Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spørsmål om kart og navigasjon

Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål om kart og navigasjon!

1. Har sett på kart at det som regel er inndelt nesten som et rutenett med horisontale og vertikale streker som går fra hhv. lengdegradsskala til lengdegradsskala og breddegradsskala til breddegradsskala, det jeg lurer på er om de horisontale strekene som følger lengdegradsskalaen er meridianer eller parallellsirkler? 

Tenker jeg på en modell av jorden er jo de strekene som går horisontalt parallellsirkler, mens de som går vertikalt meridianer, men blir det omvendt på papirkartet?

2. Er det slik at den innerste sirkelen av kompassrosen viser retning mot magnetisk nord, mens den ytterste viser til geografisk/rettvisende nord?

3. Hvorfor kan man ikke ta ut utseilt lengde (nautiske mil) fra lengdegradsskalaen, og hvorfor varierer avstanden på breddegradsskalaen? Det sies jo at man skal ta ut nautiske mil fra breddegradsskalaen på linje med der hvor man seiler pga. at det varierer avhengig av hvilken breddegrad man er på, men hvorfor?

4. Hva er egentlig forskjell på greenwich-meridian, nullmeridian og datolinjen?

5. Er det ment slik at man skal bruke de vertikale og horisontale rutelinjene i kartet som referanse når man parallellforskyver?

6. Kan noen forklare hva datum er og hvordan det fungerer? Har forsøkt å lese, men skjønner det ikke helt. 

Endret av Mekanius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer også på hvordan det blir med distanse i forhold til sjøkart vs. landkart? I sjøkart tar man jo ut nautiske mil fra breddegradsskalaen (1'=1nm), men på landkart når man skal over et fjell osv f.eks og vil vite distanse, så er det jo ikke nautiske mil man er interessert i. Vil breddegradsskalaen på disse kartene da gi et annet mål?

I forhold til bruk av rutelinjene mht. parallellforskyving tenker jeg på om man skal bruke disse linjene når man skal markere i kartet en gitt lengdegrad/breddegrad, man må altså finne en slik linje først, og så parallellforskyve til den lengdegraden f.eks som man skal sette ut i kartet, stemmer det?

Endret av Mekanius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...