Styrmann Smisk Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Har fått husleiekontrakt i posten, og bet meg fast i et punkt. "3. Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 2 måneder. Oppsigelsen gjelder fra 1. I måneden" Er dette vanlig praksis? For meg virker det som at dette betyr at de kan kaste meg ut som de selv føler, uten noen særlig grunn. Tar jeg feil? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Punktet der sier bare at det er 2 måneders oppsigelse, uansett om du eller utleier sier opp Utleier må ha en saklig grunn for oppsigelse, så det er ikke bare bare Endret 1. november 2017 av Dubious Lenke til kommentar
aam01 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Ja du tar feil. Husleieloven sier følgende: "Hvis man har en tidsubestemt leiekontrakt, kan utleieren bare si opp i disse tilfellene: Husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som tilhører husstanden. Eiendommen skal rives eller bygges om, slik at husrommet må tømmes. Du har misligholdt leieavtalen. Det foreligger annen saklig grunn. Hva som kan være saklig grunn, må avgjøres konkret, men et eksempel kan være at utleier skal selge boligen og ikke ønsker at denne selges med leietaker. Dersom utleier begrunner oppsigelsen i noe annet enn de fire punktene loven nevner, vil oppsigelsen være ugyldig, og den kan ikke gjøres gjeldende mot leietaker." Du kan lese mer her: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/ Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Leietaker har det man kaller oppsigelsesvern. Derfor er det viktig at man som utleier har en saklig grunn til å si opp leieboeren. Saklig grunn til oppsigelse av leieforhold kan være: Leietaker har gjentatte ganger brutt leieavtalen. Det vil for eksempel si manglende innbetaling av husleien. Utleier eller nær familie av utleier skal bruke leieobjektet selv Det foreligger konkrete planer for ombygging av leieobjektet. Man kan dog være pliktig til å skaffe leieboeren en erstatningsbolig. Skal man selge utleieboligen kan denne selges med leietaker. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Har fått husleiekontrakt i posten, og bet meg fast i et punkt. "3. Leieforholdet er løpende og tidsubestemt. Det kan sies opp med en gjensidig oppsigelsestid på 2 måneder. Oppsigelsen gjelder fra 1. I måneden" Er dette vanlig praksis? For meg virker det som at dette betyr at de kan kaste meg ut som de selv føler, uten noen særlig grunn. Tar jeg feil? Det står ingenting om grunnlag for oppsigelse. De vanlige reglene (grunnene) for oppsigelse er gjeldende. Men det er ikke vanlig praksis å ha 2 måneder oppsigelse, det vanligste er 3 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Okei, takk! Bra jeg bare misforstod! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Jo, det er vanlig med 2 måneders oppsigelse. For normen er nemlig mellom 1 og 3 måneder. 1 og 2 måneder ser man oftest i sammenheng med studenthybler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå