Gå til innhold

Åpner hjernen for å finne motiv

Gjest medlem-329093

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Ok da uttrykte jeg meg feil men jeg mente ikke at de skulle gjøre et inngrep på en levende person.

Men det var mest for å illustrere hvor arkaisk systemet der borte er.

De prøver altså å avdekke "motiv" gjennom obduksjon. Når ordet motiv er brukt er man milevis unna obduksjon. Ingen obduksjon kan avdekke motiv.

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Motiv blir kanskje ikke det riktige ordet, men man kan definitivt lære noe av å se på hjernen til folk.

Det har for eksempel vært forsket mye på hjernene til seriemordere i USA, og godt over halvparten av dem deler en defekt i hjernen som blant annet reduserer impulskontrol.

VG har selvsagt missforstått motivet til forskerne, mest sannsynlig med vilje for å skape overskrifter. Det gjøres ikke for å finne ut hva denne enkeltpersonen tenkte, men for å lage et bedre bilde av hjernens funksjoner.

Endret av Skurupu
  • Liker 6
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/festivalskytingen-i-las-vegas/aapner-opp-hjernen-i-jakten-paa-massedrapsmotivet/a/24174732/

Ja dere hørte riktig. I god gammeldags lobotomi ånd skal USA åpne hjernen på noen for å se etter motiv.

Protip: Motiv er en tanke og kan ikke finnes ved å dissekkere hjernen.

Du har bare lest overskriften skjønner jeg, en overskrift i standard VG-stil.  Ta deg tid til å lese artikkelen så forstår du at det er ganske standard greier som ikke har noe med "god gammeldags lobotomiånd" å gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det har for eksempel vært forsket mye på hjernene til seriemordere i USA, og godt over halvparten av dem deler en defekt i hjernen som blant annet reduserer impulskontrol.

Tviler jeg ikke på. Er det ikke også påvist en forskjell mellom hjernene til sosialister og konservative?

Lenke til kommentar

Tviler jeg ikke på. Er det ikke også påvist en forskjell mellom hjernene til sosialister og konservative?

Jo;

http://factmyth.com/factoids/liberals-and-conservatives-brains-are-different-on-average/

Venstretenkere har høyere empati og er mer liberale.

Høyretenkere stoler mer på autoriteter og er mer konservative.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Venstretenkere har høyere empati 

Ehm, nei. Da ville de ikke kalt alle som er uenige med dem for rasister. Sosialister forstår ikke konservative. 

Det går an å ha for mye empati også...

Så mye at du ser på de som ikke empatiserer like mye som deg som rasister.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...