Gå til innhold

Makro i excel for å flytte til neste/forrige worksheet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Selve makroprogrammeringen er kjempeenkel, her har jeg gjort den ferdig:

Sub Forrige()
On Error Resume Next
Worksheets(ActiveSheet.Index - 1).Activate
End Sub

Sub Neste()
On Error Resume Next
Worksheets(ActiveSheet.Index + 1).Activate
End Sub

Trøbbelet er knappene du skal tilordne makroene til eller kalle makroene fra.

Hvis du legger dem i selve arkene så forsvinner de jo ut av syne når du kjører dem. Du må ha identiske knapper i alle arkene. Det er fiklete med absolutt overkommelig.

Eller så kan du legge to knapper på en Userform du lager og viser modeless, slik:

Sub Vis()
Userform1.Show vbModeless
End Sub

Da "flyter den" over Excel-arkene, den kan plassers hvor som helst under marsjens gang. Lekrere dette, men du må altså lage en Userform1 i riktig størrelse og med knapper.

Det kanskje lekreste er å lage et par knapper oppe på selve Excels menybånd. Jeg skal ikke dra deg den veien utover at hvis dette på alvor er et stort prosjekt så kan jeg gjøre det for deg mot at du/dere gir noen kroner til et veldedig formål. PM i så fall.

Beste hilsen Harald

Endret av Harald Staff
Lenke til kommentar

Bruker du registrer makro under utvikler-fanen får du mulighet til å velge Ctrl+ <valgfri bokstav> som hurtigtast for å kjøre en makro. Spiller du inn en makro der du kun trykker Ctrl+Page Down vil du få den øverste snutten vist under. Ctrl+Page Up gir den nederste. Har du disse som to forskjellige makroer har du muligheten til å bruke de to Ctrl+bokstav-hurtigtastene som rask styring med én hånd på tastaturet.

Sub Neste_ark()
    ActiveSheet.Next.Select
End Sub

Sub Forrige_ark()
    ActiveSheet.Previous.Select
End Sub

I tillegg er det lurt å legge inn en liten feilhåndteringssnutt, slik Harald har gjort, siden makroene feiler hvis de ikke kan ta flere steg.

On Error Resume Next
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...