Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Uforklarlige frysninger etter reformatering

Anbefalte innlegg

Heisann. Tenkte det kunne hjelpe på ytelsen i spill å reformatere laptopen min. Det skulle vise seg å ha motsatt effekt.

Følgende skjer:

Hvis jeg er inne i et GPU-krevende program som Premiere Pro, eller et spill som f.eks Arma 3 så vil programmet bestemme seg for å fryse på tilfeldige tidspunkter. Det er ikke noe spesielt jeg gjør for at dette skal skje, det skjer randomly. Når det fryser første gangen, og jeg avslutter prosessen i task-manager, så vil programmet/spillet aldri starte igjen. Da kræsjer bare Premiere med en gang jeg laster inn prosjektet, og Arma 3 starter med svart skjerm og loading circle. Restarter jeg PCen, så funker alt helt fint og jeg kan laste inn prosjektet og starte Arma 3 og spille, fram til at den første tilfeldige kræsjen skjer på nytt, og jeg må restarte for at det skal funke igjen.

Dette problemet hadde jeg ikke før jeg reformaterte laptopen, så jeg lurer virkelig på hva som er galt her?

Jeg mistenker at dette har noe med grafikkortet å gjøre, siden det fryser kun i GPU-krevende programmer. Dermed har jeg prøvd to forskjellige versjoner av GeForce-drivere, i tilfelle det var driveren som var problemet. Samme greia skjer.

Laptopen er av type Asus G771JM med Geforce GTX 860M, 8GB RAM og en i7-4710HQ 2.50ghz

Noen tanker? Dette hindrer sårt mine videoprosjekter. Kan ikke redigere i 10 minutter før det fryser.

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at det hjelper denne gangen, men neste gang kan du gjøre det på min måte:

Jeg skrur alltid ut harddisken og setter inn en ny som jeg installerer på!

Da oppnår jeg to ting: Ny frisk og ofte raskere harddisk, og: hvis ting tryner så har jeg ikke ødelagt en fullt fungerende installasjon!

Så får jeg problemer setter jeg bare inn igjen den "gamle" og fortsetter som før  :)

Lenke til kommentar

Jeg ville sjekket om kjølingen er bra, og om disk og RAM fungerer som de skal. Hvis reinstallasjon ikke gjør ting noe bedre er det vel lite sannsynlig at problemet ligger i software så lenge du bruker en ren windows. I forhold til hva du sier holder jeg en knapp på at det er noe muffens med disken din.

Lenke til kommentar

Tenkte å formatere igjen, for å se om det ville hjelpe. Det gjorde det ikke. Gjorde clean install, og installerte geforce-drivere og chipset drivere og alt. Samme greia igjen, der jeg må restarte PCen når det kræsjer.

MEN, nå får jeg ialfall en liten error-kode 

25870708c31c0ab0ea124afc1e213991.png

Og en annen gang, fikk jeg BSOD med stopcode "Driver Power State Failure", noe jeg googlet meg ihjel og fant ingenting som hjalp.

Så det virker som at det denne gangen er noe galt med DirectX, men jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skal skje etter jeg har reformatert PCen. Jeg kjører Directx12 btw, det følger med W10. Noen ideèr?

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Har du en recoverydisk du kan bruke? Får du trøbbel om du bruker den? Hvis du ikke får trøbbel med recoverydisk, er det no drivertrøbbel, sannsyneligvis.

Edit:

Det kan se ut som w8.1 64bit følger med maskinen, du prøver å installere w10? (rett meg om jeg tar feil men driversiden for w10 på asus.com for denne maskinen, er veldig, veldig tom...)

Hva skjer om du installerer w8.1?

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Har du en recoverydisk du kan bruke? Får du trøbbel om du bruker den? Hvis du ikke får trøbbel med recoverydisk, er det no drivertrøbbel, sannsyneligvis.

Edit:

Det kan se ut som w8.1 64bit følger med maskinen, du prøver å installere w10? (rett meg om jeg tar feil men driversiden for w10 på asus.com for denne maskinen, er veldig, veldig tom...)

Hva skjer om du installerer w8.1?

Har ikke recovery-disk. W8.1 er standard-OSet ja. Men jeg gikk over til W10 når de tilbydde gratis oppgradering og det er leeenge siden, og har reformatert PCen en-to ganger uten problemer, så merkelig at dette skulle skje nå. Men jeg skal prøve å gå tilbake til W8.1 og se om jeg har noe problemer da. Dette tenkte jeg ikke på, så takk for den. Du hører fra meg

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Virker ikke som jeg får lov å installere W8.1 heller.. Har prøvd å kjørt installasjon direkte fra en annen partisjon, og også bootet via usb. Enten får jeg "A media driver your computer needs is missing" når jeg booter fra USB, eller når jeg kjører setup fra en annen partisjon, så blir jeg møtt med "Kan ikke fastslå hvile installasjonsvalg som støttes."

Gjenstår å prøve å brenne isoen på en plate, og se om det funker. Imellomtiden skal jeg se om jeg får brukt en annen versjon av DirectX, although så ser jeg ikke hvorfor dette skulle være problemet, da jeg brukte Directx12 fint alle de andre gangene jeg har brukt W10 på denne maskinen, hmm.

Lenke til kommentar

Den ville ikke brenne på plate engang. Sier at det kan være at skrivehastigheten er for stor eller for liten, men jeg har prøvd forskjellige hastigheter, og også forskjellige windowser.

Jeg gjorde en helt clean install av W10 igjen fra minnepenn, la inn directx og alt, men det skjer igjen. Jævla mannskit. Ikke får jeg installert W8.1 og ikke funker clean install av w10. Aner virkelig ikke hva som skjer eller hva jeg skal gjøre. Jævla frustrerende

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Har du prøvd basic stuff som å ta ut alle minnebrikkene unntatt én (og bytte med en av de andre hvis det fortsatt er samme feil)

eller å kjøre med et basic skjermkort?

Én ting om gangen for å eliminere... (minnefeil og skjermkort-problemer; det være seg driver, interface, eller hardware, er de vanligste feil. Men selvfølgelig rart at de skulle oppstå akkurat når du reinstallerte da...)

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Har du prøvd basic stuff som å ta ut alle minnebrikkene unntatt én (og bytte med en av de andre hvis det fortsatt er samme feil)

eller å kjøre med et basic skjermkort?

Én ting om gangen for å eliminere... (minnefeil og skjermkort-problemer; det være seg driver, interface, eller hardware, er de vanligste feil. Men selvfølgelig rart at de skulle oppstå akkurat når du reinstallerte da...)

Ja, det hadde vært lettere å gjort elimineringsmetoden hvis dette var en stasjonær pc det var snakk om. Kjører memtest nå, som ikke har gitt meg noe error

Lenke til kommentar

Har også kjørt en GPU stress test i, uten at noe oppsto. Max temp på 80 grader, som er overkommelig. Disse kræsjene oppstår i Arma 3 når jeg alt-tabber ut og inn noen ganger, og i Premiere Pro oppstår det tifeldig når jeg gjør diverse operasjoner. Vanskelig å feilsøke dette..

EDIT: Dxdiag: https://hastebin.com/yocixiyibe.tex

Endret av nicwillu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...