Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har jeg rett på kjøregodtgjørelse?

Klimot

Anbefalte innlegg

Hei, nettopp startet i ny jobb og lurer på om jeg har krav på kjøregodtgjørelse,

I arbeidskontrakten står det ikke noe om det og har fått meget lite informasjon rundt det når jeg har spurt arbeidsgiver, og ikke noe konkret som jeg kan forholde meg til, jobber som møbelmontør og blir utleid til diverse selskap og varierte arbeidstider og oppmøteplasser.

Oppdrag blir levert på dagsbasis med arbeidstid og oppmøte skriftlig pr e-post, nå på 4 arbeidsdager har jeg hatt 3 oppmøteplasser og i min siste jobb ble jeg forklart at hvis jeg ikke hadde oppmøte på samme adresse så hadde jeg krav på kilometergodtgjørelse fra hjem til arbeidsplass og tilbake igjen samt all kjøring i arbeidstiden (veiarbeider)

Kjøringen i jobben har variert fra 15-20 mil PR dag + bom, noe jeg har holdt på og skrevet ned i en blokk slik at jeg har all informasjonen frem til at jeg kunne få dette oppklart,

I hvert oppdragspapir står det blant annet «oppmøteplasser, kontakt til personer, tidsrom, løn i hendhold til arbeidskontrakt»

Er det noen som kan gi meg et konkret svar på dette? Lest mye i lovdata og andre diskusjoner, men ikke funnet noe konkret jeg kan forholde meg til. Hvis jeg ikke har krav på det så regner jeg ut at jeg har en reise utgift på over 5,000 PR mnd for og komme meg på jobb (i disel og bom regnet ut fra snittkjøring jeg har hatt PR dags dato), noe som blir for mye og om jeg må finne meg en annen jobb isteden, siden jeg akkurat får dekket regningene mine med det jeg kommer til og tjene i jobben.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva som var praksis på din tidlegare jobb har ingen betydning for dette arbeidsforholdet.

Dersom det i arbeidsavtalen din ikkje er omtalt kjøyregodtgjersle så har du med høg sannsynlegheit ikkje rett på dette heller.

Mest sannsynleg så har du godtatt ein arbeidsavtale der du aksepterer å møte opp på forskjellig oppmøtestad alt etter arbeidsoppdrag, og at denne reisetida er vanlig pendling som du sjølv skal dekke.

Det er heller ikkje forbud mot slike arbeidsavtalar, så oppmøteplassen kan godt være varierande i arbeidsavtalen.

Det einaste kortet som eg kan sjå at du har i forhold til å kreve noke meir frå arbeidsgiver er å hevde at arbeidsavtalen er urimelig og dermed i strid med avtaleloven. Men her ligg lista forholdsvis høgt, og ein må då blant anna vurdere arbeidsforholdet som heilheit.

Særleg kva du har i lønn vil ha stor betydning for om arbeidsavtalen er urimelig eller ikkje.

Det er for eksempel ikkje unormalt å ha arbeidsavtalar som omtaler ei arbeidsordning som er til størst fordel for arbeidsgiver, men der ein kompanserer for den ulempen for arbeidstakaren ved å tilby meir lønn enn tilsvarande arbeidsplassar som har fast oppmøteplass.

Dersom det stemmer at du blir pålagt større reiseutgifter enn lønnsinntekter så kan det være at du har ein sak her. Merk då at slik argumentasjon vil bli møtt med argumentasjon frå arbeidsgivers side for eksempel på at det var tatt utgangspunkt i at du kunne reise kollektivt men i staden valgte å bruke privatbil(?), osv.

Dersom du har ein urimelig arbeidsavtale som du har blitt lurt til å godta så kan det være ein stor fordel å tilknytte deg juridisk bistand, f.eks. via fagforeining.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...