Gå til innhold

ANMELDELSE: Super Mario Odyssey

Anbefalte innlegg

Skal du gjøre enkelte manøvre med hatten (som du er helt avhengig av om du skal få tak i alle måner, rekke opp på visse steder, osv)så må du bruke motion control. Å si at motion control ikke er nødvendig i hele spillet er både feil og riktig. Riktig om man ikke bryr seg om å kunne nå alt og går fornøyd videre fra måner man ser men ikke kan nå. Feil om man har lyst å fange så mange måner man kan, eller komme opp til skjulte steder. 

Ok, takk for detaljene, synes det underbygger min påstand ganske godt, man har påtvungne motionkontrollere. Greit nok om det hadde egnet seg bedre, men framstår gimmicky for meg, skulle gjerne ha kunne brukt noe som funket bedre.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke skjønne at man kan hevde man MÅ bruke motion control. Sitter jo her og spiller det helt fint uten. Har ennå ikke møtt på noen måner hvor det er noe jeg har måttet bruke det til, 450 måner ut i spillet. 

Jeg kan ikke skjønne at noen utbasunerer "feil" på en påstand om påtvungede motioncontrols når det må til får runde spillet 100% og bruke alle moves. Jeg vil hevde jeg har mitt på det rene, og ihvertfall nok til at det er ganske tåpelig å kalle det "feil", og deretter si at jeg lyver om å ha prøvd spillet, til tross for at det jeg skrev om hva man kan ikke kan gjøre med motioncontrols ser ut til å være mer riktig enn det du skrev.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Sa ikke at du "lyver", jeg skrev at det hørtes ut som du ikke har prøvd spillet nettopp fordi jeg har en helt annen opplevelse. Du hevdet at det er påtvunget motion control i spillet, noe som er feil.

SnP

Du skrev at det hørtes ut som jeg ikke hadde prøvd spillet som direkte tilsvar til et innlegg der jeg skrev om hvordan jeg opplevde det når jeg spilte. 

Nei, det er ikke "feil", i aller beste fall kan jeg strekke meg til at "det kan diskuteres", du går for hardt ut.

AtW

Lenke til kommentar

Kan ikke skjønne at man kan hevde man MÅ bruke motion control. Sitter jo her og spiller det helt fint uten. Har ennå ikke møtt på noen måner hvor det er noe jeg har måttet bruke det til, 450 måner ut i spillet. 

Da er det mange måner du har passert og ikke fått med deg. Det endrer uansett ikke faktum at du må bruke motion control om du skal få tak i de. Dette er godt kjent, blir nevnt i så og si samtlige anmeldelser, og Nintendo har sagt det selv. Så burde ikke være så vanskelig å skjønne egentlig :)  

Lenke til kommentar

Hvordan får man hatten til å snurre rundt en uten motion control?

Du spinner veldig fort på stikka slik spinne animasjonen starter så kaster du hatten. Veldig tungvindt og lite responsiv møte å gjøre det på mye lettere å bare flicke kontrollen til ene siden. 

Høres ut som jeg kommer til å spille med motion kontroller. Har aldri hatt problemer med å spille med motion kontroller.

Lenke til kommentar

Det med påtvunget motion controls ødelegger spillet veldig mot slutten for min del. Nintendo-spill skal liksom være så lett tilgjengelig og skal kunne spilles av alle, så har de slike kontrollere tilstede som utelukker mange måner for min del.

Mange av bevegelsene som krever motioncontrols gjør også til at man kommer seg rundt i verden mye lettere, som er mye av gleden med spillet. Kjipt!

Lenke til kommentar

I utgangspunktet vil jeg si at du har et poeng, men på den annen side solgte New Super Mario Bros som hakka møkk (på flere plattformer), til tross for at det var særdeles lite nytt og spennende der.

Jo, men da var det "nyskapning", nå måtte de ha noe mer. Sannsynligvis er det ikke lønnsomt å lage en påkostet sidescroller selv om det hadde vært det ultimate. Folk flest kjøper nye casual-vennlige produkter bare de er populære, moderne og trendy.

Jeg mener at salgsfremmende evolusjon ved å stadig legge til nye funksjoner er en uting enten det gjelder komputer- og videospill eller nye revisjoner av mobiltelefoner.

Folk kjøpte NSMB fordi de elsker 2D-Mario, og tross det at Nintendo la veldig lite i det, så var det et spill folk likte og dermed solgte det helt vilt. Det hadde ikke noe med "moderne og trendy" å gjøre.

Switch like sjanseløs som 3-in-1 PC som både kan være notebook, netbekk eller dokkes for å fungere som en vanlig PC mot diverse periferiutstyr og dedikert skjerm.

Det er bedre å ha noe som er best til étt formål enn en hybrid som er middelmådig i alt.

Nintendo kunne lett ha fått til en vanlig konsoll med dobbelt så kraftig maskinvare når den først skal koste $299, som betegnes som relativt mye penger over fjorden.

Switch er sjanseløs? Den selger jo meget godt, så det er tydeligvis noe der folk liker.

Hvordan er den middelmådig? Det er jo spillene som avgjør, og salgstallene tilsier at folk ikke finner den middelmådig i det hele tatt.

Mot slutten av 80-tallet måtte Masayuki Uemura (Skaperen av Famicom) vende tilbake fra pensjonisttilværelsen for at SNES/Super Famicom skulle bli en realitet. Etter det har de ikke hatt noen på laget til å skape en tidsriktig konsoll.

Nintendo vender ryggen til folk som har vært kunder i over 30 år. I gamle dager kunne man kjøpe en Game Boy for portabilitet, mens i dag skal man alså ha en håndhholt konsoll enten man ønsker eller ikke. Man står fritt til å avstå fra å kjøpe, så da er det vel helt greit at de lanserer produkter som er bakvendt, kun i det formål å ha en gimmick å selge in. "Look, you can switch it." Selve navnet er en del av gimmicken. :S

Eh, hva er en "tidsriktig konsoll"? Både DS, Wii og Switch har tydeligvis vært "tidsriktige konsoller" siden de har solgt helt sinnssykt bra.

Hvordan vender Nintendo ryggen til folk som har vært kunder i over 30 år? Fordi du representerer alle andre, liksom?

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med påtvunget motion controls ødelegger spillet veldig mot slutten for min del. Nintendo-spill skal liksom være så lett tilgjengelig og skal kunne spilles av alle, så har de slike kontrollere tilstede som utelukker mange måner for min del.

Mange av bevegelsene som krever motioncontrols gjør også til at man kommer seg rundt i verden mye lettere, som er mye av gleden med spillet. Kjipt!

Forklar gjerne nærmere, jeg kan ikke skjønne hvordan man kommer seg lettere rundt med bevegelseskontroll. Alt av hopping, løping og rulling osv gjøres da ved hjelp av knapper? Eneste jeg kan tenke meg et at frosken hopper litt høyere og at man klatrer litt fortere, noe som sjelden er av spesiell betydning for å komme seg rundt.

Bestrider ikke at man må riste littegran for å fullstendig fullføre spillet. Men det er vel kanskje nødvendig for sånn omtrent 1-2 % av månene? Og kanskje noen få der bevegelser gjør det litt lettere? Synes det er rart at dette kan påvirke spillegleden så mye. Blir litt som om jeg skulle tatt det svært tungt at spillet har noen, til og med obligatoriske, tanksseksjoner, siden jeg ikke liker FPS.

Når det er sagt, bevegelseskontrollene er definitivt gimmicky, og kunne nok godt vært mappet til knapper i stedet.

Endret av Serjiously
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du forsøker å gjøre er å nekte andre å ha ei mening. Tenk litt over det, så skjønner du at det er feil.

"Han sier han ikke liker å spise fårekjøtt. Det er det ikke lov å mene, fordi det er mange andre som liker å spise fårekjøtt."

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det du forsøker å gjøre er å nekte andre å ha ei mening. Tenk litt over det, så skjønner du at det er feil.

"Han sier han ikke liker å spise fårekjøtt. Det er det ikke lov å mene, fordi det er mange andre som liker å spise fårekjøtt."

Er det meg du sikter til? Ser ingen innlegg over som passer til det du sier, så får anta at du mener meg. I så fall vil gjerne utfordre til å peke på hvor jeg nekter noen å ha en mening.

For å ta mitt «forsvar»:

I første avsnitt stusser jeg over et faktabasert poeng som jeg ikke får til å stemme med virkeligheten.

I andre avsnitt undrer jeg meg over hvordan noe jeg oppfatter som en svært liten del av spillet, kan ødelegge spillgleden såpass mye. Så for å brukte fårekjøttanologien din blir det mer korrekt med «Greit nok at du ikke liker fårekjøtt, men hvor mye kan det påvirke livet ditt om du må ta en liten bit fire ganger i året?» Jeg kvalifiserer også utsagnene mine med spørsmålstegn, siden det alltids er en mulighet for at jeg husker feil, eller at det er masse motionkontrollmåner jeg ikke har funnet ennå. (mulig disse spørsmålstegnene kan oppfattes litt spydig, eller som en hersketeknikk, men det har ikke noe med akkurat denne saken å gjøre.)

Til slutt anerkjenner jeg at bevegelseskontroll er unødvendig og godt kunne ha blitt løst på en annen måte.

Hjelp meg å forstå hva som er galt.

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar

Jeg ytrer kun mine meninger, jeg nekter ikke andre å mene noe annet. Du forsøker å nekte meg å ha ei mening.

Har jeg ikke lov til å ha ei mening om denne konsollen?
Har jeg ikke lov til å stille krav eller ha ønsker og forhåpninger til konsoller etter over 30 år med spilling?

Det fine med PC er at du kan kjøpe GTX 1060 eller integrert grafikk, men du kan også kjøpe GTX 1080 Ti, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe svakere maskinvare enn du ønsker. Du kan koble på hvilken gampepad du ønsker, eller mus/tastatur, mekanisk eller membranbasert. Hvis du vil ha et påkostet kabninett til 10k så får du det og hvis du vil ha et standard kabinett i stål til under tusenkronen, får du det også.

Problemet med Switch er at jeg ønsker verken Joy-Con eller skjerm.

Jeg ser mange ergrer seg over at det ikke er trådløse kontrollere medfølgende til SNES Classic Mini. For meg er det helt ok så lenge den er som en vanlig konsoll, men jeg aksepterer at andre føler det behovet. Det finnes muligheter for å få trådløse kontrollere, så da kan de velge det ved behov. Hadde jeg ønsket en portabel SNES er det også mulig å realisere, men det ønsker jeg altså ikke. Foretrekker dog maskinvaren eller FPGA-basert SNES.

Denne blir omtrent som Switchen for meg. Den lar deg spille SNES-spill, men helst vil jeg bare ha en vanlig gammeldags SNES NTSC, med kabler og firkantet design.

Denne her er en av de fineste, etter min mening selvsagt.

maxresdefault.jpg

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan gi et annet eksempel. Ønsker en litt over gjennomsnittlig utstyrt mountan bike, får kun kjøpe en sammenleggbar sykkel. Du blir nødt til å kjøpe den sammenleggbare sykkelen for kun den lar deg kjøre løypa (spillet) som du ønsker å kjøre.

Nintendo skal ha credit for at de har lansert SNES Classic Mini og lar folk spille spill fra ei simplere tid uten så mye fokus på 3D og gimmicker, men det hjelper ikke så mye at de har bestemt hvilke spill en får spille og man ikke kan kjøpe til de spillene man ønsker. Det som savnes mest er støtten for å bruke spillkassetter man allerede har på ei ny maskin. Det hadde vært en smal sak å lansere en stasjon som tok kassetter eller plater fra tidligere konsoller og lot deg spille på den nye.

Jeg hadde aldri forventet det av Microsoft, men det er faktisk de som er flinkest nå på bakoverkompatibilitet og brukervennlighet. De har det som mange mener er den beste gamepaden på markedet (ikke min personlige mening da jeg bruker DS4-kontroller), de lar deg spille XBox spill på PC-en, de er begynt med støtte for eldre spill osv.

Nintendo har for stor kontroll over kunden og folk fortsetter å kjøpe produktene, det er problemet.

Det er alt for dårlig bakoverkompatibilitet på konsoller. Man kan risikere å måtte kjøpe de samme spillene flere ganger etter hvert som årene går. På PC får man spilt alle spillene man har kjøpt opp gjennom tidene selv om man kjøper en ny PC.

Jeg tror uansett jeg trekker meg fra denne diuskusjonen, fordi denne tråden skulle handle om spillet og jeg har uansett ikke stort mer å ytre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...