k3lqo Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Del A Oppgave A1 VGs anmelder Borghild Maaland virket som at var svært fornøyd med stykket «En folkefiende» som ble fremført på Den Nationale Scene. I anmeldelsen hennes ga hun stykket terningkast fem som er en av de høyeste terningkastene. I anmeldelsen hennes setter hun trykk på forskjellige ting: · Litt om rettferdighet mot mennesker som utstøtes fra samfunnet · Maktarroganse hvor media alltid er på samme lag som opinionen/grasrotflokken · Og om maktmennesker som ikke alltid sier sannheten, blant annet media og politikere I anmeldelsen ser det ut som at Borghild er fornøyd med fremstillingen av hovedpersonen dr. Stockmann som spilles av Stig Amdam. I stykket er dr. Stockmann en person som ikke kan la ting gå uten at han vet sannheten, og han er overfylt av engasjement. Borghild liker også språkbearbeidelsen i stykket. Selv om at det ikke er likt som Henrik Ibsen skrev det synes hun det passer perfekt til nåtidens stykke. Borghild påpeker også noen ting som hun ikke synes er like bra med stykket. Hun sier at det kan bli litt vanskelig å få med seg handlingen i stykket overalt, siden innimellom snakker skuespillerne litt fort. Mitt synspunkt på anmeldelsen. Jeg synes anmeldelsen var vanskelig å forstå. Jeg synes også at det var vanskelig å få med seg hva Borghild synes var avgjørende for å gi terningkastet fem. De to første gangene jeg leste gjennom synes jeg at anmeldelsen var litt rotete og uforståelig, men etter noen gjennomlesninger skjønte jeg den. Og når jeg skjønte den synes jeg egentlig at den var ganske bra skrevet. I forhold til hvordan anmeldelsen var skrevet synes jeg at det var rimelig at hun ga terningkastet fem. Oppgave A2 Halla, Jakub! Du vet den langsvarsoppgave til den anmeldelsen av «En folkefiende» vi fikk på tirsdag av Irene. Vi har nemlig gått gjennom den på skolen. Og siden du har vært syk så tenkte jeg å hjelpe deg for å gjøre teksten mer forståelig. Når du starter med oppgaven må du huske å fortelle første inntrykket ditt av anmeldelsen. Jeg skrev at jeg synes den var vanskelig å forstå og at den var skrevet på en innviklet måte. Jeg tok med at siden hun skrev på en så innviklet måte måtte jeg lese gjennom mange ganger for å forstå det viktige i teksten og hva jeg bør få med meg. Jeg skrev også at jeg helst ville hatt den i en mer forståelig versjon, men etter jeg hadde fått lest gjennom et par ganger skjønte jeg den bedre. Man skal selvfølgelig skrive det du selv mener, men dette er bare et forslag som jeg brukte. Den måten som jeg synes er best mulig for å angripe teksten på er: · Du bør tenke på hvorfor teksten er skrevet. Altså du må finne ut om den er informerende eller kritiserende. For hvis du finner ut det blir det lettere å få med seg innholdet og lettere å skrive oppgaven. · Punktles. Det er lurt siden den er skrevet på en så innviklet måte. · Les mange ganger. Jeg måtte lese 3 til 5 ganger før jeg forstod hva som virkelig stod. · Stikkord. De første gangene jeg leste anmeldelsen forsto jeg den ikke, men den 3. og 4. gangen skrev jeg ned stikkord og da forsto jeg den bedre. · Notater. Jeg skrev ned notater om de viktigste og vanskeligste tingene fra hvert avsnitt og da fikk jeg enda bedre oversikt. · Stokk om. Når jeg hadde skrivd ned notater og stikkord kunne jeg stokke dem om så jeg fikk frem det viktigste fra teksten. · Kilder. Du må huske å få med fullt navn på en eventuell fagbok du bruker, og hvis du bruker internett må du ha med den fulle URL’en, nedlastingsdato og klokkeslett. Dette er vel egentlig alle tipsene jeg kan gi, så jeg håper de hjelper deg med oppgaven din. Husk å bruke tiden din godt og ikke gå tidlig. Lykke til! Hilsen Simen B Del B Oppgave B3 Tale eller tie? Er det alltid lurt å si ifra? Eller er det noen ganger lurt å tie for ditt eget beste? På bildet «Den triste skjebnen til varslere» av Patrick Chappatte, har Chelsea Manning, Julian Assange og Edward Snowden blitt avbildet. Manning (tidligere soldat) ble tiltalt for å sende gradert informasjon til wikileaks. Assange (skaperen av wikileaks) har siden 2010 vært under etterforskning av USA han har oppholdt seg i Ecuadors ambassade i London siden 2012, Snowden er siktet i USA for spionasje og tyveri av statlig eiendom, han er etterlyst internasjonalt og har siden 2013 vært i Moskva på midlertidig asyl. Hittil er det kun Manning som har fått fengselsstraff. Hun fikk 35 år i militært fengsel, men hun sendte en søknad om tidligere løslatelse til tidligere president Barack Obama. Barack Obama godkjente søknaden og det samme året som Barack Obama gikk av som president ble hun løslatt. Staten frykter at informasjonen som ble lekket kan bli brukt for å rekruttere terrorister. Manning, Assange og Snowden er eksempler på personer som ikke kunne tie, men heller valgte å tale. Bildet til Patrick Chappatte viser hvordan staten hindrer personer som disse å ytre seg, ved å straffe dem. De blir fratatt retten til å ytre seg, å se hva som skjer i verden og høre hva som skjer i verden. Før var de inkludert og frie, men nå har de blitt utestengt, fordi de har gitt informasjon til allmenheten som staten ikke ville at allmenheten skal vite. Det som skjedde med disse tre personene var at de enten var nødt flykte eller så havnet de i fengsel. USA har brukt disse tre som et eksempel på hva som skjer hvis du trosser dem, så andre ikke skal gjøre det samme. De vil at man skal tie om fakta som de ikke vil at andre skal få vite om. Jeg tror at målet med bildet «Den triste skjebnen til varslere» er å vise hvordan staten får talere til å tie ved bruk av makt. USA ble veldig kritisert på måten de behandlet Mannings under hennes fengselsopphold. I 2015 ble hun nesten satt i isolasjon på ubestemt tid, fordi hun hadde «ulovlige gjenstander» i cellen sin. Hun ble også siktet for misbruk av medisiner, det var når fengselsbetjentene fant en tube med tannkrem som hadde gått ut på dato. Jeg tror at det er mange som tier istedenfor å tale fordi, det er mange som er redde for hvilke konsekvenser de kan få. En bok som skildrer dette problemet veldig fint er «veslebror ser deg» av Cory Doctorow. Den går ut på en tenåringsgutt, Marcus Yallow. Han blir beskyldt for å være terrorist, og han blir tatt i fangenskap. Han blir torturert, men blir sluppet ut etter hvert. De truer med at han vil bli tatt tilbake hvis han sier noe om hendelsen til noen. I starten var Marcus skremt, og turte ikke fortelle det til noen, men senere i boka begynner han å gjøre opprør, og fortelle folk om hendelsene. Marcus var redd for hva som skulle skje dersom han sa ifra, og var derfor veldig skeptisk. Denne boken får veldig fint frem hvordan mennesker blir skremt til å tie av staten, og velger å ikke tale fordi de er redde for hva som kommer til å skje med dem. I hverdags livet er det ofte vanskelig å tale, men det er ofte også veldig viktig. Et eksempel er hvis noen du kjenner blir mobbet og du vet det, da er det veldig lurt å si ifra til en lærer eller en annen voksen. I sånne tilfeller synes jeg at det er lurest å tale. Hvis du tier i disse tilfellene, kan den som blir mobbet i verste fall ta sitt eget liv. Den største grunnen til at folk ikke sier ifra er at de er redde for at hvis de sier ifra vil mobberne gå etter dem. Dette gjelder også hvis noen stjeler, gjør overgrep eller er seksuelt trakasserende. Det er dessverre alt for mange som velger å tie fremfor å tale. Det kan få alvorlige konsekvenser dersom man velger å tie, men hvis man taler kan det også få dårlige konsekvenser. Det beste eksempelet på dette synes jeg at er Chelsea Manning, som endte med 35år i fengsel for å tale om krigsforbrytelsene den amerikanske hæren har begått. Grunnen til at staten er redd for at slik informasjonen kommer ut, er at den kan bli brukt av terrorister til å rekruttere folk, men det kan også være fordi de ikke ønsker å sette seg selv i et dårlig lys. Kilder: https://www.slideshare.net/kjesol10/skrive-om-teater 30.10.17, kl. 09.53 http://kontekst.yolasite.com/lesestrategier.php 30.10.17, kl. 10.01 https://www.udir.no/globalassets/filer/vurdering/eksamen-gs/vurderte-elevbesvarelser/norsk-vurderte-elevsvar-var2016-10-trinn.pdf 30.10.17, kl. 10.18 https://no.wikipedia.org/wiki/Chelsea_Manning 30.10.17, kl. 11.53 https://no.wikipedia.org/wiki/Edward_Snowden 30.10, kl. 11.55 https://no.wikipedia.org/wiki/Julian_Assange 30.10, kl. 11.57 Heldagsprøve norsk - 30.10-2017 - Simen Bakke.pdf Lenke til kommentar
Hjeeeelp Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Hadde vært veldig fint om du kunne lagt oppgavene også slik at det blir lettere å se hvor godt du svarer på oppgaven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå