Odd R. Valmot Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Teknologiansvarlig i Zero, Marius Gjerset, skulle gjerne sett enda høyere tempo og tøffere ambisjoner.Elektrifisering av busser endelig i gang for fullt: – Vi har vært litt trege i Norge Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Var det ikke i Tromsø at de prøvde elbusser og det bare var problemer? Men jeg er positiv til å prøve ut elbusser, så lenge de unngår den stygge pantografen og ledningene. Altså batteribuss. Dieseleksosen på busstasjonene er uansett greit å slippe. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Var det ikke i Tromsø at de prøvde elbusser og det bare var problemer? Du tenker på hybridbussene som hakket hver gang de byttet driftsmodus? 4 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 De kjøpte inn noen elbusser der oppe, om de var hybrid vet jeg ikke. Men lurer på hvordan de gikk, om de fortsatt er i drift. Lenke til kommentar
_Nils_ Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (De få) Elbussene til Kolumbus har, går i alle fall enda, uten problemer. Men enkelte i fylkeskommunen mener at teknologien ikke er bra nok - kanskje på tide å oppdatere seg? Lenke til kommentar
22B9B7TU Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 Helt enig: Lading mens man kjører er best og busselskapet kan få inntekter hele tida. Det å stå stile å lade gir ikke inntekter. Man trenger mindre batteri, batteriet varer lengre. Man trenger ikke kjøreledning på hele ruta, Man trenger ikke oljebrenner for å holde varmen om vinteren da man har rikelig med energi. Beslutningen om å droppe trolley eller IMC som ble tatt i Stavanger var tragisk. Ref: https://www.vocsymposium.nl/pdf/presentaties2016/03-lenz-kiepe-imc.pdf 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Var det ikke i Tromsø at de prøvde elbusser og det bare var problemer? Men jeg er positiv til å prøve ut elbusser, så lenge de unngår den stygge pantografen og ledningene. Altså batteribuss. Dieseleksosen på busstasjonene er uansett greit å slippe. Det er ikke elbusser i Tromsø. Det er hybridbusser som ikke kan lades fra eksterne kilder. Kun lades fra generatoren som er koblet på dieselmotoren. De stinker og bråker som normale busser, unntatt når de stopper opp og de første sekundene etter start. Busser bør elektrifiseres med batteribytter på utvalgte busstopp. De bør også automatiseres så sjåførkostnadene går ned. Da kan få store byttes med mange små. Det vil øke både hyppigheten og minimere ulempen ved forsinkelser og uteblivende busser. Det gir også mulighet for å lage flere ruter som vil minke behovet for å bytte buss. Når flere finner mer direkte ruter, som tar kortere tid og går hyppigere, og går utelukkende på strøm, så begynner miljøregnskapet virkelig å peke i favør kollektivtransport. Endret 31. oktober 2017 av Simen1 3 Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 De hadde vel er prøveprosjekt i Sverige med induksjonslading i veibanen. Mener å huske at de trengte under 20% av strekningen med dette kombinert med batteri for å få ting til å gå opp. Bedre enn kabler i lufta, eller monsterstore batterier. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 De hadde vel er prøveprosjekt i Sverige med induksjonslading i veibanen. Mener å huske at de trengte under 20% av strekningen med dette kombinert med batteri for å få ting til å gå opp. Bedre enn kabler i lufta, eller monsterstore batterier. Ordinær lading, via ledning på enkelte strekninger er å foretrekke, framfor konstant sitte i et magnetfelt som indusjonslading gir, ut over mottakeren. Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 22. november 2017 Del Skrevet 22. november 2017 (De få) Elbussene til Kolumbus har, går i alle fall enda, uten problemer. Men enkelte i fylkeskommunen mener at teknologien ikke er bra nok - kanskje på tide å oppdatere seg? Rogaland Fylkeskommune har bestemt seg for å legge sviller i veien for privatbilismen, og når det gjelder elbusser, er de som Strålevernets tre apekatter: - Ser ikke, hører ikke, snakker ikke! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå