Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Bompengegrunnen vil falle litt bort da de kan ta halv pris nå, så viss biler betaler 10,- så betaler ELbiler 5,-

Fra det jeg har hørt så har de startet med det i Oslo og Trondheim er nok ikke langt bak

 

Gratis parkering har de ikke lengre og de har ikke lov til å kjøre alene i kollektivfeltet i rushtiden 

Med mindre jeg blander med USA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bompengegrunnen vil falle litt bort da de kan ta halv pris nå, så viss biler betaler 10,- så betaler ELbiler 5,-

Fra det jeg har hørt så har de startet med det i Oslo og Trondheim er nok ikke langt bak

 

Gratis parkering har de ikke lengre og de har ikke lov til å kjøre alene i kollektivfeltet i rushtiden 

Med mindre jeg blander med USA

Nah i oslo så er det 49 for drivstoff biler og kun 10 kr for elbiler fra mars.

Enkelte kollektiv feltet kan du ikke bruke men gratis parkering har de fortsatt

Og elbiler vil har fortsatt fordeler hvertfall fram til 2020

 

Fra 1. mars neste år vil det koste 10 kroner å passere bomringen rundt Oslo med elbil mellom klokken halv sju og ni om morgenen, og mellom klokken tre og fem på ettermiddagen. Ellers er det gratis.

• Fra nyttår 2018 vil prisen øke til 20 kroner for passering med elbil i rushtiden.

• Fra nyttår 2020 blir det betaling også for passering utenom rushtiden: Da vil det koste 20 kroner å kjøre gjennom bomringen rundt Oslo. Prisen for å kjøre i rushtiden øker til 30 kroner, ifølge utkastet.

 

Selv i 2020 blir det fortsatt halvpris på bommen forhold til drivstoff biler

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men Leaf til 75000 er jo et kupp. Ikke bare fordi driftsutgiftene er rekordlave (strøm, dekk og forsikring er jo svært rimelig), men også verditapet er svært lavt på en så billig bil. Kjøper man en ny leaf til 250 000 så stuper verdien over ganske få år. De som selger sine Leaf nå til 75000 kr har nok tatt et verditap på over 150 000 kr på 5 år. Det er mye, ca 20% per år.

 

En tommelfingerregel er at biler taper seg 10% når den tas i bruk første gang, og deretter nye 10% for hvert år som går. Etter mange år spiller alder mindre rolle, mens tilstand og popularitet spiller en større rolle.

 

Kunne godt tenkt meg en Leaf 2012 som nr 2 bil, bare fordi den er ekstremt billig og avlaster nr 1-bilen som er dyrere i drift. Tar man med redusert vedlikehold, drivstoff, dekkslitasje, forsikring og verditap på primærbilen i regnestykket så betaler nesten 2012-Leafen seg selv.

Ikke finn på å kjøp den japan modellen. Kjøp den 2013 modellen med varmepumpe. 2012 modellen er en drittbil på norsk vinterføre og har dårligere regenerering. Gadde den før så vet hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar

Hørte på na24 pod`en til Valebrok for ei stund tilbake, og der sa Wolksvagen representanten at de kommer med en veldig interessant el-bil ila 2019. Den skal komme i stasjonsvognstørrelse, og ligge mellom Jetta og Passat størrelsesmessig. rekkevidden var tiltenkt 45-55 mil.

 

VAG prøver desperat å komme seg bort fra Dieselgate med å pøse ut info om kommende el-biler. Andre holder kortet tettere mot brystet, men det som er sikkert er at det kommer mye i premium-segmentet innen et par år, Mercedes, BMW, Lexus, Jaguar, Volvo... alle har ting under utvikling. Når det gjelder 'mainstream' så vet vi jo Huyndai/Kia og Nissan/Renault/Mitsubishi er godt i siget. PSA/Opel har også flere serier under utvikling, men har en tradisjon for å holde kjeft til de har noe å presentere. Ford sier at de har store ting på gang, men de har hengt etter hittl. GM er i farten, men har jo mer eller mindre solgt seg ut av Europa inntil videre. BYD, som nå er verdens største elbil-produsent er i ferd med å utvide siktet fra Kina til Europa, Samsung har bestemt seg for å satse. Og så er det sikkert flere jeg har glemt.

 

Jeg har bare to konklusjoner. Elbil-tilbudet kommer til å se helt annerledes ut om 2-3 år, og VW må holde det de lover for å kunne henge med. :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sitter i dag med en BMW stasjonsvogn og en Leaf. Stasjonsvogna ryker med en gang noe kan erstatte den på el-bil fronten. Da snakker jeg selvfølgelig også om et fornuftig prisleie. For meg ligger det på ca 400K mtp hel el. (strakk meg lengre da jeg kjøpte BMW`n) 

 

Om neste bil da heter Ford/BMW/Opel/Volvo, kjenner jeg er ganske likegyldig. Den som "vinner" meg, er den som kommer med det beste alternativet i min klasse. Kjenner merket ikke betyr all verden i dette paradigmeskiftet.

Lenke til kommentar

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå. Spesielt de Leaf 24 kWh og lignende biler som selges nye nå tror jeg vil få stort verditap.

 

Jeg tror IKKE verditapet vil være stort for brukte elbiler med lite batteri på langtid. Det er et betydelig marked for nummer-to-biler, og de fleste av disse trenger ikke stort til rekkevidde (det er jo derfor det er solgt så mange av de gamle elbilene). Jeg tror det er langt fra nok brukte elbiler fremover, til å mette dette markedet, og derfor tror jeg prisene vil holde seg som for andre biler.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt elbil fra en leverandør som ikke er i umiddelbar fare for å gå konkurs.

Enig, men det begrenser ikke utvalget særlig. Det er ingen bilprodusenter som leverer elbiler i Norge som er i umiddelbar fare for å gå konkurs.

 

En ting man kan forsøke å holde seg unna er forhandlere med frynsete rykte og/eller dårlig økonomi. Dette er mulig å sjekke ut på nett. Og kjøper man importbil fra USA, så bør man få sjekket ut om bilen har vært vraket i USA og så bygget opp igjen. Det er mye dårlige biler som sendes ut av USA for å gjøre det vanskeligere å sjekke opp historikken.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

(Har vært eier av en Tesla Model S85 AP1 fra 2014-2017, og S75d AP2 fra 2017-)

 

Jeg mener at dette ene og alene bunner ut hvilket behov man har for bil. Vi har bestemt oss for å ha 1 stk privatbil i familien, siden jeg har en dieselballje via jobb. Da vil vi naturligvis ha en bil som dekker alle våre behov.

 

- Rekkevidde til ferie

- Bagasjeplass til ferie

- Helgetur på hytta

- Nok plass til unger, kompiser, bag'er osv osv

 

Dermed var (og er) valget for oss kun Tesla. Men klart, aksepterer man å ha en dieseltraver til å dekke opp flere av punktene jeg nevnte, så kan man kjøpe en bybil istedet. 

 

Som Simen har nevnt her, så er det en rivende utvikling på elbiler. Men inntil så lenge at markedet omtrent er støvsuget for biler og det er lange ventelister, så tror jeg ikke bruktprisene vil falle betydelig. Avgiftsmessig er det jo kun oppsider fremdeles.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...