Rottweilersnus Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Hei Jeg ble nylig ferdig med en bachelorgrad ved et norsk universitet. Jeg hadde B i snitt på denne, så da jeg fikk C på selve bacheloroppgaven valgte jeg å klage på denne karakteren i håp om å få en B her også. I mellomtiden mens jeg avventet resultat på klagen fikk jeg vitnemålet tilsendt meg både på mail og til min adresse. Her var karakteren C. Så, en måneds tid senere kom resultatet på klagen, og karakteren var blitt satt ned til E... jeg sitter nå mao. med ett vitnemål (kun elektronisk) med kun B-er, og én E, mens på det andre vitnemålet (fysisk og elektronisk) jeg fikk i posten er det kun B-er og én C. Spørsmålet mitt er, når jeg nå skal søke på mastergrader til sommeren, er det en fare for at skolene jeg søker på kan ringe universitetet hvor jeg tok bacheloren for å verifisere karakterene? Jeg har jo allerede blitt tilsendt vitnemålet, og det falt meg ikke helt inn å måtte ta kontakt med Universitetet for å få tilsendt et vitnemål med dårligere karakterer. En venn mener også at karakterer ikke kan endres etter at et vitnemål er blitt sendt ut, men dette er ikke noe jeg klarer å finne retningslinjer om ved mitt universitet. Er litt i villrede om hva jeg skal gjøre... er det uetisk å bruke det første vitnemålet jeg ble tilsendt? Endret 4. januar 2018 av Hårek Gjenoppretter slettet innhold Lenke til kommentar
Marcus Halberstram Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Nå har jeg aldri søk på mastergrad, men jeg vil jo anta at hvis du søker på et universitet eller høyskole i Norge så vil de kunne innhente all informasjon elektronisk. Etter min erfaring har ulike skoler samme informasjon om meg og mine karakterer i alle fall. Hvis de oppdager det, tror jeg det er stor fare for å bli utestengt. Endret 1. november 2017 av Marcus Halberstram 2 Lenke til kommentar
Bandidos-Pelle Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Ja, det er uetisk. Med mindre du eksplisitt gir dem mulighet til å verifisere om dine karakterer er korrekte har de ikke mulighet til det. Det kan hende det står i søknadsprosessen til masterprogrammet. Endret 1. november 2017 av Bandidos-Pelle Lenke til kommentar
signii Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Da jeg søkte i sommer så hentet de fra samme system. Så hvis du f.eks. går på NTNU og søker HiØ så bruker de de elektroniske karakterene. Risikoen ved å klage er at du kan gå ned i karakter, så det må du bare akseptere. Jeg vil anbefale deg å be om nytt vitnemål fra skolen, og ikke bruke det gamle. Blir du oppdaget tror jeg du risikerer å bli siktet for dokumentforfalskning, som er ganske så alvorlig. Jeg synes det er rart at de sendte deg vitnemålet før klagen var behandlet. Jeg fikk mail i september med info om at de skulle skrive ut vitnemålet og at jeg hadde 14 dager på å si ifra om jeg ville ha utsettelse. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 7. november 2017 Del Skrevet 7. november 2017 Spørsmålet mitt er, når jeg nå skal søke på mastergrader til sommeren, er det en fare for at skolene jeg søker på kan ringe universitetet hvor jeg tok bacheloren for å verifisere karakterene?Jepp. Jeg ble kalt inn til sjekk av studiestedet hvor jeg tok master for å sjekke for eventuell svindel. er det uetisk å bruke det første vitnemålet jeg ble tilsendt?Jeg syns det er litt rart at du i det hele tatt må spørre. Det er helt klart juks og en ren svindel. Er det ikke obligatorisk med noe slags etikkfag på universitet nå for tiden? 4 Lenke til kommentar
Rottweilersnus Skrevet 4. januar 2018 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Jeg syns det er litt rart at du i det hele tatt må spørre. Det er helt klart juks og en ren svindel. Er det ikke obligatorisk med noe slags etikkfag på universitet nå for tiden? Jeg har tatt fag i etikk med god karakter. Dette er forresten en tråd hvor jeg spør om praktiske råd gjeldende min situasjon, ikke etter din moralisering. Meg bekjent er det dårlig kotyme å sparke noen som ligger nede, og dette er åpenbart en kjedelig situasjon for meg. Hva får du ut av å være nedlatende? Fant forresten en forskrift i universitetets regelverk som sier at karakterer ikke kan endres etter at vitnemål er utstedt, så forhåpentligvis får jeg ordnet opp i det. Endret 4. januar 2018 av Rottweilersnus Lenke til kommentar
Visum Skrevet 4. januar 2018 Del Skrevet 4. januar 2018 (endret) Spørsmålet mitt er, når jeg nå skal søke på mastergrader til sommeren, er det en fare for at skolene jeg søker på kan ringe universitetet hvor jeg tok bacheloren for å verifisere karakterene? Etter jeg begynte på masterstudiet, ble jeg bedt om å levere vitnemålet for å undersøke dokumentforfalskning. Jeg tror dette er en vanlig prosedyre i Norge, å undersøke disse dokumentene. Endret 4. januar 2018 av Fast Jobb Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 5. januar 2018 Del Skrevet 5. januar 2018 Jeg har tatt fag i etikk med god karakter. Dette er forresten en tråd hvor jeg spør om praktiske råd gjeldende min situasjon, ikke etter din moralisering. Meg bekjent er det dårlig kotyme å sparke noen som ligger nede, og dette er åpenbart en kjedelig situasjon for meg. Hva får du ut av å være nedlatende? Fant forresten en forskrift i universitetets regelverk som sier at karakterer ikke kan endres etter at vitnemål er utstedt, så forhåpentligvis får jeg ordnet opp i det. Du spør direkte ut om det er uetisk. Og ja, det er uetisk. Det er ikke noe spark nedover. Tolket du det sånn må jeg beklage det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå