Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Endre skattekort

TheodorBjork

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i hovedsak grad av gjeld og formue som bestemmer om du skal ha endret skattekort/tabelltrekk.

Noen tusener til/fra på lønn har ingen betydning.

Ps. Du setter de tallene du vil - dette får å få ønsket skattetrekk!

Det er det som er problemet. Setter jeg det høyt blir det veldig høy skatt... Men det gjelder vel da bare for de to siste lønningene og jeg kan jo sette det ned igjen i januar.

Hva mener du med at det er gjeld som sier om jeg skal endre skattekort? Hvorfor sier noen man ikke trenger å endre skattekort hvis man har tabell. Jeg har tabell, men hvis jeg går over summen på skattekortet så blir det vel restskatt usansett (mest sannsynlig)?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Du skal putte inn total inntekt heile året, ikkje for eit par månader. Det er ikkje alle som veit kva dei kjem til å tene neste år, så då får du berre skrive inn eit tal. Dersom du legg inn eit litt for lågt estimat så er det lettare å betale ekstra skatt enn å endre på skattekortet.

Om du får 30 000 i januar og 20 000 resten av året så lagar du ikkje skattekort for januarinntekta og endrar i februar. Då summerer du heile året og skriv det. Det er ikkje verdas undergang å få restskatt. Dei færraste klarar å få det ned til +/- 1000 kroner.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal putte inn total inntekt heile året, ikkje for eit par månader. Det er ikkje alle som veit kva dei kjem til å tene neste år, så då får du berre skrive inn eit tal. Dersom du legg inn eit litt for lågt estimat så er det lettare å betale ekstra skatt enn å endre på skattekortet.

Om du får 30 000 i januar og 20 000 resten av året så lagar du ikkje skattekort for januarinntekta og endrar i februar. Då summerer du heile året og skriv det. Det er ikkje verdas undergang å få restskatt. Dei færraste klarar å få det ned til +/- 1000 kroner.

Så jeg burde ikke endre?

Jeg skjønner hva du mener med januar/februar tingen, men nå har jeg altså tjent mer enn forventet, skal jeg ikke endre da?

Jeg snakket med noen på lønnng og de mente at man ikke skal føre opp forventet tjent, bare tjent hittil når man får nytt skattekort... Dette blir mer og mer forvirrende.

Lenke til kommentar

Trudde i farten du skulle bestille nytt kort for neste år.

Dersom du har tabell så går det sikkert ganske greit. Du kan rekne ut kva du skal betale i skatt med skattekalkulatoren på nettsidene til skatteetaten. Dersom du ser at du hamnar skeivt ut kan du be arbeidsgjevar trekke litt meir skatt, men ein tabell tar høgde for at du kan tene meir. Nokre titalls tusen frå eller til betyr vanlegvis ingenting.

Lenke til kommentar

Trudde i farten du skulle bestille nytt kort for neste år.

Dersom du har tabell så går det sikkert ganske greit. Du kan rekne ut kva du skal betale i skatt med skattekalkulatoren på nettsidene til skatteetaten. Dersom du ser at du hamnar skeivt ut kan du be arbeidsgjevar trekke litt meir skatt, men ein tabell tar høgde for at du kan tene meir. Nokre titalls tusen frå eller til betyr vanlegvis ingenting.

Nei, det er snakk om i år. Jeg satt det på ett beløp, men nå går jeg over.

Det virker som det blir 40 tusen, hvert fall over. Og siden jeg fikk restskatt sist ville jeg gjerne unngå det. Burde jeg settte forventet tjent på det beløpet jeg faktisk kommer til å tjene eller la det være?

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Du må skrive inn hvor mye du forventer å tjene også, ellers vet jo ikke Skatteetaten hva det nye skattekortet skal settes til.

Hvis du har tjent 250 000 og forventer å tjene 260 000, så vil jo skatten resten av året bli noe helt annet enn om du forventer å tjene 300 000.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må skrive inn hvor mye du forventer å tjene også, ellers vet jo ikke Skatteetaten hva det nye skattekortet skal settes til.

Hvis du har tjent 250 000 og forventer å tjene 260 000, så vil jo skatten resten av året bli noe helt annet enn om du forventer å tjene 300 000.

Ok. Så hvis jeg har tjent 250, har to lønninger til (siden desember visst gjelder for i år) som er 23000 (før skatt) så må jeg øke beløpet fra 258 til 295 (hvert fall). Ja?

Lenke til kommentar

Du har høyere inntekt enn oppgitt i prosent-skattekortet

Dette punktet gjelder bare de som har prosenttrekk. De fleste arbeidstakere har tabelltrekk, noe som gjør at endringer i inntekten i all hovedsak ikke får betydning for om du får restskatt eller skatt til gode.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/hvorfor-far-jeg-restskatt-og-hvordan-unnga-det/

Om det står 250 000 og du kjem nærmare 300 000 så veit eg ikkje om det vil bety noko når du har tabelltrekk. Tabellen vil trekke meir skatt ved høgare inntekt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du har høyere inntekt enn oppgitt i prosent-skattekortet

Dette punktet gjelder bare de som har prosenttrekk. De fleste arbeidstakere har tabelltrekk, noe som gjør at endringer i inntekten i all hovedsak ikke får betydning for om du får restskatt eller skatt til gode.

http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skatteoppgjor/Restskatt/hvorfor-far-jeg-restskatt-og-hvordan-unnga-det/

Om det står 250 000 og du kjem nærmare 300 000 så veit eg ikkje om det vil bety noko når du har tabelltrekk. Tabellen vil trekke meir skatt ved høgare inntekt.

Men herregud da! Så jeg skal ikke endre?

Lenke til kommentar

Tabellen tar høyde for lavere og høyere inntekt (inntil et visst punkt), så hvis ikke du tjener 100k (gjetting) mer/mindre så er det først når du får endring på andre typer skatt enn inntektsskatt (endret lånestørrelse, lånerente, formueskatt, aksjegevinst++) at du trenger en annen tabell. 

Lenke til kommentar

Tabellen tar høyde for lavere og høyere inntekt (inntil et visst punkt), så hvis ikke du tjener 100k (gjetting) mer/mindre så er det først når du får endring på andre typer skatt enn inntektsskatt (endret lånestørrelse, lånerente, formueskatt, aksjegevinst++) at du trenger en annen tabell. 

Ok. Da tror jeg at jeg satser på at det går bra... Jeg husker også et eller annet om at man evt må endre hvis det er endring i formue og gjeld, men usikker på om dette angår meg med bare studielån...?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De som går over fra deltid til heltid, de som får betydelig lønnsøkning, de som nedbetaler en større del av lånet og får mindre rentefradrag, de som får betydelig lavere rente på lånet sitt, de som bikker over fra å bare betale renter til å betale avdrag+renter på studielånet, de som har realisert en større aksjegevinst, de som får utbytte på aksjer de ikke har fått det på forrige år, de som har arvet mye og kommer i formueposisjon, bl.a. 

Endret av Ziff
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som får lavere fradrag (som f.eks lånerenter) eller høyere inntekt (nei, ikke lønn, inntekt) enn forventet. Tabellene tar bare høyde for endringer i lønn, ikke i andre inntekter (som feks renter på bankinnskudd) og fradrag (som f.eks. lånerenter).

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

De som går over fra deltid til heltid, de som får betydelig lønnsøkning, de som nedbetaler en større del av lånet og får mindre rentefradrag, de som får betydelig lavere rente på lånet sitt, de som bikker over fra å bare betale renter til å betale avdrag+renter på studielånet, de som har realisert en større aksjegevinst, de som får utbytte på aksjer de ikke har fått det på forrige år, de som har arvet mye og kommer i formueposisjon, bl.a. 

Alle som får lavere fradrag (som f.eks lånerenter) eller høyere inntekt (nei, ikke lønn, inntekt) enn forventet. Tabellene tar bare høyde for endringer i lønn, ikke i andre inntekter (som feks renter på bankinnskudd) og fradrag (som f.eks. lånerenter.

Takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...