Gå til innhold

Nå kan «alle» få enda lavere prosessortemperaturer

Anbefalte innlegg

Når lokket limes på igjen, så klatter man bare litt lim oppå den gamle limen ? Det kan vel ikke feste særlig bra... Jeg forsto argumentet med å beskytte kretskortet mot skarpe kanter, men kan ikke det løses på en annen måte, slik at man får den nye limen til å henge? Og hvis man limer iHS dønn fast, slik at den ikke beveger seg, så blir det vel ikke noen slitasje ? Evt kunne man fjernet limen, og lakkert kretskortet med klarlakk og kanskje slipt av ihs for å kompensere for lakken, da får man både beskyttelse mot slitasje og kortslutning.

Jeg lurte da på om kanskje den metall pastaen også var lim, siden det ikke var så nøye med liminga? Men det tviler jeg på.

Videre lurte jeg på om ikke det hadde vært bedre å fordele presset på iHS når limen tørker, den delidderen presser jo kun midt på kjernen. Jeg ville kanskje vurdert å ha en stålplate imellom. Eller er det kanskje meningen iHS ikke skal sitte noe særlig, slik at det er lettere å få den av igjen neste gang, og at det da blir selve kjøleren som presser ihs flat mot kjernen. I så fall forstår jeg bedre argumentet med beskyttelse mot skarpe kanter. Men etter å ha tenkt på dette en stund så tror jeg iHS ikke sitter særlig fast ettter en slik behandling, og muligens også er blitt en smule konkav. Hvis ikke iHS er blitt vesentlig tjukkere de siste årene, hva veit vel jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behøver "lokket" å sitte så grusomt fast da? Kjøleblokk kommer jo oppå der igjen og presser ting sammen innover mot hovedkortet/sokkel.

Ingen av de 7stk 1155 cpuene jeg har delidda, er limt. Så lenge cpu er i hk socket, så kommer den ingen vei. Jeg har bare brukt gelid extreme. Leder ikkje strøm, og er mye bedre enn stock pasta. Resultatet blir ikkje like bra som flytende metall, men de siste gradene er ikkje så farlig med køstom vann.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nysgjerrig, kan en delidded i7-7820X overclockes til noe nærme 5Ghz på alle kjernene og brukes uten problemer?

JA :D

Webbet sier mer likt 4,7 - 4,8Ghz.
Det kjører vi uten delidd med ek vann og AIO.

Internett sier at jorda er flat også...

Mange faktorer her selvfølgelig, og hva man kjører pp cpu. Avx 512 24/7 så sliter man selv med delidd. AMD støtter det ikkje engang.. Finnes knapt programmer som støtter det også ?

Ser de overclocker delidda 8700K til 5,1/2/3/4 Ghz.

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen kilder som har undersøkt langvarig effekt av å gjøre dette?

Uten å ha satt meg for mye inn i temaet kan Intel har gått for løsningen de har gjort ha noe med monteringskostnader men kanskje også at dette er det optimale over lengre tid?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hvordan blir temp\ytelse om man bare dropper varmesprederen fullstendig? Får kjøleribba god kontakt uten heatspreader? Nå sitter jeg på bærbar uten heatspreader og etter repaste med kryonaut og undervolting sank temp under load med nesten 20C. Må stasjonære ha heatspreader for å oppnå bedre kjøling?

Lenke til kommentar

Hvordan blir temp\ytelse om man bare dropper varmesprederen fullstendig? Får kjøleribba god kontakt uten heatspreader? Nå sitter jeg på bærbar uten heatspreader og etter repaste med kryonaut og undervolting sank temp under load med nesten 20C. Må stasjonære ha heatspreader for å oppnå bedre kjøling?

En varmespreder har egentlig ingenting med bedre kjøling å gjøre, men alt med tryggere montering av kjøleribbe. De ble innført etter at prosessorfabrinkantene fikk mange reklamasjoner fordi chippen regelrett knakk under trykket fra kjøleren. Folk brukte for mye makt ved installasjonen, pluss at det var vanskelig å avgjøre det rette momentet på skruene for festet. For løst, og man fikk ikke god nok kontakt, for stramt, og prosessoren ble ødelagt.

Så nei, det er ikke absolutt nødvendig, og du kan oppnå bedre kjøling uten, men det er større risiko for at du ødelegger noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker man det samme flytende metallet som kjølepasta også, eller flyter det for mye utover? Kunne tenkt meg å prøvd dette, da jeg har et lite kabinett (ncase m1) og for vær grad kaldere, jo bedre :) spiller ikke så mye CPU intensive spill, men liker at den holder seg så kald som mulig. Har en noctua NH-D9L med 2x NF-B9 redux 92mm vifter på kjøleren.

Lenke til kommentar

Av de prosessorene eg har prøvd å overklokke så er det blue screen lenge før temp problemer.

Er temp virkelig ett større problem og eg bare hae vært uheldig med mine prosessorer?

Du trenger bare mer spenning, og da blir det varmere, så da må du kjøle det ned. :-)

Jo kaldere CPU, jo mindre spenning trenger du også. På nesten alle min siste CPUer så er temperatur et større problem før noe annet.

Bruker man det samme flytende metallet som kjølepasta også, eller flyter det for mye utover? Kunne tenkt meg å prøvd dette, da jeg har et lite kabinett (ncase m1) og for vær grad kaldere, jo bedre :) spiller ikke så mye CPU intensive spill, men liker at den holder seg så kald som mulig. Har en noctua NH-D9L med 2x NF-B9 redux 92mm vifter på kjøleren.

Det flyter ikke over, men om du setter på for mye, så vil det overflødige sprute ut sidene. Men det vil ikke "renne" rundt. Setter du på for mye, så få en forbindelse mellom flere komponenter og da går ting til helv. 

har også et spm. Kunne enn brukt dette flytende metalet over en cpu eller gpu brikke som er integrert på hovedkort i laptop ? 

Dvs, er små kjøle element eller kjøleflate over cpuen og gpuen på hovedkortet.

Sett flere som har gjort det, er jo direkte på DIE på bærbare datamaskiner. Så lenge du maskerer og ikke setter på unødvendig mye så er det null problem.

Lenke til kommentar

Er du raus med elektrikertape på en bærbar så kan nok flytende metall være en god investering. Jeg tok ikke sjansen og valgte kryonaut som er den beste kjølepastaen som ikke er flytende metall. Tempdrop fra stockpaste var brukbar med den og :) Spesielt på laptoper hvor du kan overklokke som HK serien eller desktop K-serien, eller har pascal-grafikk-kort i 10X0-serien som overklokker seg selv vil kjølepasta kunne gi merbart bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Av de prosessorene eg har prøvd å overklokke så er det blue screen lenge før temp problemer.

Er temp virkelig ett større problem og eg bare hae vært uheldig med mine prosessorer?

Du trenger bare mer spenning, og da blir det varmere, så da må du kjøle det ned. :-)

Jo kaldere CPU, jo mindre spenning trenger du også. På nesten alle min siste CPUer så er temperatur et større problem før noe annet.

Hmm, kanskje eg har gjort noe feil siden eg alltid opplever bluescreen først

Lenke til kommentar

Hmm, kanskje eg har gjort noe feil siden eg alltid opplever bluescreen først

Noe ot, men hva gjorde du? Hva slags prosessor? Hva satte du den til (og minne), og hvor mye volt?

I5 6600k. Endte opp på 4.7mhz.

Cpu

Volt 1.392

35x ratio

Minne:

2133mhz 1.208v

Voltage:

+12v er 12.192

+5v ee 5.040

+3.3v er 3.280

Endte opp med å bare kjøre autoklokking da det var der eg greide å hente mest

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...