Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen mister signal og vifte går i full styrke

Anbefalte innlegg

I dag har PC`en plutselig begynt å slå seg vrang. Under spilling slår skjermen seg plutselig av/mister signal, og en vifte i maskinen går i 100%. Det virker som det er viften i strømforsyningen som går amok.

Har målt CPU og GPU temperaturer under last, og CPU går max til 68C og GPU max 65C.

HK - P8Z68-V PRO

CPU - i5 2500k

GPU - GTX 1070

PSU - Corsair TX750W

Volts - https://imgur.com/a/61hdT

Er det bare å kjøpe ny strømforsyning med en gang? Eller kan det være noe annet?

Alt utenom skjermkortet er vel 6ish år gammelt (mener det ble kjøpt til BF3). Har forøvrig tenkt å oppgradere dette når black friday salget starter.

Endret av andnet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at det er PSU? Når skjermen mister signal, har du forsøkt å bytte til annen kabel? Har RAM blitt testet?

Fikk sjekket ordentlig nå, og det er viftene på skjermkortet som går i 100%. Har tatt ut og inn skjermkortet, byttet til en annen PCI-E kabel fra strømforsyningen, avinstallert drivere med DDU og installert nyeste driver på nytt. Forsatt samme problem.

Det merkelige er at noen ganger kan jeg kjøre et spill i en time eller vel så det uten at noe skjer, andre ganger skjer dette etter 1 minutt, selv om temp på PGU ligger under 65 grader.

Har også merket at den midterste viftene på skjermkortet (1070 strix) ofte ikke surrer, men ut i fra litt googling så er visst det normalt. Når problemet intreffer spinner alle 3 viftene på full styrke.

Mistenker selv PSU eller HK. Har aldri opplevd noe slikt med skjermkort før. Om det er defekt RAM så vil jeg vel heller få krasj/bluescreen, ingen grunn til at den skal få skjermkortet til å oppføre seg slik vel?

Endret av andnet
Lenke til kommentar

Om det er defekt RAM så vil jeg vel heller få krasj/bluescreen, ingen grunn til at den skal få skjermkortet til å oppføre seg slik vel?

Woops, tenkte på no signal ved bootup; da har RAM ofte skylden. Det er heller ikke uvanlig at GPU(spesielt RX-serien) får no signal ved moderate til intense økter.

Satser på at HK eller GPU er defekt, se geir sitt innlegg om visuell sjekk av HK.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er problemet borte.. etter CMOS reset. Men har opplevd 2 ganger nå at når jeg skrur på maskinen så begynner viftene å surre i 1 sekund, før alt stilner. Og så rinse-repeat hvert 3.sekund. Byttet CMOS batteri uten at det hjalp. Virker absolutt som PSU er gåen. Begge gangene har jeg fått maskinen opp å kjøre igjen etter å ha tatt ut/inn kabler på hovudkortet og flyttet litt rundt på maskinen. Men det er vel bare tidsspørsmål før den nekter å starte for evig og alltid.

Bare 11 dager igjen nå... så skal jeg få byttet ut dette gamle rælet.

Tenker forøvrig å kjøpe:

• Corsair RM750X 750W
  • MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC
  • Intel Core i5 8600K 3,6GHz Socket 1151-2
  • Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB

Har fra før:

• Noctua DH15 cpu-kjøler
  • Fractal Design R5
  • Asus GTX 1070 Strix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...