Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ustabil PC ved spilling

Anbefalte innlegg

God kveld folkens. Jeg har den siste tiden slitt en del med ustabilitet når jeg spiller, og kunne trengt råd og innspill fra dere her på forumet. De fleste spillene jeg har testet ser ut til å krasje helt tilfeldig. Dette inkluderer bl.a BF1, PUBG, Killing Floor 2, Doom og GTA 5. Stort sett blir jeg møtt med en "spill.exe har sluttet å virke"-feilmelding eller en "send krasj-report" type feilmelding ala bug splat eller PUBG sin bug report. Men innimellom får jeg også hard crash/restart av PCen.

Jeg har forsøkt å overvåke hva som skjer når spill krasjer, temperaturer, load osv, men jeg klarer ikke å finne ut av det. F.eks i PUBG så ligger CPU-load på ca. 15% og ligger stødig på 55 grader. GPU går ikke over 65 grader. Jeg har testet et par generelle tips, og også fix for enkeltspill uten at dette har hjulpet noe særlig. 

Prosessoren er overklokket til 3.9GHz, forsøkte å kjøre stock noen dager etter at jeg merket ustabilitet i spill, men det ble ingen forskjell. GPU kjører på stock. Alt av drivere skal være oppdatert, BIOS er flashet til 3. nyeste versjon fra september. Jeg oppdaterte også til Windows Creators Update Fall i går i håp om at det skulle nøste opp noen problemer, men det har heller ikke hjulpet. 

Ellers spiller jeg på en 1440p@144Hz-skjerm med G-Sync, har også en 1080p-skjerm tilkoblet som sekundærskjerm. Windows er installert på en M.2 SSD mens alt av spill er installert på en HDD. 

Jeg har forøvrig aldri hatt noen problemer med PCen utenfor spilling. Den fungerer fint til vanlig bruk. 

Jeg mistenker selv at det kan være dårlige minnebrikker, har ikke testet med en brikke av gangen enda, mulig jeg burde teste det. Jeg har kjørt AIDA64 stresstest i en god halvtime uten problemer derimot.

Ironisk nok virker det som at Zelda: BOTW med CEMU er det som kjører mest stabilt på PCen min. 

Noen som har en anelse om hva problemet mitt kan være? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...