tigerdyr Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill. og hvor finnes en slik grei gjennomsnitlig bolig? En halvdags tur unna en større by vil jeg tro... Naboens hus er akkurat satt til salg, 5M for 160 m2, et slags modulhus, i et område som er klassifisert som 'tettbebyggelse' (altså ikke by og ikke engang tettsted) hvor nærmeste dagligvarebutikk er 5+ km unna og Oslo er 30 min unna med tog. En må huske på at det finnes ett norge utenfor østlandet også Hoho haha, ja men det gjelder jo også boliger en halv time fra hvilken som helst annen større by i Norge, så hva er poenget ditt? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill. og hvor finnes en slik grei gjennomsnitlig bolig? En halvdags tur unna en større by vil jeg tro... Naboens hus er akkurat satt til salg, 5M for 160 m2, et slags modulhus, i et område som er klassifisert som 'tettbebyggelse' (altså ikke by og ikke engang tettsted) hvor nærmeste dagligvarebutikk er 5+ km unna og Oslo er 30 min unna med tog. En må huske på at det finnes ett norge utenfor østlandet også Hoho haha, ja men det gjelder jo også boliger en halv time fra hvilken som helst annen større by i Norge, så hva er poenget ditt? Det gjør det ikke. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Mitt tips er å starte i det små. Jobb med å øke inntektene deres nå, og spar så mye som overhode mulig. Kjøp dere en leilighet å start der. Hvis dere er flinke til å spare har bankene mulighet til å fravike på 10% av av alle lån de gir ut, som kan få over 5x årsinntekt. Jeg har selv nå lån på 5.5x min årsinntekt takket være at jeg kunne vise til at jeg var flink til å spare, og samtidig hadde opparbeidet meg en grei formue. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill.og hvor finnes en slik grei gjennomsnitlig bolig? En halvdags tur unna en større by vil jeg tro... Naboens hus er akkurat satt til salg, 5M for 160 m2, et slags modulhus, i et område som er klassifisert som 'tettbebyggelse' (altså ikke by og ikke engang tettsted) hvor nærmeste dagligvarebutikk er 5+ km unna og Oslo er 30 min unna med tog. I Kristiansand får du hvertfall greit en passelig sentral (7-8 min fra sentrum) enebolig på 160m2 for 3,5m. Her er eksempelvis 225m² for 4mill: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=97569834 Endret 31. oktober 2017 av toth Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Bodde hjemme hos foreldrene mine mens jeg sparte opp til min første leilighet etter endt utdanning. Dette er vel noe de fleste har mulighet til. Var litt kjipt å flytte hjem i en alder av 25 men klarte da å spare 400 000 i overkant av et år. Slik har de fleste av mine venner også gjort det også. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Bodde hjemme hos foreldrene mine mens jeg sparte opp til min første leilighet etter endt utdanning. Dette er vel noe de fleste har mulighet til. Var litt kjipt å flytte hjem i en alder av 25 men klarte da å spare 400 000 i overkant av et år. Slik har de fleste av mine venner også gjort det også. Det er nok ikke noe de fleste kan gjøre nei, ikke alle har foreldre som bor i storbyer hvor du søker jobb ^^ Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) I Kristiansand får du hvertfall greit en passelig sentral (7-8 min fra sentrum) enebolig på 160m2 for 3,5m. Ok, men nu strekker vi vist også grensen for hva som kan kaldes 'en større by'. I Trondheim og Bergen derimot har også priserne blitt høye. I mindre byer kan det fort bli problem med jobbutvalget, og selv om du fant en fin bolig i Kristiansand, så er antakelig også lønnen det lavere? Endret 31. oktober 2017 av tigerdyr Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Bodde hjemme hos foreldrene mine mens jeg sparte opp til min første leilighet etter endt utdanning. Dette er vel noe de fleste har mulighet til. Var litt kjipt å flytte hjem i en alder av 25 men klarte da å spare 400 000 i overkant av et år. Slik har de fleste av mine venner også gjort det også. Det er nok ikke noe de fleste kan gjøre nei, ikke alle har foreldre som bor i storbyer hvor du søker jobb ^^ Jeg vil si de fleste kan - for de fleste gjør ikke det du sier (flytter by for jobb), de fleste får seg jobb der de er fra. Så med mindre de er fra en bygd under fraflytting søker de fleste jobb hjemme etter endte studier. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) I Kristiansand får du hvertfall greit en passelig sentral (7-8 min fra sentrum) enebolig på 160m2 for 3,5m.Ok, men nu strekker vi vist også grensen for hva som kan kaldes 'en større by'. I Trondheim og Bergen derimot har også priserne blitt høye. I mindre byer kan det fort bli problem med jobbutvalget, og selv om du fant en fin bolig i Kristiansand, så er antakelig også lønnen det lavere?Er Norges sjette største by å strekke begrepet?95% av de jeg vokste opp med har hvertfall jobb her, fra murere til oljeingeniører. Jeg vet ikke hvordan det er med snittlønna, men de fleste store selskaper som Aker og NOV(for å ta bare olje) har plenty virksomhet her. Alle bransjer er representert, så så lenge du er en OK kandidat er det ikke vanskelig å få jobb. Edit: SSB sier at medianlønn her er betydelig høyere enn i Oslo: https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner Endret 31. oktober 2017 av toth Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Da må dere enten glemme å kjøpe eller finne en måte å tjene mere penger. Her valgte vi å flytte på landet og angrer ikke på det. Det er ingen menneskerett å kjøpe hus i Oslo. Anonymous poster hash: a1609...699 3 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Forventer man å bo i et eget hus i sentrale områder før man er 30 så har man ikke mye bakkekontakt. Anonymous poster hash: a1609...699 1 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Mange kritiserer dere for å bruke for nye penger. Jeg er litt enig, men mener det er mest å hente på lønnssiden. Finnes det muligheter for å øke inntekten? Dere er jo laaangt ifra toppskattområdet så lønnsøkninger vil merkes meget godt. En må så klart også se på utgiftssiden hvis en ønsker bolig til 5 MNOK. Etter min mening har dere uansett ikke råd til hus på 5 MNOK med inntekten dere har. Man skal jo leve et liv i tillegg også, ikke bare bo. Forventer man å bo i et eget hus i sentrale områder før man er 30 så har man ikke mye bakkekontakt. Anonymous poster hash: a1609...699 Ikke noe problem hvis man har holdt seg til ingeniør eller håndverksfag. Problemet er at mange tar lang utdanning som ikke gir godt nok betalte jobber. Endret 1. november 2017 av Wisd0m Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 TS her Beklager! Formulerte det dårlig i innlegget visst, men vi eier en leilighet ja. Så mente altså med boligøkning + det vi sparer så blir det mer sparing ja, Selger vi slik markedet er nå. så kanskje vi kan se for oss 3-500k i pluss Er ikke urimelig å tenke seg at slik vil det holde seg i noen år fremover uten en økning heller da markedet i Oslo er på vei ned. Så at leiligheten holder seg i den verdien den er nå, er hva vi regner med Men som mange nevner.. 3.5 mill + 500 Egenkapital så sitter vi fortsatt short 1 mill, Det jeg egentlig var ute etter var om det er noen som har klart det og evt hvordan å bo i leilighet i byen er ikke noe vi selv ser på som optimalt med barn og hund. både plass og mulighet til å feire diverse høytider osv er noe vi begge ønsker. Blir vanskelig i en 60kvm leilighet med plass til 5-6 rundt bordet Man kan ikke alltid få det man ønsker såklart. Men om noen har fått det til så del gjerne din fremgangsmåte Anonymous poster hash: 65206...ece Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) TS her Beklager! Formulerte det dårlig i innlegget visst, men vi eier en leilighet ja. Så mente altså med boligøkning + det vi sparer så blir det mer sparing ja, Selger vi slik markedet er nå. så kanskje vi kan se for oss 3-500k i pluss Er ikke urimelig å tenke seg at slik vil det holde seg i noen år fremover uten en økning heller da markedet i Oslo er på vei ned. Så at leiligheten holder seg i den verdien den er nå, er hva vi regner med Men som mange nevner.. 3.5 mill + 500 Egenkapital så sitter vi fortsatt short 1 mill, Det jeg egentlig var ute etter var om det er noen som har klart det og evt hvordan å bo i leilighet i byen er ikke noe vi selv ser på som optimalt med barn og hund. både plass og mulighet til å feire diverse høytider osv er noe vi begge ønsker. Blir vanskelig i en 60kvm leilighet med plass til 5-6 rundt bordet Man kan ikke alltid få det man ønsker såklart. Men om noen har fått det til så del gjerne din fremgangsmåte Anonymous poster hash: 65206...ece Jeg ble 22 i år, og har nettopp kjøpt leilighet til 3.5 alene. Alt er mulig :-) Markedet kan fort snu :-) Men se på muligheter for å øke inntekten deres. Sett dere sparemål og jobb mot dem. Søk på nye jobber, overtid etc! :-) Lykke til. Endret 1. november 2017 av Dapp47 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Hvis man har nok suksess og penger har man råd til stort hus med masse plass til gjester. Men det ligger masse hardt arbeid bak. Det virker som dere vil se suksessfulle ut men uten å legge inn arbeidet for det. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Er flere muligheter hvis man følger T-banelinjene utover på østsiden. De fleste steder i Oslo kan nås innenfor 30 minutter, så lenge man bosetter seg i nærheten av T-banen. Da kommer man ganske langt med 4 mill i budsjett, ihvertfall nå som markedet vakler litt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 TS her Beklager! Formulerte det dårlig i innlegget visst, men vi eier en leilighet ja. Så mente altså med boligøkning + det vi sparer så blir det mer sparing ja, Selger vi slik markedet er nå. så kanskje vi kan se for oss 3-500k i pluss Er ikke urimelig å tenke seg at slik vil det holde seg i noen år fremover uten en økning heller da markedet i Oslo er på vei ned. Så at leiligheten holder seg i den verdien den er nå, er hva vi regner med Men som mange nevner.. 3.5 mill + 500 Egenkapital så sitter vi fortsatt short 1 mill, Det jeg egentlig var ute etter var om det er noen som har klart det og evt hvordan å bo i leilighet i byen er ikke noe vi selv ser på som optimalt med barn og hund. både plass og mulighet til å feire diverse høytider osv er noe vi begge ønsker. Blir vanskelig i en 60kvm leilighet med plass til 5-6 rundt bordet Man kan ikke alltid få det man ønsker såklart. Men om noen har fått det til så del gjerne din fremgangsmåte Anonymous poster hash: 65206...ece Jeg ble 22 i år, og har nettopp kjøpt leilighet til 3.5 alene. Alt er mulig :-) Markedet kan fort snu :-) Men se på muligheter for å øke inntekten deres. Sett dere sparemål og jobb mot dem. Søk på nye jobber, overtid etc! :-) Lykke til. Har du selv jobbet opp en egenkapital til dette?( uten arv eller kausjonist ) + da har du nok en god inntekt på siden Må så jeg ble nysgjerrig på hvordan du har fått til det Kudos for å klare det! Men vi kan alle si det er lett å skaffe høyere inntekter, Nå sitter TS med barn og hva vi kan anta som et A4 Liv med forpliktelser osv Så for gjennomsnitts personen vil det å feks studere eller søke ny jobb og jobbe seg opp mot høyere lønn ta lang tid og ikke alltid passe Mange glemmer at ja..450k ish er gjennomsnittet, men vi har mange ledere som drar dette opp + Eldre mennesker som har jobbet i 20-30 år uten stor gjeld Når gjennomsnittslønna for de som går ut av BI er 400k kan vi ikke forvente at det er lett å øke inntekter Vennepar av oss har 850k brutto samlet, Har rekkehus etter å vært gjennom 2 leilighetskjøp/salg og tok med seg 350k i fortjeneste. Rekkehuset kostet 4.7 for 2 år siden Anonymous poster hash: 65206...ece Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Har du selv jobbet opp en egenkapital til dette?( uten arv eller kausjonist ) + da har du nok en god inntekt på siden Må så jeg ble nysgjerrig på hvordan du har fått til det Kudos for å klare det! Men vi kan alle si det er lett å skaffe høyere inntekter, Nå sitter TS med barn og hva vi kan anta som et A4 Liv med forpliktelser osv Så for gjennomsnitts personen vil det å feks studere eller søke ny jobb og jobbe seg opp mot høyere lønn ta lang tid og ikke alltid passe Mange glemmer at ja..450k ish er gjennomsnittet, men vi har mange ledere som drar dette opp + Eldre mennesker som har jobbet i 20-30 år uten stor gjeld Når gjennomsnittslønna for de som går ut av BI er 400k kan vi ikke forvente at det er lett å øke inntekter Vennepar av oss har 850k brutto samlet, Har rekkehus etter å vært gjennom 2 leilighetskjøp/salg og tok med seg 350k i fortjeneste. Rekkehuset kostet 4.7 for 2 år siden Anonymous poster hash: 65206...ece Bare for å nevne det en gang til, det er utrolig mange veier til rom. Som jeg nevnte tidligere bygger min bror hus nå, han har verken egenkapital eller høy lønn(lærling). Men han legger mye egen innsats inn i huset som går som egenkapital. Så om den "normale" veien ikke går, se etter andre alternativ. Hva kan du gjøre selv? Hva er dette verdt? PS gjennomsnitt lønn er langt høyere en 450k Endret 1. november 2017 av Salvesen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 1. november 2017 Forfatter Del Skrevet 1. november 2017 Hvis man har nok suksess og penger har man råd til stort hus med masse plass til gjester. Men det ligger masse hardt arbeid bak. Det virker som dere vil se suksessfulle ut men uten å legge inn arbeidet for det. litt vell dømmende eller ? Selv om noen ønsker større plass for sin familie og hva man tror er best for barna sine så trenger ikke det bety at man skal holde på en fasade. De fleste i min familie har store og dyre hus. Både på frogner og bygdøy. Ingen av de jobber spesielt hardt heller De tok en utdanning som de trodde de selv vil like å jobbe med, og har dermed jobbet med dette. Det er godt betalte jobber, men som de selv påstår..så har de så absolutt ikke jobbet hardt for det Anonymous poster hash: 65206...ece Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Sier de til sjefen sin at de ikke jobber hardt også? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå