bojangles Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 (endret) Om ikke annet så er slike tråder underholdende lesning. Folk må gjerne for meg spenne en halv mill på headset. De som gjør det har sikkert pengene til det, eller kjører seg ned i dyp forbrukergjeld for å kjøpe seg "den beste lyden". Andre tømmer kontoen på magnumflasker på bar på lørdagskvelden. Vi er forskjellige og finner glede i forskjellige ting. Har vært kresen lytter, bygget mye lyd selv. Loddet, testet, viklet og startet på nytt. Endret konstruksjon, materialer, kompliserte kasser med alle tenkelige og utenkelige metoder for å stive av. Morsom hobby og gøy å skape noe. Men selv de beste og mest kompliserte høyttalerne jeg har laget forsvarer ikke tidsbruk eller materialkostnad. Innen HiFi er det så mye lureri. Det er den evige kabel greia. Det er er spikes og gummiputer, steinblokker i hundrekilosklassen og vi betaler glatt for å få "bare litt bedre lyd". Men hva er egentlig bra lyd? Kan lyd kvantifiseres, slik at vi kan si noe om hvor mye bedre forskjellig utstyr låter? Og er lyd likt fra person til person? Vanskelige spørsmål og i beste fall avvikende svar utifra hvem du spør. Og hvilke referanser personen har. En lydtekniker har gjerne helt andre kriterier enn en som er en racer på Cello og klassisk musikk og headbanger til metal straks muligheten byr seg. For noen år tilbake så gikk jeg fra aktiv sofagitarist på kassegitar til å spille sammen med andre i band. Det gjorde veldig mye med min oppfatning av lyd, lydkvalitet og krav til utstyr. Det er fort å glemme at det viktigste faktisk er dynamikk og formidling. Så er alt annet bonus. Når vi spiller live eller øver så er lyden så langt fra studiolyd du kan komme. Det er jo ikke kremlyd vi formidler. Det er følelser og dynamikk. Og musikken blir fysisk. Gutta i studio de har sin oppfatning av hva som er god lyd. De har helt andre ting de ønsker å formidle enn de som har skrevet låtene, jobbet frem de fete riffene og de deilige soloene. Og når vi legger ned uante mengder ressurser på lyd så hva får vi igjen for pengene? Først og fremst det gutta i studioet formidlet den dagen opptaket ble spikret. Nå er jeg mer opptatt av å skape lyd, ikke god lyd, kremlyd eller boutique lyd. Men lyd som formidler følelser og som viser dynamikken i det som fortelles. Og for å gjennskape akkurat det så er det ingen som trenger lyd til halvmillionen for å bli fornøyde. Men gjennom minst 70 år nå så har vi blitt fortalt av Hi-Fi bransjen, lydpolitiet og kremmerne hva som er god lyd. Og at god lyd nødvendigvis må koste. Følger man den logikken blir nødvendigvis veldig god lyd veldig kostbar lyd. Men er det egentlig slik? Våre ører er forskjellige, og vår hørsel endres over tid. Så er det forskjellige rom, forskjellig akustikk og forskjellig musikksmak. Og smaken, den har jo en tendens til å endre seg den og over tid. Så hvordan kan da kremmerne sitte på fasit for bra lyd? Forstå meg rett nå, lyd er kjekt. Men lyd er sjeldent korrekt. Og sålenge lyden skaper en illusjon om hva som skjer på scenen mens musikerne skaper kunst så kan man komme veldig langt uten å bruke flere månedslønner på lyd. Dere som fortsatt jakter den beste lyden skal få lov til nettopp det. Dere må gjerne bruke både alt dere har og penger dere ikke har på lyd. Selv har jeg funnet ut at for meg personlig så er det viktigere å legge ned ekstra innsats på hjemmekinolyd, rommet og bildeopplevelse for å få max opplevelse av filmer. Jeg går fortsatt ikke berserk, og har bygget det meste selv pga kostnad, plass og tilpassning. Så nyter jeg god musikk på in ear monitors, headsets, 2 kanals Hifi, på bussen og i bilen. Uten at det koster meg skjorta eller at jeg bruker et halvt år på design, lodding, vikling og bygging. Har helt OK headsets, DAC og avspiller til under 10K. Har også stereolyd som er helt grei og som ikke overstiger 20K. De gir meg det jeg søker. Sjelen i musikken. Triksene fra lydmannen som en kun hører på utstyr til 500K + har jeg ikke tid til uansett. Musikk er for meg kos, følelser og hygge. Endret 31. oktober 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Skulle likt å sett noen forsvare hvilke kompromisser man tar om man velger et proff hodetelefoner til under 10.000kr, bortsett fra at man ikke kan skryte like mye av prislappen. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Skulle likt å sett noen forsvare hvilke kompromisser man tar om man velger et proff hodetelefoner til under 10.000kr, bortsett fra at man ikke kan skryte like mye av prislappen. Vil si at Stax Lambda Pro eller Etymotics både er produkter som vil holde seg like aktuelle over tid og er gode kompromiss til under 10k. Etter som man går opp i pris får man alllid diminishing return og for disse 2 produktene så får man etter min smak ikke noe bedre om man betaler mer. Dengang man betalte for å eie musikk brukte det at folk betalte mere for utstyr enn for musikk et godt pekepinn på hva de fokuserte mest på. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 31. oktober 2017 Del Skrevet 31. oktober 2017 Har vært på endel messer og det har ikke manglet på eksempler på demo av anlegg i millionklassen hvor man etter flere dager med demoer og folk som har nikket til bra lys har fått meg eller andre inn på demoen for å fortelle dem at anlegget jo er koblet opp i motfase. Her er det mange keisere med mye nye klær. 2 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 (endret) Hi-Fi messer har jeg helt kuttet ut, det er jo selve katedralen til lydpolitiet, kremmerne og Hi-Fi scammerne. Jeg bruker heller penger på konserter, reiser for å høre nye band, for å få lydopplevelse i en kulturell ramme sammen med opplevelser som god mat og godt drikke. For all del, jeg har ingen fasit. Og andre trenger ikke gjøre noe av det jeg gjør. Men skal jeg først reise Europa rundt for å få en lydopplevelse, så er det en lydopplevelse jeg søker. Ikke køståing og tåkeprat fra kremmerne som ikke merker at anlegget har fasefeil. Mine beste lydopplevelser og referanser er live. Spesielt intimkonserter kan lett gi meg gåsehud og minner for livet. Endret 1. november 2017 av bojangles Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå