Gå til innhold

Tesla bygger Europas største Supercharger-stasjon i Norge


Anbefalte innlegg

Utfordringen til Tesla var at i 2012 når de begynte med superladerne, så fantes det ingen andre ladestandarder som støttet over 50 kW. De måtte lage sitt eget system eller ventet noen år på at de andre bilprodusentene skulle bli enige.

 

Det at de gikk for sitt eget system bidro nok til at de andre bilprodusentene fikk ut fingeren, så om de ikke hadde gått for sitt egen system så er det mulig de fortsatt hadde ventet.

 

På sikt er det nok ikke usannsynlig at Tesla vil gå over til CCS. Tesla kan begynne å inkludere CCS plugg på nye biler, og kanskje 10 år senere bytte til CCS på superladerne. Samtidig kan da eiere av eldre Teslaer uten CCS plugg få ett gratis adapter slik at de kan fortsette å hurtiglade på superladestasjonene. (Dette krever velvillighet fra de som står bak CCS, da jeg forstår det slik at adaptere ikke er lov i dag på CCS.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk om Statoil hadde gjort en avtale med Toyota og gjort alle sine stasjoner utelukkende for biler fra Toyota?

Med å bygge eksklusive stasjoner er Tesla med på å bremse utviklingen snarere enn å hjelpe den på vei..

Fremtiden er èn ladestandard for alle elbiler.. før vi får til dette så blir det bare tull!

 

Meningsløs sammenlikning. Tesla er bilprodusent. Og leverer strøm til sine biler. Statoil er drivstoffprodusent og selger drivstoff - til alle som vil ha.

 

Tesla har tatt kostnaden, jobben og risikoen ved å fronte super charger løsningen. De startet å bygge gratis lading men resten av bilverden lo godt av Tesla og "tullingen" Musk.

 

Om Musk og Tesla skulle levert hurtigladning også til alle andre el-biler, hvor mye tror du det ville kostet i kroner og ører? 42 ladestasjoner ville vært en dråpe i havet. Og strømforbruket ville blitt stort nok til "trenge egne monstermaster" til stasjonen.

Lenke til kommentar

 

Tenk om Statoil hadde gjort en avtale med Toyota og gjort alle sine stasjoner utelukkende for biler fra Toyota?

Med å bygge eksklusive stasjoner er Tesla med på å bremse utviklingen snarere enn å hjelpe den på vei..

Fremtiden er èn ladestandard for alle elbiler.. før vi får til dette så blir det bare tull!

Meningsløs sammenlikning. Tesla er bilprodusent. Og leverer strøm til sine biler. Statoil er drivstoffprodusent og selger drivstoff - til alle som vil ha.

 

Tesla har tatt kostnaden, jobben og risikoen ved å fronte super charger løsningen. De startet å bygge gratis lading men resten av bilverden lo godt av Tesla og "tullingen" Musk.

 

Om Musk og Tesla skulle levert hurtigladning også til alle andre el-biler, hvor mye tror du det ville kostet i kroner og ører? 42 ladestasjoner ville vært en dråpe i havet. Og strømforbruket ville blitt stort nok til "trenge egne monstermaster" til stasjonen.

 

Tror du misser poenget her..

 

Ikke tvil om at "Tesla løsningen" er bra på kort sikt.. Men.. På lengre sikt.. Hvor mange andre ladestasjoner tror du det kommer rundt en Tesla Stasjon? Disse stasjonene er dyree å bygge ut, så man velger med omhu hvor disse plasseres..

Problemet er da at man tillater at enkeltaktører får "monopol" i visse områder.. Og det er vi ikke tjent med som samfunn.. Litt ukult som Nissan eier at den eneste ladestasjonen i rekkevidde er kun for Tessla... Det kan på sikt være med på å bremse utviklingen, da offentlige ladestasjoner kommer til å være svært viktig for mange for at det skal være aktuelt med en elbil.

Lenke til kommentar

Jo du har rett akkurat det, Telsa er godt igang og det kan skape problemer for andre som skal inn med hurtigladere. Likevel så er det viktig å huske på at Tesla tok denne kostnaden og har brukt svært mye kapital på å bygge opp hurtiglading, ikke kun for å mele egen kake men fordi når Tesla startet å planlegge og bygge ut hurtiglading så var det ikke noen fullgode alternativer. Og resten av bransjen hånflirte jo av Musk og ingen andre ville være med på spleiselag eller enes om en felles standard. Så resten av bransjen har jo seg selv og sin egen arroganse å takke for at det har blitt slik.  

 

Tesla har alt tatt kanskje den største kostnaden ved hurtiglading, stasjonene til Tesla er alt på plass "verden rundt" og flere kommer til. Eneste løsningen jeg ser for andre aktører er å enten gå inn med kapital og kjøpe retten til å bruke Tesla standard og stasjoner, eller bygge sitt eget fra scratch. Dyrt blir det uansett, men taperne om bransjen ikke enes om en standard det blir jo som vanlig deg og meg. 

 

Om andre elbil produsenter hadde gått inn med kapital så kunne bransjen sammen økt utbyggingstakten av ladestasjoner betraktelig. Og en felles standard ville gjort det svært brukervennlig for eiere og fremtidige eiere av elbiler. Men som vi har sett mange ganger tidligere, standarder og rettigheter til standarder skaper alltid splid og sluttbruker er taperene. Ingen grunn til å tro at bransjen skal klare å enes om hurtiglading. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå må elbilforeningen kjenne sin besøkelsestid og kreve lovendring. Det må være lovpålagt å tilby lademulighet til alle elbiltyper når du først lager ladestasjoner.

Det må bli fortgang i ladestasjoner langs hovedveiene i Norge.

 

Tesla har åpnet sine patenter. At de andre velger andre løsninger må jo stå for deres regning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...