andnet Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) I dag har PC`en plutselig begynt å slå seg vrang. Under spilling slår skjermen seg plutselig av/mister signal, og en vifte i maskinen går i 100%. Det virker som det er viften i strømforsyningen som går amok. Har målt CPU og GPU temperaturer under last, og CPU går max til 68C og GPU max 65C. HK - P8Z68-V PRO CPU - i5 2500k GPU - GTX 1070 PSU - Corsair TX750W Volts - https://imgur.com/a/61hdT Er det bare å kjøpe ny strømforsyning med en gang? Eller kan det være noe annet? Alt utenom skjermkortet er vel 6ish år gammelt (mener det ble kjøpt til BF3). Har forøvrig tenkt å oppgradere dette når black friday salget starter. Endret 1. november 2017 av andnet Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Sikker på at det er PSU? Når skjermen mister signal, har du forsøkt å bytte til annen kabel? Har RAM blitt testet? Lenke til kommentar
andnet Skrevet 3. november 2017 Forfatter Del Skrevet 3. november 2017 (endret) Sikker på at det er PSU? Når skjermen mister signal, har du forsøkt å bytte til annen kabel? Har RAM blitt testet? Fikk sjekket ordentlig nå, og det er viftene på skjermkortet som går i 100%. Har tatt ut og inn skjermkortet, byttet til en annen PCI-E kabel fra strømforsyningen, avinstallert drivere med DDU og installert nyeste driver på nytt. Forsatt samme problem. Det merkelige er at noen ganger kan jeg kjøre et spill i en time eller vel så det uten at noe skjer, andre ganger skjer dette etter 1 minutt, selv om temp på PGU ligger under 65 grader. Har også merket at den midterste viftene på skjermkortet (1070 strix) ofte ikke surrer, men ut i fra litt googling så er visst det normalt. Når problemet intreffer spinner alle 3 viftene på full styrke. Mistenker selv PSU eller HK. Har aldri opplevd noe slikt med skjermkort før. Om det er defekt RAM så vil jeg vel heller få krasj/bluescreen, ingen grunn til at den skal få skjermkortet til å oppføre seg slik vel? Endret 3. november 2017 av andnet Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Hovedkortet er vel en 6-7 år gammelt nå? Anbefaler deg til å ta en visuell sjekk og se om en eller flere av kondensatorene er sprengt. Se bilder på denne siden om du lurer på hva du skal se etter. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Om det er defekt RAM så vil jeg vel heller få krasj/bluescreen, ingen grunn til at den skal få skjermkortet til å oppføre seg slik vel? Woops, tenkte på no signal ved bootup; da har RAM ofte skylden. Det er heller ikke uvanlig at GPU(spesielt RX-serien) får no signal ved moderate til intense økter. Satser på at HK eller GPU er defekt, se geir sitt innlegg om visuell sjekk av HK. Lenke til kommentar
andnet Skrevet 13. november 2017 Forfatter Del Skrevet 13. november 2017 Nå er problemet borte.. etter CMOS reset. Men har opplevd 2 ganger nå at når jeg skrur på maskinen så begynner viftene å surre i 1 sekund, før alt stilner. Og så rinse-repeat hvert 3.sekund. Byttet CMOS batteri uten at det hjalp. Virker absolutt som PSU er gåen. Begge gangene har jeg fått maskinen opp å kjøre igjen etter å ha tatt ut/inn kabler på hovudkortet og flyttet litt rundt på maskinen. Men det er vel bare tidsspørsmål før den nekter å starte for evig og alltid. Bare 11 dager igjen nå... så skal jeg få byttet ut dette gamle rælet. Tenker forøvrig å kjøpe: Corsair RM750X 750W MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC Intel Core i5 8600K 3,6GHz Socket 1151-2 Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000/3000MHz CL15 2x8GB Har fra før: Noctua DH15 cpu-kjøler Fractal Design R5 Asus GTX 1070 Strix Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå