Gå til innhold

Sju EU-land vil ha enda strengere CO2-reduksjon fra nye biler


Anbefalte innlegg

 

Hvorfor ikke bare sette kravet til null? Vi har allerede Tesla. Mer trenger vi ikke.

 

Svært mange mennesker har ikke lademulighet eller anledning til å få dette.
Dei aller fleste norske husstandar har innlagt straum, og det finst plenty ladestasjonar rundt omkring. Ikkje mange har eigen bensinstasjon heller, utan at det hindrar dei å skaffe seg bensinbil. Det er nok med ein ladestasjon på butikken, so er dei fleste innom der av og til.

 

Elbiler er også fulle av kobolt fra borgerkrigsherjede Kongo, og det er uetisk og umulig å øke produksjonen av batterier nok til at alle skal kjøre elbiler.

Kva elbilar er fulle av kobolt frå Kongo? So langt har ikkje råstoffmangel bremsa batteriproduksjonen nokon stad, og dei batteriprodusentane som brukar kobolt er nøye med å forklare at dei ikkje brukar kobolt frå Kongo. Det er derimot stor sjanse for at du finn kobolt frå Kongo i den kinesisk-produserte mobiltelefonen og PCen din.

 

Hydrogenbiler kan kanskje erstatte vanlige biler, men det beste er nok å satse på miljøvennlig drivstoff slik svenskene og finnene gjør. Sverige skal klare seg uten fossilt drivstoff innen 2030, og alt tyder på at de vil klare det. Jeg snakker selvsagt om drivstoff laget av avfall og syntetisk drivstoff, ikke drivstoff laget av mat.

Den einaste måten dei kan klare det på, er ved å fase ut eksosbilar. Sverige er nummer tre i Europa på sal av ladbare bilar, berre slått av Noreg og Island. Sidan syntetisk drivstoff er vanvittig dyrt, er dette eit kraftig incitament for å køyre elektrisk i staden.

 

Syntetisk drivstoff kan aldri verte billigare enn straum, fordi det alltid vil vere enklare og billigare å berre brenne råstoffet og lage straum som du ladar bilen med, enn å lage drivstoff av det som du må distribuere og fylle på tankar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man lade hjemme kreves det faktisk at man har mulighet til å lade hjemme.... Og det kan faktisk ikke de fleste gjøre. Det er de harde fakta, selv om jeg forstår at fakta ikke er din greie

Kva slags "fakta" byggjer du denne påstanden på?

 

Over 60% av alle norske bil-eigarar bur i einebustad. Er det slik at mange av desse manglar innlagt straum, eller manglar parkeringsplass på tomta?

 

Over 30% av elbileigarane bur i noko anna ein einebustad. Er det mange av dei som har problem med å lade heime, trur du?

 

Eg er 100% sikker på at det du kallar "fakta" er rein fantasi frå di side. Eg er fascinert av at folk går rundt og trur at nordmenn bur i hus utan innlagt straum i 2017.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje han mente vanlig stikk kontakt. Kommer min svoger til meg kan jeg ikke lade bilen hans hos meg.Det syns jeg er et negativt.

 

Om du ikkje har ein vanleg kontakt ute eller i garasja, kan ein elektrikar fikse det for prisen av eit par fulle tankar med bensin. Ein fullverdig ladestasjon med Type2-kontakt kostar 10-15 tusenlappar ferdig installert.
Lenke til kommentar

 

Kanskje han mente vanlig stikk kontakt. Kommer min svoger til meg kan jeg ikke lade bilen hans hos meg.Det syns jeg er et negativt.

Om du ikkje har ein vanleg kontakt ute eller i garasja, kan ein elektrikar fikse det for prisen av eit par fulle tankar med bensin. Ein fullverdig ladestasjon med Type2-kontakt kostar 10-15 tusenlappar ferdig installert.

 

Blir noen liter drivstoff det gitt :)

Lenke til kommentar

Fosilbiler er noe av det smarteste vi har. Slutt å hate.

 

Jeg kjører ikke så mye nå, men da jeg var aktiv kjørte jeg 400 mil per uke. Det hadde aldri gått med el. Kanskje om 20 år hvis kapasiteten blir bedre. Diesel FTW.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

 

Kanskje han mente vanlig stikk kontakt. Kommer min svoger til meg kan jeg ikke lade bilen hans hos meg.Det syns jeg er et negativt.

 

Om du ikkje har ein vanleg kontakt ute eller i garasja, kan ein elektrikar fikse det for prisen av eit par fulle tankar med bensin. Ein fullverdig ladestasjon med Type2-kontakt kostar 10-15 tusenlappar ferdig installert.

Etter nye forskrifter må man ha en helt egen stikk fra sikringsskapet og ut til bil laderen. Det kan fort bli mer enn 15 tusen for. Og så komme ladestasjon og spørsmålet om hvor mye kabelen inn til huset kan levere.

