Tørpærn Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Hvordan regner du nøyaktig ut hvor mange tommer skjermen har? Har kunnet formelen en gang, men glemt den... Takk for svar! Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 (endret) Du tar og måler diagonalen til skjermen, altså på skrå. Hvis du ikke har en linjal som viser tommer, så ganger du antall cm med 2.5. Du må også huske at på CRT skjermer forsvinner noe av billedrøret i "innpakningen" så du får ikke 19" diagonal størrelse på en 19" CRT skjerm. edit:Du kan også ta sideflatene og regne ut hypotenusen(diagonalen) med pytagoras, men det blir litt for teit og tungvint etter min smak (katet1^2+katet2^2 = hypotenus^2) Endret 9. desember 2003 av SBS Lenke til kommentar
woid Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 feks ved å spørre google (: 19 inch to cm ellers ser det som sagt på skrå du skal måle, og huske på at skjermen går inni plasten og. 1" er 2.54 cm Lenke til kommentar
Tørpærn Skrevet 9. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2003 Takker for svar! Lenke til kommentar
snole Skrevet 9. desember 2003 Del Skrevet 9. desember 2003 Du tar og måler diagonalen til skjermen, altså på skrå. Hvis du ikke har en linjal som viser tommer, så ganger du antall cm med 2.5. Trur vi deler på 2.54 jeg Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 10. desember 2003 Del Skrevet 10. desember 2003 Du tar og måler diagonalen til skjermen, altså på skrå. Hvis du ikke har en linjal som viser tommer, så ganger du antall cm med 2.5. Trur vi deler på 2.54 jeg ikke vær spydig tenkte ikke på det når jeg skrev, er så vanlig å regne andre veien Lenke til kommentar
UnicornDonutyy Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Jeg vil gjerne finne ut hva slags tommer pc en min har, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle det. Men en enklere måte er også og gå inn på en nettside jeg fant den heter: https://hardcode.no/hvor-mange-tommer-skjerm Der trenger du et ID-kort elr noe lignende og kan måle skjermen din men jeg vet ikke hvordan man zoomer ut skjermen til normal størrelse. Hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. desember 2017 Del Skrevet 12. desember 2017 Jeg vil gjerne finne ut hva slags tommer pc en min har, men skjønte ikke helt hvordan jeg skulle det. Men en enklere måte er også og gå inn på en nettside jeg fant den heter: https://hardcode.no/hvor-mange-tommer-skjerm Der trenger du et ID-kort elr noe lignende og kan måle skjermen din men jeg vet ikke hvordan man zoomer ut skjermen til normal størrelse. Hvordan gjør jeg det? Dette må være en av de verste nekro-postene jeg noen gang har sett Hvis du ikke skjønte hvordan du skulle bruke metoden, hvordan kan den da være enklere? Ctrl+0 pleier oftest å fjerne all zoom i nettlesere, men jeg vet ikke om den nettsiden tar hensyn til skalering i Windows/Linux/Mac. Letteste løsningen er nok de oppskriftene som ble nevnt for 14 år siden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå