Mekanius Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Jeg har noen spørsmål om kart og navigasjon!1. Har sett på kart at det som regel er inndelt nesten som et rutenett med horisontale og vertikale streker som går fra hhv. lengdegradsskala til lengdegradsskala og breddegradsskala til breddegradsskala, det jeg lurer på er om de horisontale strekene som følger lengdegradsskalaen er meridianer eller parallellsirkler? Tenker jeg på en modell av jorden er jo de strekene som går horisontalt parallellsirkler, mens de som går vertikalt meridianer, men blir det omvendt på papirkartet?2. Er det slik at den innerste sirkelen av kompassrosen viser retning mot magnetisk nord, mens den ytterste viser til geografisk/rettvisende nord?3. Hvorfor kan man ikke ta ut utseilt lengde (nautiske mil) fra lengdegradsskalaen, og hvorfor varierer avstanden på breddegradsskalaen? Det sies jo at man skal ta ut nautiske mil fra breddegradsskalaen på linje med der hvor man seiler pga. at det varierer avhengig av hvilken breddegrad man er på, men hvorfor?4. Hva er egentlig forskjell på greenwich-meridian, nullmeridian og datolinjen?5. Er det ment slik at man skal bruke de vertikale og horisontale rutelinjene i kartet som referanse når man parallellforskyver?6. Kan noen forklare hva datum er og hvordan det fungerer? Har forsøkt å lese, men skjønner det ikke helt. Endret 27. oktober 2017 av Mekanius Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 27. oktober 2017 Del Skrevet 27. oktober 2017 (endret) Her står det enkelt forklart https://no.m.wikipedia.org/wiki/Lengdegrad Kompassrosen viser magnetisk nordpol da kartet ble laget vel? Det er ikke den magnetiske nordpol som er interessant i navigasjon, det er den geografiske, fordi det er den som en kan sette i kartet. Endret 27. oktober 2017 av Baardsen Lenke til kommentar
Mekanius Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2017 (endret) Jeg lurer også på hvordan det blir med distanse i forhold til sjøkart vs. landkart? I sjøkart tar man jo ut nautiske mil fra breddegradsskalaen (1'=1nm), men på landkart når man skal over et fjell osv f.eks og vil vite distanse, så er det jo ikke nautiske mil man er interessert i. Vil breddegradsskalaen på disse kartene da gi et annet mål?I forhold til bruk av rutelinjene mht. parallellforskyving tenker jeg på om man skal bruke disse linjene når man skal markere i kartet en gitt lengdegrad/breddegrad, man må altså finne en slik linje først, og så parallellforskyve til den lengdegraden f.eks som man skal sette ut i kartet, stemmer det? Endret 28. oktober 2017 av Mekanius Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå