AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hei. I dag opplevde jeg noe litt rart, og samtidig ekkelt. Da jeg var i barnehagen for å hente ungen, møtte jeg på en annen foreldre som skulle hente sin unge. Denne personen virket litt omtåket og vinglete. Etter litt små snakk, la jeg merke til at denne personen var våt i skrittet, ikke en dråpe men typ kaffekopp våt i hele skrittet i midten. I det jeg skulle gå, så var det som om jeg kunne lukte øl, og jeg luktet etter en gang til og bekreftet lukten... Jeg begynte å mistenke at denne personen var beruset. Fikk en vond følelse i hele kroppen på vei hjem, og bestemte meg omsider å ringe til barnehagen for å informere om dette. Jeg føler jeg har gjort en forbrytelse ved å ringe inn på dette, men samtidig tenker jeg at jeg hadde vært glad om noen hadde gjort dette mot meg hvis jeg hadde virket omtåket ved henting av mitt barn. Jeg tenker først og fremst på barnet, men samtidig gir dette en virkelig bismak. Hva er dine tanker rundt dette? Var det dumt at jeg ringte inn til barnehagen? Jeg sa også tydelig i fra til barnehagen, at jeg kan ikke være 100% sikker, men klarte ikke å legge tanken vekk. Barnehagen har vell også taushetsplikt ved slik informasjon? Måtte lufte tankene, og håper virkelig jeg har gjort det rette.. Anonymous poster hash: 8f0dd...7df 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Du gjorde det helt riktig. Barnehagen som sikkert kjenner både barnet og foreldrene bedre enn du gjør kan heller ta avgjørelsen på hva de skal gjøre. Og det virker absolutt som om der var noe å varsle for. Klart det kan være helt ufarlig, men definitivt grunn til å si ifra til noen som kan avgjøre bedre. Heller en varsle en gang for mye enn en gang for lite. 1 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Jeg ville faktisk varslet der og da! Gått inn på kontorfløyen og nøkternt fortalt mine observasjoner til styrer. Er det noe så blir det oppdaget, og er det ikke noe så blir det mellom dere. EDIT: Når det er sagt, så er det ikke forbudt å ta seg to øl til middag, ei heller å søle noe i skrittet. Men slikt er jo ofte indikatorer på mer... og som det sies er det bedre å varsle unødvendig enn å ikke varsle når det virkelig gjelder. Endret 31. oktober 2017 av ozone Lenke til kommentar
Nerdrage Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Du gjorde helt riktig og barnehagen har selvfølgelig taushetsplikt og vil avgjøre hvordan dette tas videre. I tillegg til at barnehagen har taushetsplikt så har de også meldeplikt til barnevern i forhold til foresatte som henter sine barn i ruset tilstand. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det føles litt guffent å melde fra om sånne ting, som om man tråkker over en grense. Det gjør man jo forsåvidt også, men det er en grense som skal tråkkes over. Du gjorde ditt beste, hvis barnehagen og/eller barnevernet senere gjør en dårlig jobb er ikke det på din kappe. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Du gjorde det rette med å melde til barnehagen, men hvis han skulle kjøre bil burde du også ringt 112 til politiet. Etter min mening. Om de promilletester ham, og han er edru, er jo ingen skade skjedd. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 For sikkerhets skyld burde du snakke med en eller annen med lederstilling neste gang du skal levere eller hente for å være sikker på at den du snakket med sa ifra videre i systemet. Lenke til kommentar
member_206076 Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Det er evt. heller ingenting i veien for at du sender en (anonym) bekymringsmelding til barnevernstjenesten på egen hånd. Men det var uansett helt korrekt å si i fra. Det er nå en gang slik at mange vegrer seg for å melde fra om slikt, gjerne fordi det både føles ubehagelig, men også fordi man gjerne ikke er helt sikker på hva man har observert. Men en bekymringsmelding handler altså om at man mistenker at et barn utsettes for omsorgssvikt, ikke at man vet det 100% sikkert. 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 3. november 2017 Del Skrevet 3. november 2017 Barnehager og skoler drar ikke inn barnevernet med en gang heller. De er i en posisjon der de kan observere ting og gjør det en liten stund først. De tar ikke av og tror det er barnemishandling på ferde basert på èn observasjon, så sant det ikke er over enhver tvil selvfølgelig. Hadde mannen stinket alkohol, trynet bortover og spydd rundt så er det jo åpenbart. Du har gjort det riktige og du bør ikke bekymre deg for at det blir tatt forhastede beslutninger. Husk at man også bare hører om de verste hendelsene når det kommer til barnevernet (og andre), det bra arbeidet de gjør genererer ikke penger i kassa til mediene. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 Som alene pappa med barn på 5 år, full jobb og livets normale og unormale beskymringer så kan jeg si en ting. Tenk Barnets beste! ..... men vær 100% sikker. Jeg har selv forsovet meg og kommet med sove øyner til barnehagen (må være der før kl 09 for da drar de på buss tur), hadde jeg fått en beskymrings melding mot meg hadde jeg blitt mye mer forbannet enn glad for at andre bryr seg. Men er du sikker på at dette var en beruset pappa/mamma og ikke trøtt og sliten så har du INGENTING å angre over. Samme hvor slitne og tungt vi voksne får det så skal det ikke gå utover barna, gjør det det så er det kanskje et skrik om hjelp. Noen må hjelpe, for barna sier sjeldent ifra. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. november 2017 Del Skrevet 13. november 2017 (endret) Å være 100% sikker er de profesjonelles oppgave. Man må ikke være sikker for å være bekymret og melde fra. Endret 13. november 2017 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå