Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Lenovo T520 - problemer med innstallering av Windows

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg her, men jeg har en gammel Lenovo T520 laptop som skal formateres og legge inn Windows på fra scratch.

Følgende er på plass:

-Jeg har en laptop som, utenom at Windows mangler, fungerer.

-Jeg har en USB-stick med en Windows install på som er testet og funksjonell.

-Jeg har en harddisk som er testet funksjonell; formatert og klargjort.

Problemet er at så lenge disken er montert i laptopen, så kommer jeg hverken inn i BIOS eller får bootet fra minnepinnen.

Tar jeg disken ut, så kan jeg komme inn i BIOS. Og jeg får bootet på minnepinnen (kommer til valg av disk som Windows skal innstalleres på).

Selv om det er ganske vanskelig å velge en partisjon til Windows uten noen disk innstallert. :|

Har prøvd med F1 (som får meg til BIOS når disken ikke er i), F8, F9, F12 og den spesielle Lenovo Thinkpad-knappen.

Så lenge disken er i, så får jeg bare "NTLDR mangler - press Ctrl+Alt+Del to restart". Og det er det.

Boot-rekkefølgen ser OK ut (USB står først), så jeg skjønner ikke helt hva som er galt her og hvorfor laptopen ikke vil vite av harddisken overhodet.

EDIT:

...OK, problemet var ikke så vanskelig å løse likevel. Det jeg trodde var USB-boot i BIOS var noe annet USB-relatert.

Kunne dog ikke få flyttet riktig USB-boot enhet oppover på listen uten et eksternt tastatur (som hadde både "+" OG "-", men nå er Windows innstallasjonen igang - MED disk montert (yey! xD).

EDIT2:

Noen grammatiske klarifiseringer.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med tu har testet at minnepinnen er i stand til å boote opp?

Har du prøvd velge oppstartsmedium manuelt? Altså ikke metoden med å velge boot-rekkefølge, men ved å trykke på knappen (se i manualen din) som gjør at lista over mulige enheter å boote fra kommer opp.

En annen ting: Vet du i det hele tatt om maskinen er i stand til å boote fra USB-minnepinner?

Gamle maskiner fra tidlig 2000-tall med USB hadde gjerne mulighet til å boote fra usb ihht. spesifikasjonene, men da var det ingen som tenkte på "minnepinner" slik vi kjenner i dag med en fornuftig mengde lagringsplass - slik at utrykket "boote fra USB" fra den tids PC/hovedkort må forstås dithen at man bruker en ekstern USB-CD-rom eller USB-floppydrive.

Lenke til kommentar

Bare for å gjøre det helt klart: problemet ER løst. Og jeg sitter nå og skal innstallere X GB (>-<) med Windows oppdateringer.

Jeg hadde ikke testet før jeg bare begynte, nei. Men når alt virket så lenge disken ikke var montert, så antok jeg det var noe med boot-rekkefølgen. Because logic.

Maskinen har 2x USB 3.0-porter. Derav antok jeg den var ny nok til å støtte USB-boot. "USB boot" stod oppført i BIOS som et alternativ (problemet i mitt tilfelle var at det var feil USB-enhet som stod først). Derav fikk jeg bekreftet at den støttet USB-boot. ;)

Maskinen er en bedrifts-retiree som jeg fikk (er fra rundt 2011 fikk jeg høre), og det samme med disken. Status: ukjent.

Men harddisken gikk rett igjennom en formatering, og alt OK med CrystalDiskInfo.

Og jeg fikk bootet på minnepinnen på laptopen når jeg tok ut harddisken ("loading Windows files" - hadde bare ingen disk å legge det inn på, under omstendighetene). Og jeg testet på min egen stasjonære PC (i tilfellet noe hadde done gone screwed up når jeg overførte .ISO-filen til minnepinnen og konverterte den til en boot-bar enhet).

Men der kom jeg opp med "Welcome to Windows installation!" med en gang.

Jeg takker for hjelpen, men jeg har vært borti PCer i noen år - jeg har bare ikke vært borti Lenovo PCer før.

Og Google gav meg stort sett ting som jeg enten allerede hadde prøvd eller var helt feil. Så derfor spurte jeg her i tilfellet noen, helst veldig kjapt, visste hva annet jeg kunne prøve.

Løsningen var rettogslett å koble til et eksternt tastatur så jeg fikk flyttet "USB Kingston Pendrive" (som det stod i BIOS) helt opp på listen (klarte ikke å finne "+" på det integrerte tastaturet - kun "-" - uansett hvilke tastekombinasjon jeg prøvde), og så gikk ting av seg selv.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...