Gå til innhold

Den store forsterkertråden

Anbefalte innlegg

Nope. Sitter med Sonus Faber Venere 2.5, 1.5 og center.

Nice, virker til å være et særdeles vellydende 5.1 oppsett (hvis du har sub .1 for sub altså)  :)

Spiller du høyoppløst musikk i multikanal på oppsettet også?

Selv spiller jeg akkurat nå en blu ray med Big Big Train - Stone & Steel, diskret 5.1. Innspilt live i Peter Gabriels Real World Studio. På Yamaha+Rotel+Infinity surround oppsett, låter fremdragende :)

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke hørt noe særlig på multikanals musikk. Absolutt noe jeg må høre mer på.

Har ikke subwoofer. Hadde nok blitt mange naboklager..

Åja, kjenner igjen den. Lysten til å skaffe en eller 2 store SVS eller lignende har vært stor lenge. Men klarer meg med min "lille" 10" 250W Infinity Kappa Sub. Men jeg har 4 stk butt kickers montert i sofaen, slik at det på ingen måte mangler noe når man ser film.

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe særlig på multikanals musikk. Absolutt noe jeg må høre mer på.

Har ikke subwoofer. Hadde nok blitt mange naboklager..

Har man ett godt oppsett trenger man ikke subwoofer til musikk, imo. 

Nei, det trenger man ikke hvis man har det rette utstyret eller rommet.

En del utstyr klarer å plassere 0.1 lfe kanalen på en god måte til frontene. Kanskje mer et problem med frekvenser som er lavere for senter og bakhøytalere, når disse ikke er full range.

For ren stereo er det vrient, kan ofte medføre mer problem enn det løser. Men får man til en god implementering kan det låte veldig bra. Frontene er jo ofte låst til plassering på grunn av rommets utforming og lytteposisjon - og det er bare et lykketreff om dette er optimalt - for bass.

En sub er veldig mye mer plasseringsvennlig og du har mye større sjanse for en optimal plassering. Så har du slike ting som avlasting av effekt og mye mer headroom for frontene - økt lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Tar meg friheten å anbefale en utgivelse av en av de bedre multikanals mixere som finnes, Steven Wilson, frontfigur tidligere i Porcupine Tree.

En fantastisk progressiv rock utgivelse, med et tema for hele albumet, inspirert av en tragisk hendelse:

https://en.wikipedia.org/wiki/Joyce_Vincent

http://cdon.no/musikk/wilson_steven/hand-cannot-erase--30815845

Valg for ukomprimert 96kHz 24bit LPCM i 5.1, DR 13.

Edit: For de stereofrelste medfølger det et særdeles vellydende hi rez spor i 96kHz 24 Bit LPCM, DR 11.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Var innom å høre på Naim Uniti Nova hos Oslo Hificenter i går.

Det var en lekker sak. Han selgeren i butikken var i hvert fall i hundre over den.

Har egentlig ikke mye kjennskap til Naim, noen her som har erfaring med det merket? 

Selgere hos OHC er alltid i hundre - minst - over produktene de selger, inntil de ikke forhandler dem lengre.  Da blir de straks litt undermåls i forhold til det de nå selger.

Uansett, Naim er en av HiFi-verdenens epler: god lyd, god byggekvalitet, men fy faen som de tar seg betalt.  Og så har de som allerede nevnt av andre en nesten nesegrus hengiven brukerbase.  Jeg har hørt mye på Naim (dog begynner det å bli en stund siden) og liker forsåvidt merket veldig godt.  Typisk britisk lyd: nøytral, med fokus på rytme og futt, men også innsikt.  Aberet er at det er heftig overpriset og at man får 98% av lydkvaliteten til en langt lavere pris fra merker som f.eks Roksan, Audiolab og Arcam.

Lenke til kommentar

Var innom å høre på Naim Uniti Nova hos Oslo Hificenter i går.

Det var en lekker sak. Han selgeren i butikken var i hvert fall i hundre over den.

Har egentlig ikke mye kjennskap til Naim, noen her som har erfaring med det merket? 

Selgere hos OHC er alltid i hundre - minst - over produktene de selger, inntil de ikke forhandler dem lengre.  Da blir de straks litt undermåls i forhold til det de nå selger.

Uansett, Naim er en av HiFi-verdenens epler: god lyd, god byggekvalitet, men fy faen som de tar seg betalt.  Og så har de som allerede nevnt av andre en nesten nesegrus hengiven brukerbase.  Jeg har hørt mye på Naim (dog begynner det å bli en stund siden) og liker forsåvidt merket veldig godt.  Typisk britisk lyd: nøytral, med fokus på rytme og futt, men også innsikt.  Aberet er at det er heftig overpriset og at man får 98% av lydkvaliteten til en langt lavere pris fra merker som f.eks Roksan, Audiolab og Arcam.

Ja, er litt stiv pris. 

Noe av det jeg falt for var alt dette var en veldig alt i ett løsning. De har også dyttet inn teknologi som er såkalt "future-proof".

Lenke til kommentar

De har lenge hatt gode alt-i-ett løsninger ja. De ulike Uniti-modellene er ikke bare funksjonsmessig bra, men har meget bra lyd. Hørte en av dem på 2x50W drive relativt store høyttalere, men Naimen hadde spenst og driv i massevis.

Ellers blir det vel Pioneer og Yamaha med en del av samme funksjoner til langt greiere priser. Og videre opp til f.eks. Devialet for andre alternativer innen Naims priser og mer til.

Edit: Holdt på å glemme Onkyo og Marantz. I tillegg sakene på Hifi-Klubben, som Bluesound og Sonos.

Flere alternativer med mye funksjonalitet? Tenker utenom surroundforsterkerne vel og merke.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

PM-11 forsterkerne er rene analoge saker, men for noen forsterkere da. Fikk høre den på OHC for et par år siden og det gjorde inntrykk. Nå har de jo fått en storebror også, PM-10, men også den er helanalog. Ikke fått hørt og med den prisen (ca 80k) ser jeg ikke muligheten på en stund heller.

Greia med PM-11 er vel at den har utrolig varm og behagelig lyd som vil passe godt til alt, men mangler snerten som kommer med f.eks Naim og Devialet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...