Gå til innhold

Elektrifisering av busser endelig i gang for fullt: – Vi har vært litt trege i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig: Lading mens man kjører er best og busselskapet kan få inntekter hele tida. Det å stå stile å lade gir ikke inntekter. Man trenger mindre batteri, batteriet varer lengre. Man trenger ikke kjøreledning på hele ruta, Man trenger ikke oljebrenner for å holde varmen om vinteren da man har rikelig med energi. Beslutningen om å droppe trolley eller IMC som ble tatt i Stavanger var tragisk.

Ref: https://www.vocsymposium.nl/pdf/presentaties2016/03-lenz-kiepe-imc.pdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Var det ikke i Tromsø at de prøvde elbusser og det bare var problemer? Men jeg er positiv til å prøve ut elbusser, så lenge de unngår den stygge pantografen og ledningene. Altså batteribuss. Dieseleksosen på busstasjonene er uansett greit å slippe.

Det er ikke elbusser i Tromsø. Det er hybridbusser som ikke kan lades fra eksterne kilder. Kun lades fra generatoren som er koblet på dieselmotoren. De stinker og bråker som normale busser, unntatt når de stopper opp og de første sekundene etter start.

 

Busser bør elektrifiseres med batteribytter på utvalgte busstopp. De bør også automatiseres så sjåførkostnadene går ned. Da kan få store byttes med mange små. Det vil øke både hyppigheten og minimere ulempen ved forsinkelser og uteblivende busser. Det gir også mulighet for å lage flere ruter som vil minke behovet for å bytte buss. Når flere finner mer direkte ruter, som tar kortere tid og går hyppigere, og går utelukkende på strøm, så begynner miljøregnskapet virkelig å peke i favør kollektivtransport.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De hadde vel er prøveprosjekt i Sverige med induksjonslading i veibanen. Mener å huske at de trengte under 20% av strekningen med dette kombinert med batteri for å få ting til å gå opp. Bedre enn kabler i lufta, eller monsterstore batterier.

 

Ordinær lading, via ledning på enkelte strekninger er å foretrekke, framfor konstant sitte i et magnetfelt som indusjonslading gir, ut over mottakeren.
Lenke til kommentar

(De få) Elbussene til Kolumbus har, går i alle fall enda, uten problemer. Men enkelte i fylkeskommunen mener at teknologien ikke er bra nok - kanskje på tide å oppdatere seg?

 

Rogaland Fylkeskommune har bestemt seg for å legge sviller i veien for privatbilismen, og når det gjelder elbusser, er de som Strålevernets tre apekatter: - Ser ikke, hører ikke, snakker ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...