Gå til innhold

Sju EU-land vil ha enda strengere CO2-reduksjon fra nye biler


Anbefalte innlegg

 

 

Lading er jo ikke noe problem! Det har jeg blitt forsikret om av elbildisiplene. Det er jo bare å sette bilen på en hurtiglader og bruke tiden til å f.eks. handle, noe man må bruke tid på uansett. Eller så kan man bare bytte jobb og flytte til et sted med mulighet for lading. Elbildisiplene sier også at man kan spørre kommunen om å få de til å sette opp en egen ladestasjon i gata man bor.

Man lader jo hjemme til vanlig. Ikke hurtiglading, bare vanlig lading over natten.

 

Hurtiglading blir aktuelt først på langtur, og med stadig større rekkevidde må man uansett ta pauser underveis. Og da kan man ty til hurtiglader.

 

Lading vil bare bygges enda mer ut, så det vil bli vanskelig å finne en arbeidsplass uten lading til de ansatte.

 

Offentlige ladestasjoner vil også bygges enda mer ut.

 

Mye syting og klaging på fossil-fanboysa.

Har du vært nedover gatene i storbyer som f.eks. Paris, London, København med flere. Der har ikke folk egen garasje men står i gaten utenfor boligblokken hvor de bor. Slike steder er det ingen muligheter for å bygge ut private ladestasjoner. De står ikke engang på samme plass. Og en trenger ikke dra til utlandet. I Bergen og Oslo er det tilsvarende mange steder.
Det finst mange løysingar på dette. Electricity (trur eg dei heiter) har ei løysing med enkle ladestasjonar som kan monterast på lyktestolpar, med ein eigen ladekabel som registrerer forbruket. Dei fakturerer forbruket utansett kva ladepunkt du koplar deg til. Dei har òg laststyring, slik at ikkje for mange bilar ladar på ein gong frå same kurs. Det kan vere ei utfordring der ein kurs er delt med gatelys på mange stolpar.

 

Sjølv i storbyar som Paris, London osb, har dei fleste fast parkeringsplass. I Tokyo er det ikkje lov å eige bil utan at ein har eigen parkeringsplass.

 

Det er ikke slik at alle kan lade hjemme. Og det er ikke tilstrekkelig med ladestasjoner, eller tilstrekkelig infrastruktur, til at alle nå plutselig kan kjøpe elbiler.

Her er det ikkje snakk om å skifte ut alle bilar i dag, men at 15% av nybilsalet skal vere elbilar i 2030. Gjennomsnittleg levetid for ein bil er litt over 18 år, so du har ein lang overgangsperiode etter det òg. I Noreg har vi nådd det doble på få år, utan å støyte på nemneverdig store problem, so det går nok heilt fint. Sjølv 100% er eg sikker på går fint, med nye forskrifter som krev tilrettelegging av parketingsplassar for lading.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde du flere kurser til garasjen?

Elektrikaren meinte at eg ikkje trengde ein eigen kurs til det andre, so eg har berre ein til både lys og stikkontaktar i tillegg til lading. (Det er svært sjeldan at det står noko anna enn bilen på der – bilen slår jo på lysa sjølv når eg kjem inn. :-)

Lenke til kommentar

EU burde ha et krav om 20 gram CO2 per km i 2025 (mot 95 gram i 2021). En hybrid bør snart komme med minimum 100 km elektrisk rekkevidde på vinteren og med et batteri på rundt 20 kWh og som veier 100 kg. Da en kan klare seg med en mindre bensinmotor, vil ikke totalvekten på drivaggregatet (bensinmotor og elmotor med styring) bli særlig høyere enn en noe større bensinmotor. En slik bil vil kunne bygges i alle ønskelige utgaver (SUV, stasjonsvogn etc) og kunne trekke en henger uten problemer. En slik bil vil ikke være veldig mye mer kostbar enn en vanlig fossilbil (se Toyotas hybrider som konkurrerer godt over hele verden). Med en hybridbiler trues ikke bilindustrien og arbeidsplasser forsvinner ikke. Så en slik målsetting (20 gram/km) bør bilindustrien omfavne og vi vanlige forbrukere får biler som kanskje er noe dyrere i innkjøp, men som over sin livstid er lønnsomme for kundene.

 

Hybridbiler med lang rekkevidde er et svært godt kompromiss også ut fra klimabetraktninger. Jeg er allikevel ikke i tvil om at de som nybiler har utspilt sin rolle innen 2025 og erstattet av batterielbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Lading er jo ikke noe problem! Det har jeg blitt forsikret om av elbildisiplene. Det er jo bare å sette bilen på en hurtiglader og bruke tiden til å f.eks. handle, noe man må bruke tid på uansett. Eller så kan man bare bytte jobb og flytte til et sted med mulighet for lading. Elbildisiplene sier også at man kan spørre kommunen om å få de til å sette opp en egen ladestasjon i gata man bor.

