Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Merkelig grafikkbug i alle spill (helt ny PC)

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Håper noen kan hjelpe meg, ørlite grann fortvilet.

Jeg bygde ny PC for noen uker siden, og sliter fortsatt med noe jeg ikke har funnet ut av. I stort sett alle spill (feks witcher 3 og destiny 2) har jeg en merkelig gfx-bug. Skal prøve å forklare:

- Når figuren står stille og feks ser på en mørk himmel eller opp i taket i en mørk grotte og jeg beveger kameraet så får jeg en merkelig rødfarge rundt det jeg ser på. Fargen blir borte med en gang jeg stopper opp, men er på plass igjen når jeg beveger på kameraet igjen.. Nesten som en slags "outline"/ramme rundt de objektene jeg ser på. 

Trodde først det var noe innstillinger i spillet, men ettersom det dukker opp i flere spill kan det ikke være det. Håper ikke skjermkortet er defekt..?

Driverne er oppdatert, har også prøvd litt ulike av de nyeste.

Skjermkortet er et asus geforce 1070, cpu er amd ryzen 5 1600. Minnet kjører på 3200mhz.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjetter på at de røde subpikslene dine slår seg på raskere enn de grønne og blå. Så når pikslene skal endre seg fra svart til skyfarget (der alle subpikslene er ca halvveis på), er er den røde raskest med å slå seg på, og du ser en rød kant.

Når du panorerer mot høyre, vil skyene få en rød kant på høyre side, og når du panorerer mot venstre, vil de få en rød kant på venstre side. (Sjekk om det er tilfelle.)

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Jeg gjetter på at de røde subpikslene dine slår seg på raskere enn de grønne og blå. Så når pikslene skal endre seg fra svart til skyfarget (der alle subpikslene er ca halvveis på), er er den røde raskest med å slå seg på, og du ser en rød kant.

Når du panorerer mot høyre, vil skyene få en rød kant på høyre side, og når du panorerer mot venstre, vil de få en rød kant på venstre side. (Sjekk om det er tilfelle.)

Testet dette nå. Det ser virkelig ut til at det stemmer, blir kraftigere på h side når jeg panorerer mot høyre. Og på v side når jeg panorerer mot venstre..

Betyr det at skjermen er defekt? Surt, ikke mange mnd siden jeg kjøpte denne (på finn, så dårlig med garantier). 

Lenke til kommentar

Betyr det at skjermen er defekt?

Nei. Dette er en iboende begrensning med LCD-teknologien. F.eks. på nye Samsung 144hz VA-panel ble det rosa kanter, og stor ståhei, men de klarer bare ikke bedre. De kom med en firmware-oppdatering som gjorde det bedre, men noen klager fortsatt. Med andre skjermer blinker det grønt når man scroller over en sjakkmønstret bakgrunn (der én rute = en piksel).

Du får færre sånne problemer om du kjøper en høykvalitets gamingskjerm med IPS-panel, evt. en gamingskjerm med TN-panel (men de har dårligere bilde).

Lenke til kommentar

Som en siste utvei ville jeg prøvd:
1.  Forandre HZ eller ihvertfall se om det er en fornuftig verdi som er satt.

2. Prøv å sjekk HDMI-kabelen. Sjekk at den sitter ordentlig i, både i PC/skjermkort, og skjerm. Om du har hovedkort med HDMI-utgang, og skjermkort med HDMI, pass på at du har plugget i HDMI-utgangen til skjermkortet, og ikke hovedkortet.

Lenke til kommentar

1. Skjermen er satt på 60 hz. 

2. Ja, den er naturligvis i skjermkortet. Ellers hadde Destiny 2 funka dårlig tror jeg.

Takk for hjelp alle sammen!

edit: er det slik at hdmi kun støtter 60hz? Kunne det vært lurt å prøve displayport? Mener skjermen støtter opptil 75hz.

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Betyr det at skjermen er defekt?

Nei. Dette er en iboende begrensning med LCD-teknologien. F.eks. på nye Samsung 144hz VA-panel ble det rosa kanter, og stor ståhei, men de klarer bare ikke bedre. De kom med en firmware-oppdatering som gjorde det bedre, men noen klager fortsatt. Med andre skjermer blinker det grønt når man scroller over en sjakkmønstret bakgrunn (der én rute = en piksel).

Du får færre sånne problemer om du kjøper en høykvalitets gamingskjerm med IPS-panel, evt. en gamingskjerm med TN-panel (men de har dårligere bilde).

Nja, jeg er litt uenig. Jeg synes ikke det bør være en så stor forskjell at øyet / hjernen lett legger merke til det.

Jeg har en BENQ G2420, som er tja..jeg vet ikke, men ihvertfall 8 år gammel - sikkert mer enn det og, og ikke noen utpreget gamer-skjerm.

Den har ingen slike problemer, så mer moderne skjermer bør forventes å ikke ha slike egenskaper som trådstarter ser.

Jeg ville sagt at skjermen helt klart har en feil.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...