er «hønsehjerne» som ikke forstår slike ting (dvs «dum»). Hvis det er feks at jeg ringer lisensavdelingen på nrk så blir det ikke personlig, og da syns de sikkert jeg er normal. Folk ler av meg pga dette, dum som er brød etc, mens pappa virker til å ville lære meg opp. Men jeg skjønner det ikke, er dette korrekt? Jeg spurte psykologen (med flere) om dette, og hun sa det var innbilning. Men det er noe som skjer rundt meg, det er jeg overbevist om. Jeg sier jeg er hønsehjerne, og det kan hende selv om nevropsykologiske tester tyder på det motsatte, men det er ikke alt vitenskapen forstår. Det er jo feks «bolle i ovnen» som er velkjent. Men virker som andre lager sine egne metaforer hele tiden, uten at jeg skjønner poengene eller klarer å delta i samtalen på det nivået. Ja, på forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke som jeg vet om, lite oppfinnsom musikalsk selv om jeg har lært meg litt teknikk feks. Eller er det slik at det jeg skriver er tull mener du, og at det er «kunstnerisk»? Jeg er åpen for det. Mye grubling ja, enten føler jeg meg bedre av det eller verre, mest verre egentlig men kan også kjenne meg litt beruset om det er bra ting som gir meg håp. Men jeg er lite kunstnerisk i alle fall på alt annet enn denne grublingen. Nå den siste timen har jeg tenkt «hvis han fikser kroppen kanskje noen gir han samvittighetssex» og det gjør meg opphisset. Ja, bare sier det som det er nå. Men er kanskje bare ute etter respons fra dere, selv om jeg grubler mye på hvordan alt henger sammen også, noe jeg ikke forstår.

Lenke til kommentar

Jeg spurte psykologen (med flere) om dette, og hun sa det var innbilning. 

Hvorfor går du til psykolog?

Går ikke til psykolog.

Jeg er enig i at du trenger å jobbe med kommunikasjonen. Men her stopper min kompetanse. Kanskje en henvisning til Habiliteringstjenesten for voksne på sykehuset kan være den riktige veien for deg?

Lenke til kommentar

Kanskje en henvisning til Habiliteringstjenesten for voksne på sykehuset kan være den riktige veien for deg?

Jeg vet ikke hvem jeg er, og hvordan det rundt meg henger sammen. Kanskje jeg trenger omsorgsbolig, kanskje er jeg ensom ulv. På DPS var det visst litt i schizospekteret og litt i bipolar.

Lenke til kommentar

Da får du fortelle det til den som følger deg opp, vær ærlig og ikke ta utblåsninger på forumet her slik at du er mindre ærlig fremfor behandleren din når dere først møtes. Hvis du fortsatt er helt i tankemessig kaos etter timene så vær ærlig og fortell hvordan du faktisk har det til han/henne.

Edit: og hvis du ikke har noen som følger deg opp, om det er psykiater eller psykolog så bør du oppsøke dette via fastlege

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Da får du fortelle det til den som følger deg opp, vær ærlig og ikke ta utblåsninger på forumet her slik at du er mindre ærlig fremfor behandleren din når dere først møtes. Hvis du fortsatt er helt i tankemessig kaos etter timene så vær ærlig og fortell hvordan du faktisk har det til han/henne.

Edit: og hvis du ikke har noen som følger deg opp, om det er psykiater eller psykolog så bør du oppsøke dette via fastlege

Enig her. Slutte med forum-grining.

Lenke til kommentar

Det er ikke negativ tenking, jeg vil bare finne sannheten. Når jeg ikke klarer slik kommunikasjon er det ikke rart jeg er her jeg er i livet. Men er det mulig å trenes opp? Løser det seg hvis jeg bare får bekreftet ting? Hvorfor gjorde ikke psykiatrien dette, hva faen gikk jeg der for i 10 år etter?! Har de ødelagt livet mitt?

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor noen ikke bare kan forklare meg.

Ja er jeg psykopat da? Pga kommunikasjonsproblemet

Som skandinav spurte, er du sanme fyren? Og hvis det er så har vi hatt mange runder med deg om hvorfor vi ikke kan hjelpe mer eller gi svar. Og hvis nei eller gjelder for dere begge: Du sier selv at drevne psykologer og psykiater ikke kan hjelpe deg, hvordan skal vi som ikke ser deg og ikke har like forutsetninger kunne gi deg svar og behandling?

Du svarer deg selv. Dette er for komplekst for de av oss uten psykologisk innsikt. Fortsett å mas på psykologen/psykiater til du får svar, vær ærlig ovenfor de i timene, det er det de er til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...