Støvsuger Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hei, jeg kjenner meg møkk lei av kollegaen min som stadig går ut å røyker, opptil 4 ganger når han har kveldsvakt som da er 4 timer. Har ikke snakket med han om det, ikke sjefen min heller men det jeg lurer på er om det finnen noe form for pdf-fil som viser til disse reglene, slik jeg kan deretter gi de reglene til min sjef. Veldig raskt skrevet, men jeg har dårlig tid!!! Håper på svar 3 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Han har solgt sin arbeidstid til arbeidsgiver mot betaling, og der er strenge regler for hva man kan gjøre av private ting i arbeidstiden. Å gå på do er vel det eneste som er lov. (og da ikke 5 minutter hver eneste time. Da vil nok arbeidsgiver kreve at du sykmelder deg istedet) Hadde han forlatt arbeidsplassen 5 minutter hver time for å spille på kiosken ved siden av, hadde alle forstått hovrfor han mistet jobben. Å røyke er ikke noe prinsipielt annerledes: Han stjeler tid fra arbeidsgiver! Men halve Norge hadde jo mistet jobben hvis dette ble praktisert så strengt som det burde... Endret 1. november 2017 av ozone Lenke til kommentar
Populært innlegg Kakeshoma Skrevet 1. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 1. november 2017 Fjern kaffemaskinene fra alle arbeidsplasser, steng toalettene utenom lunsjtidene, lås ytterdørene i arbeidstiden!! Ingen forlater plassen sin uten tillatelse fra overordnet! 18 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er vel strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om det er lov å røyke eller ikke. Det er egentlig ikke noe du har noe som helst med å gjøre. Hvis det virkelig plager deg at din kollega tar seg noen fem-minuttere i løpet av dagen, kan du selvsagt ta det opp. Er du heldig får du kanskje lov å ta deg et par kaffepauser når kollegaen din røyker. Men det er selvfølgelig fullstendig opp til din sjef å bestemme. Du kan ikke stille krav. Og for å være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor dette skulle plage deg med mindre han røyker opp i fjeset ditt. 5 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det har vel kanskje noe med at røykere kan ta seg pauser akkurat når de vil uten at noen reagerer, men hvis jeg står og henger og prater utenfor stadig vekk (uten å røyke) er det ikke måte på hvor unnalurer man er. Jeg vurderer å begynne å røyke. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Jeg har erfart at det blir reagert på at røykere tar seg pause for ofte mange ganger. 1 Lenke til kommentar
Minus Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er vel strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om det er lov å røyke eller ikke. Det er egentlig ikke noe du har noe som helst med å gjøre. Hvis det virkelig plager deg at din kollega tar seg noen fem-minuttere i løpet av dagen, kan du selvsagt ta det opp. Er du heldig får du kanskje lov å ta deg et par kaffepauser når kollegaen din røyker. Men det er selvfølgelig fullstendig opp til din sjef å bestemme. Du kan ikke stille krav. Og for å være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor dette skulle plage deg med mindre han røyker opp i fjeset ditt. Ts får 100%betalt i bytte mot tiden han arbeider(100%). Kollegaen får 100% betalt, men jobber ikke 100%. Jeg hadde syntes det er urettferdig. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 det jeg lurer på er om det finnen noe form for pdf-fil som viser til disse reglene, slik jeg kan deretter gi de reglene til min sjef. Retten til pauser er regulert i arbeidsmiljøloven. Der står det også at arbeidsavtalen skal inneholde lengden av pauser. Hva står det i din arbeidsavtale om pauser? Dette bør vel være det samme for deg og denne personen som røyker. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 4x5 minutter på 4 timer er 20 minutter. Hadde jeg tatt meg en 20 minutter tur i butikken i løpet av en 4 timer vakt, så hadde jeg fått hørt det! Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er vel strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om det er lov å røyke eller ikke. Det er egentlig ikke noe du har noe som helst med å gjøre. Hvis det virkelig plager deg at din kollega tar seg noen fem-minuttere i løpet av dagen, kan du selvsagt ta det opp. Er du heldig får du kanskje lov å ta deg et par kaffepauser når kollegaen din røyker. Men det er selvfølgelig fullstendig opp til din sjef å bestemme. Du kan ikke stille krav. Og for å være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor dette skulle plage deg med mindre han røyker opp i fjeset ditt. Ts får 100%betalt i bytte mot tiden han arbeider(100%). Kollegaen får 100% betalt, men jobber ikke 100%. Jeg hadde syntes det er urettferdig. Jeg forstår at det kan føles urettferdig, men det er ingen lov mot å ta røykepauser. Trådstarter ser etter et dokument som sier noe om dette. Det finnes ingen regler mot røykepauser. Arbeidsgiver kan selvfølgelig nekte arbeiderne røykepauser, men en "tilfeldig" ansatt som TS kan ikke det. Det han derimot kan gjøre er å ta opp problemet med sjefen og håpe at han også kan ta seg et par fem-minuttere i løpet av dagen. Men han kan ikke kreve det. Å derimot kreve at røykeren mister røykepausene sine synes jeg blir smålig. En mulighet er også at røykeren jobber mer effektivt enn TS, og dermed velger arbeidsgiver å la røykeren beholde røykepausene, fordi røykeren likevel får gjort alt h*n skal i løpet av arbeidsdagen. