Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skatt i enkeltmannsforetak

Asculf

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde fast jobb frem til Mai i år og ble oppsagt. Siden da har jeg jobbet i et annet firma. Jeg har vært noe usikker på om firmaet har ønsket å leie meg eller ha meg som fast ansatt. Jeg har ikke kontrakt og ikke fått lønn eller fakturert så langt pga. dette. Men nå har jeg fått klarhet i at jeg skal være innleid gjennom mitt enk. foretak og skal fakturere for all tiden jeg har jobbet. 

Men jeg har ikke meldt inn noe til skatteetaten fordi jeg ikke har visst sikkert hva jeg vil tjene og hvordan forholdet skulle være. Jeg er derfor usikker på hvordan dette blir fremover mhp. innbetaling av skatt. Dette blir første faktura jeg sender gjennom mitt enk. foretak og jeg vil melde meg inn i mva registeret.

Jeg er ærlig og vil betale det jeg skal, men er usikker på om jeg kan få trøbbel med skattemyndighetene fordi dette har dratt ut så lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ikke betale inn skatt i år er ikke noe problem, men du kommer til å få en betydelig restskatt neste år (så sett av penger til dette). I enkeltmannsforetak betaler man forskuddsskatt basert på forventet inntekt. For året i år er nok siste termin allerede passert, så du får ta det fra neste år. På skattekortet oppgir man hvor mye man forventer å tjene i egen næring, og man får innbetalingsblankett 4 ganger i året.

Nå vet ikke jeg hva du skal fakturere på første faktura, men husk at man må passere 50k på 12 måneder før man kan bli momsregistrert. Og reglene rundt det er ganske knotete, der man må fakturere uten mva frem til og med fakturaen som passerer 50k. Så må man søke, vente på godkjenning og så etterfakturere mva, men kun på den fakturaen man passerte 50k med. Husk at når man blir registrert kan man søke om fradrag for all mva man har betalt, også før man ble registrert, så ta vare på alle kvitteringer. Husk også at moms du får inn er noe staten skal ha, så sett det til side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skatten i et enkeltmannsforetakl skal vel i utgangspunktet betales når skatteoppgjøret har vært (Du kan selvsagt betale inn oftere hvis du øbsker det) - Så lenge du har penger eller satt av penger til å betale så skal det ikke være noe problem. - inntektene fylles jo ut i næringsoppgaven og kommer med i skatteoppgjøret.

Lenke til kommentar

Hei igjen! Mange gode svar så deler opp litt og et par spørsmål til :)

1-Oppdraget for denne kunden er så krevende at jeg ikke kan ha flere, iallefall ikke før oppdraget er fullført en gang neste år. Men hva skjer da hvis jeg regnes som ansatt? Må firmaet ansette meg, kan jeg ikke bruke mitt enk., og blir jeg skattet som ansatt med minstefradrag?

2-Fakturaen blir på mye mere enn 50000 for de fem mnd. jeg nå har jobbet, så da skjønner jeg at jeg oppgir det jeg har omsatt for i næringsoppgaven for i år. Og så melder inn forventet inntekt og begynner å betale skatt neste år for 2018. 

3-Er det mulig å betale inn en gang pr. år istedenfor fire?

4-Kan jeg føre regnskap selv i excel? Mener å ha hørt man kan det hvis antall bilag pr. år er mindre enn 300. I mitt tilfelle blir det sikkert under 50 bilag.

Endret av Asculf
Lenke til kommentar

3-Er det mulig å betale inn en gang pr. år istedenfor fire?

Du kan betale når du vil så lenge det er før fristen etter skatteoppgjøret. - Grunnen til at de vil at du skal forhåndsinnmelde og betale oftere er for å unngå at du blir sittende med en stor skatteregning på høsten som du ikke kan betale.

Endret av kjetilkl
Lenke til kommentar

Du kan føre regnskap (du vil uansett ikke levere regnskap, men en ekstra næringsoppgave sammen med selvangivelsen) i Excel, men ikke lage fakturaer. Fakturaer må genereres i godkjent program. Det er viktig å holde kontroll på alle utgifter og inntekter. Nå som man kan bruke Næringsoppgave Skatt på nettet når man gjør selvangivelsen er det ganske lett om man bare har kontroll på bilagene.

Når du fakturerer første gang må du fakturere uten mva, men gi beskjed om at momsen vil etter-faktureres. Så må du sende ny faktura på kun momsen etter at du har blitt godkjent i momsregisteret. Jeg vet om flere som bare har fakturert med mva på fra starten av, og de har ikke blitt tatt for det. Jeg var på et skattekurs med Skatteetaten, og da var det en som spurte hva som ville skje om man tok den snarveien. Han ville ikke si det rett ut, men for Skatteetaten var ikke dette noe problem. Så lenge de fikk inn momsen sin uansett, var ikke de ute etter å "ta" nyopprettede bedrifter.

Endret av Brulejus
Lenke til kommentar

Skattemyndighetene godkjenner ikke at du driver enkeltmannsforetak med bare en kunde. De anser deg da som ansatt.

Jeg får noen penger fra en bedrift som enmannsforetak, eneste grunnen til at jeg har det foretaket er for å kunne motta disse pengene på en lovlig måte for alle parter. Er ikke dette lov? Hva innebærer det at de "anser meg som ansatt"?

Lenke til kommentar

Hvis du fakturerer med merverdiavgift uten å ha lov til det er det essensielt at du faktisk betaler inn merverdiavgiften til Skatteetaten. Dette fordi du ellers bedriver avgiftssvindel (din avtalemotpart betaler mva til deg som de får fradrag for men som ikke betales inn til myndighetene).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen! 

Jeg er konsulent og har egentlig to kunder. Den første var et lite oppdrag uten vederlag men har likevel forespeilet at de vil bruke meg senere. Oppdraget jeg har hos nåværende kunde nå kan nok strekke seg over lengre tid, kanskje over ett år. Men pga. stort arbeidspress og leveringsfrister kan jeg ikke betjene flere kunder samtidig. Jeg har god muliget til å opparbeide flere kunder, men det vil ta mange år. Jeg vet ikke hvordan det kan avgjøres om man har en eller flere kunder ut fra dette?

Det er mange i bransjen som har jobbet på samme måte, men mulig regelverket har blitt strengere nå som det jo er fokus på prosjektansettelser og slikt.

Forstår det slik at det også er viktig at jeg selv har det økonomiske ansvaret. Jeg er vel ansvarlig for å gjøre mitt beste, men det er vel tvilsomt om kunden jeg har nå vil saksøke meg om jeg gjør en feil. Vet ikke hvordan dette praktiseres i større bedrifter.

I et mindre oppdrag i fremtiden kan det vel hende jeg finner opp noe som går dårlig og jeg taper penger på.  

Nåværende kunde holder kontor og datautstyr. Men det er ikke sikkert en annen kunde vil gjøre så det er vanskelig å svare på om jeg driver for egen regning. Jeg må uansett ha utstyr og program hjemme for å lage faktura og drive noe administrasjon.

Noen her som har vært i en lignende situasjon og har erfaring med disse problemstillingene? Det virker for meg som regelverket her er lite nyansert og vanskelig å vurdere.  

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Å ikke betale inn skatt i år er ikke noe problem, men du kommer til å få en betydelig restskatt neste år (så sett av penger til dette). I enkeltmannsforetak betaler man forskuddsskatt basert på forventet inntekt. For året i år er nok siste termin allerede passert, så du får ta det fra neste år. På skattekortet oppgir man hvor mye man forventer å tjene i egen næring, og man får innbetalingsblankett 4 ganger i året.

Nå vet ikke jeg hva du skal fakturere på første faktura, men husk at man må passere 50k på 12 måneder før man kan bli momsregistrert. Og reglene rundt det er ganske knotete, der man må fakturere uten mva frem til og med fakturaen som passerer 50k. Så må man søke, vente på godkjenning og så etterfakturere mva, men kun på den fakturaen man passerte 50k med. Husk at når man blir registrert kan man søke om fradrag for all mva man har betalt, også før man ble registrert, så ta vare på alle kvitteringer. Husk også at moms du får inn er noe staten skal ha, så sett det til side.

Kan du utdype "betydelig restskatt" , foreligger det omkostninger om man ikke betaler til rett tid? 

Vet du noe om hvordan skatteetaten plukker opp at man driver næring, i og med at man er ansvarlig selv for å melde fra om inntektsendring for beregning av forskuddstrekk. Hva om man bare unnlater å melde i fra, er det så lett å "snike" seg unna skatt? Og hvordan ser skatteetaten forskjell på innbetaling fra kunde kontra annen privat ikke skattbar overføring?

Hvordan blir det med gjennstående midler i ENK (mtp beskatning) om man melder sletting via altinn? 

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

Kan du utdype "betydelig restskatt" , foreligger det omkostninger om man ikke betaler til rett tid? 

Vet du noe om hvordan skatteetaten plukker opp at man driver næring, i og med at man er ansvarlig selv for å melde fra om inntektsendring for beregning av forskuddstrekk. Hva om man bare unnlater å melde i fra, er det så lett å "snike" seg unna skatt? Og hvordan ser skatteetaten forskjell på innbetaling fra kunde kontra annen privat ikke skattbar overføring?

Hvordan blir det med gjennstående midler i ENK (mtp beskatning) om man melder sletting via altinn? 

1) noe renter på restskatt (om du ikke betaler den inn som tilleggsforskudd innen 31/05 året etter ligningsåret, altså etter regnskapet bør være ferdig, og ca et halvt år før ordinært forfall på restskatt), men ikke voldsomt, og er ikke ment som en "straff".

2) driver du næring skal du være registrert i Brønnøysund, det er i prinsippet eneste mulighet for å "plukke det opp". Regnskapet du skal føre som næringsdrivende skal vise klart og tydelig hva som er betalinger fra kunder, og hva som er overføringer fra venner og familie (eller rettere sagt; de sistnevnte hører ikke hjemme der, men om du kun har en bankkonto som brukes til begge deler, så må det føres som uttak til/innskudd fra privat) , normalt bør man også ha minst to forskjellige bankkontoer til næringsbruk og privat husholdning, men det er (dessverre...) ikke påbudt.

3) Om vi snakker penger på bankkonto e.l. er det ingenting å bry seg med; det er allerede regnet som en del av din private formue, ettersom et ENK ikke er et eget skattesubjekt. Er det derimot snakk om utgiftsførte og/eller aktiverte driftsmidler hvor markedsverdien ved avslutning av næringsdrifta er høyere enn den bokførte (for aktiverte driftsmidler...) verdien, så skal gevinsten ved salg av disse beskattes som næringsinntekt på vanlig måte. Det samme skal også gjøres om du ikke selger driftsmidlene til andre, men beholder de til eget privat bruk. Her skal det også beregnes og betales moms av markedsverdien ved uttakstidspunktet. (Jeg vet jeg skrev noe om dette i et tidligere innlegg i en annen tråd, under "bedriftsøkonomi og ledelse, men fant ikke tilbake til tråden...)

Edit: her var den andre tråden jeg svarte i. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1817783&do=findComment&comment=24501115

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...