Man lader jo hjemme til vanlig. Ikke hurtiglading, bare vanlig lading over natten.

 

Hurtiglading blir aktuelt først på langtur, og med stadig større rekkevidde må man uansett ta pauser underveis. Og da kan man ty til hurtiglader.

 

Lading vil bare bygges enda mer ut, så det vil bli vanskelig å finne en arbeidsplass uten lading til de ansatte.

 

Offentlige ladestasjoner vil også bygges enda mer ut.

 

Mye syting og klaging på fossil-fanboysa.

 

Skal man lade hjemme kreves det faktisk at man har mulighet til å lade hjemme.... Og det kan faktisk ikke de fleste gjøre. Det er de harde fakta, selv om jeg forstår at fakta ikke er din greie

 

Jeg påstår heller ikke at alle kan lade hjemme, men de fleste med elbil i dag har slike muligheter.

 

Og utviklingen står ikke stille heller. Om noen år vil det rett og slett være uvanlig å ikke kunne lade hjemme.

 

Jeg forstår at du får betalt for å spy ut svada.

 

De fleste med elbil i dag har den muligheten ja.. Det forklarer jo egentlig ingen ting. De hadde neppe kjøpt elbil uten å ha den muligheten. 

Jeg har forøvrig ikke betalt for noens svada.

Lenke til kommentar

Hvem kan lade hjemme med en vanlig skikkontakt? Sist jeg så må du ha elektriker får å få lade hjemme. Og det koster.

Kan jeg lade en tesla med en 10A sikring, eller må jeg installere en diger box.

Vil ha det slik som om du lader 12v batteriet til bilen/Mc.

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

 

Skal man lade hjemme kreves det faktisk at man har mulighet til å lade hjemme.... Og det kan faktisk ikke de fleste gjøre. Det er de harde fakta, selv om jeg forstår at fakta ikke er din greie

Kva slags "fakta" byggjer du denne påstanden på?

 

Over 60% av alle norske bil-eigarar bur i einebustad. Er det slik at mange av desse manglar innlagt straum, eller manglar parkeringsplass på tomta?

 

Over 30% av elbileigarane bur i noko anna ein einebustad. Er det mange av dei som har problem med å lade heime, trur du?

 

Eg er 100% sikker på at det du kallar "fakta" er rein fantasi frå di side. Eg er fascinert av at folk går rundt og trur at nordmenn bur i hus utan innlagt straum i 2017.

 

Det bygger jeg på faktiske fakta.   At 60% av de som har kjøpt elbil har muligheten sier jo ingen ting. Blir litt som å argumentere med at alle trenger bil fordi 90% av de som har bil har førerkort. Problemet kommer når det er kun elbil man får kjøpt. For det er faktisk ikke så mange som er så stokk dumme at de faktisk kjøper elbil frivillig  hvis de ikke har lademulighet.

 

Det er ganske fascinerende at du ikke klarer å innse noe så åpenbart som at det å ha innlagt strøm ikke er ensbetydende med at man har lademulighet. .. Helt fantastisk..........  Folk flest bor i blokk.  Dette er åpen informasjon som jeg ikke engang gidder å linke til.. Såpass må man faktisk vite

Lenke til kommentar

Her til lands er det dessverre slik at folk flest ikke bor i blokk. https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/statistikker/boforhold

 

Knappe fjerdeparten av husholdningene, 23,8%, bodde i boligblokk i fjor. Nesten halvparten, 48,2% hadde enebolig. Resten kan du lese i linken over.

 

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Distribution_of_population_by_dwelling_type,_2015_(%25_of_population)_YB17.png

Det samme gjelder for Europa for øvrig, med under 50% av beboere i "flats", eller blokkleiligheter. Det er også rimeligå anta at veldig mange av disse har ordnede forhold for parkering, samt at veldig mange av de ikke trenger bil i det hele tatt.

 

Såpass må man faktisk vite...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Over 60% av alle norske bil-eigarar bur i einebustad. Er det slik at mange av desse manglar innlagt straum, eller manglar parkeringsplass på tomta?

Det bygger jeg på faktiske fakta.   At 60% av de som har kjøpt elbil har muligheten sier jo ingen ting.
Bil-eigarar. Då snakkar vi om folk som har bil, uavhengig av drivstoff.

 

For elbileigarar er det talet 69%. Dvs at 31% bur på andre måtar. Det er ei myte at det ikkje finst burettslag med garasje tilrettelagt for lading. I vinterlandet Noreg er det faktisk vanleg med eit stikk til motorvarmar. Det gjeld òg hotell og overnattingsstader, spesielt i fjellet, slik at det er veldig enkelt å vere turist med elbil i Noreg.

