Gå til innhold

Lånekassen

freddkrist

Anbefalte innlegg

Hei! 

Vet ikke om jeg har valgt riktig kategori, da jeg er ny her på forumet. 

Men for å komme til tema; jeg lurer litt på dette angående lån og stipend hos lånekassen. 

Jeg går nå første året på en bachelor hos Universitetet i Oslo, er da i første semester. Jeg har funnet ut at jeg ønsker å bytte studie med start høsten 2018. Jeg har da to valg:

Enten kan jeg fullføre dette første året, og KANSKJE være så heldig å bestå noe som helst.. Jeg var så dum og valgte en bachelor i et realfag, og jeg suger egentlig i alt som har med matte å gjøre. Hvis jeg stryker på eksamene mine, kan jeg risikere og ikke få støtte for den nye utdanninga mi (Jeg bor i en studentbolig og er derfor avhengig av studentlån). 

Alternativ to er at jeg stryker i de eksamen som jeg har nå i vinter, og etter utbetalinga fra lånekassa i desember melde meg av studiet. Da kan jeg velge å ta enkeltemner på våren, og deretter starte på den nye utdanningen på høsten. 

Jeg sliter litt med å forstå hvordan alt det her funker med lånekassen, i og med at jeg allerede har søkt og fått innvilget lån for hele skoleåret (2017/2018). Må jeg avbryte den søknaden, og sende en ny søknad for støtte bare våren 2018? Blir helt gal her jeg sitter, og sliter litt med å forstå hvordan jeg skal få nok studiepoeng for støtte, og hvordan jeg i det hele tatt skal få støtte i det hele tatt. 

Noen flinke sjeler der ute som kan hjelpe meg? Takk for eventuelle svar :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg har tidligere gått ett år på høyskole i sør. Droppet ut, bestod bare noen få fag.

Noen år senere gikk jeg ett år høyskole i nord. Droppet ut, bestod bare noen få fag.

Fikk stipend for totalt 4 semester

I høst startet jeg på ny skole. Fikk ingen lån av lånekassa pga.manglende studiepoeng så måtte betale alt fra egen lomme.

Vet ikke om jeg svarte på det du lurte på, men ville bare dele min erfaring med dem.

Lykke til videre :)

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle vil det være greit om du klarer å bestå flest mulig fag dette semesteret, så kan du velge frie emner neste semester. Lånekassen bryr seg (såvidt meg bekjent) kun om antall avlagte studiepoeng, ikke hvordan du oppnår disse, altså hvilke emner du tar.  Et generelt tips er å starte med eksamensoppgaver allerede nå, gjør så mange eksamensoppgaver du har tid til/orker. Som regel er det mye læring å hente fra gamle eksamensoppgaver da det ofte er mye gjenbruk fra et år til et annet. Jeg bruker selv den strategien mye, og skal gjøre det for eksamenene mine til jul. Når det gjelder å stryke et fag, så er det slik at mange fag tilbyr såkalt kontinuasjonseksamen, "konteeksamen", hvor du får gå opp til ny eksamen i januar (dette gjelder spesifikt for UiO) dersom du strøk på ordinær eksamen eller var syk/trakk deg. Det bør være mulig å i det minste bestå (kar E) med litt innsats fra og med i dag. Som Sampson skriver så vil du fortsatt få støtte så lenge du ikke ligger mer enn 60 sp bak, men det er greit å ha et så godt utgangspunkt som mulig når du er så tidlig i studieløpet.  

Lenke til kommentar

I ditt tilfelle vil det være greit om du klarer å bestå flest mulig fag dette semesteret, så kan du velge frie emner neste semester. Lånekassen bryr seg (såvidt meg bekjent) kun om antall avlagte studiepoeng, ikke hvordan du oppnår disse, altså hvilke emner du tar.  Et generelt tips er å starte med eksamensoppgaver allerede nå, gjør så mange eksamensoppgaver du har tid til/orker. Som regel er det mye læring å hente fra gamle eksamensoppgaver da det ofte er mye gjenbruk fra et år til et annet. Jeg bruker selv den strategien mye, og skal gjøre det for eksamenene mine til jul. Når det gjelder å stryke et fag, så er det slik at mange fag tilbyr såkalt kontinuasjonseksamen, "konteeksamen", hvor du får gå opp til ny eksamen i januar (dette gjelder spesifikt for UiO) dersom du strøk på ordinær eksamen eller var syk/trakk deg. Det bør være mulig å i det minste bestå (kar E) med litt innsats fra og med i dag. Som Sampson skriver så vil du fortsatt få støtte så lenge du ikke ligger mer enn 60 sp bak, men det er greit å ha et så godt utgangspunkt som mulig når du er så tidlig i studieløpet.  

Skjønner.. Det høres jo fornuftig ut å hvertfall klare meg til en ståkarakter, det skal jeg vel klare om jeg bare legger inn litt innsats frem til eksamen i desember. Men hvis jeg da dropper ut av studiet mitt i desember, og sier for eksempel at jeg bestod bare ett fag som gir meg 10 studiepoeng, da kan jeg fortsatt starte på enkeltemner våren 2018 med studielån, for da ligger jeg 20 studiepoeng bak som gjør slik at jeg kan få lån også for våren? Består jeg alle disse, ligger jeg fortsatt 20 studiepoeng bak, men får innvilget lån for skoleåret 2018/2019. Har jeg forstått det riktig? 

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har tidligere gått ett år på høyskole i sør. Droppet ut, bestod bare noen få fag.

Noen år senere gikk jeg ett år høyskole i nord. Droppet ut, bestod bare noen få fag.

Fikk stipend for totalt 4 semester

I høst startet jeg på ny skole. Fikk ingen lån av lånekassa pga.manglende studiepoeng så måtte betale alt fra egen lomme.

Vet ikke om jeg svarte på det du lurte på, men ville bare dele min erfaring med dem.

Lykke til videre :)

Slik jeg forstår det så droppet du ut på den første med noen studiepoeng bak, men fortsatt rett til lån/stipend. Så når du da begynte i Nord så bestod du ikke alt da heller, og hadde derfor "gått glipp av" 60 studiepoeng til sammen. Er vel riktig det? 

Takk for svar uansett, er ikke til å bli klok på det greiene her - så tar imot alt som kan komme meg litt nærmere fasiten :D 

Lenke til kommentar

Skjønner.. Det høres jo fornuftig ut å hvertfall klare meg til en ståkarakter, det skal jeg vel klare om jeg bare legger inn litt innsats frem til eksamen i desember. Men hvis jeg da dropper ut av studiet mitt i desember, og sier for eksempel at jeg bestod bare ett fag som gir meg 10 studiepoeng, da kan jeg fortsatt starte på enkeltemner våren 2018 med studielån, for da ligger jeg 20 studiepoeng bak som gjør slik at jeg kan få lån også for våren? Består jeg alle disse, ligger jeg fortsatt 20 studiepoeng bak, men får innvilget lån for skoleåret 2018/2019. Har jeg forstått det riktig? 

Ja, du har forstått rett. 

Teknisk sett trenger du ikke "droppe ut" av studiet, men bare melde deg opp til de fagene du vil ta. Om du tar beslutningen om å slutte, så kan du jo godt si ifra hvis du vil, men det er ikke noe krav om at du må si ifra til skolen at du vil slutte. Du trenger heller ikke sende inn informasjon til lånekassen, de henter informasjon direkte fra UiO og kan se hvor mange studiepoeng du har tatt. 

Lenke til kommentar

Ja, du har forstått rett. 

Teknisk sett trenger du ikke "droppe ut" av studiet, men bare melde deg opp til de fagene du vil ta. Om du tar beslutningen om å slutte, så kan du jo godt si ifra hvis du vil, men det er ikke noe krav om at du må si ifra til skolen at du vil slutte. Du trenger heller ikke sende inn informasjon til lånekassen, de henter informasjon direkte fra UiO og kan se hvor mange studiepoeng du har tatt. 

Ahh, det er jo egentlig ganske greit. Husker jo at jeg meldte meg opp til eksamen i august for de emnene jeg har dette semesteret. Det jeg gjør da er bare å ikke melde meg til eksamen for neste semester i den bacheloren jeg tar nå, men heller melder meg til enkeltemner? Eller?

Men også en annen ting; i august så søkte jeg om lån for hele skoleåret 2017/2018, som vil si at jeg ikke ikke trenger å søke på nytt hos Lånekassen om jeg fortsetter på bacheloren, da må jeg bare betale semesteravgift. Må jeg søke om nytt lån hvis jeg bare melder meg opp til enkeltemner, og ikke de som inngår i den bacheloren jeg tar nå? Eller kan jeg bare melde meg opp til enkeltemnene, betale semesteravgift, også får jeg det lånet jeg skulle få uansett som jeg søkte om i august for våren 2018?

Takk for svar, du hjelper meg veldig! :) 

Lenke til kommentar

Det jeg gjør da er bare å ikke melde meg til eksamen for neste semester i den bacheloren jeg tar nå, men heller melder meg til enkeltemner? Eller?

Ja, det funker såklart. Men hvis du vil helgardere (dersom du skulle ombestemme deg) så kan du jo

melde deg opp til de emnene du egentlig skulle tatt + de frie emnene du vil ha. Det finnes ingen øvre begrensning (såvidt jeg vet) på hvor mange emner man kan melde seg opp til hvert semester. Om det blir som du skriver i dag, så kan du da melde deg av igjen de emnene du ikke vil ta eksamen i, senere i semesteret, senest et par uker før eksamen starter (det står gjerne spesifisert på studentweb når trekkfristen er).

Må jeg søke om nytt lån hvis jeg bare melder meg opp til enkeltemner, og ikke de som inngår i den bacheloren jeg tar nå? Eller kan jeg bare melde meg opp til enkeltemnene, betale semesteravgift, også får jeg det lånet jeg skulle få uansett som jeg søkte om i august for våren 2018

Du trenger ikke søke om nytt lån for våren 2018, men du må søke om nytt lån for hvert nye skoleår, altså i august 2018 for skoleåret 2018/2019. Du betaler semesteravgift hvert semester, uavhengig av om du er programstudent eller tar frie emner. 

EDIT: Leste gjennom sidene til lånekassen for sikkerhets skyld, der fremkommer det visst at man skal melde fra om endringer underveis. Om det har noe å si om du unnlater å gjøre det, tror jeg ikke. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Endring-av-fag/

EDIT 2: Det enkleste hadde kanskje vært å sende en kort mail til lånekassen der du sier hva du har tenkt til å gjøre, så bør de kunne gi svar på om du må gjøre endringer på søknaden din på Lånekassen Dine Sider.

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Det jeg gjør da er bare å ikke melde meg til eksamen for neste semester i den bacheloren jeg tar nå, men heller melder meg til enkeltemner? Eller?

Ja, det funker såklart. Men hvis du vil helgardere (dersom du skulle ombestemme deg) så kan du jo

melde deg opp til de emnene du egentlig skulle tatt + de frie emnene du vil ha. Det finnes ingen øvre begrensning (såvidt jeg vet) på hvor mange emner man kan melde seg opp til hvert semester. Om det blir som du skriver i dag, så kan du da melde deg av igjen de emnene du ikke vil ta eksamen i, senere i semesteret, senest et par uker før eksamen starter (det står gjerne spesifisert på studentweb når trekkfristen er).

Må jeg søke om nytt lån hvis jeg bare melder meg opp til enkeltemner, og ikke de som inngår i den bacheloren jeg tar nå? Eller kan jeg bare melde meg opp til enkeltemnene, betale semesteravgift, også får jeg det lånet jeg skulle få uansett som jeg søkte om i august for våren 2018

Du trenger ikke søke om nytt lån for våren 2018, men du må søke om nytt lån for hvert nye skoleår, altså i august 2018 for skoleåret 2018/2019. Du betaler semesteravgift hvert semester, uavhengig av om du er programstudent eller tar frie emner. 

EDIT: Leste gjennom sidene til lånekassen for sikkerhets skyld, der fremkommer det visst at man skal melde fra om endringer underveis. Om det har noe å si om du unnlater å gjøre det, tror jeg ikke. 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Forsinkelse_avbrudd_endringer/Endring-av-fag/

Da er det nok ikke så komplisert som jeg har fått det til å være, haha! Det virker som at jeg bare kan ikke melde meg til eksamen for fagene i bacheloren til sommeren, men heller melde meg opp i enkeltemner, og deretter melde fra om endringen av fag på Mine Sider på Lånekassen. Om du er uenig i det, så let me know :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...