Gå til innhold

Betraktninger rundt IPS, pensjon fra det offentlige, levealder, skatt.

Anbefalte innlegg

Hvis jeg har IPS kommer det til å føre til at jeg får mindre i minstepensjon? Jeg ligger an til å bli minstepensjonist pga manglende opptjening av pensjonspoeng. Jeg ønsker ikke at det jeg sparer fører til avkorting av minstepensjonen. 

Jeg tenker på IPS som et alternativ til indeksfond. Pengene jeg setter i indeksfond må jeg betale innteksskatt av først, det slipper jeg med IPS noe som gjør at jeg kan investere rundt 30% mer og få renters-rente på. Jeg slipper også formueskatt på beløpet. 

Et stort problem er at IPS ikke kan tas ut før etter en pensjonerer seg og da må en ta ut beløpet gradvis over en 10 års periode. Pensjonsalderen i dag for minstepensjonister er 67 år. Og en må ta ut beløpet over minimum 10 år. Da kommer utbetalingen til en er 77år. Forventet levealder for menn i Norge per 2017 er 80,4 år. Veldig mange dør før dette og veldig mange er syk lenge før død. Jeg har ikke noe å bruke penger på hvis jeg er syk og gammel. Og jeg ønsker å få ut alle pengene lenge før jeg statistisk sett har 3 år igjen å leve.

Levealderjusteringen for pensjon betyr at etterhvert som levealderen øker vil pensjonsalderen også øke så myndighetene har beregnet at mitt årskull kan tidligst pensjonere seg når de er 73år. Så jeg regner med at da kommer utbetalingene frem til jeg er 83år gammel og forventet levealder er 86.

Nå er skatten på alminnelig inntekt 24% og så kommer trinnskatten på toppen av dette. De siste årene har trinnskatten økt, mens satsen på alminnelig inntekt har blitt redusert. Denne trenden forventes å forsterke seg i årene fremover fordi den generelle utviklingen i verden er at skattesatsen for næringsinntekt reduseres for å tiltrekke seg kapital. 

Dermed er det god grunn til å tro at satsen på alminnelig inntekt vil fortsette å reduseres, mens trinnskatten vil øke. Og slik jeg har forstått det så må aksjeutbytte på en aksjesparekonto betale både trinnskatt og skatt på alminnelig inntekt, mens en IPS bare betaler sistnevnte. 

Jeg bare tenker høyt her for å finne ut om IPS er noe for meg.. hva tenker dere?

Anonymous poster hash: fce13...093
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IPS kan tas ut fra 62. Men du må ta det ut til du er minst 80, så da blir det bare spredd over flere år. Unntaket er hvis det står veldig lite på IPS kontoen, da kan man ta ut litt fortere slik at man ikke får et månedlig "tullebeløp" fra 62. Du kan sikkert google hva denne grensen er.

Såvidt jeg kan se så er ikke din situasjon og betraktninger rundt IPS vs vanlig aksje/fondssparing noe unike sammenliknet med alle andre som lurer på det for tiden. Jeg vil bare anbefale deg å lese disse artiklene for å få med seg de vanlige argumentene.

Har du formue og betaler formueskatt? Isåfall er IPS saldo untatt dette. Har du ikke det heller så er det ikke noen enorm fordel med IPS vs f.eks. ASK hvor du kan ta ut det innskutte beløpet skattefritt først og dermed utsette skatt. IPS er nok fremdeles best, men ikke med kjempemargin når du ser bort ifra utsatt formueskatt.

Jeg ville ikke antatt noe som helst om skattenivået så mange år frem i tid. Skattereglene kan endre seg fort hvis den politiske situasjonen tilsier det. 

Lenke til kommentar

Jeg bare tenker høyt her for å finne ut om IPS er noe for meg.. hva tenker dere?

Jeg har ikke selv kunnet beslutte meg for det, men jeg tror kun det er noe poeng hvis du ikke klarer å spare på egenhånd. 

Jeg anser det som overveiende sandsynlig at staten vil motregne egen pensjonsoppsparing i den pensjon vi (kanskje) får fra staten, så man reelt ikke får noe mer ut av å spare opp selv. 

Lenke til kommentar

IPS kan tas ut fra 62. Men du må ta det ut til du er minst 80, så da blir det bare spredd over flere år. Unntaket er hvis det står veldig lite på IPS kontoen, da kan man ta ut litt fortere slik at man ikke får et månedlig "tullebeløp" fra 62. Du kan sikkert google hva denne grensen er.

Såvidt jeg kan se så er ikke din situasjon og betraktninger rundt IPS vs vanlig aksje/fondssparing noe unike sammenliknet med alle andre som lurer på det for tiden. Jeg vil bare anbefale deg å lese disse artiklene for å få med seg de vanlige argumentene.

Har du formue og betaler formueskatt? Isåfall er IPS saldo untatt dette. Har du ikke det heller så er det ikke noen enorm fordel med IPS vs f.eks. ASK hvor du kan ta ut det innskutte beløpet skattefritt først og dermed utsette skatt. IPS er nok fremdeles best, men ikke med kjempemargin når du ser bort ifra utsatt formueskatt.

Jeg ville ikke antatt noe som helst om skattenivået så mange år frem i tid. Skattereglene kan endre seg fort hvis den politiske situasjonen tilsier det. 

For noen utvalgte få kan IPS tas ut fra 62 og det fordrer at de har nok pensjonspoeng, for oss andre er grensen 67 år. Jeg snakker ikke om tullebeløp. Finner jeg ut at det lønner seg for meg vil jeg bruke ordningen til det fulleste. Jeg har lest de andre trådene her om IPS, kanskje du burde gjøre det og. 

Anonymous poster hash: fce13...093

Lenke til kommentar

https://www.smartepenger.no/pensjon/504-ips-pensjonsforsikring

• Utbetaling kan minimum skje over 10 år, minst til 80 år. Hvis du får pensjonen utbetalt fra 62 år, blir minimum utbetalingstid derfor 18 år.
  • Hvis årlig utbetaling er under 20 prosent av G (18.726 kroner) kan utbetalingstiden settes ned slik at dette beløpet nås.

Det var det jeg siktet til med kortere utbetalingsperiode.

Fint at du har lest de andre trådene. Jeg forsøker bare å bidra etter beste evne, så synes det er unødvendig å av deg å anta noen ting som helst om meg og min holdning..

Lenke til kommentar

Årlig uttak skal ikke være mindre enn 1G, altså oppunder 20 000 kr. Så hvis du har spart forholdsvis lite, f.eks. 100 000 kr, kan IPS tømmes på fem år.

Om du blir minstepensjonist bør du videreføre gammel IPS-ordning om du fortsatt har muligheten. Da får du fradrag for innskudd, men tar ut igjen pengene skattefritt.

Lenke til kommentar

Jeg anser det som overveiende sandsynlig at staten vil motregne egen pensjonsoppsparing i den pensjon vi (kanskje) får fra staten, så man reelt ikke får noe mer ut av å spare opp selv.

Man vet aldri hva staten finner på, men med mindre statsfinansene i Norge er på gresk nivå om 30-40 år, så tviler jeg på at den private pensjonssparingen til norske småsparere blir det første som brukes til å få budsjettet til å gå opp i fremtidige norske statsbudsjetter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skjer hvis en dør når en er 73 år gammel og har 7 år igjen med IPS utbetalinger? Går det til boet? 

Hva skjer hvis en kommer på sykehjem/aldershjem når en er 73år gammel og har 7 år igjen med IPS utebetalinger?  Regnes IPS utbetalingen som inntekt/pensjon og 85% må betales til kommunen?

IPS er dine penger, så det vil bli en del av boet. Det smarteste vil nok være å få kjappest mulig utbetaling. Utbetalingstiden kan bli lavere dersom årlig utbetaling understiger 0,2G. Den nye ordningen skattlegger også IPS annerledes ved utbetaling (24% vs marginalskatt på pensjonsinntekt).

Hva skjer hvis en går av med AFP? Får en bruke IPS pengene da?

Første år du kan starte utbetaling er 62 år uansett.

Er redd IPS pengene er noe jeg kommer til å se lite til. Og uansett vil nok 30 år gamle meg ha mye mer glede av pengene når jeg er i 40-50 årene enn rett før jeg skal dø og jeg vil være redd for å gå ut døren om vinteren fordi det er glatt. Pillen er ikke søt nok til at jeg tar risikoen på å sette penger i IPS.

Det er jo ditt valg det, men skattefradraget gir deg et veldig godt incentiv. Du får inntil ca 10k av staten årlig som får renters rente i mange år fremover. Sånt blir det penger av.

Du trenger ikke makse IPS-en hvert år for å få nytte av den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...