Jeg bor personlig i ett hus fra 60 tallet som ikkke kan levere nok.. og da må vi grave gir å legge ny kabel og jeg kan love deg det ikke koster 15 tusen..

Lenke til kommentar

 

Olje og gass-råstoff  gir oss god velferd.

Men lokal forurensning har vært et stort ( og kostbart) problem i tiår etter tiår, spesielt i byer og tettsteder og for de som bor langs transportårer.

Og CO2-problematik er visst også en utfordring.

Nå har vi altså muligheter til at både person og vare-transport kan foregå med nullutslipp, gjennom batteri-elektrisk, med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Og med teknologi som gjør fangst av energi fra sol, vind, foss, elv og hav  økonomisk effektivt. ( All energifangst som er høyere enn totalt medgåtte arbeidskrefter og energi er lønnsomt, uansett penge-pris.)

Så kan vi eventuelt bruke fossil gass  på stasjonære anlegg for å produsere elektrisitet og/eller Hydrogen til transport. Stasjonære anlegg der vi nå også har teknologi  til total rensing og CO2-fangst under energi-produksjonen. I tillegg til fornybar energi.

Dette går veien.

Og forbrenning av fossile råstoffer ( som kan benyttes til mye annet spennende) bør altså ikke foregå på denne veien.

Hvorfor er du ute med uinteressante innlegg der du i realiteten spammer til fordel for hydrogen i enhver jævla tråd om dette emnet?

 

Du skriver en litt lengre tekst som tilsynelatende handler om hvor flott det er med miljøvennlige alternativer og bla bla, men det er åpenbart at du bare benytter sjansen til å pushe hydrogen-blindveien.

 

Får du betalt for dette, eller jobber du i NEL eller lignende?

Han/hun mottar kanskje noe fra de millionene av dollar Koch-brødrene betaler hvert år for å snakke dritt om alt som ikke bruker olje...

Lenke til kommentar

Fosilbiler er noe av det smarteste vi har. Slutt å hate.

 

Jeg kjører ikke så mye nå, men da jeg var aktiv kjørte jeg 400 mil per uke. Det hadde aldri gått med el. Kanskje om 20 år hvis kapasiteten blir bedre. Diesel FTW.

Ser ikke hva som skal være negativt med en elbil om den får rekkevidde på nivået med vanlig biler, hva er liksom grunnen til å velge noe annet da? Kjenne bensin/diesel lukten? Rekkevidden stiger jo allerede nå vanvittig, tror ikke det er mange år til vi får mer enn nok rekkevidde på vanlig personbiler.

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar

 

 

Lading er jo ikke noe problem! Det har jeg blitt forsikret om av elbildisiplene. Det er jo bare å sette bilen på en hurtiglader og bruke tiden til å f.eks. handle, noe man må bruke tid på uansett. Eller så kan man bare bytte jobb og flytte til et sted med mulighet for lading. Elbildisiplene sier også at man kan spørre kommunen om å få de til å sette opp en egen ladestasjon i gata man bor.

Man lader jo hjemme til vanlig. Ikke hurtiglading, bare vanlig lading over natten.

 

Hurtiglading blir aktuelt først på langtur, og med stadig større rekkevidde må man uansett ta pauser underveis. Og da kan man ty til hurtiglader.

 

Lading vil bare bygges enda mer ut, så det vil bli vanskelig å finne en arbeidsplass uten lading til de ansatte.

 

Offentlige ladestasjoner vil også bygges enda mer ut.

 

Mye syting og klaging på fossil-fanboysa.

 

Skal man lade hjemme kreves det faktisk at man har mulighet til å lade hjemme.... Og det kan faktisk ikke de fleste gjøre. Det er de harde fakta, selv om jeg forstår at fakta ikke er din greie

 

Jeg påstår heller ikke at alle kan lade hjemme, men de fleste med elbil i dag har slike muligheter.

 

Og utviklingen står ikke stille heller. Om noen år vil det rett og slett være uvanlig å ikke kunne lade hjemme.

 

Jeg forstår at du får betalt for å spy ut svada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du ute med uinteressante innlegg der du i realiteten spammer til fordel for hydrogen i enhver jævla tråd om dette emnet?

 

Du skriver en litt lengre tekst som tilsynelatende handler om hvor flott det er med miljøvennlige alternativer og bla bla, men det er åpenbart at du bare benytter sjansen til å pushe hydrogen-blindveien.

 

Får du betalt for dette, eller jobber du i NEL eller lignende?

Artikkel handler om lavere CO2-utslipp innen transport.

El-biler er et godt alternativ til fossilt brennstoff. Batteri-elbiler kan vanskelig greie dette  skiftet alene pga. ladeproblematikk og folks forskjellige kjøre-behov og lademuligheter. Derfor kjøper folk batteri-elbiler med forbrenningsmotor som rekkevidde/tyngde-forlenger.