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det kan hende situasjonen er slik at røykepausene til denne ansatte medfører større arbeidsbelastning/stress på den/de andre ansatte. Dette er ikke greit. 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Tror nok private telefonsamtaler og nettsurfing er et større problem for arbeidsgiverne, stjeler nok mange ganger så mye tid som røykepausene. 6 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Så dra 20 minutter før. Lenke til kommentar
Populært innlegg Børt-Erik Skrevet 1. november 2017 Populært innlegg Del Skrevet 1. november 2017 Veldig raskt skrevet, men jeg har dårlig tid!!! Håper på svar Skriver du dette mens du er på jobb? 10 Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Det er vel strengt tatt arbeidsgiver som bestemmer om det er lov å røyke eller ikke. Det er egentlig ikke noe du har noe som helst med å gjøre. Hvis det virkelig plager deg at din kollega tar seg noen fem-minuttere i løpet av dagen, kan du selvsagt ta det opp. Er du heldig får du kanskje lov å ta deg et par kaffepauser når kollegaen din røyker. Men det er selvfølgelig fullstendig opp til din sjef å bestemme. Du kan ikke stille krav. Og for å være helt ærlig forstår jeg ikke hvorfor dette skulle plage deg med mindre han røyker opp i fjeset ditt. Ts får 100%betalt i bytte mot tiden han arbeider(100%). Kollegaen får 100% betalt, men jobber ikke 100%. Jeg hadde syntes det er urettferdig. Om TS aldri svarer på en SMS, surfer facebook eller gjør absolutt noe annet enn jobb hvert eneste minutt han tilbringer på arbeidsplassen så er jeg enig i påstanden din. AML (10-9) tar bare for seg lovbelagte pauser dersom arbeidsdagen overskrider 5 og en halv time. I det tilfellet her så er det vel snakk om en 4-timer, men aner ikke om det er på slutten av en lengre arbeidsdag eller det er kun dem fire timene. Endret 1. november 2017 av Gurglemuffin 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det einaste som eventuelt regulerer slike småpausar er arbeidsgivers eige reglement for den arbeidsplassen. Det er ikkje spesielt vanlig å omtale slike detaljar i arbeidsregelementet, det vanlige er tilsnakk og eventuelt advarsel til arbeidstakaren som går over grensa for kva som er greit. Kvar denne grensa går er det opp til arbeidsgiver å bestemme. Og sjølv om at arbeidsgiver vil ha utført mest mulig arbeid i arbeidstida, så er det ikkje nødvendigvis slik at ei røykepause kvar time er ugunstig, ofte kan slike pausar gjere at arbeidstakeren er meir effektiv dei andre 55 minutta av timen. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 er det ikkje nødvendigvis slik at ei røykepause kvar time er ugunstig, ofte kan slike pausar gjere at arbeidstakeren er meir effektiv dei andre 55 minutta av timen. Det kan du ha mye rett i! Problemet vi diskuterer her at det kun er røyking som er en slik godkjent pause. Jeg røyker ikke, Men hvis 5 minutter foran TV'en i timen hadde gjort meg like effektiv i de andre 55, så hadde jeg garantert fått høre det! Av røykerne såvel som sjefen! Det er det som er urettferdig her. Lenke til kommentar
MegaMann2 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det kan du ha mye rett i! Problemet vi diskuterer her at det kun er røyking som er en slik godkjent pause. Gjør vi? Kan ikke se at TS har nevt det noe sted. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er helt greit med røykepauser. Min erfaring er at ikke-røykere tar minst like mye pauser. Dessuten kan man også jobbe i røykepausene ved å ta telefonsamtaler, tenke gjennom neste møte osv. Ofte er røykere opptatt av de ikke skal ta mer pauser enn andre og korter ofte inn lunch-tiden, kommer litt før arbeidstid og kanskje jobber litt overtid en gang i blant for å veie opp. Problemet med dette er at det ikke blir lagt merke til av ikke-røykerne. Det er arbeidsgivers ansvar å legge tilrette for den enkelte, og det er nok mange røykere som skulle ønske at de ikke hadde hatt den lasten. Forøvrig gjør mange arbeidsgivere det tungvint for røykere med lange veier å gå for å komme seg til aktuelle røykesoner osv. Dette er lite gjennomtenkt da det går utover effektiviteten samt at røykepausene blir ekstra lange. Mange klarer ikke holde seg unna røyken i arbeidstiden, er det riktig å sykemelde dem, eller få de over på trygdeordninger?! Anonymous poster hash: c6d88...e0e Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det riktige er at de slutter å røyke De eneste som tjener på det er tobakkindustrien og de om selger tobakken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå