Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg øke husleien?

pizzafordi

Anbefalte innlegg

Jeg startet for noen år siden å leie ut et rom i min egen leilighet for ca 5000kr.

Nå leier jeg den ut for 3400kr.

Leieboer har bodd her nå akkurat 1 år...

Det jeg spør om er hvor mye jeg kan øke  husleien?

Må jeg gi muntlig/skriftlig beskjed, holder sms?

Må jeg ha signatur hvis skriftlig?

Er det noe annet jeg må huske på?

Tusen takk for alle futuristiske innspill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter et år kan du bare øke leien tilsvarende økning i konsumprisindeksen, det blir ca. 45 kroner i dette tilfellet. Leieboeren skal ha minst en måneds varsel.

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

https://www.ssb.no/kpi

Hvis du skal øke leien mer, må du vente til leieforholdet er to og et halvt år gammelt. Da kan begge parter kreve at husleien tilpasses til "gjengs leie". Det vil da gå seks måneder til endringen gjelder.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husleieloven åpner for at leien kan endres i samsvar med konsumprisindeksen (KPI). Forutsetningen er at det har gått ett år fra leieavtalen ble inngått, eller at det har gått ett år siden leien ble regulert. Ønsker du å gjøre en slik indeksregulering skal du varsle leieboer minst en måned før leieendringen iverksettes.

Det står en del mer i denne artikkelen

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du ein grunn for at du vil auke husleiga utover det at du vil ha meir pengar?

Ein mulig bakveg er å gå via oppsigelse av leigeavtalen, men vær obs på at dette kan føre til komplikasjonar.

Med mindre du har avtalt anna oppsigelsestid enn det som er omtalt i husleigelova så har dere ein gjensidig oppsigelsestid på 1 måned når leigetakaren har tilgang til din bolig.

For at du skal kunne seie opp avtalen så må det være enten for at du sjølv vil bruke heile boligen eller fordi du har anna sakleg grunn for å seie opp avtalen.

Det at du skal bruke boligen sjølv kan være aktuelt dersom du er av oppfattninga av at 3400 kr i måneden ikkje er verdt ulempene med å leige ut. Det du då må passe på er då sjølvsagt at du ikkje bruker dette som sakleg grunn og deretter skaffer ny leigetakar, då dette vil åpne for at leigetakaren kan kreve erstattning.

Så om du kan rettferdiggjere slik argumentasjon ovanfor leigetakaren utan å krysse moralske og juridiske grenser så kan det være eit alternativ å reforhandle leigeavtalen med mulig oppsigelse som resultat dersom du ikkje når fram med din argumentasjon.

Den store faren med slik argumentasjon er at leigetakaren kan erklære oppsigelsen som ugyldig og fortsette å bu i boligen din. Då er det du som må ta den tunge rettslige kampen med å få ein oppsigelsen erklært gyldig og til slutt eventuelt får bistand frå namsmannen til eventuell utkastelse. Og har leigetakaren satt seg heilt på bakbeina og slutta å betale husleige så blir det også ein kamp om å få krevd inn pengane.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...