Gå til innhold

Hvor mye fordomsfri er du?

Anbefalte innlegg

Å akseptere andre mennesker eventuelt verden slik den/dem er. Er faktisk ikke lett. Går det annt å måle hvor mye fordomsfri man er? Jeg personlig mener at det går ikke ann å bli 100% fordomsfri. Jeg prøver selv å bli fordomsfri, som er over hode er mulig. Men den veien er ikke lett, det må jeg med en gang si. :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fordommer som hindrer deg i gå langs akerselva midt på natten

Fordommer mot hva da?

Er det fordommer som hindrer oss i å gå ut på motorveien?

edit: uten sammenlikning forøvrig. Jeg går gjerne langs Akerselva på natta, men ikke på motoveien.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Jeg har ikke nevnt at det er dårlig å ha fordommer. :hrm: :hrm:

Men det er det du mener, eller hva?

Siden å være fordomsfri er "Å akseptere andre mennesker eventuelt verden slik den/dem er.", i følge deg.

Ønsker man (du) ikke å forholde seg (deg) til den virkelige virkeligheten? ;p

Endret av bruker-45896
Lenke til kommentar

Det er fordommer som hindrer deg i gå langs akerselva midt på natten

Nei https://snl.no/holdning

Bla litt ned, "En særlig unyansert og lite saklig begrunnet holdning kalles fordom".

Og

https://no.wikipedia.org/wiki/Fordom

"En fordom er en forutfattet, oftest negativ, holdning overfor noe eller noen. At den er forutfattet, betyr at den ikke baserer seg på saklig, rasjonell betraktning. Fordommer kan ofte være basert på mangelfull kunnskap."

Det er ikke akkurat unyansert og lite saklig begrunnet å holde seg unna akerselva midt på natten.

Folk innbiller seg at det er en fordom å ha en holdning til noe på saklig grunnlag virker det som. Det er ikke fordomsfullt å unngå steder som har en høy sjanse for å være farlige hvis de beviselig er farlige, eller farligere enn det man foretrekker er kanskje mer riktig, og dermed basert på informasjon og logikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia-artikkelen er unyansert og feilaktig, og snl-sitatet må leses på riktig måte. Den sier at det kalles "fordom", altså sier den noe om hvordan ordet stort sett brukes. Og det er riktig at når folk sier "fordommer" i dag, mener de stort sett usakligheter, akkurat som når man sier "diskriminering", selv om verden er full av helt legitime varianter av begge.

Hadde man ikke hatt fordommer hadde man brukt unødvendig mye energi på å tenke seg om i dagligdagse situasjoner.

https://snl.no/fordom_-_hermeneutisk_metode

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nåvel. Det er naturlig at man utvikler personligheten og da, og fordommer kan noenganger reduseres når man lærer mer.

Men noen fordommer er mer rasjonelle enn andre, og fortjener ikke alltid å bli kalt det en gang.

Vanskelig å mene så mye om det, uten å bruke eksempler forsåvidt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...