Arild Haraldsen Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 IKT-utviklingen utfordrer produktivitetsbegrepet. Men den utfordrer også styringsstrukturen i offentlig sektor.KOMMENTAR: Lønner det seg å investere i IKT i offentlig sektor? Lenke til kommentar
serpaul Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 I Trondheim Kommune har vi elektroniske pasientjournaler. Det har vi hatt siden årtusenskiftet, først Nit-Pro, senere Gerica. De har gradvis blitt bedre, selv om dagens brukergrensesnitt nok må sies å være utdatert. Kommunikasjonen mellom kommunens systemer og f.eks sykehuset har gradvis blitt bedre. Vi har fått bærbare enheter som gjør at vi kan skrive rapporter og sjekke pasientopplysninger on the go. Alt i alt har mye bra skjedd som har bidratt til å gjøre oss mer effektive. I disse dager innfører Trondheim kommune full papirduplisering av en rekke oppgaver som de siste årene har blitt flyttet over i det elektroniske systemet. Det vil si at vi må bruke mer tid på å skrive ut og sette i permer ulike rapporter, arbeidslister og personlige og medisinske opplysninger. Svært mye skal makuleres med bestemte tidsintervall. Trondheim Kommune gjør antagelig dette for å møte ulike typer ekstern kritikk. Økte krav til dokumentasjon er en vanlig reaksjon på kritikk. Det som skjer er at vi ansatte får mindre tid til praktiske oppgaver, for å bruke mer tid på dokumentasjon/dobbelt dokumentasjon. I tillegg vil antagelig svært mye av det som står i disse papirpermene ikke bli oppdatert fordi permene ikke skal brukes til noe annet enn være en sikkerhetskopi. Det ligger i menneskets natur at man ikke bruker tid på oppgaver som oppfattes som meningsløse. Resultatet vil bli permer som inneholder uriktige opplysninger. Jeg sammenligner dette med at jeg på starten av en vakt skal fylle en bøtte med vann i tilfelle vannet går, og tømme den ut på slutten av vakten, slik at den som avløser meg kan fylle en ny bøtte med vann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå