Valkyria Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Med allerede strenge lover, og nylig enda skjerpet kontroll etter kniver og andre voldsobjekter så har jeg lest og hørt om folk som blir tatt selv med kunstige sverd (metall, ikke skarpet) bli bøtelagt for å bære dette på offentlig sted. Hvordan stiller loven seg med dette på en dag som halloween? Jeg har f eks en uskarp gladius og romersk hjelm, og lurer på om dersom jeg bærer dette med meg på bussen til et halloween party, vil politiet anholde meg for å bære et voldsobjekt og bøtelegge meg hinsides? Hvor går for øvrig grensen for lovverket om å bære "farlige objekter"? Et lekesverd av metall er tydeligvis ulovlig, men hadde det vært greit om sverdet var av plast/tre? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Plast går sikkert greit, men tre og metall er tvilsomt da de kan brukes til å skade Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 27. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2017 Men hva er det egentlig som er forbudt? Er det formen på sverdet i seg selv som er forbudt? Jeg kan utøve like mye skade med et jernrør som med et kunstigt sverd i metall, så det hadde vært interessant å vite hvor grensen går. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 Loven er skrevet uten noen klar grense, så akkurat hvor den går avhenger i praksis av dagsformen til betjenten som stopper deg. Husk også at selv LARP-sverd av skum og latex kan gå inn under lovgivningen dersom de ligner mer enn politimannen liker. Loven var laget for å åpne for bruk av fornuft. Dessverre har fornuft avgått ved døden, så det blir litt lotto samme hva du gjør. Tryggeste er å kle seg ut som svampebob... Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Det går selvsagt på skjønn, men sverd som er tydelig av plast eller tre kan jeg ikke forstå at er noe problem. Men med en gang det er av metall, så tipper jeg onkel blå fort gir en sterk anbefaling om å ikke gå rundt i byen med det iallefall Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Pakk det inn i noe, så går det sikkert greit. Lenke til kommentar
Cipher Panda Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Du kan alltid høre med politidistriktet ditt. Inntrykket mitt er at dersom Kari Nordmann blir redd og melder deg inn med skytevåpen til nødnummeret, er det sannsynlig med full bevæpnet utrykning. Mao, tror ikke det er stor sjans for at det skjer, men spør likevel. Lenke til kommentar
johanf Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Da håper jeg virkelig Kari Nordmann får en reprimande av politiet. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 Det er ikkje eit fasit svar på dette. Kva som er aktverdig grunn er avhengig av mange omstenidigheiter. For eksempel er det lov å gå med bunadskniv når ein har på seg bunad, dette er aktverdig grunn. Utkledning og kostyme vil også kunne være aktverdig grunn til å bære eit replika sverd. Men det blir også vurdert andre omstendigheiter som om sverdet er egna til å påføre andre skader, om sverdet ser ekte ut, om du oppfører deg truande, om du er rusa, osv. Så om du oppfører deg ordentlig så er det ikkje ulovleg å bære eit slikt sverd. Men er du svært rusa og spring rundt medan du peiver med sverdet, eller på anna måte er truande så vil du nok også bli anmeldt for å bære våpen utan aktverdig grunn. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 (endret) Men hva er det egentlig som er forbudt? Er det formen på sverdet i seg selv som er forbudt? Jeg kan utøve like mye skade med et jernrør som med et kunstigt sverd i metall, så det hadde vært interessant å vite hvor grensen går. Det går ingen grense noe sted, da det er en vurderingssak fra tilfelle til tilfelle. Jo mer egnet til å skade andre mennesker en gjenstand er, jo bedre grunn bør du ha til å bære den rundt omkring i byen, og jo bedre bør du oppføre deg mens du bærer den. Det er ikke vanskeligere enn det. Endret 28. oktober 2017 av henrikwl Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 28. oktober 2017 Del Skrevet 28. oktober 2017 § 189. Ulovlig bevæpning på offentlig sted Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den som på et offentlig sted forsettlig eller grovt uaktsomt har med a) skytevåpen, b) luft- og fjærvåpen, c) våpenetterligninger som lett kan forveksles med skytevåpen, eller d) skytevåpen som etter våpenloven 9. juni 1961 nr. 1 § 1 annet ledd er gjort varig ubrukbart. På samme måte straffes den som på et offentlig sted bærer kniv eller lignende skarpt redskap som er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse. Forbudet i første og annet ledd gjelder ikke skytevåpen, kniv eller annet redskap som brukes til, bæres eller medbringes i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller et annet aktverdig formål. Loven forbyr altså å bære våpen på offentlig sted. Det føler av loven at det er forbudt å bære våpenetterligninger på offentlig sted, men dette gjelder ifølge bokstav c slike som "lett kan forveksles med skytevåpen", det gjelder derfor ikke kniver. For at forbudet skal gjelde en kniv er det i andre ledd et krav om at denne kniven "er egnet til å påføre noen en kroppskrenkelse". Man kan jo spørre om et lekesverd er egnet til det. Det syns jeg egentlig ikke, men det er klart, det går an å slå noen over hodet med det. Et annet spørsmål er hvorvidt det å bære en lekekniv som en del av et kostyme til halloween ikke egentlig er aktverdig formål. Det tror jeg nok det kan være. Vil du være på sikre siden anbefaler jeg en telefon til politiet, de vil nok kunne være behjelpelige. Jeg er for ordens skyld ikke jurist. Et annet aspekt er at måten du oppfører deg med et lekevåpen kan være straffbart, for eksempel som en ordensforstyrrelse. 2 Lenke til kommentar
johanf Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Da håper jeg virkelig Kari Nordmann får en reprimande av politiet. Reprimande for å melde til politiet hvis de ser noe de tror kan være farlig? Kommentaren var at man meldte trådstarter for å bære skytevåpen - hvis man melder slikt til politiet uten at det stemmer, håper jeg inderlig politiet har en reaksjon mot melder på det. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093 Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 (endret) Hold gladiusen hjemme. Ellers blir den konfiskert og destruert, og du blir arrestert og bøtelagt eller får fengsel. inb4 "jeg tror ikke det er ulovlig å gå med noe som kan brekke bein bare den ikke er skarp så jeg følger ingen av rådene her. wææææ politiet tok gladiusen min og nå har jeg rulleblad og kan ikke kjøpe skytevåpen ever!" Endret 29. oktober 2017 av medlem-329093 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 Da håper jeg virkelig Kari Nordmann får en reprimande av politiet. Reprimande for å melde til politiet hvis de ser noe de tror kan være farlig? Kommentaren var at man meldte trådstarter for å bære skytevåpen - hvis man melder slikt til politiet uten at det stemmer, håper jeg inderlig politiet har en reaksjon mot melder på det. Å bevisst melde noe som ikke stemmer er selvsagt ikke akseptabelt. Men hvis man ser noe man faktisk tror kan være et farlig våpen så må man naturligvis melde fra. Det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. oktober 2017 Del Skrevet 29. oktober 2017 I lite lys og en forvirret situasjon kan det meste oppfattes som et våpen. Særlig slikt som er noenlunde pistolformet. Hva angår politiet tar vel de neppe stilling til noe annet enn at sikkerhetskontrollen ikke vil la den reisende ta med seg gjenstanden. Det blir som når folk ringer politiet og vil fikses inn på utested når ordensvaktene sier nei. Politiet kan ikke fikse deg inn om stedets eier eller hans representant sier nei, og det samme blir tilfellet i en sikkerhetskontroll. Uten at jeg var til stede vil jeg anta at politiet derfor vil støtte opp om sikkerhetskontrollørenes vurdering med mindre den er helt urimelig (som å mene at Tom Clancys Debt of Honor ikke kan bringes med på fly fordi boken inkluderer et fly som krasjes i den amerikanske kongressbygningen). 1 Lenke til kommentar
toth Skrevet 30. oktober 2017 Del Skrevet 30. oktober 2017 (endret) Lag et sverd av papp kledd med aluminiumsfolie som du passer på er litt krøllete, da er det vel få som vil reagere.. Plast er heller ikke et problem normalt, Dyreparken i Kristiansand selger nok av Kaptein sabeltann-sabler hver dag. Endret 30. oktober 2017 av toth Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 1. november 2017 Del Skrevet 1. november 2017 Korte og unødvendige innlegg som ikke hører hjemme i tråden er flyttet inn i det sorte hullet til forumet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne retningslinjene §1. Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå