Redaksjonen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Men nå snakker Musk bevisst ned denne til fordel for mer høytflygende planer, mener en forsker ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).Dansk ekspert: Falcon Heavy kan avgjøre framtiden til SpaceX 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 God TU kvalitet på den artikkelen 7 Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 "– Det kommer til å forskyve markedet god del. Men de andre rakettene har i motsetning til SpaceX et ess i ermet, og det er pålitelighet, for de har blitt skutt opp mange ganger, og man skal mange år tilbake for å finne feil." dere glemte å nevne det faktum at det er mulig for Ariane 5 og Delta IV Heavy å bruke sine raketter flere ganger også.. og da blir de også like mange prosent billigere igjen.. i dag har vi kommet så langt teknologisk sett at man kan kjøpe komponentene man trenger for å lage slike raketter på ebay... 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 dere glemte å nevne det faktum at det er mulig for Ariane 5 og Delta IV Heavy å bruke sine raketter flere ganger også.. og da blir de også like mange prosent billigere igjen.. Eh, nei. Ingen av de rakettene er lagd for å kunne gjenbrukes, og det er ingen enkelt liten modifikasjon å få det til. Motorene må kunne gjenstartes og de må kunne gjenstartes i mot en luftstrøm. De må ha tiilstrekkelig manøvreringsvinkel og kontroll på skyvekraften (Rakettmotorer har stort sett veldig begrenset mulighet til å styre skyvekraften) for å kunne lande og chassiet må tåle reentry, og ha kontrollflater og landingsutstyr samt tåle selve landingen. Både ariane5 og delta IV bruker en stor motor pr. stack** , så det å klare throttlingen vil være et betydelig problem. falcon 9 bruker kun 2 eller 3 motorer av ni under reentry og kun en ved landing for å ikke ha alt for mye skyvekraft, og selv da kan ikke den ene motoren som brukes under landing throttles ned til under 1G aksellerasjon. D.v.s. at hvis falcon 9 kommer til 0m/s vertikal hastighet over landingsplatformen, da er løpet kjørt siden minimum motorkraft fortsatt vil aksellerere fartøyet oppover helt til tanken er tom. En vulcain II eller RS-68A kommer til å ha problemer med å gi lite nok skyvekraft til å kunne lande. Vulcain 2 er kanskje innenfor da den er bare 30-40% kraftigere enn en merlin 1D, men til gjengjeld er den kanskje ikke kraftig nok for å bremse for reentry, ihvertfall ikke med samme profil som falcon 9 bruker. *) Ariane V har riktignok boostere, så en vulcain 2 er bare en tredel så kraftig som RP-68 *) delta IV heavy er tre delta IV 9 Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Så hva står BFR for? Jeg trodde først det var «Big Friendly Rocket», men så leste jeg «Big Falcon Rocket» et annet sted og enkelt og greit «Big Fucking Rocket» et tredje sted. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 "– Det kommer til å forskyve markedet god del. Men de andre rakettene har i motsetning til SpaceX et ess i ermet, og det er pålitelighet, for de har blitt skutt opp mange ganger, og man skal mange år tilbake for å finne feil." dere glemte å nevne det faktum at det er mulig for Ariane 5 og Delta IV Heavy å bruke sine raketter flere ganger også.. og da blir de også like mange prosent billigere igjen.. i dag har vi kommet så langt teknologisk sett at man kan kjøpe komponentene man trenger for å lage slike raketter på ebay... Hvis vi glemmer innlegget over og tenker kun økonomisk. Hvis det var mulig så er det så liten konkurranse på markedet at de mer eller mindre kunne bestemt prisen selv alikevel. Med tanke på kostnadene så ville det gitt ekstremt mye mer penger i kassa hvis de brukte dem fler ganger. Hadde det vært mulig så hadde de gjort det, enkelt og greit. Vi har kommet så langt teknologisk sett at folk tror de er smartere enn de er og innbiller seg at det bare er å kjøpe deler på Ebay og montere dem så kan man sende opp 60 tonn.... 1 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Så hva står BFR for? Jeg trodde først det var «Big Friendly Rocket», men så leste jeg «Big Falcon Rocket» et annet sted og enkelt og greit «Big Fucking Rocket» et tredje sted. Satser på sistnevnte. Er jo veldig passende Lenke til kommentar
Acconda Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Så hva står BFR for? Jeg trodde først det var «Big Friendly Rocket», men så leste jeg «Big Falcon Rocket» et annet sted og enkelt og greit «Big Fucking Rocket» et tredje sted. Satser på sistnevnte. Er jo veldig passende Det er "Big Fucking Rocket", men mange sier "Big Falcon Rocket for å gjøre det "familievennlig". Mener Musk ble inspirert av et gammelt skytespill, "DOOM" om jeg ikke husker feil, hvor det er et våpen som blir kalt BFG eller "Big Fucking Gun".. Lenke til kommentar
TU-leser Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 God TU kvalitet på den artikkelen Kan det ha noe med at den er fra ING.DK. At den er bra ? 1 Lenke til kommentar
Rillex Skrevet 4. november 2017 Del Skrevet 4. november 2017 Fin artikkel, men Falcon Heavy har launch NET (no earlier then) 29. desember fordi pad 39A fortsatt må oppgraderes for FH, pluss at de skal kjøre to static fires: https://www.nasaspaceflight.com/2017/11/spacex-aims-december-launch-falcon-heavy/ Like greit å ikke gi folk forhåpninger om en november launch når de kan få tidenes nyttårsrakett, forhåpentligvis med 3x landinger, i stedet. Forøvrig verdt å nevne at viktigheten til FH nok har blitt mindre for spacex i løpet av de siste årene fordi kapasiteten til F9 har økt betraktelig siden starten etter oppgraderinger. F9 klarer nå 22800kg til LEO (low earth orbit som feks den internasjonale romstasjonen går i) eller 8300kg til GTO (inngangen til geostasjonær bane, som satelittene som gir deg TV går i), dog i expendable mode (uten landing og derav dyrere enn med reuse, men fortsatt langt billigere enn all konkurranse). FH var også tiltenkt Red Dragon, som nå er scrappet fordi reasons. For all del, FH er fortsatt viktig, men ikke vinn eller forsvinn for SpaceX. Big Fucking Rocket kommer til å skje. Jeg gleder meg. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 Ring Siv Jensen! Her var det vel litt feil bruk av statistikk. Regner med at den fint klarer å ta av selv om ‘en av 27 motorer svikter. Akkurat som om en Boeing 747 med 4 motorer får dårligere sikkerhet enn om den bare hadde 1? Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 20. november 2017 Del Skrevet 20. november 2017 Så hva står BFR for? Jeg trodde først det var «Big Friendly Rocket», men så leste jeg «Big Falcon Rocket» et annet sted og enkelt og greit «Big Fucking Rocket» et tredje sted. Slik jeg leser det er "Big Falcon Rocket" selve romskipet, og "Big F%ing Rocket" hele greia, inkludert first stage. Og ja, refererer nok til BFG fra Doom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå