Gå til innhold

Huskjøp i "Ung" alder

Anbefalte innlegg

Har du selv jobbet opp en egenkapital til dette?( uten arv eller kausjonist ) + da har du nok en god inntekt på siden ;)

Må så jeg ble nysgjerrig på hvordan du har fått til det :D Kudos for å klare det!

Men vi kan alle si det er lett å skaffe høyere inntekter, Nå sitter TS med barn og hva vi kan anta som et A4 Liv med forpliktelser osv  Så for gjennomsnitts personen vil det å feks studere eller søke ny jobb og jobbe seg opp mot høyere lønn ta lang tid og ikke alltid passe 

Mange glemmer at ja..450k ish er gjennomsnittet, men vi har mange ledere som drar dette opp + Eldre mennesker som har jobbet i 20-30 år uten stor gjeld

Når gjennomsnittslønna for de som går ut av BI er 400k kan vi ikke forvente at det er lett å øke inntekter

Vennepar av oss har 850k brutto samlet, Har rekkehus etter å vært gjennom 2 leilighetskjøp/salg og tok med seg 350k i fortjeneste. Rekkehuset kostet 4.7 for 2 år siden

Anonymous poster hash: 65206...ece

Jeg har en inntekt som er ca 100.000 under det dere har tilsammen. Jeg har spart selv, da jeg har bodd billig i Oslo. Det å sette av 20.000 i mnden er lettere enn man tror hvis man er bevisst på pengebruken, og klarer å leve etter det. 

Jeg eier en fritidsbolig verdt ca 500' jeg har fått av min mor som jeg kunne sette i pant, men banken så ikke på det som nødvendig.Viser du til at du et godt sparemønster er det meste mulig. :-) 

Banker har et eget budsjett de går etter. Skal du nå boligen din til 5 millioner må du: øke inntekten så du får lånet du vil ha, eller vise banken at standard budsjettet ikke gjelder for dere :-) 

Jeg fikk kjøpe med litt under 400.000 i EK, altså 88% av boligen, med en belåningsgrad på 5.5.

P.S - Hvis dere treffer rette bank kan dere også høre om muligheten på lån på enkelte boliger istedenfor generelt finansieringsbevis. Her er lokale banker best. Her kan dere f.eks prøve å finne en enebolig med utleiedel hvor dere sier dere vil leie ut. Får dere 8000 i mnden kan dere potensielt oppnå at banken legger på 96.000 i året på inntekten deres ved beregning av lån. 

Endret av OhEasy
Fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bankane har ikkje lov å gje meir enn 5 ganger inntekt i lån, og ev. studielån, kredittkort og anna inngår i det reknestykket. Tidlegare kunne bankane vurdere det sjølve, men i dag er det pålagt gjennom boliglånsforskriften at 5 ganger er maks. Det betyr ikkje at alle med 700 000 i inntekt automatisk får 3,5 millionar i lån (gitt at dei ikkje har andre lån). 5 er maks, men ved låg inntekt er det ikkje sikkert dei vil gje meir.

Du får ikkje kjøpt til 5m med 3,5m i lån og 500k EK. I boliglånsforskriften er det òg eit krav at du ikkje kan låne meir enn 85% av verdien på bustaden. Dvs. at på ein bustad til 5m må du ha 750k i EK.

Marknaden i Oslo har stoppa litt opp, så det er ikkje sikkert de kan vente så mykje der i tida framover. I tillegg er det ikkje nødvendigvis så mykje hjelp i dersom de skal selje og kjøpe i Oslo-området. Går verdien på bustaden dykkar opp, så går normalt verdien på alle andre bustadar òg opp. Går din opp 300k så kan bustadar de ser på gå opp 500k.

Med born og 700k samla inntekt så forstår eg at det er vanskeleg å spare så mykje kvar månad, men ingenting er umogleg. I første omgang kan de lage ein fullstendig oversikt over inntekter og utgifter, både faste og sporadiske. Sjå kvar pengane går og om de kan spare meir. Dersom de ikkje har fyllt opp BSU så er det ein fin måte å få meir ut av sparekronene. De kan godt spara 3000 i månaden i 10-15 år, men etter så lang tid er det ikkje sikkert 5m er nok til det de er interessert i.

Dersom det ikkje er aktuelt å flytte lengre unna så ville eg sett på rimelegare bustader. Du treng ikkje flytte til Drammen eller Lillestrøm for å få ned prisane. Så fort du nærmar deg ring 3 og utanfor så blir det andre prisar, men det er sjølvsagt mest leilegheiter sentralt i Oslo. Til slutt blir det ein prioriteringssak. Større areal eller lengre frå sentrum.

Uansett er første bud å få oversikt på økonomien og ein ta ein prat med banken for å sjå kva de ev. har å kjøpe for. Verdien på bustaden de har i dag er kanskje gått ned det siste halvåret og det går ut over EK, men det har samtidig ført til lågare prisar på objektene de ev. ser på.

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at renten vil snu på et tidspunkt. Mange unge har lånt opp til pipa og til noen vil dette bli merkbart. Mitt beste tips (selv om bankene tar høyde for rente endring på 5%) er at man ikke kjøper hus/leilighet over evne. 

Jeg har selv sammen med samboer kjøpt leilighet i 2013 (2.400.000) uten å bruke BSU (600.000 tot.), men med foreldre som kausjonister. Den solgte vi uten noen merkbar gevinst for å kjøpe hus i 2016 (5.600.000), ved å bare bruke BSU og en spesialordning i DNB (søkte på særskilt grunnlag for å gå under egenkapital grensen). 

Nå sitter vi med en enebolig fra 80-tallet på 360 kvm i et flott boligområde i Trondheim. Tre utleieenheter i kjelleren som betaler lånet. Synes vi har vært heldige, selv om vi har tatt høyde for å "kjøpe smart". 

Vi er begge under 30, og har en årslønn på ca 450.000 hver. 

Lenke til kommentar

Bankane har ikkje lov å gje meir enn 5 ganger inntekt i lån, og ev. studielån, kredittkort og anna inngår i det reknestykket. Tidlegare kunne bankane vurdere det sjølve, men i dag er det pålagt gjennom boliglånsforskriften at 5 ganger er maks. Det betyr ikkje at alle med 700 000 i inntekt automatisk får 3,5 millionar i lån (gitt at dei ikkje har andre lån). 5 er maks, men ved låg inntekt er det ikkje sikkert dei vil gje meir.

Du får ikkje kjøpt til 5m med 3,5m i lån og 500k EK. I boliglånsforskriften er det òg eit krav at du ikkje kan låne meir enn 85% av verdien på bustaden. Dvs. at på ein bustad til 5m må du ha 750k i EK.

Marknaden i Oslo har stoppa litt opp, så det er ikkje sikkert de kan vente så mykje der i tida framover. I tillegg er det ikkje nødvendigvis så mykje hjelp i dersom de skal selje og kjøpe i Oslo-området. Går verdien på bustaden dykkar opp, så går normalt verdien på alle andre bustadar òg opp. Går din opp 300k så kan bustadar de ser på gå opp 500k.

Med born og 700k samla inntekt så forstår eg at det er vanskeleg å spare så mykje kvar månad, men ingenting er umogleg. I første omgang kan de lage ein fullstendig oversikt over inntekter og utgifter, både faste og sporadiske. Sjå kvar pengane går og om de kan spare meir. Dersom de ikkje har fyllt opp BSU så er det ein fin måte å få meir ut av sparekronene. De kan godt spara 3000 i månaden i 10-15 år, men etter så lang tid er det ikkje sikkert 5m er nok til det de er interessert i.

Dersom det ikkje er aktuelt å flytte lengre unna så ville eg sett på rimelegare bustader. Du treng ikkje flytte til Drammen eller Lillestrøm for å få ned prisane. Så fort du nærmar deg ring 3 og utanfor så blir det andre prisar, men det er sjølvsagt mest leilegheiter sentralt i Oslo. Til slutt blir det ein prioriteringssak. Større areal eller lengre frå sentrum.

Uansett er første bud å få oversikt på økonomien og ein ta ein prat med banken for å sjå kva de ev. har å kjøpe for. Verdien på bustaden de har i dag er kanskje gått ned det siste halvåret og det går ut over EK, men det har samtidig ført til lågare prisar på objektene de ev. ser på.

Bankene kan vise skjønn på 10% av alle lån de gir ut, sånn til info :-) 

Lenke til kommentar

Hvis man har nok suksess og penger har man råd til stort hus med masse plass til gjester. Men det ligger masse hardt arbeid bak. Det virker som dere vil se suksessfulle ut men uten å legge inn arbeidet for det.

litt vell dømmende eller ? 

Bare ignorer ham; han har for vane å trolle. 

Lenke til kommentar

Hvordan tenker du/dere å løse det må kjøpe hus i ung alder?

Snakker for de som er under 30

Med 3k sparing i mnd + boligøkning vil det ta 10-15 år før vi kan tenke oss å se på noe til 5 mill.

700k Brutto er samlet inntekt

å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Vi ønsker at barna våre skal ha familien sin rundt seg og at det ikke skal være et problem å møtes uten at det skal være ta flere timer i "kostnad" for å besøke

dette gjelder venner og familie. Vi kan alle si det er lett å flytte osv, men i vårt tilfelle skjer ikke det

Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ?

Hva gjør du/dere for å spare dere til dette? Har allerede en leilighet og barn+hund som tar tid og penger,

Leilighet er noe vi ikke ønsker å ha barna våre vokse opp i

Anonymous poster hash: a9d1d...042

Spar mer. Dere bør greie i hvert fall 10 000 kr i måneden. Kutter dere til beinet greier dere 15 000 kr i måneden også.

Anonymous poster hash: f21f0...6f2

Lenke til kommentar

Dere som mener de kan spare mer fordi dere klarte det som enslig, vet tydeligvis ikke hvor mye det koster å ha barn. En barnehageplass koster fort 3100kr i mnd, og SFO ca det samme. Med to barn i bhg og et på SFO betalte vi 7-8000kr i mnd bare til det. Så kommer klær, utstyr og fritidsaktiviterer i tillegg. Man kan ikke jobbe døgnet rundt når man har barn.

Jeg ville nok ha satset på å flytte ut av Oslo og sett etter et rekkehus. 30 min med kollektivtransport eller bil bør alle kunne leve med.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ja for SFO mååååå man jo ha, ellers må man jo være sammen med barna sine.

Øøh.. noen av oss jobber faktisk og må ha SFO for at ikke 6åringen skal være alene hjemme flere timer hver dag.

Ja begge foreldre jobber. For å ha råd til sydenferie tre ganger i året. Må ha SFO eller barnehage 2.0 da.

Lenke til kommentar

Øøh.. noen av oss jobber faktisk og må ha SFO for at ikke 6åringen skal være alene hjemme flere timer hver dag.
Ja begge foreldre jobber. For å ha råd til sydenferie tre ganger i året. Må ha SFO eller barnehage 2.0 da.

Eller for å ha råd til huset man bor i :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Eller for å ha råd til huset man bor i :)
Det er jo en avveining vi alle må gjøre, dyrere hus eller mer penger/fritid til disp. De fleste velger dyrere hus ser det ut til.

Vi har et noe rimeligere hus så kona kan jobbe 80% og dermed levere senere og hente tidligere i bhg, men det betinger også definitivt at man har en god arbeidsgiver som gidder å legge til rette for slikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...