Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

5 min røykpause i jobbtiden

Støvsuger

Anbefalte innlegg

Takk for svar! :)

Her er dette som går meg på nervene:

Denne personen sitter i kassa, ALLTID, noe som er greit nok. Vi andre setter inn varer og hjelper kunder. Han plinger på meg for at jeg skal sitte i kassa for han, slik at han kan røyke. Dette skjer som nevnt opptil 4 ganger PR 4 timers vakt.

Endret av Støvsuger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du ikke bare si nei, så får han ikke mulighet til å ta pauser?

Regner med at kassa ikke kan stå ubemannet...?

Her er det jo du som medarbeider som legger til rette for at han skal få tatt sine røykepauser, samtidig som du klager på at dette er urettferdig...

Lær deg å si nei, så får han heller ta det opp med sjefen hvis han absolutt MÅ ha pausene sine.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Får vel ta en prat med de 20 andre ekstrahjelpene

Strengt tatt ikke nødvendig.

Jeg skjønner at dette irriterer deg hvis det gir en ekstra belastning av at du må dekke opp hans fravær ved å sitte i kassen.

Hvis du derimot sier nei og han får en annen medarbeider til å sitte der, er det ikke lenger ditt problem.

Du får heller bare drite i hva andre gjør eller ikke gjør og tenke på deg selv. Dette er strengt tatt arbeidsgivers problem, ikke ditt.

Lenke til kommentar

Dette er strengt tatt arbeidsgivers problem, ikke ditt.

Den holdningen er sikkert den juridisk riktige, men vi har alle en plikt til å oppdra idioter på jobb som tror de er hjemme hos mamma.

Uenig! Oppdragelse av kollegaer er ikke en medarbeiders plikt, med mindre det er spesifisert i stillingsbeskrivelsen.

Dette bør evt. tas tak i av nærmeste leder/foresatt.

Unnasluntrere vil det alltid finnes overalt i arbeidslivet. Men med mindre der går direkte utover de andre ansatte er det bedriften sitt problem.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

er det ikkje nødvendigvis slik at ei røykepause kvar time er ugunstig, ofte kan slike pausar gjere at arbeidstakeren er meir effektiv dei andre 55 minutta av timen.

Det kan du ha mye rett i!

Problemet vi diskuterer her at det kun er røyking som er en slik godkjent pause.

Hvor da? Å bruke 5 min på å lage/hente seg en kopp kaffe har vært helt akseptert alle steder jeg har jobbet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

er det ikkje nødvendigvis slik at ei røykepause kvar time er ugunstig, ofte kan slike pausar gjere at arbeidstakeren er meir effektiv dei andre 55 minutta av timen.

Problemet vi diskuterer her at det kun er røyking som er en slik godkjent pause.

Hvor da? Å bruke 5 min på å lage/hente seg en kopp kaffe har vært helt akseptert alle steder jeg har jobbet.

Det tar ikke 5 min. å skjenke seg en kopp kaffe.

Og ikke må jeg stå ute og henge i 5-10 min. for å drikke den heller.

Lenke til kommentar

Avhengig av hvilken type butikk dette er, så er det jo ikke sikkert at det er full kontinuerlig aktivitet for alle ansatte gjennom hele arbeidsperioden. Det er sjelden jeg ser butikkansatte som sorterer og stabler varer 4 timer i strekk.

Ofte når jeg er innom butikker står de ansatte på golvet og henger, trykker litt på mobilen og prater seg imellom frem til det kommer en kunde. Disse på gulvet er da ganske "frie" og kan bevege seg litt.

Jeg har full forståelse for at en som står/sitter i kassen 4 timer i strekk har behov for pauser innimellom. Om dette er for å gå på toalettet, skjenke kaffe, ta en røyk eller bare strekke litt på bena er forsåvidt likegyldig. Jeg synes det er aksebtabelt med kortere pauser innimellom, hvis du har en jobb hvor du sitter stille i fire timer.

Lenke til kommentar

Det tar ikke 5 min. å skjenke seg en kopp kaffe.

Og ikke må jeg stå ute og henge i 5-10 min. for å drikke den heller.

Jeg sa ikke at det tar 5 min - jeg sa at det ikke var noe problem å bruke 5 minKanskje man slår av en kort prat, eller kaffemaskinen lager kopp for kopp og er i andre enden av etasjen.

Lenke til kommentar

Pausene kan være avtalt med arbeidsgiver, og det er pliktig av arbeidsgiver å legge tilrette for ansatte. Som nevnt tidligere er ofte røykere opptatt av å ikke ta mer pauser enn andre og kan derfor korte ned lunchen, jobbe overtid, komme tidligere osv. UTEN at det legges merke til av andre. De kan også jobbe mer effektivt når de først jobber.

På din arbeidsplass er det umulig å si for utenforstående hvordan lunch, pauser osv. fungerer og hvordan vedkommende opptrer både i og utenfor arbeidstid.

Man kan feks. ha avtale med arbeidsgiver om å være ekstra tilgjengelig, stille på kort varsel osv.

Anonymous poster hash: c6d88...e0e
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan regulere tilgang til pause utenom de som måtte være regulert av loven, i form av utøvelse av styringsrett. Arbeidsgiver kan faktisk langt på vei regulere når matpause skal avvikles med begrunnelse i driftsmessige hensyn. Det er ingen rettighet å få røyke på arbeidsplassen i arbeidstiden, og arbeidsgiver trenger ikke tilrettelegge for at røykere skal kunne røyke på arbeidsplassen, for eksempel ved å ha røykeplass eller tillate oppdeling av matpausen. Mange arbeidsgivere legger likevel til rette for kortere pauser, og ser gjennom fingrene med aktiviteter som ikke har direkte sammenheng med jobben, så lenge jobben arbeidstaker er satt til, blir utført. Dette kan også bidra til et positivt arbeidsmiljø og bedre samhold mellom ansatte.

Dersom omfanget av røykepauser er så stort at det i vesentlig grad forstyrrer driften på arbeidsplassen, eller at det medfører urimelig merbelastning på andre ansatte, og arbeidsgiver ikke skulle kjenne til dette, mener jeg det er riktig å varsle nærmeste leder, og eventuelt arbeidsgiver om dette, med begrunnelse i at man har en lojalitetsplikt overfor arbeidsgiver. Det er da opp til arbeidsgiver om han/hun vil gjøre noe med saken videre eller ikke. Hvis det ikke er en del av din stillingsinstruks (eks låseansvarlig eller vaktleder kan være gitt ansvar for å påse at alle er i arbeid), er det ikke din jobb å påse at andre gjør jobben sin. Så lenge man som arbeidstaker får lønn for å utføre en jobb, er det at andre ikke gjør jobben sin, ikke et argument for selv å ta seg friheter, selv om det kan oppfattes som urettferdig der og da. Er det derimot en kultur for at man kan seg pauser, og arbeidsgiver kjenner til dette, blir det en annen sak.

I forhold til den konkrete situasjonen: Arbeidstakere har krav på varierte arbeidsoppgaver dersom mulig. Jeg kjenner ikke noen eksakt grense, men kun å sitte i kassen i en butikk en full vakt regnes ikke som variert arbeid, men en firetimers vakt kan nok forsvares på grunn av at vakten kun er fire timer. Altså ingen saklig grunn for å forlate kassen med mindre det er helt nødvendig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...