Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

El Bil, men hvilken?


Jarv!s

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hadde jeg hatt masse spenn, ville jeg kjøpt meg en model S eller X. Men det har jeg ikke. Jeg vil heller ikke kjøpe en el bil eldre enn sen 2016, grunnet rekkevidde og garantier. 

 

Har du noen forslag til hvilken bil jeg bør gå for? 

Personlig, digger jeg BMW i3, men redd den blir litt i minste laget. Jeg synes også VW golf er fin, men er litt lei hele VAG.. 

 

Leste at Nissan leaf kommer med en ny en nå, men der er det ventelister til 2019, og det samme med Opel Ampera. 

Uansett forslag tas med åpne armer! :) 

 

*!! en ting til, ønsker også å montere hjemmelader til bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å anbefale uten å vite noe mer, men det er ett stort problem i dag. Det er ventelister overalt. Personlig hadde mitt andre valg(etter tesla) vært ioniq tror jeg, men denne er det også venteliste på. 

 

Hva med å gå for en billig leaf mens du venter eller noe slikt? Så kan du få i "pose og sekk" etter hvert? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med å vurdere en eldre Tesla allikevel? Du kan få kjøpt 3 års ekstra garanti for biler som har gått maks 100k :) Om du har en som kjører under 100k frem til bilen er 5 år har du mulighet for 8-års garanti.

 

Jeg ville vurdert Ioniq om du f.eks finner en brukt, men varmepumpepakka.

 

Soul er en grei bil, men forbruket er ganske høyt og rekkevidda deretter.

 

eGolf er vell sikkerstikket selv om det ikke er favoritten, men bør ha 36 kW-versjonen.

 

i3 blir veldig dyr om du tenker å ha med utstyr som de fleste strengt tatt trenger. Merkelig utseende, lite plass etc er andre ulemper.

 

Zoe har en tungvint ladeløsning og begrensa med plass.

 

Leaf som ventebil du kan ha evt noen få år kan være en ok deal til noe bedre kommer :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon. Hvis du ikke MÅ ha med en gang, men har tid til å vente litt er det mye interessant på trappene.

Står selv på venteliste på tesla model 3 og hyundai kona. Begge forventes levert i løpet av 2018, hvilken det blir avhenger av leveringstid. Ampera er jo også et alternativ, men etterspørselen tilsier venting helt til 2019, og de har derfor sluttet å ta imot bestillinger...

 

Jeg ville ihvertfall ventet ett års tid, da får du veldig mye mer for pengene!

Lenke til kommentar

toffo: Jeg tror ikke bruktprisene vil holde seg, nettopp fordi det skjer så utrolig mye på både utvalg, rekkevidde og andre ting nå. Spesielt de Leaf 24 kWh og lignende biler som selges nye nå tror jeg vil få stort verditap. Kjøp heller en brukt bil i den klassen eller en av de mer spennende nye med større batteri. De er det som regel ganske mye ventetid på. En tredje mulighet er brukt Tesla model S. De går fra ca 400 000 kr og har betydelig større og mer holdbare batterier enn f.eks Leaf og e-golf. Prioriter å sjekke nøye hvilken ladeeffekt du får på langkjøring. Med mindre det blir en nr 2 bil som bare skal kjøres kort. Noen elbiler takler kun saktelading og det er et effektivt hinder mot langkjøring og bruktsalg over hele landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men Leaf til 75000 er jo et kupp. Ikke bare fordi driftsutgiftene er rekordlave (strøm, dekk og forsikring er jo svært rimelig), men også verditapet er svært lavt på en så billig bil. Kjøper man en ny leaf til 250 000 så stuper verdien over ganske få år. De som selger sine Leaf nå til 75000 kr har nok tatt et verditap på over 150 000 kr på 5 år. Det er mye, ca 20% per år.

 

En tommelfingerregel er at biler taper seg 10% når den tas i bruk første gang, og deretter nye 10% for hvert år som går. Etter mange år spiller alder mindre rolle, mens tilstand og popularitet spiller en større rolle.

 

Kunne godt tenkt meg en Leaf 2012 som nr 2 bil, bare fordi den er ekstremt billig og avlaster nr 1-bilen som er dyrere i drift. Tar man med redusert vedlikehold, drivstoff, dekkslitasje, forsikring og verditap på primærbilen i regnestykket så betaler nesten 2012-Leafen seg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Null problem å burne med en Tesla også om man slår av antispinn, men et dekksett koster flere ganger så mye som til Leafen og det er veldig mye gøyere å burne med en Tesla enn med en Leaf. Også er det nok en del forskjell på kjørestil på den jevne Tesla-eier og Leaf-eier.

 

I regnearket mitt over noen interessante biltyper regner jeg med 8 nye dekk a 1000 kr på Leafen hvert 4. år. Tilsvarende post for Tesla er 8 nye dekk a 3750 kr hvert 3. år. Dvs. gjennomsnittlig årlige dekkutgifter på henholdsvis 2000 kr og 10 000 kr.

 

På dieselbilen min (litt sære dekkdimmensjoner) regner jeg med dekkkostnader på 4 000 kr/år.

 

PS. Dette er ikke noen fasit og jeg er åpen for innspill på tallene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for mange gode svar! Jeg er også enig at det skjer mye i markedet nå, og valget av bil ikke er lett. 

Jeg er så "heldig" å bo i Oslo, og her skal det jo bli avgifter på avgifter.. Tror valget havner på en VW Golf i første runde, til noe større og bedre kommer. For i dag tror jeg faktisk kun en tesla ville kunne erstattet dagens stasjonsvogn, men kan også være en positiv erfaring å gå til noe mindre! :) 

Lenke til kommentar

Jepp, så den litt tidligere i dag, og det kom som et sjokk på meg. Har jo tidligere ligget et lass med Leaf til salgs, og at forhandlere har hatt problemer med å bli kvitt de.

Vet ikke om dette var i Norge, men leste tidligere i år om forhandlere som hadde så mange brukte Leafs til salgs, at du kunne kjøpe en og få 50% rabatt på Leaf nr 2.

Lenke til kommentar

Ja rart at folk er så desperate at de heller betaler overpris for en eldre elbil enn å betale bompenger.

Jeg ville aldri kjøpt en eldre leaf, hadde jeg hatt parkering på jobben med lading og den hadde vært under 10 mil så hadde jeg kanskje vurdert det men ikke for nesten samme pris som en ny leaf.

Ioniq er jo ganske bra og men er lange ventelister på den og ser på finn at de selges for 40 000 mer enn for nypris.

Spørs hva budsjettet ditt er men uansett hva du velger så må du nok betale blodpris for en grei elbil nå.

Ion og dens tvililnger går for en rimelig penge men de er nok altfor små for folk flest.

Zoe med 400 km rekkevidde er jo grei og hvis man klarer seg uten hurtig lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...