TheodorBjork Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Jeg tror jeg må endre skattekortet mitt, men vil være helt sikker på at jeg gjør det rett. Hvis jeg skal øke beløpet er det under "Lønnsinntekter hele året", ikke sant?Jeg er også litt usikker fordi under "Lønn og trygd hittil i år" virker beløpet høyere enn det jeg faktisk har tjent, men det spiller vel ingen rolle sånn sett? Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Fordi på "feriepengergrunnlag" på lønnslipp står det 219000, men på "Lønn og trygd hittil i år" står det 249000. Og skattkortet mitt er satt på 258000. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Du får vel se ditt nye skattekort/beregning før du trykker bekreft? Jeg tror ikke disse tallene gjør noe særlig utslag uansett, og du blir ikke straffet om du gjør feil. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 https://chat.skatteetaten.no/ Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Du får vel se ditt nye skattekort/beregning før du trykker bekreft? Jeg tror ikke disse tallene gjør noe særlig utslag uansett, og du blir ikke straffet om du gjør feil. Men bør jeg gå ut i fra feriepengegrunnlag eller hva skatteetaten sier er tjent hittil? Jeg endte opp med restskatt på 1000 i år, så vil gjerne unngå det i år. Samtidig vil jeg ikke sette skattekortet så høyt at jeg betaler så enorme mengder heller. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 https://chat.skatteetaten.no/ Takk. Visst ikke de hadde begynt med slikt. Kanskje ikke en times ventetid der i motsetning på telefon. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Du må se på "Lønn og trygd hittil i år". Feriepengene er ikke skattefrie, så om du kun ser på feriepengegrunnlaget, så blir beløpet for lavt. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Du må se på "Lønn og trygd hittil i år". Feriepengene er ikke skattefrie, så om du kun ser på feriepengegrunnlaget, så blir beløpet for lavt. Det finnes ikke noe "lønn hittil i år" på lønnslippen. Bare feriepengegrunnlag. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Du må se på "Lønn og trygd hittil i år". Feriepengene er ikke skattefrie, så om du kun ser på feriepengegrunnlaget, så blir beløpet for lavt. Det finnes ikke noe "lønn hittil i år" på lønnslippen. Bare feriepengegrunnlag. Hvor kommer da "Lønn og trygd hittil i år" fra? Jeg tror jeg må endre skattekortet mitt, men vil være helt sikker på at jeg gjør det rett. Hvis jeg skal øke beløpet er det under "Lønnsinntekter hele året", ikke sant? Jeg er også litt usikker fordi under "Lønn og trygd hittil i år" virker beløpet høyere enn det jeg faktisk har tjent, men det spiller vel ingen rolle sånn sett? Et eller annet sted på lønnslippen står det vel oppsummert hvor mye du har tjent i år? Eller i det minste hvor mye du har fått utbetalt, slik at du kan summere det med beløpet som er trukket i skatt. Endret 1. november 2017 av Llandari Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Du må se på "Lønn og trygd hittil i år". Feriepengene er ikke skattefrie, så om du kun ser på feriepengegrunnlaget, så blir beløpet for lavt. Det finnes ikke noe "lønn hittil i år" på lønnslippen. Bare feriepengegrunnlag. Hvor kommer da "Lønn og trygd hittil i år" fra? Jeg tror jeg må endre skattekortet mitt, men vil være helt sikker på at jeg gjør det rett. Hvis jeg skal øke beløpet er det under "Lønnsinntekter hele året", ikke sant? Jeg er også litt usikker fordi under "Lønn og trygd hittil i år" virker beløpet høyere enn det jeg faktisk har tjent, men det spiller vel ingen rolle sånn sett? Et eller annet sted på lønnslippen står det vel oppsummert hvor mye du har tjent i år? Eller i det minste hvor mye du har fått utbetalt, slik at du kan summere det med beløpet som er trukket i skatt. "Lønn og trygd hittil i år" er det som står på skattekortet mitt (når jeg går inn på skattekortet på nettsidene). Jeg har gått gjennom lønnslippen tusen ganger nå og det står ikke noe sted. Men, hvis jeg plusser sammn fastlønn, timelønn, overtidsgodtgjørelse og feriepenger (beløpet minus trekk i lønn) så får jeg til sammen 248000. (Alt dette står under forskjellige rubrikker under "Hittil i år på a-melding). Så det må vel da(?) være tjent hittil, ikke sant? Så da betyr jeg må endre skattekortet (fordi 248000 pluss én siste lønning på 20000 blir 26800 og ikk 258000 som skattekortet står på)... Nei? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 10 000 fra eller til skal ikke gi store utslag på skatten. Har du tabelltrekk så blir det antagelig minimalt feil. Du kan beregne om du har betalt for mye eller for lite ved å bruke kalkulatoren her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 (endret) 10 000 fra eller til skal ikke gi store utslag på skatten. Har du tabelltrekk så blir det antagelig minimalt feil. Du kan beregne om du har betalt for mye eller for lite ved å bruke kalkulatoren her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Så med 10 000 over trenger jeg ikke endre? Ganske sikker på at jeg har prosentrekk, selv om jeg aldri har forstått hvorfor... (hvordan finner jeg ut hvilke type jeg har? Og må jeg endre hvis jeg har prosentrekk?) Endret 1. november 2017 av TheodorBjork Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 https://chat.skatteetaten.no/ Takk. Visst ikke de hadde begynt med slikt. Kanskje ikke en times ventetid der i motsetning på telefon. De reklamerer ikke akkurat for chaten så har de ikke direktelink på sidene dems, jeg måtte Goooogle for å finne link så jeg kunne starte chat Det er også mye bedre måte å få svar på ting som i denne tråden synes jeg, tekst er fint. Så har man på en måte bedre tid, spørre --> få svar --> sjekke litt selv --> spørre mer --> få mer svar ------> Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 10 000 fra eller til skal ikke gi store utslag på skatten. Har du tabelltrekk så blir det antagelig minimalt feil. Du kan beregne om du har betalt for mye eller for lite ved å bruke kalkulatoren her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Så med 10 000 over trenger jeg ikke endre? Ganske sikker på at jeg har prosentrekk, selv om jeg aldri har forstått hvorfor... (hvordan finner jeg ut hvilke type jeg har? Og må jeg endre hvis jeg har prosentrekk?) Vil du være helt sikker på å ikke få restskatt, så endrer du selvsagt. (Eller ber lønningskontoret om å trekke en tusenlapp eller to ekstra på neste lønning. Det trenger de ikke nytt skattekort for å gjøre.) Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 10 000 fra eller til skal ikke gi store utslag på skatten. Har du tabelltrekk så blir det antagelig minimalt feil. Du kan beregne om du har betalt for mye eller for lite ved å bruke kalkulatoren her: http://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Så med 10 000 over trenger jeg ikke endre? Ganske sikker på at jeg har prosentrekk, selv om jeg aldri har forstått hvorfor... (hvordan finner jeg ut hvilke type jeg har? Og må jeg endre hvis jeg har prosentrekk?) Vil du være helt sikker på å ikke få restskatt, så endrer du selvsagt. (Eller ber lønningskontoret om å trekke en tusenlapp eller to ekstra på neste lønning. Det trenger de ikke nytt skattekort for å gjøre.) Men står det noe sted om jeg har prosent eller tabell? Og kan jeg tape noe på å endre skattekortet vs å be lønning trekke ekstra? Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det skal stå på skattekortet om du har prosent eller tabell. Det spiller ingen rolle hvorvidt du bestiller nytt skattekort eller ber lønning trekke ekstra. (Du blir ikke straffet ved å gjøre det ene fremfor det andre) Skatteoppgjøret skjer ikke før til neste år uansett. Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Fant ut jeg har tabell. Trenger jeg ikke endre skattkortet da? Eller er det sikrere å gjøre det? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Det er best å endre det hvis det er fare for restskatt. Jeg har alltid betalt litt over det jeg skal og kost meg med litt ekstra lommepenger når skatteoppgjøret er i boks Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 2. november 2017 Del Skrevet 2. november 2017 Jeg betaler altfor lite hver mnd med vilje for ellers blir det ikke noe igjen av lønna (svært deprimerende). Får naturligvis baksmell vært år men det er bedre å svelge en kamel enn tolv... Lenke til kommentar
TheodorBjork Skrevet 2. november 2017 Forfatter Del Skrevet 2. november 2017 Fant ut at lønna for desember gjelder for dette året ikke neste som jeg trodde. Det betyr jeg må regne to lønninger til! 249000 pluss to lønninger a 23000 før skatt så er vi oppe i 290000. Høres latterlig ut. Hva blir det? 40% skatt da?Hvor mye pleier dere regne over?Kvier meg for å sette det på 300000, men hvis jeg tjener 295000 før skatt så må jeg vel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå