AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvordan tenker du/dere å løse det må kjøpe hus i ung alder? Snakker for de som er under 30 Med 3k sparing i mnd + boligøkning vil det ta 10-15 år før vi kan tenke oss å se på noe til 5 mill. 700k Brutto er samlet inntekt å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Vi ønsker at barna våre skal ha familien sin rundt seg og at det ikke skal være et problem å møtes uten at det skal være ta flere timer i "kostnad" for å besøke dette gjelder venner og familie. Vi kan alle si det er lett å flytte osv, men i vårt tilfelle skjer ikke det Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ? Hva gjør du/dere for å spare dere til dette? Har allerede en leilighet og barn+hund som tar tid og penger, Leilighet er noe vi ikke ønsker å ha barna våre vokse opp i Anonymous poster hash: a9d1d...042 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det er mange løsninger. En kan som de aller fleste andre starte med en leilighet, da kan en både spare og betale ned på lån som øker EK. En kan pusse opp, hus eller leilighet og dermed få en verdiskapning. Bygge hus selv med egen innsats osv. Min bror bygger hus i disse dager, han har 0 kroner i egenkapital men ordner dette med egen innsats. Klart, alle er ikke snekkere men de fleste kan få inn en form for verdiskapning om de legger av tid til det. 1 Lenke til kommentar
Dilemma Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvorfor ønsker dere ikke at barna skal vokse opp i en leilighet? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sampson Skrevet 31. oktober 2017 Populært innlegg Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvordan tenker du/dere å løse det må kjøpe hus i ung alder? Snakker for de som er under 30 Med 3k sparing i mnd + boligøkning vil det ta 10-15 år før vi kan tenke oss å se på noe til 5 mill. 700k Brutto er samlet inntekt å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Vi ønsker at barna våre skal ha familien sin rundt seg og at det ikke skal være et problem å møtes uten at det skal være ta flere timer i "kostnad" for å besøke dette gjelder venner og familie. Vi kan alle si det er lett å flytte osv, men i vårt tilfelle skjer ikke det Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ? Hva gjør du/dere for å spare dere til dette? Har allerede en leilighet og barn+hund som tar tid og penger, Leilighet er noe vi ikke ønsker å ha barna våre vokse opp i Anonymous poster hash: a9d1d...042 700k samlet og så klarer dere bare 3k i måneden??? Er vel her noe er galt, hvor store er utgiftene deres på leie og annet? De er åpenbart for høy. Kjøpte hus til 2,3mill alene 25 år, med 400k oppspart og årslønn på 490k - ingen hjelp fra noen, ingen arv. Er en klisjé å si det, men dette er prioritering og vilje. 10 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvorfor ønsker dere ikke at barna skal vokse opp i en leilighet? Mange grunner til det. Plass, hus har generellt sett bedre hagemuligheter (ikke delt med andre), lokasjon (leiligheter ligger ofte i asfaltjungelen), etc. Lurer på om tomannsbolig er et alternativ for TS eller om de kun vil ha enebolig. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=105878948 Går da fint å få et rekkehus innenfor den økonomiske rammen til trådstarter... Lave felleskostnader er det også. Med samlet lønn på 700k har dere vel netto utbetalt rundt 40k/mnd. Står ingenting om ønsket lokalisering fra trådstarter Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Dere har jo helt klart et høyt forbruk hvis dere kun klarer å spare 3.000. Her bør dere gå igjennom forbruket og heller spare mere. En annen ting som slår meg her bør være muligheten deres til å øke inntekten. Forøvrig er det ingen mennskerett å eie sin egen enebolig i Oslo. Man må starte et sted - så enten kjøp rekkehus/tomannsbolig/leilighet og vent til dere har tilstrekkelig råd, eller flytt utenfor byen. :-) Med 700.000 brutto kan dere få et lån på 3.500.000,- Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Et hus til 5 mill er dyrt i mine øyne. Det er dyrt å eie enebolig i en by, slik er det bare. Dere kan leie en leilighet, og leve sparsommelig/øke inntekter for å spare så mye som mulig for å få fortgang til huskjøp. Det er ikke alltid slik at man får i både pose og sekk her i livet. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2017 Enig i at dere sparer alt for lite. Jeg klarte å sette av omtrent 10.000 i måneden i snitt, sparte rundt 150.000 i året alene. Kjøpte leilighet i en alder av 25, og gikk videre til kjøp av hus i alder av 29. Fikk finansiering opp til 4 mill uten problemer. Anonymous poster hash: 2e74c...14d 4 Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Enig i at dere sparer alt for lite. Jeg klarte å sette av omtrent 10.000 i måneden i snitt, sparte rundt 150.000 i året alene. Kjøpte leilighet i en alder av 25, og gikk videre til kjøp av hus i alder av 29. Fikk finansiering opp til 4 mill uten problemer. Anonymous poster hash: 2e74c...14d Merk at det er blitt mye strengere regler for å få boliglån nå. Max 5x årsinntekt gjelder. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvordan tenker du/dere å løse det må kjøpe hus i ung alder? Snakker for de som er under 30 Med 3k sparing i mnd + boligøkning vil det ta 10-15 år før vi kan tenke oss å se på noe til 5 mill. 700k Brutto er samlet inntekt å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Vi ønsker at barna våre skal ha familien sin rundt seg og at det ikke skal være et problem å møtes uten at det skal være ta flere timer i "kostnad" for å besøke dette gjelder venner og familie. Vi kan alle si det er lett å flytte osv, men i vårt tilfelle skjer ikke det Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ? Hva gjør du/dere for å spare dere til dette? Har allerede en leilighet og barn+hund som tar tid og penger, Leilighet er noe vi ikke ønsker å ha barna våre vokse opp i Anonymous poster hash: a9d1d...042 Først, så sikter du/dere på noe i 5-mill klassa, dernest så sparer dere altfor lite og i tillegg så sier du at å bo litt unna hvor prisene er lavere ikke er noe alternativ. Jeg mener ikke å være spydig her, men mulig at lista er lagt litt for høyt i forhold til hva dere har råd/mulighet til? 6 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ? Det har vært slik lenge at uten arv / forskudd på arv og/eller få med foreldrene på lånet er det veldig vanskelig å komme noe vei på boligmarkedet. Skal ikke så mange år tilbake for at en normal bolig kostet 3 gange normal inntekt, men tilsvarende i dag er gjerne over 10. Derfor bygger man mindre og mindre boliger og forteller folk at 5x i lån er helt alright for et lite krypinn. Er selv utlending og uten mulighet for å få hjelp av foreldrene, men er ikke utlending nok til å få hjelpe fra staten, så jeg priser meg lykkelig over at jeg kom inn på markedet for 14 år siden selvom man også dengang trodde det snart måtte bli krakk. I dag bygger jeg hus, mye takket være en grei inntekt og sparsommelig levevis, så det kan sikkert fortsatt la seg gjøre, men om dere bare sitter igjen med 3K/mnd ut av 700K inntekt, så bruker dere nok alt for mye penger til at det kan la seg gjøre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hvordan tenker du/dere å løse det må kjøpe hus i ung alder? Snakker for de som er under 30 Med 3k sparing i mnd + boligøkning vil det ta 10-15 år før vi kan tenke oss å se på noe til 5 mill. 700k Brutto er samlet inntekt å flytte 1 time unna familie og venner ut på landet er uaktuelt, Vi ønsker at barna våre skal ha familien sin rundt seg og at det ikke skal være et problem å møtes uten at det skal være ta flere timer i "kostnad" for å besøke dette gjelder venner og familie. Vi kan alle si det er lett å flytte osv, men i vårt tilfelle skjer ikke det Er vi virkelig blitt avhengig av å arve fra våre foreldre og besteforeldre som fikk bolig-økningen de siste 30 årene ? Hva gjør du/dere for å spare dere til dette? Har allerede en leilighet og barn+hund som tar tid og penger, Leilighet er noe vi ikke ønsker å ha barna våre vokse opp i Anonymous poster hash: a9d1d...042 For det første er det helt urimelig å tenke at din første bolig kan koste 5 mill - de fleste jobber seg oppover, begynner med en leilighet til 1-2mill, kanskje et rekkehus til 2,5-4, og deretter større enebolig. For det andre er 700k alt for lite til å dekke 4,25 mill i lån(antar da minimum egenkapital). Hvis renta går opp til 3,5(fullstendig realistisk i løpet av 3-5 år) og du har maks nedbetalingstid(30 år) blir det over 19.000 i mnd. For det tredje får du ikke låne mer enn max 3,5m etter loven, og antagelig ikke mer enn 2,5m etter bankens vurdering(spesielt om du bare viser 3000 i spareevne). Sparebanken Sør f.eks ville ikke gitt deg mer enn 2,1mill. Med andre ord - begynn med et fornuftig kjøp i din reelle prisklasse, og oppgrader etterhvert - det trenger ikke ta så lang tid. 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Det er dette jeg er redd for i tiden som kommer(og delvis allere har kommet). Dagens generasjon er avhengig av å ha foreldre som bor i byen for å få med seg prisstigning på bolig som skal arves. De som står i din situasjon nå fremover med relativt lav inntekt (350k) vil ha vanskelig å få seg hus. Sykepleiere og folk hotell/reiseliv/restaurantbransjen i storbyene som ikke er heldig og kommer fra en familie med mye penger eller flaks på boligmarkedet vil slite med å selv komme seg inn. Heldigvis er dere to om det og stiller derfor sterkere. Dere må nok leve litt mer sparsommelig. Eier dere leilighet? I så fall er nok det reelle sparebeløpet høyere enn 3k (husk avdrag). 3k virker litt lite på meg. Nå har jeg ikke barn selv, men vi sparte rundt 10-15k i måneden med noe lavere inntekt rett etter studiene. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Dere tjener begge to ganske mye mindre enn gjennomsnittlig norsk lønn. Ifølge SSB var medianlønnen i 2016 på 500.000, dere har da 30% lavere lønn enn gjennomsnittet. Hvis vi ser på snittprisen for norske boligerer var den i 2016 på 3,4 mill på landsbasis. Dere ønsker altså å kjøpe en bolig som er over 30% høyere enn gjennomsnittlig pris, basert på en inntekt som er 30% lavere enn gjennomsnittlig lønn. Selv med to inntekter tror jeg ikke dette blir tatt særlig godt imot av banken... Endret 31. oktober 2017 av gravypressure 1 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Dere tjener begge to ganske mye mindre enn gjennomsnittlig norsk lønn. Ifølge SSB var medianlønnen i 2016 på 500.000, dere har da 30% lavere lønn enn gjennomsnittet. Videre ønsker dere en enebolig til 5 mill. Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill. Dere ønsker altså å kjøpe en enebolig som er 7% høyere enn gjennomsnittlig pris, basert på en inntekt som er 30% lavere enn gjennomsnittlig lønn... I tillegg tror jeg nok 200 kvadrat er ganske godt over snittet hva gjelder eneboliger. 1 Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill. og hvor finnes en slik grei gjennomsnitlig bolig? En halvdags tur unna en større by vil jeg tro... Naboens hus er akkurat satt til salg, 5M for 160 m2, et slags modulhus, i et område som er klassifisert som 'tettbebyggelse' (altså ikke by og ikke engang tettsted) hvor nærmeste dagligvarebutikk er 5+ km unna og Oslo er 30 min unna med tog. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Landsdekkende kvadratmeterpris for brukte eneboliger i 2016 var 23.368 kr. En grei enebolig på ca. 200 kvadrat koster etter dette regnestykket 4,67 mill. og hvor finnes en slik grei gjennomsnitlig bolig? En halvdags tur unna en større by vil jeg tro... Naboens hus er akkurat satt til salg, 5M for 160 m2, et slags modulhus, i et område som er klassifisert som 'tettbebyggelse' (altså ikke by og ikke engang tettsted) hvor nærmeste dagligvarebutikk er 5+ km unna og Oslo er 30 min unna med tog. En må huske på at det finnes ett norge utenfor østlandet også 2 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Å betjene eit boliglån på nærmare 5 mill vil koste deg/dere over 20 000 kr i måneden kun i lånekostnadar, noke som betyr omtrent halvparten av deres kombinerte inntekt. I tillegg kjem kommunale avgifter, forsikring og slike ting. Så du har eigentleg berre to valg: 1) Kjøp deg ei lita leiligheit som fyrstegongsbolig for å komme inn på boligmarkedet og bytt gradvis boligar til du har opparbeida det nok eigenkapital. 2) Leig deg bolig og spar til du har råd til å kjøpe. Særleg siste alternativet bør du vurdere. Det er ikkje om å gjere å kjøpe bolig for ein kvar pris, i mange tilfeller kan det være meir økonomisk å leige. Mange seier at å leige er som å kaste pengar ut gjennom vinduet medan å kjøpe betyr at ein sparer til seg sjølv, men det er ikkje heilt sant. Om ein betalar tusenlappane til ein utleigar i form av husleige eller til banken i form av renter speler ikkje så stor rolle. Du kan få ein ganske bra bolig for oppimot 20 000 kr i måneden om du er villig til å bruke like mykje på husleige som du tydeligvis er villig til å skaffe deg i buutgifter. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Dere tjener begge to ganske mye mindre enn gjennomsnittlig norsk lønn. Ifølge SSB var medianlønnen i 2016 på 500.000, dere har da 30% lavere lønn enn gjennomsnittet. No skal det også seiast at trådstarter er eit stykke unna medianarbeidstakaren i alder også. Poenget står likevell, sjølv om at median boligpris i Oslo er 4 168 000 kr så er det få under 30 år som har råd til ein slik bolig. Trådstarter må nok stå i jobb lenge nok at han tjener median årslønn før han kan sjå på boligar som er dyrare enn median bolig i Osloområdet. Med kun startlønn så er det kun fyrstegongsboligar som ligg innanfor trådstarters budsjett. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå