Gå til innhold

Pentium4 vs PentiumM(centrino)

Ikon

Anbefalte innlegg

Ok, nå sliter jeg litt. Jeg leter febrilsk etter den perfekte bærbare pcen.

Ett problem er at jeg har konstant nå avslått alt som heter centrino/PentiumM pga. for dårlig klokkefrekvens. Men så har jeg jo snappet opp en god del uttalelser om at en pentiumM yter mer per mhz enn en pentium4. Hvor mye er det snakk om egentlig? Klarer en PentiumM prosessor og hamle opp med en pentium4 3ghz?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ett problem er at jeg har konstant nå avslått alt som heter centrino/PentiumM pga. for dårlig klokkefrekvens. Men så har jeg jo snappet opp en god del uttalelser om at en pentiumM yter mer per mhz enn en pentium4. Hvor mye er det snakk om egentlig? Klarer en PentiumM prosessor og hamle opp med en pentium4 3ghz?

hahaha....kanskje du burde vite bedre før du sier nei. du vet tydeligvis ikke hva centrino og pentium m er for noe også sier du nei. det er bedre enn pentium 4, mindre bråk, ikke så varm, lengre batteritid. er ikke bare klokkefrekvensen som teller lenger. en 1,4 pentium-m maskin yter rundt 2,0-2,2 p4. men det varierer fra maskin til maskin.

Lenke til kommentar

Til en bærbar maskin ville jeg gått for P4m/Centrino. P4 (ikke mobile) er en desktop-prosessor som sluker strøm i forhold til mobile-prosessoren.

Har selv en laptop med en PIII desktop-prosessor. batteriet blir flatt rimelig fort (varer maks en time)

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Kommer an på hva som er viktig for deg. Jeg bryr meg ikke om at jeg banner og sverter over tyngden de få gangene jeg bærer med meg min og støyen overdøver jeg glatt med musikk (eller jeg er for opptatt med noe til å legge merke til den). Jeg ville ha mye kraft for penga og kjøpte derfor ECS G732. Du får like mye kraft med en maskin som er lettere, stillere og har lenger batterilevetid (mitt holder 1,5 - 2,5 timer avhengig av hva jeg gjør), men prisen er deretter....

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Magnux her, det kommer helt an på dine egne behov. P4 cpu på bærbare er ikke så dårlig som alle skal ha det til å være på bærbar pc, men pc'en må i hovedsak regnes som å være en desktop erstatter da, etter min mening. Hvis du er ute etter å bytte inn din stasjonære pc med en som gir like høy ytelse, og du ikke bryr deg om litt ekstra vekt (er ikke mye ekstra synes nå jeg, skolesekken min som jeg bar på ryggen hver dag i flere år er mye tyngre) så er det ikke noe problem å gå for en bærbar med p4 cpu. Vifta hører jeg faktisk knapt på min Amilo D1840, synes faktisk det er sånn behagelig sove-lyd, ikke noe problem om den står på om natta med andre ord. Batteritida er vel egentlig det eneste minus jeg har å sette på min, men det har foreløpig ikke skjedd at jeg har vært i et rom uten mulighet for å koble til strøm... Men det negative her begraves under all ytelsen du får, det er nå min mening i alle fall.

Lenke til kommentar

hahaha....kanskje du burde vite bedre før du sier nei. du vet tydeligvis ikke hva centrino og pentium m er for noe også sier du nei. det er bedre enn pentium 4, mindre bråk, ikke så varm, lengre batteritid. er ikke bare klokkefrekvensen som teller lenger. en 1,4 pentium-m maskin yter rundt 2,0-2,2 p4. men det varierer fra maskin til maskin.

Jaja, le du. Men hvis du hadde lest hva jeg skrev så hadde du kanskje skjønt at jeg faktisk skrev denne posten for å finne ut hva ytelses forskjellen er fornoe. Har aldri sagt at pentium-M er noe dritt, jeg har bare skydd unna det pga. klokkefrekvens. Så derfor spurte jeg nå, for å faktisk få litt mer info om det.

Lenke til kommentar
Kommer an på hva som er viktig for deg. Jeg bryr meg ikke om at jeg banner og sverter over tyngden de få gangene jeg bærer med meg min og støyen overdøver jeg glatt med musikk (eller jeg er for opptatt med noe til å legge merke til den). Jeg ville ha mye kraft for penga og kjøpte derfor ECS G732. Du får like mye kraft med en maskin som er lettere, stillere og har lenger batterilevetid (mitt holder 1,5 - 2,5 timer avhengig av hva jeg gjør), men prisen er deretter....

Hvor lenge varer batteriene på en centrino pc da? En P4 virker som den varer i ca. 1-2 timer? Har jeg rett?

Lenke til kommentar

Ikon

En pentium m har lavere klokkefrekvens ja, men som du selv sier så yter den mye mer per mhz.

Hadde før en bærbar med en P4 2,4Ghz, men byttet til en Centrino maskin pga støy, batterilevetid, vekt og ikke minst varme. Ytelsen på de to er så å si helt lik. Resten av oppsettet på de to maskinene er også nesten helt likt.

P4 øt kanskje bittelitt mer, men det er ikke mye. Det er forskjellene i hovedsak, og at pentium m er en del dyrere.

Kjøp etter behov. Skal du ha en BÆRBAR pc, kjøp med pentium m. Skal du ha en skrivebordserstatter som du ikke skal ta med deg rundt, kjøp med P4. Ytelsen er den samme så å si.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...