 

Folk flest bor i blokk.  Dette er åpen informasjon som jeg ikke engang gidder å linke til.. Såpass må man faktisk vite

Faktum er at du ikkje klarer å finne slik "informasjon", fordi det ikkje er sant. Du har dikta det opp sjølv, fordi du ikkje har saklege argument. Då diktar du opp noko i staden, slik at du kan føle deg viktig. Slik er du, og slik har du alltid oppført deg her i kommentarfeltet.

 

Elles tykkjer eg det er mestinteressant kvar bileigarane bur, ikkje kvar folk flest bur. Mange av dei som bur i blokk utan fellesgarasje eller anna parkeringsløysing er studentar og byfolk som kjem seg rundt utan bil, eller eldre på institusjon. Dei eig ikkje bil, og har ingen ynskje om å skaffe seg bil. For studentbustader og sjukeheimar får ein som regel unnatak frå standard parkeringsnormer for nybygg, nettopp fordi ein kan rekne med at mange av dei som bur der ikkje har bil.

Lenke til kommentar

 

Det er imidlertid ikke noe bevis på at CO2 er en målbar drivkraft for global oppvarming.

Kan du linke til en studie som viser dette? Helst en metastudie....

 

Jeg trenger ikke og vise deg noenting, du finner heller ikke noe studie som motbeviser det heller. !!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva så, egentlig? Det er jo slik at veldig få, om noen, utslippskilder til CO2 har dette som eneste utslipp. I de fleste tilfeller slippes det også ut en mengde andre ting som er bevist å ha negativ effekt på miljøet som helhet, selv uten at man tenker på global oppvarming. Altså vil det uansett være en fordel å redusere forurensning fra alle kilder.

 

Nei fysj, tenk om vi gjorde kloden mindre forurenset og så viste det seg at global oppvarming ikke var menneskeskapt likevel. Da ville jo alt være forgjeves.

 

:roll:

Lenke til kommentar

Og hva så, egentlig? Det er jo slik at veldig få, om noen, utslippskilder til CO2 har dette som eneste utslipp. I de fleste tilfeller slippes det også ut en mengde andre ting som er bevist å ha negativ effekt på miljøet som helhet, selv uten at man tenker på global oppvarming. Altså vil det uansett være en fordel å redusere forurensning fra alle kilder.

 

Nei fysj, tenk om vi gjorde kloden mindre forurenset og så viste det seg at global oppvarming ikke var menneskeskapt likevel. Da ville jo alt være forgjeves.

 

:roll:

Du tenkte ikke på solen påvirkning på jorden? som har den mest signifikante effekten på klimaet.

Lenke til kommentar

Du leste ikke hva jeg skrev, gjorde du vel? Jeg skal finne frem teskjeen for deg:

Samme hva man tror, synes eller mener om global oppvarming så vet vi at forurensning skader miljøet. Vi har så godt som ingen rene CO2-utslipp, praktisk talt alle utslippskilder slipper ut andre og bevist skadelige stoffer i tillegg. Fossile energikilder er skitne som fy, med svovelforbindelser og alt mulig annet gøy i tillegg til karbon og hydrogen. Vi vet at dette er skadelig for planter og dyr.

 

Uansett om det blir varmere eller ikke så vil reduksjon i forurensning være positivt.

Lenke til kommentar

Her til lands er det dessverre slik at folk flest ikke bor i blokk. https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/statistikker/boforhold

 

Knappe fjerdeparten av husholdningene, 23,8%, bodde i boligblokk i fjor. Nesten halvparten, 48,2% hadde enebolig. Resten kan du lese i linken over.

 

http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Distribution_of_population_by_dwelling_type,_2015_(%25_of_population)_YB17.png

Det samme gjelder for Europa for øvrig, med under 50% av beboere i "flats", eller blokkleiligheter. Det er også rimeligå anta at veldig mange av disse har ordnede forhold for parkering, samt at veldig mange av de ikke trenger bil i det hele tatt.

 

Såpass må man faktisk vite...

Man kan selvsagt prøve å vri seg unna men fakta er at det ikke handlet om Norge isolert sett......Ikke Europa heller. For det handler om at alle skal kunne kjøre elbil... Du forsto kanskje ikke det?

Lenke til kommentar

Da foreslår jeg at du prøver å finne undersøkelser som viser at majoriteten av mennesker som er i en slik situasjon at de har  råd til  og behov for bil bor i blokk. 

Du vet, det er ikke vits i å snakke om at folk skal kunne kjøre elbil når de ikke engang har råd til tak over hodet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...