Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Spørsmål ang husleiekontrakt

Styrmann Smisk

Anbefalte innlegg

Har fått husleiekontrakt i posten, og bet meg fast i et punkt.

"3. Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 2 måneder. Oppsigelsen gjelder fra 1. I måneden"

Er dette vanlig praksis? For meg virker det som at dette betyr at de kan kaste meg ut som de selv føler, uten noen særlig grunn. 

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja du tar feil. Husleieloven sier følgende:

"Hvis man har en tidsubestemt leiekontrakt, kan utleieren bare si opp i disse tilfellene:

• Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden.
  • Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes.
  • Du har misligholdt leieavtalen.
  • Det foreligger annen saklig grunn.

Hva som kan være saklig grunn, må avgjøres konkret, men et eksempel kan være at utleier skal selge boligen og ikke ønsker at denne selges med leietaker.

Dersom utleier begrunner oppsigelsen i noe annet enn de fire punktene loven nevner, vil oppsigelsen være ugyldig, og den kan ikke gjøres gjeldende mot leietaker."

Du kan lese mer her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/

Lenke til kommentar

Leietaker har det man kaller oppsigelsesvern. Derfor er det viktig at man som utleier har en saklig grunn til å si opp leieboeren. Saklig grunn til oppsigelse av leieforhold kan være:

• Leietaker har gjentatte ganger brutt leieavtalen. Det vil for eksempel si manglende innbetaling av husleien.
  • Utleier eller nær familie av utleier skal bruke leieobjektet selv
  • Det foreligger konkrete planer for ombygging av leieobjektet. Man kan dog være pliktig til å skaffe leieboeren en erstatningsbolig.
  • Skal man selge utleieboligen kan denne selges med leietaker.
Lenke til kommentar
Har fått husleiekontrakt i posten, og bet meg fast i et punkt.

"3. Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 2 måneder. Oppsigelsen gjelder fra 1. I måneden"

Er dette vanlig praksis? For meg virker det som at dette betyr at de kan kaste meg ut som de selv føler, uten noen særlig grunn. 

Tar jeg feil?

Det står ingenting om grunnlag for oppsigelse. De vanlige reglene (grunnene) for oppsigelse er gjeldende.

Men det er ikke vanlig praksis å ha 2 måneder oppsigelse, det vanligste er 3 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...