Gå til innhold

500 brukte elbilbatterier skal forsyne en BMW-fabrikk med elektrisitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ett problem vil jo være at her får de inn batterier av ymse kvaliteter og kapasiteter.- Det må jo bli en del overlapp med ekstra teknologi som skal håndtere dette på en god og effektiv måte. Ser for øyeblikket dessverre (med trykk på dessverre) at jo større ett slikt anlegg blir jo større blir problemene med dette. Kunne funke greit som løsninger for de som ønsker en batterivegg hjemme til solcellene da det relativt lave antall celler som skal til gjør det enklere å plukke ut celler som matcher både i kapasitet og kvalitet, men i stor skala så tjener det nok mest for å gi inntrykk av miljøbevissthet, som så ofte ellers, enn for miljøet selv er jeg redd.

Lenke til kommentar

Ett problem vil jo være at her får de inn batterier av ymse kvaliteter og kapasiteter.- Det må jo bli en del overlapp med ekstra teknologi som skal håndtere dette på en god og effektiv måte. Ser for øyeblikket dessverre (med trykk på dessverre) at jo større ett slikt anlegg blir jo større blir problemene med dette. Kunne funke greit som løsninger for de som ønsker en batterivegg hjemme til solcellene da det relativt lave antall celler som skal til gjør det enklere å plukke ut celler som matcher både i kapasitet og kvalitet, men i stor skala så tjener det nok mest for å gi inntrykk av miljøbevissthet, som så ofte ellers, enn for miljøet selv er jeg redd.

 

De har sikkert tenkt tanken, og ikke første gangen brukte elbilbatterier får etterbruk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkelen peker på to problem som er større enn variabel kvalitet på batteriene. Tilgangen på brukte batterier er for lav og prisen på nye batterier synker så fort at det knapt er bryet verdt å satse på brukte batterier. Mener du alvor med store batterier så er det med andre ord nye batterier som gjelder..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg las en artikkel for en stund siden at det å produsere en bil (både bensin, diesel og elbil, litt mer for en hybrid) i Europa i Golf klassen slapp ut like mye CO2 som å bruke denne bilen i nesten ti år, om den gikk på bensin. Det mest miljøvennlige var dermed å ikke kjøpe ny bil, selv en elbil, men heller bruke den bilen man allerede hadde lengst mulig før man kjøpte en ny en.

 

Om fabrikkene kan produsere biler på sine fabrikker med mindre CO2 utslipp så kan konsumerne kjøpe biler med litt bedre samvittighet (som om folk brydde seg noe særlig fra før av).

Lenke til kommentar

Restaurering av bilbatterier kan være like så nyttig. Kan være noen få moduler som er gåen, på youtube har noen som byttet ut degraderte moduler i ett leafbatteri og da ble kapasiteten 100%. Vet ikke om det alltid er slik at kun enkeltmoduler degraderes da men..

Lenke til kommentar

 

Jeg las en artikkel for en stund siden at det å produsere en bil (både bensin, diesel og elbil, litt mer for en hybrid) i Europa i Golf klassen slapp ut like mye CO2 som å bruke denne bilen i nesten ti år, om den gikk på bensin. Det mest miljøvennlige var dermed å ikke kjøpe ny bil, selv en elbil, men heller bruke den bilen man allerede hadde lengst mulig før man kjøpte en ny en.

 

Om fabrikkene kan produsere biler på sine fabrikker med mindre CO2 utslipp så kan konsumerne kjøpe biler med litt bedre samvittighet (som om folk brydde seg noe særlig fra før av).

Produksjon av enn bil i golf klassen gir omtrent 6 tonn CO2 for en fossil bil og rundt 4 tonn ekstra for en elektrisk utgave, hvis man bruker tallene fra livsløpsanalysen for Mercedes B electric.

 

Sammenlignet med forbrenning av bensin utgjør da produksjon av fossil utgaven omtrent det samme som forbrenning av 2000 liter bensin. For el utgaven rundt 3500 liter. Så du må kjøre svært lite i løpet av de 10 årene om dette skal stemme.

 

Med en kjørelengde på 15000 km i året vil det ikke ta mer enn fire år å spare inn en slik elbil fremfor en bruktbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sammenlignet med forbrenning av bensin utgjør da produksjon av fossil utgaven omtrent det samme som forbrenning av 2000 liter bensin. For el utgaven rundt 3500 liter. Så du må kjøre svært lite i løpet av de 10 årene om dette skal stemme.

 

Fire tonn mer for en elbil forutsetter at energien (mest strøm) brukt i produksjonen kommer fra fossile kilder. For Teslas Giga Factory kommer strømmen fra vindturbiner og solceller rundt fabrikken. Produksjonen vil være integrert, det vil si at bare råmaterilar kommer til fabrikken og all prosessering av råmaterialene, fabrikasjon og montering vil skje i fabrikken. Tipper at bare en mindre andel av energien brukt til å lage batterier, er knyttet til råstoff og transport av dette.

 

BMW's fabrikk for i3 og i8 er for det meste basert på energi fra fornybare kilder.

 

Det å snakke generelt om 4 tonn ekstra CO2-utsdlipp per elbil, er altså mange ganger veldig misvisende. Kina er det land som vil ha størst utbygging av nye batterfabrikker de nærmeste årene (og størst kapasitet i kWh). Jeg er ganske overbevist om at disse fabrikkene vil være basert på vind og solkraft.

 

Ellers tror jeg det tar lang tid før fossilbiler blir nullutslippskjøretøy mht CO2!

 

Over tid må all strøm produseres uten CO2-utslipp og også andre energiformer enn strøm må være fri for CO2-utslipp. Innfasingen av elbiler, elbusser og elskip går fortsatt alt for langsomt i forhold til utbyggingen til fornybar strøm rundt omkring i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg las en artikkel for en stund siden at det å produsere en bil (både bensin, diesel og elbil, litt mer for en hybrid) i Europa i Golf klassen slapp ut like mye CO2 som å bruke denne bilen i nesten ti år, om den gikk på bensin. Det mest miljøvennlige var dermed å ikke kjøpe ny bil, selv en elbil, men heller bruke den bilen man allerede hadde lengst mulig før man kjøpte en ny en.

 

Om fabrikkene kan produsere biler på sine fabrikker med mindre CO2 utslipp så kan konsumerne kjøpe biler med litt bedre samvittighet (som om folk brydde seg noe særlig fra før av).

 

1år

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...