Hydrogen som slik forlenger gjør at alle kan gå over til null-utslipp med sin elektriske transport.

Er dette spamming?

 

Hvilken ladeproblematikk?

 

Ja, det er spamming når du spammer om hydrogen i alle tråder.

Lenke til kommentar

Om du ikkje har ein vanleg kontakt ute eller i garasja, kan ein elektrikar fikse det for prisen av eit par fulle tankar med bensin. Ein fullverdig ladestasjon med Type2-kontakt kostar 10-15 tusenlappar ferdig installert.

 

 

Ferdig installert ladeboks koster bare et par års bensinforbruk. Og da kan du kjøre billig i flere tiår etterpå, så det er lønnsomt uansett. 

Lenke til kommentar

 

Om du ikkje har ein vanleg kontakt ute eller i garasja, kan ein elektrikar fikse det for prisen av eit par fulle tankar med bensin. Ein fullverdig ladestasjon med Type2-kontakt kostar 10-15 tusenlappar ferdig installert.

 

Etter nye forskrifter må man ha en helt egen stikk fra sikringsskapet og ut til bil laderen. Det kan fort bli mer enn 15 tusen for. Og så komme ladestasjon og spørsmålet om hvor mye kabelen inn til huset kan levere.

Jeg bor personlig i ett hus fra 60 tallet som ikkke kan levere nok.. og da må vi grave gir å legge ny kabel og jeg kan love deg det ikke koster 15 tusen..

Du har ein kabel inn til huset som ikkje klarer å levere 10A til ein elbilladar? Det trur eg ingenting på. Eg bur sjølv i eit hus frå 60-talet, og har 3x32A inn til huset. Det held i massevis. Lading av elbil dreg ikkje meir enn ein vanleg panelomn, og dei finst det som regel mange av i eit hus frå 60-talet.

 

Eg gjekk for ein vanleg stikkontakt i garasja. Å separere ut kursen, som før var delt med noko inni huset, kosta berre nokre hundrelappar, sidan elektrikaren uansett var innom for å gjere noko anna arbeid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde du flere kurser til garasjen? Eller sitter du nå igjen med kun en enkelt stikkontakt og ikke noe lys? For mange vil en ekstra kurs kunne medføre både gravearbeid, asfaltering, boring i betong m.m. Det er hinsides mye enklere å legge en ekstra kurs fra begynnelsen av. Alt jeg gjorde var å be om egen kurs for elbil da huset ble bygd.

Ikke er jeg så veldig engstelig for å benytte eksisterende stikkontakter heller. Kreft og annen sykdom bekymrer meg mer. Det er bare å ta en titt på statistikken over dødsårsaker. Og den sier at det er størst sjanse for at jeg henger meg  :huh:

Lenke til kommentar

Det som skadet europeisk bilindustri er at produsentene er sinker på hybrider. Nye biler bør alltid ha minst to valg; mild bensinhybrid og plugin hybrid. WV lanserer fortsatt nye biler som kun leveres med diesel og standard bensinmotorer. Biler som er gammeldagse på lanseringsdatoen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lading er jo ikke noe problem! Det har jeg blitt forsikret om av elbildisiplene. Det er jo bare å sette bilen på en hurtiglader og bruke tiden til å f.eks. handle, noe man må bruke tid på uansett. Eller så kan man bare bytte jobb og flytte til et sted med mulighet for lading. Elbildisiplene sier også at man kan spørre kommunen om å få de til å sette opp en egen ladestasjon i gata man bor.

Man lader jo hjemme til vanlig. Ikke hurtiglading, bare vanlig lading over natten.

 

Hurtiglading blir aktuelt først på langtur, og med stadig større rekkevidde må man uansett ta pauser underveis. Og da kan man ty til hurtiglader.

 

Lading vil bare bygges enda mer ut, så det vil bli vanskelig å finne en arbeidsplass uten lading til de ansatte.

 

Offentlige ladestasjoner vil også bygges enda mer ut.

 

Mye syting og klaging på fossil-fanboysa.

Har du vært nedover gatene i storbyer som f.eks. Paris, London, København med flere. Der har ikke folk egen garasje men står i gaten utenfor boligblokken hvor de bor. Slike steder er det ingen muligheter for å bygge ut private ladestasjoner. De står ikke engang på samme plass. Og en trenger ikke dra til utlandet. I Bergen og Oslo er det tilsvarende mange steder.

 

Det er ikke slik at alle kan lade hjemme. Og det er ikke tilstrekkelig med ladestasjoner, eller tilstrekkelig infrastruktur, til at alle nå plutselig kan kjøpe elbiler.

 

Jeg er også for en overgang, gradvis overgang, mot fossilfrie biler på mellomlang sikt. Men en må ikke tro at problemene rundt lading, både offentlig og hjemme, er noe som er løst over natten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...